نگاهی به سود و درآمد خودروسازان در نیمه اول 2024، پیروزی جنرال موتورز و فراری

پنج‌شنبه 18 مرداد 1403 - 08:30
مطالعه 5 دقیقه
Cars-1
رقابت از سوی چین، خودروسازان بزرگ جهان را تحت تأثیر قرار داده است و دراین‌بین، استلانتیس و تسلا بیشترین لطمه را دیده‌اند.

بررسی نتایج مالی خودروسازان مختلف در نیمهٔ اول سال جاری، نشان می‌دهد که این شش ماه حداقل برای اکثر 12 خودروساز موردبررسی در این مطلب، اصلاً دورهٔ آسانی نبوده است. جدیدترین آمارهای مالی و فروشی که توسط آستون‌مارتین، گروه ب‌ام‌و، فراری، فورد، جنرال موتورز، هیوندای (بدون احتساب کیا)، گروه مرسدس بنز، گروه رنو، استلانتیس، تسلا، گروه فولکس‌واگن و ولوو منتشر شده، نشان می‌دهد که امسال سال سختی برای خودروسازان خواهد بود.

هرچند از زمان شیوع بیماری کرونا، بسیاری از خودروسازان به دلیل تمرکز روی سود بیشتر در ازای فروش کمتر، نتایج مالی خوبی را منتشر کرده‌اند اما شرایط در حال تغییر است. مهم‌تر از همه، امروز رقابت در بازار خودرو نسبت به پنج سال پیش بیشتر شده است. ورود خودروسازان چینی به سراسر جهان، به سود شرکت‌های سنتی لطمه زده است که تا به امروز، برای کسب درآمد بیشتر، تصمیم به افزایش قیمت خودروهای خود و کاهش تعداد تولید گرفته بودند و خریداران را برای تحویل خودرو بیشتر منتظر می‌گذاشتند. اکنون اما استراتژی افزایش قیمت دیگر جوابگو نخواهد بود زیرا رقبای چینی از راه رسیده‌اند.

کپی لینک

برندگان

در نیمهٔ اول سال جاری، سود عملیاتی جنرال موتورز 42 درصد افزایش پیدا کرده که بهترین عملکرد در بین خودروسازان موردبررسی در اینجا محسوب می‌شود. این عملکرد موفق به دلیل هزینه‌های اداری کمتر، استراتژی درست الکتریکی و ترکیب بهتر محصولات حاصل شده که شامل خودروهای تجاری، پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای بیشتر می‌شود. هرچند فروش جنرال موتورز در نیمهٔ اول امسال 2 درصد نسبت به مدت مشابه قبل کاهش پیدا کرده اما سود عملیاتی روی فروش هر خودرو از 2,204 یورو به 3,188 یورو افزایش پیدا کرده است. با اینکه جنرال موتورز هنوز برای فروش خودروهای الکتریکی خود با مشکل مواجه است اما این نتایج نشان از اوج‌گیری قطعی در آیندهٔ نزدیک دارد.

یکی دیگر از برندگان نیمسال نخست 2024، ولوو است. فروش این شرکت 14 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده هرچند که درآمد آن یک درصد کاهش یافته است. دلیل این موضوع، تأثیر بزرگ کراس‌اوور کوچک و ارزان EX30 بر نتایج مالی ولوو است. البته به نظر می‌رسد این خودرو سودآوری خوبی دارد زیرا سود عملیات ولوو در این شش ماه 26 درصد افزایش پیدا کرده است. بااین‌حال، سود ولوو روی فروش هر دستگاه خودرو کمتر از مرسدس بنز، ب‌ام‌و و تسلا بوده است.

در نیمهٔ اول امسال، سود و درآمد فراری هم به ترتیب 16 درصد و 14 درصد افزایش پیدا کرده علیرغم اینکه فروش شرکت تقریباً ثابت بوده است (6,959 دستگاه در نیمهٔ اول سال 2023 در قیاس با 7,044 دستگاه نیمسال اول 2024). این یعنی فراری خودروهای سودآورتری را نسبت به قبل به فروش می‌رساند. این شرکت با سود 135,300 یورو روی فروش هر دستگاه خودرو، بالاترین سودهی را در بین همهٔ خودروسازان دارد.

کپی لینک

بازندگان

فروش استلانتیس در شش ماه اول امسال استلانتیس به دلیل عرضهٔ محصولات قدیمی چه در آمریکا (کرایسلر و دوج به خودروهای جدیدی نیاز دارند) و چه در اروپا (سبد محصولات لانچیا، آلفارومئو و مازراتی همچنان سالخورده است)، 12 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین این گروه در برزیل هم که دومین بازار بزرگ آن پس از آمریکا محسوب می‌شود، با رقابت رو به رشدی از سوی خودروسازان چینی مواجه شده است.

در همین حال، رشد بی‌وقفهٔ تسلا طی سال‌های گذشته نیز سرانجام متوقف شده و کاهش قیمت‌هایی که در سال 2023 صورت گرفت امسال چندان مؤثر نبوده است. فروش این شرکت در نیمهٔ نخست امسال با 7 درصد کاهش به 831 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده اما تسلا هنوز هم پرفروش‌ترین سازندهٔ خودروهای الکتریکی در جهان باقی مانده است. کاهش فروش، کاهش قیمت‌ها و هزینه‌های عملیاتی بیشتر به دلیل افزایش فعالیت در کارخانه‌های خارج از آمریکا تأثیر بزرگی روی سود تسلا گذاشته و سود عملیاتی این شرکت در نیمهٔ اول امسال با 45 درصد کاهش به 2.5 میلیارد دلار رسیده است.

کپی لینک

فروش خودروسازان مختلف در نیمهٔ نخست سال 2024

نیمه اول 2023

نیمه اول 2024

تغییر

گروه فولکس‌واگن

4,372,000

4,348,000

-1%

استلانتیس

3,327,000

2,931,000

-12%

جنرال موتورز

2,257,000

2,213,000

-2%

فورد

2,174,000

2,187,000

+1%

هیوندای

2,082,000

2,064,000

-1%

گروه ب‌ام‌و

1,214,864

1,213,276

0%

گروه مرسدس

1,237,619

1,168,550

-6%

گروه رنو

1,133,000

1,155,000

+2%

تسلا

889,015

830,766

-7%

ولوو

341,700

388,100

+14%

فراری

6,959

7,044

+1

آستون‌مارتین

2,954

1,998

-32%

کپی لینک

درآمد خودروسازان مختلف در نیمهٔ نخست سال 2024 به میلیون یورو

نیمه اول 2023

نیمه اول 2024

تغییر

گروه فولکس‌واگن

156,257

158,800

+2%

استلانتیس

91,176

85,017

-7%

جنرال موتورز

78,543

84,338

+7%

گروه ب‌ام‌و

74,072

73,558

-1%

هیوندای

53,960

57,782

+7%

تسلا

44,726

43,376

-3%

گروه مرسدس

38,241

36,743

-4

گروه رنو

26,849

26,958

0%

ولوو

17,086

16,861

-1%

فراری

2,903

3,297

+14%

آستون‌مارتین

799

711

-11

کپی لینک

سود خودروسازان مختلف در نیمهٔ نخست سال 2024 به میلیون یورو

نیمه اول 2023

نیمه اول 2024

تغییر

گروه فولکس‌واگن

11,347

10,052

-11%

گروه ب‌ام‌و

9,718

7,931

-18

جنرال موتورز

4,975

7,055

+42%

گروه مرسدس

9,387

6,978

-24%

استلانتیس

13,541

6,639

-51%

هیوندای

5,288

5,285

0%

فورد

4,240

2,881

-32%

تسلا

4,693

2,573

-45%

گروه رنو

2,040

2,175

+7%

ولوو

872

1,096

+26%

فراری

822

953

+16%

آستون‌مارتین

109

125

+14%

کپی لینک

فروش خودروهای الکتریکی خودروسازان مختلف در نیمهٔ نخست سال 2024

نیمه اول 2023

نیمه اول 2024

تغییر

تسلا

889,015

830,766

-7%

گروه فولکس‌واگن

321,610

317,185

-1%

گروه ب‌ام‌و

152,936

190,614

+25%

استلانتیس

160,000

145,000

-9%

هیوندای

144,430

104,315

-28%

گروه مرسدس

121,474

101,553

-16%

ولوو

59,300

90,800

+53%

جنرال موتورز

61,000

87,000

+43%

گروه رنو

75,700

63,700

-16%

فورد

47,000

36,000

-23%

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.