چشم انداز

برندهای لوکسی که شکست خوردند، از دی‌اس و استرلینگ تا میباخ و دایملر

در طول تاریخ، خودروسازان زیادی اقدام به ایجاد برندهای لوکس کردند که برخی مثل لکسوس و جنسیس موفق شدند و برخی به‌سختی شکست خوردند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

حاشیهٔ سود در خودروهای لوکس و گران‌قیمت بسیار بالا است و به همین دلیل، بسیاری از خودروسازان علاقه دارند در این بخش از بازار حضور پیدا کنند. بااین‌حال، ورود به بازاری که بنتلی و رولزرویس بر آن حکمرانی می‌کنند بسیار دشوار است زیرا این بازار کوچکی است و اکثر کسانی که قصد پرداخت چند صد هزار دلار برای خرید یک خودروی لوکس را دارند سراغ همین دو برند بریتانیایی می‌روند. حتی در سطحی پایین‌تر یعنی جایی که برندهایی مثل مرسدس بنز و ب‌ام‌و حضور دارند هم رقابت هرگز آسان نیست. به همین دلیل، در تاریخ خودروسازی برندهای زیرمجموعهٔ زیادی را از خودروسازان بزرگ می‌بینیم که به بخش لوکس بازار وارد شدند اما به‌سختی شکست خوردند.

میباخ

پیشینهٔ میباخ به سال ۱۹۰۹ بازمی‌گردد. این شرکت ابتدا موتور هواپیما می‌ساخت اما بعداً حوزهٔ فعالیت آن به بخش‌های دیگری از کشتی هوایی گرفته تا واگن‌های ریلی گسترش پیدا کرد. در سال ۱۹۶۰، میباخ توسط دایملر بنز خریداری شد و در سال ۲۰۰۲ به‌عنوان یک برند مستقل برای حضور در بخش فوق لوکس بازار احیا شد. محصولات این شرکت سدان‌های فوق لوکس ۵۷ و ۶۲ بودند که از پیشرانهٔ V12 و تمام امکاناتی که در یک خودرو تصور می‌شد برخوردار بودند. میباخ ۵۷ حدود ۳۵۰ هزار دلار و ۶۲ حدود ۴۳۰ هزار دلار قیمت داشتند که معادل ۷۶۰ هزار دلار امروز است. بااین‌حال، سدان‌های میباخ به دلیل شباهت زیاد به مرسدس بنز S کلاس و همین‌طور عرضه با قیمت گزاف در دوران رکود جهانی اوایل دههٔ ۲۰۰۰، هرگز موفق عمل نکردند درحالی‌که در همان سال‌ها، بنتلی زیر چتر گروه فولکس‌واگن و رولزرویس توسط ب‌ام‌و بسیار شکوفا شده بودند. به همین دلیل، در سال ۲۰۱۳ برند مستقل میباخ پس از ساخت تنها حدود ۳ هزار دستگاه ۵۷ و ۶۲ تعطیل شد اما در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان یک زیربرند برای ساخت نسخهٔ لوکس‌تری از محصولات مرسدس مثل S کلاس احیا شد و این بار بسیار موفق‌تر عمل کرد.

دایملر

این دایملر یک شرکت بریتانیایی است که در سال ۱۸۹۶ در لندن تأسیس شد و ارتباطی با دایملر آلمانی ندارد. این شرکت در سال ۱۹۶۰ به تملک جگوار درآمد و به نسخه‌ای لوکس‌تر برای محصولات این شرکت تبدیل شد. دایملر در دورانی که جگوار تحت مالکیت فورد بود همچنان فعالیت می‌کرد بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ کمتر از ۵ هزار دستگاه از مدل X308 را به فروش رساند. آخرین محصول دایملر سدانی بنام Super Eight بود که در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد. این اساساً یک جگوار XJ سوپرشارژ با کابین لوکس‌تر بود که تنها ۸۵۰ دستگاه از آن ساخته و سپس دایملر هم به سرنوشت میباخ دچار شد. پس‌ازاینکه تاتا موتور هند در پایان سال ۲۰۰۷ جگوار را همراه با دایملر از فورد خرید، حرف‌هایی در مورد احیای این برند زد و قصد داشت دایملر را به برندی فوق لوکس برای رقابت با بنتلی و رولزرویس تبدیل کند اما درخواست ثبت دایملر به‌عنوان یک برند تجاری در ایالات‌متحده در سال ۲۰۰۹ رد شد.

استرلینگ

استرلینگ برندی بود که عمر کوتاهی داشت و از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ به‌عنوان بخش آمریکای شمالی گروه روور فعالیت می‌کرد. این برند اساساً مدل‌های سری ۸۰۰ روور را به سدان‌های لوکس ۸۲۵ و ۸۲۷ تبدیل کرد. استرلینگ ابتدا فروش مناسبی را تجربه کرد و آمریکایی‌ها مجذوب حال و هوای بریتانیایی این خودروها شدند تا جایی که استرلینگ در سال اول ۱۴,۱۷۱ دستگاه فروخت. این شرکت حتی نسخه‌ای فوق لوکس از سدان ۸۲۷ را هم با نام آکسفورد ادیشن ارائه کرد که به تلفن داخلی، صندلی‌های برقی و تریم داخلی مجلل مجهز بود. این نسخه در سال ۱۹۸۷ با قیمت پایهٔ ۱۹ هزار دلار معادل ۵۳ هزار دلار امروز عرضه می‌شد. بااین‌حال درخشش این سدان‌های بریتانیایی خیلی زود فروکش کرد زیرا این خودروها به‌طور مشترک با هوندا لجند توسعه پیدا کرده بودند و لجند هم‌زمان با قیمتی تقریباً یکسان ولی کیفیت ساخت بالاتر در بازار آمریکا حضور داشت. نمونه‌های اول استرلینگ به خاطر زنگ‌زدگی بدنه، مشکلات برقی و کیفیت رنگ پایین بدنام شدند و زمانی استرلینگ کیفیت ساخت را بهبود بخشید که دیگر خیلی دیر شده بود و در سال ۱۹۹۱ فروش این برند به تنها ۲,۷۴۵ دستگاه رسید.

مرکور

مرکور پاسخ فورد به تقاضای بازار برای خودروهای لوکس اروپایی بود. این برند در اواخر سال ۱۹۸۳ به ثبت رسید، اولین محصول خود را در سال ۱۹۸۵ به بازار فرستاد و در سال ۱۹۸۹ تعطیل شد. فورد قصد داشت با مرکور محصولات شعبهٔ اروپایی خود را در آمریکا عرضه کند. اولین محصول این برند، XR4Ti نام داشت که درواقع همان فورد سی‌یرای اروپایی بود. خودرو بعدی مرکور هم اسکورپیو نام داشت که نسخهٔ ری‌بج شدهٔ فورد اسکورپیو بود و با یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 با ۱۴۴ اسب بخار قدرت عرضه شد. این خودرو همچنین از کابین لوکسی با چرم درجه‌یک و امکانات فراوان بهره می‌برد. فورد قصد داشت سالانه ۱۵ هزار دستگاه از محصولات مرکور به فروش برساند اما در سال ۱۹۸۷ فروش این برند کمی بیش از ۵ هزار دستگاه بود و بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۰ تنها حدود ۷ هزار دستگاه فروخت. با این فروش پایین، خودروهای مرکور ارزش به‌روزرسانی‌های ایمنی برای سال ۱۹۹۰ را نداشتند و این برند از بین رفت.

دی‌اس

دی‌اس که نام خود را از مدل مشهور سیتروئن DS گرفته است، مخفف روح متفاوت (Different Spirit) یا سری متمایز (Distinctive Series) است. دی‌اس ابتدا در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان زیربرند سیتروئن شکل گرفت و در سال ۲۰۱۴ به یک برند لوکس مستقل تبدیل شد. برخلاف برندهای قبلی این لیست، دی‌اس همچنان در حال فعالیت است. بااین‌حال، هرچند خودروهای دی‌اس زمانی که تحت برند سیتروئن عرضه می‌شدند فروش بالایی داشتند و حتی DS 3 در سال ۲۰۱۳ چهل درصد از بازار اروپا را به خود اختصاص داد اما فروش این برند رفته‌رفته کاهش پیدا کرد و از ۱۲۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۲ به ۵۳ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسید. البته این برند لوکس فرانسوی هنوز هم در اروپا فروش نسبتاً مناسبی را تجربه می‌کند اما مشکل اصلی آن ناتوانی رقابت در خارج از فرانسه است. دی‌اس حدود یک دهه پیش در چین هم فروش خوبی داشت اما این برند در سال ۲۰۲۳ از بازار آسیا خارج شد تا فروش خودروهایش فقط به بازار اروپا محدود شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۱ رای

منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. Arad

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (127 ديدگاه)

    دی اس داخل فرانسه طرفداران زیادی داره و حتی داخل ایران هم خودرو های زیبا و با کیفیتی ازش وارد شد ولی به تعداد محدود فکر نمی‌کنم جزو شکست خورده ها باشه

    موافقم 13
    مخالفم 6
    1. ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4704 ديدگاه)

      مگه دی اس ورشکست نشد؟!

      موافقم 5
      مخالفم 10
    2. کیان

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1453 ديدگاه)

      برند خوبی هست، ولی یه سری ایرادات داشت، مشابهت اجزای داخل کابین با محصولات پژو حداقل واسه ما که با 405 خفه شدیم خیلی تو ذوق زن بود، دسته راهنما و برف پاک کن دی اس عینا همون 405، من اولین بار ک دیدم خیلی حس بدی بود.
      ولی دی اس واقعا واقعا به هیچ وجه شبیه هیچ برند و طرحی در گذشته نبوده، کاملا جدید و مستقل و شخصیت جدید داره. طراحیهای فضایی و جذابش متمایز هست. اصلا شبیه برندهای تازه به دوران رسیده لوکس نیست که همه برندهای لوکس و فاکتور گرفته باشه و یه تیکه ازشون کپی زده باشه و اسم خودشو گذاشته باشه لوکس ساز. شخصیت و روح مستقل و ارائه داده.
      تو اروپا هم کاملا مقبولیت خودشون و دارن

      موافقم 9
      مخالفم 3
    3. M

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      این اشتباهه میباخ شکست نخورد

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Taha Ayoobi

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2512 ديدگاه)

    ایکاش دی اس بازم بیاد ایران.
    طراحی هاش فضایی بود.

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. JaMsHiD-R1988

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1794 ديدگاه)

      فضایی که برای کره و چینه
      میشه گفت انقلابی ، اصالت و تا حدودی هم سادگی

      موافقم 5
      مخالفم 4
      1. Taha Ayoobi

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2512 ديدگاه)

        منظورم از فضایی چرت و پرت نیست.
        یعنی طراحی های خیلی متفاوتی داشت و وقتی توش میشستی، احساس این ماشینایی رو داشتی که برای فضانوردی ساخته شدن.
        چون سقفش شیشه ای بود این حس رو میداد.

        موافقم 6
        مخالفم 0
        1. امیر

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          علاقه شخصی من دی اس و میباخ هست😍🇨🇵🇩🇪🔥

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. .

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    به نظر من،شکست میباخ فقط بخاطر طراحی نامتعارف مدل ۶۲ بود
    اون طراحی نامتعارف،قیمت بالاش رو توجیه نمیکرد
    مدل ۵۷ اوکی بود و همین الانم طرفدار داره
    اگر حجم میداد به خودروهاش،موفق میشد
    مثه اون دو تا بریتانیایی
    مدل ۶۲ که رسما شبیه سگ سوسیسی بود!

    موافقم 10
    مخالفم 6
    1. مازیار

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2969 ديدگاه)

      شکست میباخ بخاطر این بود که اومد تو محدوده قیمت رولزرویس و حتی بالاتر!!
      با قاطعیت میشه گفت تنها کلاس خودرویی که دست نیافتنی هست کلاس فوق لوکس برای هر برندی به جز رولزرویسه و مهمترین دلیلش هم میباخ
      وقتی اون نتونست حتی تصورش هم برای بقیه بجا نیست

      موافقم 4
      مخالفم 18
      1. آرسنال

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        نظر شخصی من این هست که رولزرویس یه خودروی کاملاً زشت و الکی گرونه که هر چقدر نگاهش میکنم هیچ زیبایی درش نمیبینم

        موافقم 15
        مخالفم 5
        1. مازیار

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2969 ديدگاه)

          اون هم محترم

          موافقم 8
          مخالفم 2
        2. مازیار

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2969 ديدگاه)

          اما به گمونم درصد کمی از خریداران رولزرویس بدنبال زیبایی هستن

          موافقم 5
          مخالفم 8
        3. آرش

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (213 ديدگاه)

          بنتلی یه چیز دیگه ست

          موافقم 9
          مخالفم 1
        4. آرسنال

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          جواب به مازیار :

          کسایی که پولهای هنگفتی بابت خرید خودرو میپردازن چرا نباید دنبال زیبایی باشن ؟ شاید این افراد خُل و چِل فقط دنبال اسم و و رسم رولزرویس هستن !!!!!! البته این فقط نظر شخصی من هست

          موافقم 6
          مخالفم 6
        5. مازیار

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2969 ديدگاه)

          چی بگم والا اونو دیگه خودشون می‌دونن
          کلا دنیای فوق لوکس تابع قاعده و قانون نیست و به نظرم اصلا اینطور دوست دارن که عجیب و متفاوت باشن

          ضمنا ما که از سلیقه شون اطلاع نداریم شاید رولزرویس رو خیلی هم زیبا می.بینن
          همون نظر شخصی

          موافقم 8
          مخالفم 6
      2. .

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (25 ديدگاه)

        میباخ میتونست از رلزرویس هم موفقتر باشه
        چون عقبه یه کمپانی مخترع پشت سرش بود
        اس کلاسی که همیشه با نوآوری همراه بوده
        وارد کلاسی شد که معیارها رو خصوصا رلزرویس تعیین میکرد
        پس در قدم اول باید معیارها رو رعایت میکرد و چیزی هم مازاد اون میداشت….
        ولی با اینکه تو نوآوری،سرآمد رلزرویس بود،نتونست در مقابلش موفق بشه….
        چون معیار حجیم بودن رو رعایت نکرد و دقیقا اس کلاس رو مجهزتر و کشیده تر کرد…
        الان خود رلزرویس همه قطعاتش داره میشه بی او دبلیو….
        بی ام دبلیویی که تو کلاس لوکس،همیشه زیر سایه بنز بوده….

        موافقم 4
        مخالفم 9
        1. مازیار

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2969 ديدگاه)

          هیچ تردیدی در پیشگام بودن و سرآمد تکنولوژی و مهندسی بودن بنز نیست اما تو دنیای فوق لوکس اینها اولویت بعدی هست. حتی ارزش نسبت به قیمت هم اهمیت چندانی نداره. مهمترین فاکتور با اختلاف کشش برند و متمایز بودن به لحاظ وجهه و کلاس اجتماعی هست

          موافقم 9
          مخالفم 9
  4. ناخدا

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (348 ديدگاه)

    حالا پیام میاد میگه جنسیس از مایباخ بهتره ! استاد پیام ذهن بسیار خلاقی در ربط دادن مسائل بی‌ربط به هم دیگه داره !
    🤭🤭🤭🤭

    موافقم 18
    مخالفم 5
    1. شمال

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (118 ديدگاه)

      از این دست استادان کم نداریم در سایت پدال 🥴
      یک استاد دیگه بود که نظریه فوق کهکشانی چسباندن یک تکه آهنربا با چسب قطره به پیچ جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا رو میداد 😵‍💫

      موافقم 14
      مخالفم 6
      1. Taha Ayoobi

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2512 ديدگاه)

        حاجی شما هم سوراخ کردی سایت رو با اون آهنربا.

        موافقم 10
        مخالفم 5
        1. شمال

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (118 ديدگاه)

          🤣

          موافقم 5
          مخالفم 5
      2. ناخدا

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (348 ديدگاه)

        ول کن تو هم دیگه گیر سه پیچ دادی به مازیار

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. مازیار

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2969 ديدگاه)

          پدال از لودگی بدش نمیاد
          موضوع اینه

          موافقم 7
          مخالفم 2
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1285 ديدگاه)

    از محصولات دی اس خیلی خوشم میاد مخصوصا ds4 جدید

    موافقم 5
    مخالفم 2
  6. حسین

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2935 ديدگاه)

    یه شعبه در ایران داشتن ورشکست نمیشدن!
    S500 ده سال پیش در ایران چنده؟

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. زیزیگولو

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (5926 ديدگاه)

      اگر واردات همه برندها با قیمت و تعرفه های گمرکی منطقی انجام میشد مطمئناً S500 دَه سال پیش با این قیمتا معامله نمیشد و بازار روند منطقی و معقولی رو طی میکرد

      موافقم 5
      مخالفم 0
    2. .

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (25 ديدگاه)

      دقیقاً….من همیشه فکر میکنم اگه تحریم و پا پس کشیدن خودروسازها صورت نمیگرفت….بورگوارد مبتونست امیدوار باشه
      ولی ابتدای بازگشتش به خودروسازی مصادف شد با تحریم ایران و خروج شرکتها…
      بازاری که خیلی میتونیت کمکش باشه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  7. علیرضا

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    به شخصه برند ds خیلی بهتر از جنسیس میدونم

    موافقم 9
    مخالفم 2
  8. الف.ی

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1686 ديدگاه)

    چرا دی اس از بازار آسیا اخراج شد؟

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (157 ديدگاه)

      اخراج نشد خارج شد نمیدونم چرا فروس محصولات دی اس در بازار چین خیلی بالا بود

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. گاس فرینگ

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (170 ديدگاه)

      در آسیا به غیر از ایران و تا حدودی چین کسی به محصولات فرانسه به اون صورت بها نمیده مثلا همون رنو تالیسمان که سری اول اومده بود ملت تو کفش مونده بودن الانم با قیمت های چندین میلیاردی در حال معامله شدنه توی امارات شکست خورد

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. Anti BTS

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    تو متن گفته بعضی برندای لوکس مثل جنسیس و لکسوس موفق میشن ‌. جنسیس کجاش موفقه ؟
    برندی که دو سوم فروشش تو خود کره ست و یک سوم اون تو امریکا . تو اروپا و آسیا هم خبری نیست ازش . تو همون امریکا هم درمقایسه با رقبای لوکسش عقبه . لکسوس تو امریکا حتی آئودی رو در بازار فروش پشت سر گذاشته و به نزدیکیای بنز و بیمر رسیده ‌. گرچه فروش اصلی بنز و بیمر تو اروپا و چینه
    حتی فروش آکورا بالاتر از جنسیسه و اینفینیتی هم با بروز رسانی محصولاتش اونم از جنسیس سبقت میگیره

    موافقم 9
    مخالفم 4
  10. Cert

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (78 ديدگاه)

    اینفینیتی نیسان را هم باید به این لیست به افزاییم چون بلد نیست خودرو سازد

    موافقم 0
    مخالفم 8
    1. B2

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (185 ديدگاه)

      تا همین ۵ سال پیش اینفینیتی بالا ۱۰۰ هزار در سال تو بازار امریکا میفروخت . حتی بالا ۲۰۰ هزار تا هم داشته
      یکم اوضاع نیسان رو به راه بشه کامبک میزنه

      موافقم 8
      مخالفم 0
  11. صادق

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.‌جنسیس و لکسوس نان مایباخ و دایملر رو خوردن

    موافقم 0
    مخالفم 6
  12. علی

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (648 ديدگاه)

    مایباخ همیشه بالاتر از رولزرویس بوده و هست
    شکست نخورده و نخواهد خورد فقط تولیدش محدودتره و خاص تره همین

    موافقم 0
    مخالفم 2
  13. علی

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (648 ديدگاه)

    میباخ ورشکستگی نداشته. فقط یک مدل بنام ۶۲ ناموفق از نظر فروش داشته. که همه کمپانی ها بعضی وقتا یک مدل کم فروش رو تجربه کردن
    میباخ هنوزم تولید میشه و از رقبا هم باکیفیت تر و با پرستیژ تره و خاص تره

    موافقم 0
    مخالفم 3
  14. گات

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    دی اس واقعا مزخرفه

    موافقم 1
    مخالفم 2
  15. i lowe japan

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    دی اس جند سیاست غلط به کار گرفت و دلیل شکستش هم همین بود
    چون ماشیناش به نظرم بد نبودن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا