بهترین خودروی خارجی سال 1403 از نگاه نویسندگان پدال
سال دیگری گذشت و افتخار دوستی با علاقهمندان خودرو، برای خدمتگذاران شما در پدال فراهم شد. طی ۳۶۵ روز گذشته، با بهبود اطلاعرسانی، کیفیت مطالب و تنوع خدمات، شاهد رشد چشمگیر مخاطبان و افزایش تعامل کاربران بودیم. هرچند که امروز پدال در میان رسانههای خودروی ایران، جایگاهی بسیار خوب و فراتر از سالهای قبل دارد؛ برای جبران کاستیها و اعتلای خود، سال 1404 را با تلاش بیش از پیش آغاز خواهد کرد.
مشابه سنوات پیشین، از نویسندگان پدال خواستیم بهترین خودروی رونمایی شده در سال اخیر را انتخاب کنند. این رویکر البته با نگاه به بازار جهانی شکل گرفته و بهترین مدل ارایه شده برای بازار ایران، در مطلب دیگری معرفی خواهد شد.
جواد عقیلی
شاسیبلند برقی کیا با طراحی برجسته و فناوریهای پیشرفته، شوک غیرمنتظره به دنیای خودروهای الکتریکی وارد کرد. ظرفیت باتری بسیار خوب، توان پیمایش 640 کیلومتر، شتاب و سرعت قابل قبول، طراحی جسورانه، کابین بزرگ و لوکس، هرماه با قیمت مناسب باعث می شوند تا کیا EV9 به بسیاری دیگر از خودروهای نوظهور برقی ترجیح دهم.
محمدرضا اشتری
شاسیبلند هیبرید ولوو، گزینهای جذاب برای علاقهمندان سفر است که البته مصرف سوخت مناسب، شتاب قابل قبول و کیفیت رانندگی عالی فراهم میکند. آستانه قیمت ولوو XC90 در بازار جهانی، 58 هزار دلار است و حتی در ارزانترین نمونه، فناوری هیبرید، سیستم دو دیفرانسیل و امکانات ایمنی پیشرفته دارد. قدرت 247 اسب بخار، گشتاور 360 نیوتنمتر، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 8 ثانیه و میانگین مصرف سوخت 8 لیتر در صد کیلومتر، ویژگیهای جالب XC90 هستند. نسخهی پلاگین هیبرید با 455 اسب بخار قدرت، 700 نیوتنمتر گشتاور و صفر تا صد 5/5 ثانیه نیز ساخته شده است.
شاهین احمدزاده
رنو 5 برای بسیاری از ما ایرانیان تداعی کننده خاطرات خوش گذشته است، خودرویی جمعوجور و جذاب که البته تا همین چند سال پیش نیز بهصورت سپند و پی کی در خط تولید قرار داشت؛ اما شرکت رنو فرانسه محصول کاملاً جدیدی را با نیمنگاهی به رنو 5 قدیمی تولید کرده است که E-Tech نام داشته و از قوای محرکه برقی استفاده میکند. طراحی این خودرو به وضوح رنو 5 قدیمی را به یاد میآورد اما در بطن خود از یک موتور برقی با حداکثر 150 اسب بخار قدرت استفاده میکند. حدود 8 ثانیه طول میکشد تا رنو 5 برقی از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد. با شارژ کامل باتری نیز این خودرو توان پیمایش 400 کیلومتری خواهد داشت.
امیر دهقان
شورلت کوروت ZR1 جدید بیشک یکی از مهمترین و جنجالیترین خودروهای سال گذشته بود. زمانی که ZR1 معرفی شد، شخصاً از قدرت فوقالعادۀ 1064 اسب بخاری آن غافلگیر شدم زیرا پیشبینیها به ارقام بسیار کمتری اشاره داشتند ولی شورلت نشان داد که پتانسیل پیشرانۀ 5.5 لیتری V8 جدیدش چقدر بالا است. ZR1 با چنین قدرتی، پرفورمنس هایپرکارها را با قیمتی حتی کمتر از سوپرکارها ارائه میکند. علاوه بر این، پرچمدار کنونی خانوادۀ کوروت C8 با ثبت رکورد حداکثر سرعت، شکستن رکورد چند پیست و ثبت شتاب 2.3 ثانیهای در دنیای واقعی، نشان داد که فقط اعداد روی کاغذ نیست و در عمل حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
نسل سوم آئودی Q5 هم از دید من یکی دیگر از بهترین خودروهای سال گذشته بهحساب میآید. در دورانی که طراحیهای مرسدس بنز و بامو رو به افول گذاشته، Q5 جدید درعینحالی که مدرنتر شده، همچنان جذاب و چشمنواز به نظر میرسد. علاوه بر این، Q5 در داخل پر از تکنولوژیهای روز است، کابین جاداری دارد و خودروی آرام و راحتی برای سفرهای طولانی محسوب میشود. تمام پیشرانههای این کراساوور جدید آلمانی هم از تکنولوژی هیبریدی خفیف بهره میبرند که در رانندگیهای شهری عملکرد فوقالعادهای دارد.
سعید روشن
بهترین خودروی خارجی از دید من ریوین R3 هست. یک هاتهچ برقی 4wd با طراحی شبیه لانچیا دلتا اینتگراله و یاداور دوران اوج WRC. ریویان، R3 چرخهای بزرگ، فاصله مناسب از زمین و قابلیت رانندگی خارج جاده را با ابعاد کوچک فراهم میکند. نسخهی ویژه از R3 به نام R3X، میتواند در زمان زیر ۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و شعاع حرکتی ۵۰۰ کیلومتر فراهم کند.
علی صفرپور
قدرتمندترین نسخه کوروت در سال 2025 از یک پیشرانه 5.5 لیتری تویین توربوی 8V سود میبرد که توان تولید 1,064 اسب بخار قدرت و 1,122 نیوتن متر گشتاور را دارد. این حجم از خروجی که کوروت را به قلمرو ابرخودروها نزدیک میکند و تاکنون توانسته به رکوردشکنی هم کمک کند. وزن 1,665 کیلوگرمی 1ZR را در زمان 2.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت می رساند و شتاب خود را تا 375 کیلومتر برساعت ادامه می دهد. مدل 2025 شورولت کوروت 1ZR با ایجاد تحوالت فناورانه و قدرت خیره کننده، شالوده ایجاد تغییری بزرگ در خانواده کوروت را رقم زده است.
محمدجواد نورایی
به نظر من، فراری ۱۲ سیلندری (12Cilindri) شایسته عنوان بهترین خودرو است؛ نه صرفاً بهخاطر درج نام فراری بر روی این سوپراسپرت جذاب، بلکه بهدلیل بزرگداشت دههها تکامل شگفتانگیز موتورهای درونسوز که در این خودرو به اوج خود رسیدهاند. مارانلوییها در ۱۲ سیلندری با طراحی نوستالژی بدنه، اصالت و روح یک خودروی اسپرت کلاسیک را به نمایش گذاشتهاند و این اوج یک پایان رومانتیک است! این خودرو احتمالا یکی از آخرین چهارچرخهایی باشد که قلب تپنده آن پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی است؛ پیشرانهای که پس از این، احتمالاً راهی موزههای تاریخ تکنولوژی خواهد شد.