بررسی اولیه فروش خودروهای لوکس در بازار چین (نیمه اول سال 2014)

شنبه 3 آبان 1393 - 11:29
مطالعه 10 دقیقه
تمایل به خرید خودروهای لوکس و گران قیمت در چین افزون شده است
بازار دادوستد مرکب‌های لوکس و تجملی در هیچ مکان دیگری از عالم، همچون دیار اژدهای زرد گرم و پرشور نیست. شاید کمتر نقطه ای از گیتی را بتوان یافت که...
تبلیغات

بازار دادوستد مرکب‌های لوکس و تجملی در هیچ مکان دیگری از عالم، همچون دیار اژدهای زرد گرم و پرشور نیست. شاید کمتر نقطه ای از گیتی را بتوان یافت که این تعداد از مدل‌های اغواگر در آن معامله شده و هنوز هم کام عاشقانش سیراب نشده باشد. در این پهنه بهت‌انگیز و حیرت‌آور، تنها در نیمه نخست امسال نزدیک به 850 هزار دستگاه مدل گران بهاء بفروش رفته و این یعنی 9 درصد از حجم کل بازار!

طبق واپسین آمارها، هم اکنون این مرکب‌های ژرمنی هستند که نوک قله رقابت را فتح نموده و نفس رقبا را به شماره انداخته‌اند! فرماندهی این حلقه خوف انگیز را آئودی بر عهده دارد، خودرویی آرام و بی‌ادعا که باطنش بسی فراتر از ظاهرش بوده و کیفیت برترش هوش و حواس آدمی را مختل می‌کند! بعد از آن به نام‌های آشنا و دل‌فریبی چون ب ام و و مرسدس برمی‌خوریم، اسامی وسوسه‌انگیزی که پای ثابت و همیشگی مدل‌های گران و تجملی در سرتاسر عالم هستند. کمی دورتر رقبای ژاپنی، انگلیسی و آمریکایی را می‌بینیم که هر یک به سهمی اندک قناعت نموده و در گوشه ای آرام گرفته‌اند، شاید به امید آنکه شاهد روزگاری باشند که در آن تخت فرمانروایی ژرمن‌ها را واژگونه بینند! فعلاً انگلیسی‌ها سخت به این پندار دلبسته اند.

نکته جالبی را که در این بین شاهدیم، موفقیت نسبی خودروهای فرانسوی و بخصوص برند DS آن است، امری که تا پیش از این نامتحمل می‌نمود. این اتفاق را تنها می‌توان ناشی از رشد کیفی دانست که برندهای این کشور در سال‌های اخیر نموده‌اند. به هر حال موضوع مهم این است که فرانسوی‌ها و علی‌الخصوص کمپانی قدیمی پژو- سیتروئن، از زیان‌ها و ورشکستگی‌های چند وقت اخیر خویش درس آموخته و آن تجارب را هم درصحنه عمل بکار بسته‌اند و این لزوماً ناشی از فشار رقابت است و نه چیز دیگر.

بر پایه آخرین آمارها، فروش کلی برندهای لوکس در نیمه نخست سال 2014 به شرح ذیل بوده است:

رتبه اول: آئودی با فروش 268,700 دستگاه

رتبه دوم: ب ام و با فروش 225,000 دستگاه

رتبه سوم: مرسدس بنز با فروش 136,000 دستگاه

رتبه چهارم: جگوار-لندروور با فروش 62,500 دستگاه

رتبه پنجم: لکسس با فروش 39,300 دستگاه

رتبه ششم: ولوو با فروش 38,600 دستگاه

رتبه هفتم: کادیلاک با فروش 33,800 دستگاه

رتبه هشتم: پورشه با فروش 19,800 دستگاه

رتبه نهم: اینفینیتی با 14,000 دستگاه

رتبه دهم: سیتروئن DS با فروش 10,400 دستگاه

سهم برندهای برتر از بازار خودروهای لوکس در نیمه اول سال 2014

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید تمامی برندها در سال جاری افزایش فروش چشمگیری را تجربه کرده‌اند. در این میان بیشترین رشد را هم اینفینیتی از آن خود نموده است، پس‌ازآن هم برندهای معروفی همچون کادیلاک و جگوار- لندروور جهش فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. گرچه در حال حاضر حدود 74 درصد از بازار خودروهای لوکس چین تحت سیطره سه برند آئودی، ب ام و و مرسدس می‌باشد، اما روند رشدشان در مقایسه با رقبا چندان بالا نیست و اگر این روند دلهره‌آور همچنان ادامه یابد، در میان‌مدت و کمتر از یک دهه زنگ خطر برای آن‌ها به صدا درخواهد آمد و جایگاه مستحکمشان کاملاً به لرزه خواهد افتاد.

آماری که در جدول فوق مرور نمودیم مربوط به فروش کلی برندهای لوکس می‌باشد، اما پرسش مهم این است که کدامین مدل از برندهای نامبرده رتبه‌های برتر را کسب نموده‌اند؟ در حال حاضر پاسخ به این سؤال قدری مشکل است و آن‌هم به این دلیل که تا این تاریخ، انجمن تولیدکنندگان خودرو در چین یا همان CAAM، میزان فروش مدل‌های لوکس را به تفکیک منتشر نکرده و رتبه آن‌ها را کماکان براساس فرم بدنه، در کنار دیگر خودروها اعم از سدان یا اس یو وی قرار داده است، لذا این امکان فراهم نشد تا آمار قطعی منتسب به 10 مدل برتر و نیز حجم فروششان را به دست بیاورم. از طرف دیگر هم هیچ یک از آمارهای موجود در منابع خارجی جدید و به روز نبودند، پس تصمیم بر آن شد که 6 مدل برتری را که از لحاظ حجم فروش رتبه‌شان به طور قطعی ثابت شده بود، را انتخاب نموده و اسامی‌شان را منتشر نمایم. پیشاپیش بابت این قصور از خوانندگان عزیز پوزش خواسته و قول می‌دهم که در اولین فرصت و در صورت کسب جدیدترین آمارها، این مبحث را کامل کنم.

(هر دلار آمریکا معادل 6.13 یوآن و هر یوآن معادل 535 تومان در بازار آزاد معامله می‌شود)

رتبه اول: آئودی A6L با فروش 85/875 دستگاه

رتبه دوم: ب.ام.و سری 5 با فروش 71/381 دستگاه

رتبه سوم: آئودی A4L با فروش 60/722 دستگاه

رتبه چهارم: آئودی Q5 با فروش 54/771 دستگاه

رتبه پنجم: ب. ام. و سری 3 با فروش 46/286 دستگاه

رتبه ششم: آئودی Q3 با فروش 41/275 دستگاه

در خاتمه می‌خواهم این نکته را خدمت خوانندگان عزیز عرض کنم که بر خلاف آنچه که در اذهان بعضی از افراد جریان دارد، قیمت خودرو و علی‌الخصوص خودروهای لوکس در چین چندان ارزان نیست و این تنها به دلیل عوارض و مالیات‌های متعددی است که دولت این دیار از خودروهای لوکس و نیز سوپر اسپرت‌ها اخذ می‌کند. این پرداختی‌ها گاهی آن‌چنان زیاد است که قیمت یک خودروی لامبورگینی را تا 3 برابر معادل آن در آمریکا افزایش می‌دهد، مثلاً همین چندی پیش، مدل اونتادور لامبورگینی در بدو ورودش با قیمت پایه ای معادل 7/380/000 یوآن یا بیش از یک میلیون و دویست هزار دلار! روانه بازار شده است. چین ممکن است دنیای رقابت و تنوع باشد اما بهشت ارزانی نیست!

پایان بخش اول، نوشته و گردآوری: سام کاویانی – کارشناس مکانیک

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.