ایران خودروچشم اندازسایپا

گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه تحول صنعت خودرو

صنعت خودروی ایران سالهاست که از قافله جهانی جا مانده است. هنوز پلتفرم‌های قدیمی و ناامن و پیشرانه‌های پرمصرف و هزینه‌های تولید بالا و بهره‌وری و کیفیت پایین، نمایشگر شناسنامه غیرقابل‌دفاعی برای این صنعت در کشور شده‌اند. نمایشگاه تحول در صنعت خودرو می‌خواهد بیانگر حرکتی باشد که در یک سال اخیر و با هدایت وزارت صمت برای تغییرات بنیادین در این حوزه رخ داده است.

با ما همراه باشید تا نقشه راه و اهداف و برنامه‌هایی که برای این تحول تدارک دیده شده‌اند را مرور کنیم.

خودروی K112 پروتوتایپ

پروژه k112 یک پروژه مشترک بین ایران‌خودرو و سایپا است که از پلتفرم رنو کویید در آن استفاده شده و نسخه‌های برقی و بنزینی را شامل می‌شود. علاوه بر این در آینده تیپ‌های مختلفی با قوای محرکه قوی‌تر نیز به این خانواده افزوده می‌شوند.

درواقع K112 همان خودروی اقتصادی است که وزیر و مسئولان صنعت قول آن را داده بودند؛ اما اینکه این خودرو با استاندارهای روز جهان و ارتقای ایمنی سؤال‌برانگیز آن تولید و با قیمتی مشابه با سایر نقاط دنیا در ایران به دست مصرف‌کننده می‌رسد یا خیر را زمان تعیین می‌کند.

نسخه بنزینی خودروی اقتصادی سایپا در سگمنت A بوده و توان موتوری آن ۷۰ تا ۷۵ اسب بخار و گشتاور تولیدی آن ۹۰ تا ۱۰۰ نیوتن‌متر اعلام شده است. فاصله بین دو محور این خودروی مینی کراس‌اوور ۲۴۳۰ میلی‌متر و طول، عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب ۳۸۰۰، ۱۵۹۰ و ۱۴۹۰ میلی‌متر است. وزن این خودرو تنها ۷۷۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بوده و مصرف سوختی کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت.

نسخه برقی خودروی اقتصادی K112 هم حدود ۹۵۰ کیلوگرم وزن داشته و یک موتور الکتریکی ۴۵ اسب بخاری و ۱۲۵ نیوتن متری دارد و حداکثر سرعت آن تنها ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است. باتری لیتیومی این خودرو ظرفیتی ۲۶ کیلووات ساعتی دارد و می‌تواند در صورت شارژ کامل مسافتی ۲۷۰ کیلومتری (بر اساس سیکل NEDC) را پشتیبانی کند. این باتری را می‌توان از طریق شارژ سریع در ۳۰ دقیقه و از طریق شارژر خانگی در ۴ ساعت شارژ کرد. از این خودرو تنها یک ماکت کوچک به نمایش گذاشته شده بود که البته طراحی آن وامدار جیپ رنگید بود.

نسخه برقی خودروی اقتصادی K112 نسخه برقی خودروی اقتصادی K112

خودروی سیتروئن C3 XR پروژه M44 سایپا

خودروی سیتروئن C3 XR پروژه پلتفرم P700 سایپا

خودرویی کراس‌اوور از خانواده پژو سیتروئن که پیش‌ازاین نسخه سدان آن در ایران‌خودرو با نام تارا تولید شده و اکنون قرار است پسرعموی کراس‌اوور آن در سایت سایپا-سیتروئن کاشان ساخته شود. این خودرو در چندین تیپ عرضه خواهد شد و مدل پایه از موتور EC5 و گیربکس ۶ سرعته و مدل رده بالاتر از موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژر با قدرت ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر و استاندارد آلایندگی یورو ۶ سود می‌برند. فرمان آن برقی و گیربکس آن نیز ۶ سرعته خودکار دوکلاچه است.

کابین و فضای داخلی این مدل سیتروئن کاملاً مشابه با تارا طراحی شده و حتی رودری‌ها نیز مشابه هستند.

پروژه P90 سایپا، بازگشت تندر به پارس خودرو

تندر ۹۰ فیس‌لیفت با تغییراتی در چهره به خط تولید بار می‌گردد. نمونه‌های برش خورده این خودرو اطلاعات زیادی از آن را نشان نمی‌دهند و ما نمی‌دانیم طراحی کابین و قوای فنیان چه تغییراتی خواهند داشت.

 

کراس اوور SP0 سایپا

مینی SUV سایپا از خانواده شاهین با نام SP0 می‌تواند محصولات رده متوسط و بالای سایپا را متحول کند. موتور ۱.۶ لیتری توربو با قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک برای رقابت با ریرا ایران‌خودرو مجهز شده است. البته استاندارد آلایندگی یورو ۴ نشان از تکنولوژی قدیمی موتور دارد.

خودروی برقی اکسیژن، اولین میکروکار الکتریکی ایرانی

میکروکار الکتریکی اکسیژن تولیدی خودروسازان جنوب با قیمت پایه تخمین زده شده ۱۰ هزار دلار یا حدود ۳۰۰ میلیون تومان به‌عنوان نخستین خودروی برقی ایرانی در حال طی مراحل شماره‌گذاری است. درواقع این خودرو برای خریداران ایرانی حتی از نمونه‌های مشابه چینی بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود.

این خودرو با الهام از میکروکارهایی چون اسمارت طراحی شده و برای مصارف داخل شهری می‌باشد. موتور برقی ۲۰ اسب بخاری با کمک باتری ۱۷ کیلووات ساعتی لیتیوم یون می‌تواند حداکثر سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت را ممکن سازد. میزان شعاع حرکتی با باتری‌های کاملاً شارژ شده ۲۲۰ کیلومتر اعلام شده و طول عمر باتری هم ۸ سال است. این خودرو تنها ۲.۶ متر طول و ۱.۵ متر عرض دارد و وزن خالص آن ۷۸۰ کیلوگرم بوده و می‌تواند تا ۳۵۰ کیلوگرم مسافر و بار را حمل کند.

 

چری آریزو ۵ الکتریکی و فونیکس تیگو ۸ پرو پلاگین هیبریدی

مدیران خودرو با برند جدید فونیکس هم دو خودروی الکتریکی شده خود را به نمایشگاه آورد. آریزو ۵ برقی که نشان‌های چری در آن با نوار چسب پوشانده شده احتمالاً با نشان فونیکس وارد بازار می‌شود. هرچند اطلاعات فنی این خودروها تاکنون اعلام نشده اما می‌دانیم که چری آریزو ۵e از پیشرانه‌ای ۱۲۲ اسبی و ۲۵۰ نیوتن متری سود می‌برد و باتری لیتیوم یون آن هم ظرفیتی ۵۳.۶ کیلووات ساعتی دارد. بدین ترتیب می‌توان با این خودرو به برد ۴۰۱ کیلومتر بر اساس استاندارد NEDC دست یافت. قیمت آریزو ۵ برقی در بازارهای جهانی بین ۱۶ تا ۱۹ هزار دلار است. مدیران خودرو تلاش دارد با کسب مجوز شماره‌گذاری، این خودرو را با قیمت تقریبی یک میلیارد تومان تا آخر سال روانه بازار کند.

از سویی فونیکس تیگو ۸ پرو پلاگین هیبریدی هم به‌عنوان پرچم‌دار محصولات مدیران خودرو در ایران از یک باتری ۱۹.۷ کیلووات ساعتی و دو موتور برقی ۷۵ و ۹۵ اسبی استفاده می‌کند که با احتساب قوای موتور ۱.۵ لیتری توربوی آن در مجموع خروجی ۳۱۷ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. اگر مشخصات فونیکس تولیدی مدیران خودرو نیز مشابه چری باشد شاهد قدرتمندترین خودروی تولیدی داخلی آن هم با قیمت بالای دو میلیارد تومان خواهیم بود.

 

تارا برقی و کانکتد

ایران‌خودرو تارا EV محصول جتکو از یک موتور الکتریکی ۱۳۴ اسب بخاری و ۲۰۰ نیوتن متری بهره می‌برد. با استفاده از پک باتری با ظرفیت ۴۵ کیلووات ساعت، برد این خودروی ۱۶۰۰ کیلوگرمی به ۲۰۰ کیلومتر می‌رسد. برای تارای برقی حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و زمان شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت در ۱۵ ثانیه اعلام شده است. این محصول کانسپت بوده و در مراحل توسعه است.

تارا کانکتد هم اولین خودروی ایرانی با قابلیت تماس SOS یا اضطراری است و قرار است از ماه آینده وارد بازار شود.

موتورهای جدید ایران‌خودرو

موتور EF7 توربو TC GDi جدید ایران‌خودرو با قدرت تقریبی ۲۰۵ اسب بخار و دیگری موتور سه سیلندر ۱۲۰ اسب بخاری نیز از دستاوردهای جدید فنی این شرکت محسوب می‌شوند.

سایپا آریا دنده‌ای و CVT

خودروی آریا هم نسخه کراس‌اوور شاهین محسوب می‌شود و در این نمایشگاه دو نسخه دنده دستی و گیربکس اتوماتیک CVT آن رونمایی شد. نسخه CVT مجهز به استارت دکمه‌ای، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، مالتی مدیا به همراه GPS، دوربین و سنسور، استاندارد آلایندگی یورو ۵ و استاندارد حفاظت از عابران پیاده در تصادفات است. مشخصات فنی آریا دنده‌ای با شاهین دنده‌ای یکسان است.

پلتفرم اختصاصی PS-1 کرمان موتور

کرمان موتور برای تثبیت حضور در کلاس خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی، امتیاز پلتفرم خودروی جک J4 را که یکی از محصولات مونتاژی این شرکت است، خریداری نموده و قرار است خودروی اختصاصی خود را که فیس لیفتی از جک J4 محسوب می‌شود روی این پلتفرم تولید و به بازار عرضه کند. طراحی این خودروی سدان و همچنین نسخه کراس‌اوور آن هنوز به پایان نرسیده است و البته در این راه از مشاوره و همکاری شرکتی ایتالیایی استفاده شده است. این محصول در انواع بنزینی و برقی تولید خواهد شد و کرمان موتور امیدوار است بتواند سالانه ۶۰ هزار دستگاه از آن را با قیمتی در محدوده ۴۰۰ میلیون تومان روانه بازار کشور کند.

پروژه هم‌افزایی تولید پلتفرم ملی آفرود

چهار شرکت آمیکو، زامیاد، مکث موتور و خودروسازی ایلیا با استفاده از اتاق و شاسی خودروی دایون با قراردادی دست به دست هم می‌دهند تا خودروهای آفرودر پیک آپ و SUV خود را روی این پلتفرم مشترک توسعه دهند.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. حق گوی باطل

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    من تو یوتوب دیدم با پلی استر تو حیاط خونه فراری درست میکنن اینا چطوری با این همه امکانات هنوز نتونستن ی ماشین قابل استفاده تولید کنن

    موافقم 104
    مخالفم 11
    1. حق گوی باطل

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      من نوشتم حیاط چرا حیات شد

      موافقم 43
      مخالفم 7
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۳ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        دقیقاً سوال من هم همین هست که با این همه امکانات چطور حتی توانایی تولید پروتوتایپ معمولی هم ندارند ، چطور واقعاً ؟!

        الان به خودروی قرمز رنگ توجه کنید !!! چه میبینید ؟!!!
        انگاری پشت یه گاراژ ، چهارتا ورق آهن را از سر اجبار به هم وصل کردن یه رنگ هم با فِرچه روش زدن و داخلش هم از اسپورتیهای سر کوچه گرفتن سرهم کردن دادن بیرون !!!

        نه صلیقه‌ای به خرج دادن !
        نکردن حدافل کیفیت متریال را رعایت کنند !
        قشنگ مشخص هست که برای بستن دهن یه عده آدم فقط خواستن یه چیزی بسازند بدن بیرون !

        میدونید چرا ؟!
        چون رقابتی نمیبینند جهت تلاش !
        چون میگن همینه که هست ، میخوای بخواه ، نمیخوای هم برو دنبال زندگیت !

        خودروسازی ما با اون همه نیرو اصلاً مشکلی نداره ! مشکل اصلی مدیر هست !
        مدیری که دست‌نشانده باشه ، این میشه ثمره‌ی کار !
        متاسفم براشون که حتی نعمت خدا هم تِر میزنند توش با این همه منابع و استعداد این شده یه ماشین نمایشی که خدا میدونه چه زمانی و با چه قیمتی میاد تو خیابون‌ها !

        عجب هالیوودی شده این خودروسازی‌هامون !
        بهتره بگیم صنعت فیلم‌سازی به جای خودروسازی !

        موافقم 59
        مخالفم 8
        1. Shayan

          ۵ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (129 ديدگاه)

          چقدر بی روح و مزخرف.
          فنی شون هم ضعیفه.

          موافقم 7
          مخالفم 1
        2. Hm

          ۱۷ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (39 ديدگاه)

          سلام
          بنظرم اگه می‌توانستند از پلتفرم Sp90 سایپا استفاده کنند و موتور EF7 توربو TC GDi با ۲۰۵ اسب بخار ایران خودرو رو یک ماشین کنند و با قیمت کمتر از ۴۰۰ میلیون بفروشند واقعا پیشرفت کردند

          موافقم 2
          مخالفم 0
    2. Amard

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (771 ديدگاه)

      برای تولید خودرو تو بازار انحصاری ایران که فرقون بسازی میخرن و کلاغ رنگ میکنن جای قناری میفروشن خیلی طبیعی هر چی ماشین از رده خارج ارزون که سود دست اندر کاران فعلی خودرو توش باش تولید میشه وگرنه کلی مدل خودرو ژاپنی و کره چینی هست به دلیل رقابتی بودن نداشتن خریدار یا سود بیشتر کنار گذاشته شدن که همونا بیاد تو ایران القاب سلطان جناب غیر پیدا میکنن همون هزینه ای که برای سمند دویست شش حامله شده میتونستن شرکت سامسونگ موتور کره جنوبی بخرن اما از این دزدها و بیسواد بی لیاقت کار خوب بر نمیاد میرن کویید اشغال که مثل پراید میارن با کیفیت شخماتیک خودشون میخان تولید کنن اونم با قیمت فضایی ظالمانه

      موافقم 26
      مخالفم 11
    3. Amard

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (771 ديدگاه)

      برای تولید خودرو تو بازار انحصاری ایران که فرقون بسازی میخرن و کلاغ رنگ میکنن جای قناری میفروشن خیلی طبیعی هر چی ماشین از رده خارج ارزون که سود دست اندر کاران فعلی خودرو توش باش تولید میشه وگرنه کلی مدل خودرو ژاپنی و کره چینی هست به دلیل رقابتی بودن نداشتن خریدار یا سود بیشتر کنار گذاشته شدن که همونا بیاد تو ایران القاب سلطان جناب غیر پیدا میکنن همون هزینه ای که برای سمند دویست شش حامله شده میتونستن شرکت سامسونگ موتور کره جنوبی بخرن اما از این دزدها و بیسواد بی لیاقت کار خوب بر نمیاد میرن کویید اشغال که مثل پراید میارن با کیفیت شخماتیک خودشون میخان تولید کنن اونم با قیمت فضایی ظالمانه

      موافقم 6
      مخالفم 12
    4. دیجی

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (303 ديدگاه)

      مدل برقی چرا چراغ قرمز سر چهارراه انداختن پشتش

      موافقم 20
      مخالفم 6
    5. بهراد

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (243 ديدگاه)

      زیرا اینجا ایرانه و تا بعضی ها به فکر جیب خودشونن قرار نیس خیری به منو شما برسه.

      موافقم 12
      مخالفم 7
    6. میلاد

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پاسخ شما و اونی که زیر پست شما جواب داده این میشه : چون نمی خوان . اتفاقا سایپا و ایران خودرو از نظر دانش و امکانات هیچ مشکلی ندارند ( حداقل از ایرانخودرو اطمینان دارم چون یه زمانی می خواستم به محصول بهشون ارائه بدم )‌ و کاملا هم دارن حرفه ای عمل می کنند بازار تا زمانی که جواب میده چرا باید هزینه اضافی کنیم ؟ سود بیشتر در نگاه ایران خودرو و ساپیا یعنی پیروزی اگر رقابت و نواوری سود باشه اون وقت ایرانخودرو و سایپا هم مثل شرکت های اروپایی خودرو می زنن . شما بنز رو هم تو شرایط ایران قرار بدی همین کار رو می کنه اگر بازار این مدلی برای خودرو ساز های داخلی ضرر بشه قطعا به سمت رشد و پیشرفت حرکت می کنند همونطور که بنده مجبورم روی محصولاتم کار کنم چون رقیبم زیاده .

      موافقم 12
      مخالفم 2
    7. Mehdi

      ۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1972 ديدگاه)

      دمشان گرم
      میتونند یه ماشینی که نه کیفیت داره نه طراحی که پا خودشون نهایتا ۵۰ ۶۰ توما به زور دربیاد بیشتر ۲۰۰ ۳۰۰ تومن بفروشند
      بعد بدون اینکه سرپ صدا کنند خانه چند هزار متری همراه با اشپز بهترین ماشینا رو خودشون بچه هاشون سوار شند
      البته به لطف اینستا چندتا اقازاده ها که یکیش پسر وزیر سابق بود همش از ۷ ۸ دختر دورش با لامبورگینی فیلم میزاشت و یه چندتا دیگشون که نمایش دادند تو اینستا مشخص شد
      دمشون گرم
      نوش جونشون
      اونا میتونند میفروشند مردمم میتونند میخرند
      به قول یه نفر اون میزش داره هر سال چند هزار میلیارد میزارند رو میزش مهاجرت میکنه میره از یه کشور خوب لذت میبره
      واقعا خره نکنه و نگیره ؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 1
    8. MjM

      ۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (721 ديدگاه)

      توایران بحث نتونستن نیست بحث”نخواستنه”. نمیخوان!
      90 درصد ایران توسط مافیا اداره میشه بزرگترینش هم مافیای خودرو هست

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. گلاب

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (186 ديدگاه)

    *** 💩

    موافقم 58
    مخالفم 11
    1. مزدا

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      یعنی ایران و ملت ایران رو کردند مصرف کننده های خودروهای آشغال دنیا.
      کویید هیج ستاره ایمنی کسب نکرد تو خیلی جاها فروشش متوقف شد.
      حالا این اشغال رو رنگ امیزی کردند به اسم خودرو اقتصادی تو پاچه ملت کنند تا رتبه اول مرگ میر تصادفات جاده ای رو حفظ کنند.

      موافقم 47
      مخالفم 4
      1. Mehdi

        ۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1972 ديدگاه)

        ایران خودرو و سایپا نکردند
        ایران خودرو نمیتونه مردم تبدیل به چیزی کنه
        همان خداشم که خداست کسی نمیتونه تبدیل به چیزی کنه
        ایران خودرو فقط یه جنس بی کیفیت تولید میکنه میتونه میفروشه
        مردمم میتونند میخرند
        دیگه قر زدن نداره حقیقت ایران اینه
        یه بنده خدایی میگفت خوشتان نمیاد جمع کنید برید راستم میگفت دلار از اون موقع چند برابر شد
        فکر کردی این حرفا رو ایران خودرو سایپا میاند میبینند میگند وای مردم راضی نیستند چه کنیم
        اون همین که تولید میکنه با خودس میگه چقدر ادما احمقند برای این اینقدر پول میدند
        الانم تابستان اصلا نمیاند پدال دارند تو جزایر قناری اناناسشون میخورند

        موافقم 2
        مخالفم 1
  3. aMiRsHaYaN

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    اصلا متحول شدم
    اون برقی سایپا هم دقیقا مشخصات داچیا اسپرینگ رو داره

    موافقم 42
    مخالفم 4
  4. Radmehr

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (541 ديدگاه)

    میفهمم چیمیگی سید
    ولی متوجه نمیشم 🗿

    موافقم 38
    مخالفم 5
    1. aMiRsHaYaN

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (459 ديدگاه)

      حق به روایتی متن

      موافقم 18
      مخالفم 1
  5. AMANTE

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    نمیگم خوبه ولی حداقل یک حرکتی کردن و تنوع در بازار کمی بیشتر میشه و اگه بزارن و بخوان میشه به آینده امیدوار بود که روزی ماشین هایی با ایمنی و استاندارد جهانی در ایران طراحی و تولید بشن.
    البته همه ی این ماشین ها پلتفرم قدیمی در کنار ایمنی نه چندان خوب دارن و حتی پلتفرم پراید هم هست بینشون هست.

    موافقم 25
    مخالفم 26
  6. aMiRsHaYaN

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/08/IMG_20220825_083624.jpg
    بعد ببخشید تو این عکسه نوشته سدان ۳ در؟؟؟؟؟؟
    منطق خالص

    موافقم 24
    مخالفم 6
    1. رنجرور برندی انگیلیسی است.

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (47 ديدگاه)

      داداش ماشین 3در منظور همون کلاس کوپه ست (2در+در صندوق)
      5در هم یعنی : 4تا در + در صندوق

      :///

      موافقم 12
      مخالفم 0
    2. Dian

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (605 ديدگاه)

      به خودرو هایی که شیشه عقب با در صندوق عقب باز میشه ، ۵ در یا ۳ در میگن
      مثل تسلا مدل اس نوعی خودرو ۵ درب هستش

      موافقم 2
      مخالفم 1
  7. JDM lover

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    اون دیگه چه ارمی هست زدن رو فرمونش؟
    لوگوی چری رو بر عکس کردن ؟

    موافقم 43
    مخالفم 1
  8. REZA

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (132 ديدگاه)

    اینا یا نمیدونن تحول چیه یا تهوع رو با تحول اشتباه گرفتن
    راستی 207 دورنگ رو دیدید اخره تحول ببخشید تهوعه تو بازار میگن 100 میلیون زیره 207 تک رنگه

    موافقم 36
    مخالفم 3
  9. Ali

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    آخه چرا وقتی سیتروئن از ایران فرار کرده، سایپا میخواد محصول قدیمی سیتروئن رو داخلی سازی کنه اونم با آرم سیتروئن! حداقل آرم خودتو بزن روش

    موافقم 32
    مخالفم 6
    1. datsun

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (3503 ديدگاه)

      چون هیچ کاری بلد نیستن باور کنید حتی بخواهند یه تغییرات داخلی کوچک هم انجام بدن مثل تغییر دریچه کولر یا سردنده یا چیزهای تزئینی هم از مهندس‌های خارجی مشاوره میگیرن فقط باید پایی حرفهای مدیران بازنشته این خودرو سازها نشست و فهمید کی هیچ نوآوری نداشته و ندارن همیشه حقیرانه وابسته بودن.

      موافقم 13
      مخالفم 3
      1. arashk

        ۳ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (99 ديدگاه)

        این نشان دهنده خیانت مدیران این دو خودرو سازیه وگرنه خوب همه چیز رو بلدن

        موافقم 4
        مخالفم 0
  10. AmirAli

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    این صنعت بر گ× رفته
    امیدی بهش نیست

    موافقم 31
    مخالفم 3
  11. Si

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    اوج تکنولوژی یعنی اینا حتی m Power بی ام و هم شوخیه

    موافقم 16
    مخالفم 2
  12. mbslrmc

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    مگه phase نیست ؟

    موافقم 14
    مخالفم 1
  13. ilia2008

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (163 ديدگاه)

    ما هم برای حال کردن بهت منفی میدیم :(

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (713 ديدگاه)

    خوبه حداقل یه کاری کردن از پارس 405 بهتره
    اون سیتروئن شاید یه چیز خوب بشه

    موافقم 16
    مخالفم 9
    1. Shayan

      ۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (129 ديدگاه)

      بدتر میشه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. Mehdi

      ۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1972 ديدگاه)

      خداییش من بهتری از پارس و ۲۰۶ نمیبینم
      همان پارس داخلش عوض کردند همه چیش بدتر شد کیفیتش افتضاح شد
      تو یه ۴۰۵ تمییز سال ۷۴ پیدا کن به داشبردش دست بزن
      یه ۴۰۵ داشبرد جدید سفرم پیدا کن به داشبردش دست بزن
      سال ۷۰۴ لامصب نهایت کیفیت نرم ارتجاعی فشار میذی میره تو
      این جدیدا خشک سفت سفت بد ۷۴ عمر کنه مطمین باش ترک برداشته
      از لحاظ طراحیم که والا من ۲۰۶ به طراحی اینا شرف داره
      اون سیتروئن که اصلا طراحی ایرانی نداره
      بین ایرانیا ۲۰۶ شرف داره طراحیش به اینا
      واقعا عین اسباب بازی اند
      فقط در ابعاد بزرگ برای ادمای بزرگسال

      موافقم 2
      مخالفم 0
  15. امین

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (438 ديدگاه)

    بخدا این کویید یه فاجعه ای هست که همین تیبا بهش شرف داره.اینقدر سازه و پلتفرم ها نایمنی داره که نسخه هندش یک ستاره ایمنی هم نگرفته.کیفیت متریال کابین که افتضاح. درکل یه آشغالیه که دومی نداره

    موافقم 22
    مخالفم 4
  16. phonix

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1798 ديدگاه)

    کیفیت رنگ تو عکس اول داره میپاشه بیرون

    موافقم 22
    مخالفم 0
  17. علی صالحی

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    خب تک به تک ی بررسی بکنیم
    پروژه K112 برای ایران خودرو همون کوییدی هست که ستاره ایمنی به خودش ندیده و الان حتی بزک هم شده
    اما مدل سایپا برای همین پلتفرم همون کویید هست که قراره با زبان طراحی خودش جیپ واگنیر رو به چالش بکشه مخصوصا نسخه اولد ورژن
    سیتروئن رو راستش متوجه نشدم که قراره خود ماشین به تولید برسه یا قراره از پلتفرمش استفاده بشه که خب در هر دو مورد واقعا نسبت به بقیه کاندیدا شانسی نداره (در پارامتر ملی به نام مرگ دسته جمعی)
    پروژه P90 پارس خودرو هم که اصلا مگه میشه نباشه اما نکات جالبی داره مثل هماهنگی طراحی جلو و جانبی که در نمونه جهانی نظیر نداره
    اگر هم با موتور روسی (احتمال%110 نوع 1.6 لیتری 8 سوپاپه و قدرت 90 قاطر بخار) مطمئن باشید رکورد جدیدی در صادرات به ثبت میرسه و مثل تویوتا برای سری 70 سایپا هم اعلام عدم توانایی تامین درخواست هارو صادر میکنه
    mini suv سایپا که اصلا همتا نداره و نکته جالبش اینه که پلتفرم SP0 از پلتفرم SP100 ویل بیس کمتری داره ولی میشه باهاش کراس اووری ساخت که بزرگتر از اریا هست
    اما میکرو کار اکسیژن رو دوست داشتم
    ببخشید بررسی طولانی بود اما نمیشد در وصف این شاهکار ها فقط جملات کوتاه استفاده بشه
    یاعلی

    موافقم 16
    مخالفم 11
    1. Mad.z.Max

      ۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1841 ديدگاه)

      خیلی خوب گفتی، نمیدونم چرا اینهمه منفی خوردی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  18. مسعود

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (512 ديدگاه)

    تا حالا این همه سم یک جا ندیده بودم
    فکر کنم قبل ورود به نمایشگاه نفری یه ماسک (از اونایی که تو حمله شیمیایی استفاده میکنن) به بازدیدکننده ها میدن مسموم نشن

    موافقم 18
    مخالفم 4
  19. MC20

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1615 ديدگاه)

    إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ …

    موافقم 20
    مخالفم 3
  20. پدرام

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    برای تندر ظاهرا قراره از موتور روسی که با همکاری رنو-لادا ساخته شده یعنی 1600 سی سی 16 سوپاپ 108 اسبی با گشتاور 148 نیوتن متری استفاده کنن
    این پلت فرم ولی در جهان منسوخ شده و هنوز اصرار به ساخت تندر جدید رو نمی فهمم

    موافقم 16
    مخالفم 0
  21. پدرام

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    فقط رنو کویید سایپا ترکیب سمی جیپ رنه گید و آلفا میتو :))

    موافقم 21
    مخالفم 0
  22. مجید

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    تا زمانی که این کارخونه‌ها با نیروی کار مازاد تولیدشون رو پیش میبرن با ضرر ماشین میفروشن و جلوی پسرفتشون رو هم نمیتونن بگیرن چه برسه به پیشرفت.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  23. genius

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    موتور قدیمی m15 مگاموتور رو کاغذ ۸۷ اسبی بود این دیگه چه وضع معرفی محصول جدید هست که موتورش از تیبا و ساینا هم ضعیف تره؟؟؟پسرفت به تمام معنا یعنی این

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. F.L.P

      ۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (65 ديدگاه)

      خب یه سوال ،
      ب ام و در زمان ۲۰۱۸ ماشین پانصد اسبی ( اگه اشتباه نکنم ) داده بیرون . و امسال یه ماشین ۳۰۰ اسبی . یعنی ب ام و. پسرفت کرده ؟؟
      خیر سگمنت ها فرق داره . اینم جوابتون

      موافقم 11
      مخالفم 2
  24. حسین

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قبل از هر چیز به اشخاصی که در این صنعت خالصانه زحمت می‌کشن خدا قوت میگم ، اما باید بگم که تا زمانی که منفعت طلبانه در این صنعت هستن هیچ چشم انداز روشنی برای مصرف کننده وجود ندارد ، الان چیزی به آغاز سال ۲۰۲۳ باقی نمانده ما حتی در سند چشم انداز به محصولات سال ۲۰۰۸ (تویوتا یاریس ۲۰۰۸) نرسیدیم و یا حتی نمی‌تونیم فکر بکنیم ، فقط کافیه به محصولات آینده کشورهای جهان سوم مثل هند ، ترکیه ،… نگاه کنیم متوجه میشیم که این سند نه تنها پیشرفت نیست بلکه یک افتضاح هستش که بعد از اینکه چهل سال مردم رو مجبور کنی محصولات از رده خارج شده رو حداقل دو برابر قیمت خرید کنن، که روزی پیشرفتی حاصل بشه و ماشین روز داخلی داشته باشن و به ایرانی بودن افتخار کنن ، میای و با بی شرمی کامل یک سری ماکت از ماشینهای از رده خارج جهانی رو برای دو سال دیگه نشون بدی و بگی چشم انداز آینده خودرو واقعا رو میخواد ، ای کاش این صنعت دست مدیران دلسوز وطن پرست بیفته ، نه یک سری ….

    موافقم 7
    مخالفم 0
  25. arashk

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    معلوم شد مافیا خودرو همون قطعات سازان و رشوه بگیران خودرو سازی فرانسه هستن که رفتن دوباره با همون خیانت کارهای فرانسوی قرارداد بستن

    موافقم 5
    مخالفم 2
  26. محمد امین

    ۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پس چرا سهند و اطلس را پوشش ندادید؟؟؟

    موافقم 6
    مخالفم 3
  27. Shayan

    ۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (129 ديدگاه)

    اگه بخوان میتونن بهترین ها رو تولید کنن، مثل خودروهای نظامی.

    موافقم 2
    مخالفم 5
  28. مهدی

    ۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    کپی میکنن میگن الهام گرفته شده
    گند میزنن میگن نمونه اولیس
    یه چیز جدید میسازن انگار بوگاتی ساختن
    موتور 3 سیلندر انداخته 1 لیتری بعد با افتخار میگه مصرفش پایین تر از 5 لیتره نه می خوای مصرفش 10 لیتر باشه
    کونیگزگ جمرا از موتور 3 سیلندری 600 اسب گرفته اون وقت بعد از هزاران سال اومدن 75 اسب گرفتن
    انقدر از اون اولی عکس گرفتن ادم فکر میکنه بوگاتی شیرون سوپر اسپرته
    و بالاخره صنعت خودرو سازی متحول شد و یک چیز جدید یاد گرفتند و می گویند به مولا ولت نمیکنم و هر چی دستشان می اید رویش موتور برقی می اندازند و به اسمش کلمه های پلاس ، پلاگین هیبرید و پرو اضافه میکنند و با کشیدن قیمت خون پدرشان وارد بازار میکنند

    موافقم 3
    مخالفم 0
  29. MjM

    ۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (721 ديدگاه)

    نمایشگاه “تهوع” صنعت خودرو

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا