چشم اندازهفته نامه

کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران

برای شما سوال نشده که چرا کشور نفت‌خیز ایران، همچنان از مسیرهای بی‌کیفیت رنج می‌برد؟
آسفالت

سال ۱۸۵۲ بود که بشر برای نخستین‌بار در خیابان‌های شهر پاریس آسفالت ریخت. از آن به بعد، این فناوری نفتی محبوب‌تر شد و با رشد صنعت خودرو، ضرورت پیدا کرد. کشوری در جهان نیست که خیابان آسفالت نداشته باشد. هر بار که از خانه خود بیرون می‌آییم، آسفالت یکی از اولین تصاویری است که آن را می‌بینیم؛ هرچند که کمتر به چشم می‌آید. بنابراین می‌توان با اطمینان گفت که نقشی اساسی در زندگی ما دارند.

متاسفانه با وجود اینکه کشور ما یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان به شمار می‌رود، در فراهم‌آوری آسفالت باکیفیت برای شهروندانش مشکل دارد. پس در این مقاله بر آن شدیم که نگاهی به این مسئله داشته باشیم که اصلا آسفالت خوب چگونه است؟ چه پیش‌نیازهایی برای تولید آن وجود دارد؟ سپس به مشکلات اصلی راهسازی شهری و بین‌شهری نگاهی می‌اندازیم. در انتها هم به پاسخ شهرداری‌ها به معضل سرعت یعنی دست‌اندازها ادای احترام خواهیم کرد. اما پیش از هر چیزی، شایسته است نگاهی مختصر به نحوه تولید آسفالت داشته باشیم.

آسفالت چگونه تولید می‌شود؟

ابتدا سنگدانه‌های سرد مانند شن و ماسه به خشک‌کن منتقل می‌شوند. سنگ‌دانه‌های خشک‌شده با استفاده از صفحه ارتعاشی در اندازه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند و به ترکیب قیر و مواد فیلر می‌رسند تا ذخیره‌سازی شوند. واحد کنترل کیفیت، استاندارد آن‌ها را بررسی می‌کند. در این فرایند از آسفالت بازیافتی هم استفاده می‌شود که میزان آن باید درحد طبیعی باشد وگرنه افزایش آن باعث کاهش کیفیت آسفالت خواهد شد.

چه آسفالتی «خوب» است؟

شاید برای مصرف‌کننده، صاف‌ترین و تیره‌ترین و خط‌کشی‌شده‌ترین شکل آسفالت بهترین آن باشد اما پیش از تبدیل کردن خیابان به پیست مسابقه باید به نکاتی توجه شود. کیفیت بالای قیر، دانه‌بندی مناسب سنگ‌دانه در مرحله تولید، مقاومت فشاری مناسب و استفاده درست از گیلسونایت، زیرسازی درست، سطح روان آسفالت‌کاری، مقاومت کششی خوب، مقاومت در برابر ترک‌خوردگی و قیمت مناسب از جمله ویژگی‌های اصلی یک آسفالت درخور هستند. با در نظر داشتن این فاکتورها، بهتر می‌توان به خیابان‌ها و جاده‌های داخلی نگاه کرد و آن‌ها را ارزیابی کرد.

 

چرا آسفالت خوب مهم است؟

نهایتا چه راه خاکی باشد و چه آسفالت، خودروهای ما آن را می‌پیمایند. اما در پذیرش این واقعیت نه‌چندان خوشایند دو فاکتور مهم وجود دارد: نخست آنکه به‌عنوان شهروندان این سرزمین باید بدانیم که لایق خدمات شهری درست و مناسب هستیم. هرچند این کلیشه در سراسر جهان وجود دارد که «مردم باید حقشان را از مدیران، طلب کنند» اما هیچ‌گاه نباید این مسئله باعث شود تا جایگاه خود را فراموش کنیم. هدف اصلی ایجاد یک سازمان خدمات‌رسانی است نه بهانه‌تراشی!

دوم آنکه بهره‌مندی از آسفالت مناسب می‌تواند تاثیر به‌سزایی روی سلامت خودروهای ما داشته باشد. بخش بزرگی از خودروهای بازار داخلی بی‌کیفیت هستند. شرایط اقتصادی مشتری ایرانی را مجاب کرده تا به پایین‌ترین سطح امکانات مانند سیستم تهویه و بالابر برقی شیشه بسنده کند (هرچند این مورد هم تا چندی پیش به‌عنوان آپشن معرفی می‌شد). پس اگر خودروی بی‌کیفیت را در خیابان یا جاده بی‌کیفیت قرار دهید، نتیجه آن چیزی جز افزایش استهلاک خودرو، ناراحتی سرنشینان و افزایش دردسرهای سازمان‌ها نیست.

تصور کنید یک خیابان مهم و پرتردد در شهر ۶۰ هزار نفری «الف»، کیفیت مناسبی دارد، به‌اندازه کافی بزرگ است و به‌جای دست‌اندازهای بی‌امان، از خط‌کشی درست و سیستم ترافیکی هوشمندانه استفاده می‌کند و صدالبته مانند سطح کره ماه، مملو از چاله نیست. تردد خودروها در این مسیرها سروصدای کمتری در کابین ایجاد می‌کند. خط‌کشی‌ها هم می‌توانند به حرکت مردم نظم بیشتری بدهند تا حرکت ترافیک روان‌تر باشد. در نتیجه، آرامش راننده و سرنشینانش بیشتر حفظ می‌شود که خود، روی کیفیت رانندگی و کاهش تصادفات تاثیری مثبتی خواهند گذاشت.

علاوه‌بر آن، شهر ظاهر مرتب‌تری می‌گیرد و سطح رضایت عمومی از زندگی در آنجا افزایش پیدا می‌کند. اگر خیابان‌های شهرهای زیبا یک فاکتور مشترک با یکدیگر داشته باشند، آن آسفالت و خیابان‌کشی مناسب است. از دید نگارنده، در زمینه زیبایی شهری، پس از آسفالت و ساختمان‌های مرتب، خودروها اهمیت پیدا می‌کنند. من هم دوست دارم با خرید یک دستگاه پورشه ماکان به زیبایی شهرم کمک کنم اما همان‌طور که در مقالات دیگر اشاره کرده‌ام، گاراژ خانه‌ام برای آن جا ندارد!

آیا مشکل خیابان‌ها و جاده‌های ما اینقدر جدی است؟

بی‌شک پاسخ این سوال، یک «بله» به‌وسعت ایران است. پیشتر در مقاله‌ای جداگانه به نبود آینده‌نگری در طراحی شهری اشاره کرده بودیم که می‌توانید آن را از بخش مقالات مرتبط (ابتدای مطلب) مشاهده کنید. کیفیت پایین زیرسازی یکی از اصلی‌ترین معضلات راهسازی ایران است. مسئولان راهداری و شهرداری‌ها به‌گونه‌ای در انجام پروژه‌ها «صرفه‌جویی» می‌کنند که انگار اگر یک پروژه با کیفیت «عالی» به اتمام برسد، آن مسئول را تبعید خواهند کرد.

سازمان‌های ما برای حفظ سرمایه و جبران کمبود بودجه‌هایشان از کیفیت خدمات کم می‌کنند اما دریغ از آنکه همین انتخاب باعث خرج و نگرانی بیشتر برای مردم و خود سازمان مربوطه می‌شود. نمونه آن هم در مناطق مسکونی و جاده‌های بین‌شهری کم نیست. اگر شما هم یک مسیر را روزانه طی کنید، با چاله‌ها و خرابی‌های آن آشنا می‌شوید. برای اینکه از وضعیت جاده سایر نقاط کشور هم با خبر باشید، کافی است یک‌بار بلیط هواپیما تهیه نکنید و با پژو یا سمندهای زرد خطی از شهر «الف» به «ب» بروید.

کوهی به نام سرعت‌گیر

نمی‌دانم چه کسی، چگونه و در نتیجه چه اتفاقی استفاده از دست‌انداز در خیابان‌ها و به‌ویژه، جاده‌های کشور مناسب و «عقلانی» دانسته است؟ از زمانی که به‌عنوان یک کودک دوچرخه‌سواری یاد گرفتم، با دست‌انداز سر کوچه مواجه شدم. به یاد دارم که به من می‌گفتند وجود آن‌ها برای کاهش سرعت مردم و موتورسواران ضروری است. تا اینکه با خودرو در جاده‌های شمال کشور، از خراسان‌شمالی تا گیلان، سفر کردم و با دست‌اندازهای بی‌شمار روبه‌رو شدم. دست‌اندازهایی که اگر با سرعت قانونی جاده از آن‌ها عبور کنید، حتما اتفاقی ناگوار برای شما یا خودروتان رخ خواهد داد. بی‌شک شماری از آن‌ها هم فاقد تابلوی هشدار هستند که خود احتمال عبور نامناسب از روی دست‌انداز را افزایش می‌دهد.

برایم سوال است که چگونه مردم کشورهای دیگر از تاجیکستان گرفته تا ایالات‌متحده به اندازه ما به دست‌انداز نیاز ندارند؟ یعنی ما موتورهای بیشتری داریم؟ با توجه به جمعیت کشور آمریکا این مورد بعید است. آیا خودروهایمان سریع‌تر هستند؟ گمان نمی‌کنم چون حتی مردم تاجیکستان هم به انواع مرسدس‌بنز و بنتلی دسترسی دارند پس قطعا سریع‌تر نیستیم. آیا رانندگی پرخاشگرانه‌ای داریم؟ پس چرا مسئولان توانمندتری برای «مدیریت درست» رفتارهای ترافیکی روی کار نمی‌آیند؟ دوست دارم این مطلب را با همان سوالی که آغاز کردم خاتمه دهم: چرا کشور نفت‌خیز ایران، همچنان از مسیرهای بی‌کیفیت رنج می‌برد؟ چرا از دست سرعت‌گیرها راحت نمی‌شویم؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3837 ديدگاه)

    من دوستم رفته پیاده روی پاش رفت تو ی گودالی که زیرش خالی شده بود هنوز که هنوزه لنگ راه میره .ما صداش میزنم تیمور خان لنگ.بنده خدا رفت به شهرداری شکایت کنه تا حالا ۳ میلیون پول مترو و تاکسی و اسنپ داده ولی ی آب معدنی هم بهش ندادن ی ذره از دلش در بیاد .الان صداش میزنیم تیمور فرفره

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4697 ديدگاه)

      خیلی سال پیش ماشین بابام رفت تو چاله شهرداری مخابرات بعد گاز داد در اومد

      موافقم 14
      مخالفم 1
    2. افشار

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (772 ديدگاه)

      انشاالله به دوستت یک کوروت که داخل صندوق عقبش یک باکس آب معدنی جا شود می دهند😂

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. parhamiof

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (744 ديدگاه)

        یه نیسان میدن پشتش پر موز و بادمجونو خیار.
        البته تو تهران جدیدا دارن یه حرکتایی میزنن.
        جاده های بین شهری همچنان داغون.
        داشتم میرفتم لاهیجان،انقدر دست انداز و خرابی جاده داشت فکر کنم سیستم تعلیق ماشینو تو یکی از شهرای بین راهی سر چاله گذاشتم اومدم الان اون زیرو نگاه میکنم خالیه.

        موافقم 6
        مخالفم 4
        1. زیزیگولو

          ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (5938 ديدگاه)

          این ماجرای باکس آب معدنی در صندوق عقب را ژانگولر میفهمد یعنی چه😂

          موافقم 7
          مخالفم 0
    3. J7

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داشتم تو سایت اتوکار میچرخیدم . دیدم یه شیخ اماراتی بنام شیخ حمد بن حمدان آل نهیان که ظاهرا به شیخ رنگین کمان معروفه یه کلکسیون عجیب خودرویی داره که ماشینای عجیب و غریبی پیدا میشن
      لا به لای ماشینای عجیب و غریبش اینم هست :)
      خودتون ببینید

      https://www.autocar.co.uk/slideshow/strangest-car-collection-world-12#41

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. Cyber truck punk

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (144 ديدگاه)

        J7
        What the hell is that

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. Souls_Master

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (136 ديدگاه)

        😂😂😂

        موافقم 1
        مخالفم 0
      3. Reza

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (31 ديدگاه)

        منم اینو دیدم مثل اینکه اومده بوده ایران و تو خیابونا از اینا دیده بود و خوشش اومده

        موافقم 2
        مخالفم 0
      4. 𝐀𝐥𝐢

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1285 ديدگاه)

        کفم برید!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. SS

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      به شتر میگن چرا گردنت کجه میگه کجام راسته ؟
      شده قضیه ما
      ماشین رو درست میکنی ،‌ جاده رو نمیدونی چی کنی
      جاده رو درست میکنی ،‌ فرهنگ رانندگی مشکل داره
      رانندگی رو درست میکنی ، ماشینا مشکل جدید پیدا میکنن

      موافقم 13
      مخالفم 0
  2. FY

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    متاسفانه صنعت جاده سازی خیلی پسرفت کرده ، البته ما با این رانندگی هامون ( سبقت غیرمجاز و ‌‌سرعت بالاو…) باعث شدیم تا تعداد سرعت گیر ها افزایش پیدا کنه🤔🤔

    موافقم 7
    مخالفم 3
  3. Amirhossain Hossainy

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (154 ديدگاه)

    چقدر درست بود مطالب این مقاله. زندگی معمولی برای ایرانی ها رویای دست نیافتنی شده. ماشین، گوشی موبایل، اینترنت، هواپیما، جاده ی درست و درمون همگی برای ما دست نیافتنی شده اند. برای ما تعیین می شود که فقط در حد زنده ماندن باید امکانات داشته باشیم. لوکس بودن جرم تلقی می شود!!! ازون بدتر اینکه زندگی معمولی هم لوکس تلقی می شود.

    موافقم 13
    مخالفم 0
  4. مازیار

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2974 ديدگاه)

    فاجعه راهسازی فقط اتوبان زنجان به تبریز که خیلی جاهاش باید دنده کم کنی، تو اتوبان!!

    موافقم 11
    مخالفم 1
  5. Gabriel

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (117 ديدگاه)

    اصل اول معماری در ایران که تیپ کردن ساختمانها و رعایت حریم خط دید افق باشه چهل سال گذشته هردمبیلی و بدلیل گرون شدن زمین و ارزشمند شدن تراکم له شده شما نگران اینی که آسفالت زاقارت منظر شهری رو خراب میکنه؟؟!!هنوز انگار متوجه نیستید دقیقا ما ملت گیر کیا افتادیم….

    موافقم 11
    مخالفم 4
  6. blackwing

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1067 ديدگاه)

    معماری شهرهامون به شدت زشت ، بدون منطق ، هرکی به هرکی و خرکی عه. فقط کافیه بالا پشت بام یکی از خونه ها برید با منظره زشت معماری شهری روبرو میشید. مهم نیس کجای ایران باشین ، این قانون همه جا صدق میکنه.

    وضعیت جاده‌ها به مراتب بدتر.
    آسفالت‌ها به صورت وصله پینه‌ای انجام میشه صرفاً جهت پر کردن چاله و آسفالت کنده شده قبلی.
    هیچ نظارتی نیست ، حتماً دیدین کارگران شهرداری دسته جمعی دارن کار میکنن ، یک مهندس یا ناظر بالا سرشون نمیبینید.
    فقط میخوان انجام بدن برن. بگن ما ال کردیم بل کردیم. خیلی اوضاع خیطه

    موافقم 14
    مخالفم 1
  7. زیزیگولو

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5938 ديدگاه)

    پیمانکاری که توان کار نداره و نمیتونه کار رو درست پیش ببره واسه چی کار رو میسپارن بهش تا سرمایه های ملی رو به هدر بده و با امید مردم بازی کنه؟ واسه چی زمانی که جلسه مزایده برگزار میشه این پیمانکارای ضعیف تو جلسه مزایده حضور دارن و با رانت و پارتی پروژه رو میدن به یه پیمانکار ضعیف؟ …… تو حوزه پروژه های راهسازی نسبت به کشور و مردم ایران خیلی ظلم شده و رد پای پیمانکارای ضعیف تو این پروژه‌ها دیده میشه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  8. mercedes

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (363 ديدگاه)

    کشور های اروپایی رو نگاه میکنی یه دونه سرعت گیر نداره.
    اما شهرداری و مردم غیور تو ایران برای درمان و دفع سنگ کلیه از سرعت گیر ، دست انداز و چاله استفاده میکنن.

    موافقم 9
    مخالفم 3
  9. ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4697 ديدگاه)

    ایران افغانستان پاکستان اورمیه عراق و کلا خاورمیانه و کشور های اطرافش خیابوناش آسفالت های خوبی نداره
    بدترین نوع آسفالت هستن بعدش هم ماشین های تو ایران و افغانستان از بدترین ماشین های موجود در جهان هستن القا افغانستان یه تویوتا کرولا ۱۹۹۲ رو داره اینجا هم با پراید و ۴۰۵ آفرود میکنیم تو جاده های ایران
    هیچ کسی هم تو دولت براش مهم نیست چرا جاده ها اینجوریه

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4697 ديدگاه)

      اورمیه : ترکیه*

      موافقم 0
      مخالفم 8
    2. Mercedes

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (904 ديدگاه)

      خیلی کلی گفتی
      عربستان دومین با کیفیت ترین جاده های دنیا رو داره (پرتقال اول و کانادا سومه)
      امارات هم جزو بهتریناست ، همینطور قطر
      کشور های شمالی خاورمیانه توصیف بهتریه بنظرم
      امریکا هم اوضاع جاده هاش برخلاف کانادا اصلا جالب نیست که بخاطر بی توجهی دولت هست ،کلا زیرساخت های امریکا با اینکه خیلی ا کیفیت ساخته شده بودن ولی بخاطر عدم نگهداری و بازسازی اکثرا تو یکی دو دهه اخیر فرسوده شدن (اینارو از کردم خود امریکا شنیدم تو سایت های مختلف ، خود بایدن هم پارسال گفت زیرساخت ها نیاز به تعمیر داره و هزینش خیلی بالاست چون تلنبار شده)
      کلا تو بحث زیرساخت کانادا خیلی جلوتر از امریکاست (بجز اینترنت) و زیرساخت های خیلی خفنی داره
      ویدیو هایی دیدم که شهرداری های کانادا با بالاترین کیفیت جاده سازی میکنن و همش بازسازی و ترمیم میکنن که اسفالت ها خراب نشه
      ولی تو آمریکا همه خیابونا ترک خورده بتن هاش( اسفالت نمیکنن بتن میکنن تو آمریکا واسه همینم زود ترک میخوره)

      موافقم 5
      مخالفم 7
      1. ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4697 ديدگاه)

        اره

        موافقم 1
        مخالفم 1
      2. علی

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (61 ديدگاه)

        شما دولت شهر امارات قطر رو با کشوری با وسعت ایران مقایسه میکنی ؟

        موافقم 2
        مخالفم 7
  10. W O

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    تعداد سرعت گیرهای هر جایی نشون دهنده فرهنگ رانندگی اونجاست.
    متاسفانه فرهنگ رانندگی مردم ایران خیلی بده. خیلی ها هستن خیابان های شهری رو با پیست مسابقه اشتباه گرفتن، پس ناچارا برای حفظ نسبی امنیت عابرین پیاده باید سرعت گیر ایجاد بشه.

    موافقم 10
    مخالفم 5
  11. MjM

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (731 ديدگاه)

    تو کشوری که رفاه، آسایش، آرامش و پیشرفت مردم و جامعه و تعامل با جهانیان جز اولویت ها نباشه، و تمامی منابع صرف ایدئولوژی های حاکمیت بشه، در هیچ زمینه ای هیچ اتفاقی نمیفته و انتظار بهبود و پیشرفت و بحث در مورد چرایی هاش کار بیهوده ایه! حالا میخواد جاده باشه صنعت خودرو باشه یا هرچیز دیگه!

    موافقم 16
    مخالفم 1
  12. Cowboy

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (124 ديدگاه)

    چون میتونن با کمترین پول و زمان بیشترین آسفالت رو بکشند.
    حتما همگی دیدید که یکسری از آسفالت ها که به شرکت های صنعتی مهم ختم میشه و یا با پول اون شرکت ساخته شده بعد از چندین سال فقط یک ترمیم کوچک میخواد و بس ولی خیلی از جاده های تازه تاسیس بعد از سه یا چهار سال پر از چاله میشند.
    یه نمونه از پرخاشگری که توی جامعه ما داره زیاد تر میشه به خاطر آسفالته چرا؟ چون توی جاده های بین شهری راننده اتوبوس یا تریلی به دلیل نوع بار یا رفاه حال مسافرا یا سردرد کمتر می‌بینید که از لاین یک استفاده نمی‌کنند و میان لاین دو یا بغضا سه و حالا اگر کمی هم جاده شلوغ باشه بازم لاین ۱ خلوته چون آسفالت خرابی داره و اتوبوس داره از لاین دو می‌ره و اگر جاده دولاین داشته باشه که راننده ماشین سنگین و سواری شروع به کل کل و حتی دعوا و تصادف میکنن و اگر سه لایه باشه که همه میرن لاین ۳ چون لاین ۱ خرابه و لاین ۲ هم یه تریلی داره ۷۰ تا می‌ره
    پس حالا همه سواری ها با هم می‌افتند توی کل کل و سبقت و دوباره دعوا و تصادف.
    چرا چون بلد نیستیم اعتراض کنیم .چون داریم مالیات و عوارض می‌دیم ولی یاد نگرفتیم طلب کنیم که این مالیات برای کجا داره خرج میشه.چون فکر میکنیم همیشه همین بوده و حقمون همینه.
    یادمه یه ویدیو از نیویورک که یکی از بدترین آسفالت های آمریکا رو داره داشتم می‌دیدم که دوتا نکته جالب داشت این که همیشه توی خیابوناش یک جایی داره تعمیر میشه و یکی هم اینکه کسی که داشت فیلم می‌گرفت یه چاله توی خیابون دید و عکس گرفت و آپلود کرد با مکان چاله توی یک اپ خاصی که برای همین گزارش کردن بود و خودش می‌گفت که حدود دو هفته طول می‌کشه که بیان این چاله رو درست کنند.حالا ما که اصلا گزارش کردن بلد نیستیم بعدشم کجا گزارش کنیم؟ بعدش بهمون می‌خندن یا جوابمونو میدن و حالا جواب رو اصلا به مسئول ها گزارش میکنن؟ حالا اصلا اون مسئول میخواد کاری بکنه راجبش؟ حالا بخواد کاری کنه اینقدر کارای اداری ما کند و بیهودس که نمی‌دونیم اصلا شروع میشه یا نه؟ حالا اصلا بودجه ای داره این تعمیرات و یا این مسئول اجازه استفاده از این بودجه رو داره یا نه؟ حالا بگیریم همه اینا حل شد وسایل و ماشین آلات کافی داریم؟ به روز هستن؟ نیروی کار این ابزار علم روز رو داره؟ بهره وری نیروی کار و ماشین آلات مون چقدره؟
    دیدید مشکلاتمون بی انتهاست و کسی هیچ کاری نمیکنه همه داریم به هم نگاه میکنیم

    موافقم 7
    مخالفم 1
  13. SS

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (762 ديدگاه)

    آسفالت بد؟؟؟
    جدیدا در یک جاده اصلی کشور که طبق قانون 95 کیلومتر سرعتش هست هر یک کیلومتر سرعت گیرهایی گذاشتن که در اروپا فقط در ورودی های یک شرکت یا جاده محلی به جاده اصلی میبینید و سرعت استاندارد عبور از روی اونها 20 کیلومتر هست. احتمالا این ایده ناب رو به بقیه جاده ها هم میرسانند.
    البته نتیجه این طرح کارشناسی هم فوق العاده جالب هست. کامیون ها و کشنده ها که معمولا 80 میرفتن در کل جاده با سرعت 40 حرکت میکنن چون نمیتونن دست اندازها رو با سرعت زیاد رد کنن و سواری ها باید چند برابر گذشته سبقت های خطرناک بگیرن
    بعضی سواری ها سرعت رو به حدی کم میکنن که عملا وسط جاده می ایستن و بعضی دیگر برای اینکه ضربه به اتاق وارد نشه حتی از سرعت مجاز هم سریعتر رد میشن
    این نوع طرح های کارشناسی رو در تمام امور میتونید ببینید

    موافقم 11
    مخالفم 1
  14. فرامرز

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (249 ديدگاه)

    توی مطلب فوق اومده از خراسان شمالی تا گیلان و سرعت گیرهای متعدد واقعا درسته و آدمو کلافه میکنه مخصوصا اینکه خیلی از این سرعت گیرها تابلو ندارن
    همین تعطیلات عید با بچه هام رفتم گیلان و چون خونه ام مشهده تا گیلان به معنای واقعی پدرم در اومد
    بعضی وقتا حواسم نبود و سرعت گیرهایی که تابلو نداشتن با سرعت ۸۰،۷۰ ازشون رد شدم که یکی دوبار طفلی دخترم از صندلی عقب پرت شد جلو یا به سقف ماشین برخورد کرد حالا بماند که خسارات زیادی هم به من تحمیل شد اونم فقط بخاطر سرعت گیر اونم توی اتوبان و یا جاده اصلی که سرعت مجاز بین ۹۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بود
    البته به قول دوستی:توی این مملکت چی درسته که جاده هاش درست باشه

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4697 ديدگاه)

      ماشینت ۲۰۶ یا رانا یا ۲۰۷ هست؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. فرامرز

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (249 ديدگاه)

        ماشینم هیچکدوم از اینایی که گفتی نیست دوست عزیز

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. پویا

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (476 ديدگاه)

    بعضی از جاده ای وضعیتشون جوریه که اصلا دیگه نمیشه روکش یا بازسازی بکنی باید بکوبی از نو اصولی بسازی بعضی از آزادراه ها کاملا نشست کردن

    موافقم 4
    مخالفم 0
  16. علیرضا

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    توی کرمانشاه بلوار رودکی جلوی دور برگردان یه دست انداز با آجر درست کردن که به عنوان باسکول میشه ازش استفاده کرد
    بنده خدا شهرداری هم تقصیر نداره محل عبور دانش آموز هست ولی با این وجود با چشمای خودم دیدم با سرعت بالای ۸۰ تا با ماشین صفر که از نمایندگی درآوردن از روی دست انداز پریدن
    حالا طرف مال حرام درآورده یا هرچی بماند
    مشکل از پدرمادرهایی هست که یدونه توی گوش بچه هاشون نزدن که بفهمن درست و غلط چیه
    یه مشت جوجه قرتی عقده ای ریختن توی خیابون که فقط وقتی تصادف میکنن به غلط کردن میفتن!

    موافقم 9
    مخالفم 0
  17. رهگذر

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کشور ما یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان به شمار می‌رود، در فراهم‌آوری آسفالت باکیفیت برای شهروندانش مشکل دارد

    نه تنها اسفالت بلکه هرچیزی.چون زیرساخت و صنایع مادر نداریم چرا چون شعار خودکفایی میدیم

    موافقم 7
    مخالفم 0
  18. B

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (561 ديدگاه)

    پرسیدن این چراها وقت تلف کردن کار از ریشه خرابه و بدترین نوع درختیه که ریشش مشکل داره

    موافقم 7
    مخالفم 0
  19. Sorena

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    شما یه سر از تهران تا رشت برو تو کوهین و منجیل و رودبار انقدر بالا پایین میشی انگار اومدی پیست اسب دوانی😐

    موافقم 6
    مخالفم 0
  20. Reza

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    دولت باید یه فکری به حال شهر های پر بارش کنه چون هر سال دو سه باری آسفالت میکنن ولی باز زمستون میشه و روز از نو

    موافقم 4
    مخالفم 1
  21. Reza

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    منم اینو دیدم مثل اینکه اومده بوده ایران و تو خیابونا از اینا دیده بود و خوشش اومده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. علی

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    تو روستایی ما یه کیلومتر جاده رو خراب کردن دوباره ساختن ولی چه ساختنی ۴ تا سرعت روش زدن اعصاب روان راننده ها رو خراب کردن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  23. BMW

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1426 ديدگاه)

    اگه بخوام حرف بزنم یه تومار میشه،فقط یه چیزی هر چی ما بگیم این وسط و مسئولین راه خودشون رو بزنند جلو هیج فایده ای نداره و مه بحثی بکنیم وقتی خودشون هم میدونند بابا باید یه فکری بکنند ولی نمی‌کنند ما چیکار میتونیم بکنیم،هان…🥲🙂

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا