ایران خودروچریچشم انداز

بهترین خودروها برای سرمایه گذاری؛ بیشترین سود دلالان از کدام مدل است؟

کاهش ارزش پول ملی ایران، خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرده است. کسب اطلاع از نوسان قیمت مدل‌های مختلف طی ماه‌های اخیر، راه‌کاری برای پیش‌بینی رشد قیمت در سال آینده محسوب می‌شود.

عامه‌ی مردم از تورم و گرانی‌های مربوط به آن، دچار آسیب می‌شوند. در نگاه اول، افزایش فقر و کاهش قدرت خرید، نتیجه‌ی شرایط نابه‌سامان اقتصادی است اما ناتوانی از پرداخت هزینه برای مالکیت کالاهای جدید مثل خودروی صفر کیلومتر، تبعات سنگین بر شرایط جسمی و روانی جامعه می‌گذارد. محرومیت از محصولات استاندارد و ایمن، نه‌تنها سلامت شهروندان را تهدید می‌کند؛ بلکه نارسایی‌های روحی مثل افسردگی و ناامیدی به افراد مختلف می‌دهد.

نگارش مقاله‌ با عنوان ” بهترین خودروها برای سرمایه‌گذاری” شبیه به نمک پاشیدن بر زخم‌های کهنه است. امسال هم، میانگین درآمد عامه‌ی مردم در ایران، هماهنگ با تورم و گرانی کالاهای مختلف بالا نرفت. این شرایط، مالکیت خودروی صفر کیلومتر یا تبدیل مدل قدیمی به نمونه‌ی جدیدتر را سخت‌تر از قبل کرد. از سویی دیگر، عدم نگارش مطلب با موضوع رشد قیمت‌ و سودآوری برای دلالان، مخالف با وظیفه‌ی رسانه‌های خبری در باب اطلاع‌رسانی به جامعه محسوب می‌شود.

بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری بر خودرو

خوب یا بد، بسیاری از مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های نقدی و کسب سود، خرید خودرو انجام می‌دهند. فرقی نمی‌کند که این محصول، مورد استفاده‌ی خانواده قرار گیرد یا صرفا به عنوان سرمایه نگه‌داری شود؛ در هر صورت، میزان افزایش قیمت طی ماه‌ها یا سال‌های بعد، برای خریدار اهمیت دارد.

از دیدگاه تجربی، هنگام ثبات بازار و عدم تحرک در قیمت دلار، فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.  ایران با تورم دائمی و اقتصاد ناپایدار شناخته می‌شود؛ پس خرید خودرو از برندهای شناخته شده و شرکت‌های مشهور، اگر در زمان رکود بازار باشد؛ در درازمدت به سود (یا حفظ ارزش سرمایه) منجر خواهد شد.

چانگان CS35 پلاس

شکی نیست که افزایش خیره‌کننده‌ی قیمت دلار طی ماه‌های اخیر، ارزش تمام خودروهای موجود در بازار را افزایش داد. حتی ناخوشایندترین مدل‌های ساخت سایپا هم به تبع شرایط اقتصادی، رشد قیمت کم‌سابقه در کوتاه مدت را تجربه کردند. حال میزان افزایش قیمت خودروهای مختلف در بازار آزاد، سوژه‌ی گفتگوی مردم شده است.

در ادامه‌ی مطلب، ۱۰ خودروی صفر کیلومتر که بیشترین رشد قیمت از ابتدای سال ۱۴۰۱ را تجربه کرده‌اند، معرفی می‌شوند. قطعا در بازار مدل‌های دست دوم، خودروهای کم‌یاب و لوکس مثل انواع مرسدس بنز، لکسوس و تویوتا وجود دارند که به دلایل مختلف، افزایش قیمت چند میلیارد تومان داشتند؛ اما نگارنده برای جلوگیری از اتلاف وقت و زیاده‌یگویی، صرفا مدل‌های صفر کیلومتر مدل جدید موجود در بازار را بررسی کرده است که متاسفانه، غالبا ساخت چین و فاقد برند شناخته‌شده هستند.

مقالات مرتبط:

بهترین خودرو ها برای سرمایه گذاری


 چری تیگو ۸ پرو

مدیران خودرو با پیش‌فروش تیگو ۸ به قیمت ۱/۸ میلیارد تومان، خبرساز شد. پس از اعتراض بعضی نهادها به نحوه‌ی قیمت‌گذاری این خودرو، در نهایت تیگو با هزینه‌ی خرید در حدود ۱/۷ میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده رسید.

چری تیگو 8 پرو

بسیاری از مردم و حتی کارشناسان فکر می‌کردند خریداران تیگو ۸ خیلی زود با زیان مالی مجبور به فروش این کراس‌اور می‌شوند اما به مرور زمان مشتری برای تیگو ۸ افزایش یافت. تورم زمستان ۱۴۰۱ نیز به افزایش قیمت تیگو ۸ کمک کرد تا در نهایت، معاملات این خودرو به اعداد باورنکردی ۲/۹ تا ۳/۳ میلیارد تومن در نسخه‌های مختلف برسد. با این شرایط، خریدار تیگو ۸ از چند ماه پیش تا امروز، بیش از یک میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته است.

فونیکس FX  چری اومودا ۵

پیش‌فروش کم‌تعداد خودرو، راه‌کار قدیمی و البته ناجوانمردانه‌ی شرکت‌های مونتاژکار در ایران است. بازار انحصاری و فاقد واردات، به فعالان صنعتی اجازه می‌دهد تا متشریان و قیمت را تحت کنترل داشته باشند. این شرایط، همزمان با افزایش شدید قیمت دلار طی یک ماه، ارزش بازاری فونیکس FX مدیران خودرو را به ۲ برابر قیمت کارخانه رساند.

فونیکس FX

چری اومودا ۵ در ایران ۱/۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد. هنگام ثبت نام برای پیش‌فروش این خودرو، تعداد معدودی از متقاضیان موفق به انجام روند اداری شدند و نمایندگی‌ها تکمیل ظرفیت سریع برای فونیکس FX  را اعلام کردند. حال در بازار آزاد، قیمت این کراس‌اور به ۲/۷ میلیارد تومان رسیده است.

در سایت مدیران خودرو، نسخه‌ی پریمیوم فونیکس FX قیمت ۱/۵ میلیارد تومان دارد اما در گزارش بازار آزاد خبرگزاری‌های مختلف، ۲/۸۹ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

ام وی ام X22 دنده اتوماتیک

درحالی‌که X22 پرو با ظاهر جدید و موتور یک لیتر توربوشارژ ۱۰۰ اسب بخار، به شدت مورد توجه بازار قرار گرفته و حتی از X33 مجهز به موتور ۲ لیتر و اتاق بزرگ‌تر، محبوب‌تر شده است؛ مالکان X22 دنده اتوماتیک (چهره قدیمی) شاهد افزایش قیمت فراتر از انتظار هستند.

ام وی ام X22 اتوماتیک

اواخر تابستان امسال، X22 دنده اتوماتیک به قیمت ۵۵۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان قابل خرید بود. این مدل هم‌اکنون ۹۵۵ میلیون تا یک میلیارد تومان ارزش بازاری دارد. به این ترتیب، سرمایه‌ی خریدار X22  تقریبا دوبرابر شده است. از سویی دیگر، شرایط مشابه برای X33 و X22 پرو وجود ندارد و این خودروها طی چند ماه اخیر، ۲۵ تا ۳۵ درصد گران‌ شده‌اند.

ام وی ام X22 دنده

از دیگر نکات جالب در بازار ایران اینکه، امروزه قیمت X22 دنده اتوماتیک (چهره قدیمی یا پرو) تفاوت چندانی با X33 ندارد. حتی افراد بسیاری وجود دارند که X22 را به X33 ترجیح می‌دهند و حاضر به پرداخت بیشتر هستند. در پیش‌فروش‌های گذشته‌ی مدیران خودرو، X33 حدود ۲۰ درصد گران‌تر از انواع X22 فروخته می‌شد که البته به دلیل ابعاد و توانایی فنی، منطقی به نظر می‌رسید. ظاهرا تعداد قابل توجهی از بانوان ایرانی، علاقه‌مند و طرفدار X22 دنده اتوماتیک هستند.

جک J4

سدان اقتصادی جک که در سال‌های گذشته به عنوان یکی از مدل‌های چینی کم‌فروش و کم‌مشتری شهرت داشت؛ حالا قیمت ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان را تجربه می‌کند. قیمت کارخانه‌ای جک J4 در دو مدل ساده و آپشنال،۵۰۰ و ۵۸۵ میلیون تومان است.

جک جی 4 کرمان موتور

این سدان چینی با موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و گیربکس CVT، قدرت ۱۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت با جک J4 مونتاژ کرمان موتور، ۱۴ ثانیه زمان می‌برد و میانگین مصرف سوخت، ۶ لیتر در صد کیلومتر است.

جک S5 جدید

پرفروش‌ترین خودروی کرمان موتور در ایران، با گذشت سال‌ها از مونتاژ اولین مدل، همچنان متقاضیان فراوان دارد. جک S5 جدید با کمی تغییر چهره، مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ (جای‌گزین پیشرانه ۲ لیتر توروبو در مدل قبلی) است.

جک اس 5 جدید

افرادی که جک S5 را با قیمت یک تا ۱/۱ میلیارد تومان پیش‌خرید کرده‌اند؛ حالا می‌توانند این کراس‌اور چینی را به قیمت ۱/۸ تا ۱/۹ میلیارد تومان بفروشند. به عبارت دیگر، ۸۰ درصد سود ریالی تقریبا معادل ۸۰۰ میلیون تومان افزایش سرمایه‌ شکل گرفته است.

جک KMC T8

از میان وانت‌های چینی در بازار ایران، جک T8 موسوم به کی ام سی T8 رشد قیمت بیشتر نسبت به رقبا داشته است. این مدل، از موتور ۲ لیتر توربوشارژ، سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده می‌کند.

جک KMC T8 کرمان موتور

شروع قیمت‌گذاری جک T8 توسط کرمان موتور با ۷۰۰ -۸۰۰ میلیون تومان آغاز شد و خیلی زود به یک میلیارد تا ۱/۱ میلیارد تومان رسید. حالا مشتریان این خودرو در بازار آزاد، حاضر به پرداخت مبلغی حدود ۱/۹ تا ۲ میلیارد تومان برای T8 صفر کیلومتر هستند.

فیدلیتی و ریسپکت خریداری شده از بورس کالا

شرکت بهمن موتور، قیمت کارخانه‌ای فیدلیتی و ریسپکت حدود ۶۵۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان اعلام می‌کند که البته برای عامه‌ی مردم به شوخی تلخ شباهت دارد. این خودروها بهمن ماه ۱۴۰۱ در بورس کالا، تقریبا به ۲ برابر قیمت کارخانه فروخته شدند و حالا سود نجومی برای دلالان دارند.

فیدلیتی

هم‌اکنون فیدلیتی ۵ نفره در بازار آزاد ۲/۲ تا ۲/۳ میلیارد تومان قیمت دارد. این خودرو در معاملات ۲۶ و ۲۷ بهمن بورس کالا، با احتساب پرداخت‌های جانبی، ۱/۵ میلیارد تومان برای خریدار، هزینه داشت. ریسپکت بهمن موتور هم به قیمت ۱/۱ میلیارد تومان معامله شد تا در نهایت، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه مالکیت داشته باشد. این مدل نیز هم‌اکنون در بازار آزاد به ۱/۷ تا ۱/۸ میلیارد تومان رسیده است. به زبان ساده، افرادی که موفق به خرید از محصولات مونتاژ بهمن موتور در بورس کالا شده‌اند، ۷۰۰ تا ۸۰۰  میلیون تومان افزایش سرمایه سریع داشته‌اند.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما

افزایش قیمت یک مدل خاص از ۲۰۷ ایران خودرو، سوژه‌ای عجیب در سطح جهانی است. این مدل، صرفا نسخه‌ی فیس لیفت ۲۰۶ محسوب می‌شود اما در ایران، به قیمتی بیش از یک میلیارد تومان مشتری دارد.

پژو 207

انواع مختلف ۲۰۷ شامل دنده دستی ساده، دنده دستی فرمان برقی، دنده دستی پانوراما، اتوماتیک ساده و اتوماتیک MC در بازار ایران به صورت خودروی صفر کیلومتر عرضه می‌شوند. گران‌ترین نمونه، ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما است که حالا ۱/۱ میلیارد تومان قیمت بازار آزاد دارد. این خودرو پاییز امسال، حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت کارخانه داشت و اوایل زمستان در بازار، نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

لاماری ایما

ظاهرا هیچ کدام از خودروهای صفر کیلومتر چینی مونتاژ ایران، به‌اندازه‌ی لاماری ایما سودآور نبوده‌اند. فروش محدود این کراس‌اور، در کنار طراحی جذاب و توانایی‌های فنی جالب توجه، افزایش قیمت چشم‌گیر در پی داشته است.

برای لاماری ایما در بازار آزاد، قیمت ۲/۵ تا ۲/۷ میلیارد تومان دیده می‌شود. خریداران اولین نمونه‌های وارداتی از این خودرو، حدود یک تا ۱/۱ میلیارد تومان برای لاماری ایما پرداخت کرده‌اند. قیمت کارخانه‌ای توسط آرین موتور، همچنان عدد ۹۸۰ میلیون تومان را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که معاملات ۱۵ دی‌ماه خودروی مذکور برای متقاضیان در بورس کالا،  به ۱/۵ میلیارد تومان رسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (370 ديدگاه)

    ماشین گرون نشده این آدرس غلط هست که مردم و با خودروساز درگیر کنند ، موضوع حقوق ۱۲۰ دلار در ماه اکثر ایرانی هاست. به طور مثال دانمارک قیمت ماشین تقریبا نسبت به قیمت جهانی بالای دو تا سه برابر هست ولی درامد تقریبا ساعتی ۲۰ دلار !درآمد یکروز کاری از یک ماه ایران بیشتره !

    موافقم 86
    مخالفم 9
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (10056 ديدگاه)

      نه تنها خودرو گران شده ، بلکه از تمام سرمایه‌گذاری‌ها بیشترین سود را گرفته !

      تنها یوآز سرش بی‌کلاه مانده !

      موافقم 68
      مخالفم 13
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۸ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (2264 ديدگاه)

        ظاهرا x33 مدیران خودرو هم چندان گران نشده

        موافقم 49
        مخالفم 8
    2. Amiro

      ۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (357 ديدگاه)

      دوستان ۲۰۷صورتی اتوماتیک پاناروما اگه موجود دارین خریدارم به قیمت منصفانه 💓💓💓😂😂😂😂

      موافقم 40
      مخالفم 16
  2. Apbert

    ۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تلخ ترین مقاله سال بود .

    موافقم 74
    مخالفم 4
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2264 ديدگاه)

      واقعا سخت بود نوشتنش
      اما باید انجام می‌شد تا حداقل برای ثبت در تاریخ و فهم آیندگان از شرایط بازار خودرو در سال ۱۴۰۱ باقی بماند

      موافقم 115
      مخالفم 9
      1. Apbert

        ۸ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بله درسته .
        یاد یه جمله افتادم میگفت « تاریخ ثابت کرده است که انسان هیچ گاه از تاریخ درس نمی‌گیرد »
        امیدوارم حداقل یه بار برای ما مثال نقضش اتفاق بیفته .
        راستی جناب اشتری ، خدا قوت . تو این شرایط و وضعیت این که وقت و حوصله میزارین و زحمت میکشین جای تقدیر داره . هم شما هم مجموعه خوبتون . امیدوارم با قوت ادامه بدین و موفق باشین .

        موافقم 72
        مخالفم 6
      2. ایران فرانسه

        ۸ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (72 ديدگاه)

        خریدار حال اون کاربر کم سن و سال احتمالا ارزشی هستم که به این کامنت دیسلایک داده بچه جان ابی می خواد سوار قطارت کنه بدو جا نمونی

        موافقم 43
        مخالفم 17
        1. دال

          ۹ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (7 ديدگاه)

          یکی از اونایی که منفی داده منم
          چون میخواستم مثبت بدم اما دستم خورد

          موافقم 19
          مخالفم 35
      3. MC20

        ۸ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1581 ديدگاه)

        جناب اشتری عزیز … درود و خدا قوت … سختی های این دوران ما ، از هر لحاظ ، بر هیچ کس پوشیده نیست … اما تاریخ لحظه هایی به غایت تلخ از ایران باستان تا امروز ، در دل خودش ثبت کرده که هر عاشق وطنی باید از شنیدنش خون گریه کنه و شاید دونستنش باعث شد این شرایط رو تا بهبود اوضاع راحت تر تحمل کنه … حمله مغول به ایران و سوزاندن وطن و سرقت 1000 بار شتر کتاب های ایرانی که بعدا تاریخ به نام علم یونانیان شناخت … داستان قیام سربداران ( در سبزوار ) و جنایات شوکه کننده از کشتار و تجاوز و سرقت … حمله اعراب به ایران … حمله عثمانیان به ایران … جنگ‌های ایران و روسیه در دوره قاجار ( در نقل قولی شنیدم روسها ، دوست امروز ما !!!!!! تمام خر ها رو از روستا های ما دزدیدند و با غرور گفتند کاری میکنیم که تخم خر را هم در ایران ملخ بخورد ) و به توپ بستن مجلس … حمله اشرف و محمود افغان به ایران در دوره صفویه و سقوط اصفهان … حمله ازبک‌ها به ایران ( 1629 م ) … حمله عراق به ایران و 8 سال جنگ … می خوام بگم سخت تر از این گذشت … این نیز بگذرد … مام میهن چه تلخکامی هایی که تا به امروز نچشیده …

        موافقم 32
        مخالفم 24
        1. RENAULT5

          ۹ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (1113 ديدگاه)

          قحطی انگلیسی که نصف جمعیت ایران اون زمان رو کشت.

          موافقم 14
          مخالفم 12
  3. زیزیگولو

    ۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (4444 ديدگاه)

    اوضاع خیلی خیته و اصلاً فرقی نمیکنه خونه و مغازه و زمین و ملک یا ماشین یا سکه و دلار بخری، فقط ریال رو تبدیل به یه چیزی بکنی که ارزش داراییت نیاد پایین بدبخت بشی

    موافقم 69
    مخالفم 2
    1. Avan

      ۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (297 ديدگاه)

      واقعاً درست است با عرض پوزش حتی اگر پشکل هم بخرید بهتره تا ریال را حفظ کنید

      موافقم 50
      مخالفم 5
      1. زیزیگولو

        ۹ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (4444 ديدگاه)

        حرف حق جواب نداره

        موافقم 22
        مخالفم 4
    2. کرگدن باواریا

      ۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (553 ديدگاه)

      این طرز فکر تا موقعی که توهم سود و فروش به سرش نزنه مفیده
      و الا اون آفتابه به دست خوب مردم ایران رو شناخت که خودشو چوپان معرفی کرده بود…
      در کل چیزی برای خوشحالی وجود نداره هم وطن ، دو میلیاردت شده یه ماشین ، بفروش ببین میتونی یک سال دووم بباری؟

      موافقم 43
      مخالفم 5
      1. زیزیگولو

        ۹ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (4444 ديدگاه)

        حرفات درسته ولی مردم چاره ای ندارن وگرنه پولشون روز به روز بی ارزشتر میشه

        موافقم 19
        مخالفم 5
  4. حسین

    ۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    رابطه بین چاپ پول و کاهش ارزش ریال را شاهدیم.
    در نتیجه اجناس گران میشوند.

    موافقم 28
    مخالفم 5
  5. افشار

    ۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (692 ديدگاه)

    اینطوری که مملکت پیش می رود اگر حالا پراید بخری ۳۰۰ میلیون فروردین شده ۵۰۰ میلیون

    موافقم 43
    مخالفم 6
  6. AMANTE

    ۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1853 ديدگاه)

    یک نظرسنجی درباره دو خودرو متفاوت دارم.
    ام وی ام X55 پرو، لایک.
    بهمن ریسپکت پرایم، دیسلایک.
    فقط میخوام بدونم بین این دو مدل کاربران پدال کدوم رو انتخاب میکنن.

    موافقم 37
    مخالفم 44
    1. Hamilton1970

      ۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (525 ديدگاه)

      نمی‌خوام مسخره بازی در بیارم ولی با کمال احترام هیچکدوم

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. احمد

      ۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (7 ديدگاه)

      والا جفتشون آشغالن
      یکی از یکی بدتر

      موافقم 2
      مخالفم 4
  7. Habib

    ۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (93 ديدگاه)

    چقدر تلخ! کجای جهان روی کالای مصرفی مثل ماشین سرمایه گذاری می کنند و آن را سرمایه میدانند؟ آخر ماشین اگر چپ کنه یا …. ارزشش کاملا از بین می‌ره.

    همه چی سرجاشه، درست همان‌جایی که نباید باشد.

    موافقم 23
    مخالفم 8
    1. Hamilton1970

      ۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (525 ديدگاه)

      یاد یه عزیزی افتادم که می‌گفت تو ایران اگه چیزی رو پس انداز کنی یعنی خرجش کردی و اگه خرجش کنی یعنی پس اندازش کردی🙂💔

      موافقم 11
      مخالفم 1
  8. Genius

    ۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    دولت اگه بیسوات(!)نبود خرید و فروش قولنامه ای و وکالتی رو تعطیل و انتقال مالکیت خودروی ثبت نامی هم میکرد اقلا ۴سال بعد از تحویل.اینطوری فاتحه دلالا خونده میشه ولی نمیکنن چون خوداشون دلالهای اعظم هستن

    موافقم 23
    مخالفم 17
  9. Hamid3x

    ۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (394 ديدگاه)

    تورمی که فاصله طبقاتی رو هر روز بیشتر میکنه
    اختلاف فقیر و سرمایه دارم بیشتر میشه

    خدا بخیر کنه واس اونا که مریض دارند و درآمدشون کمه

    موافقم 31
    مخالفم 2
  10. پیام

    ۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تو مملکتی که دولتش دلاله مشخصه مردمش هم دلال میشن

    موافقم 24
    مخالفم 1
  11. Mehdi

    ۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1920 ديدگاه)

    نمیتونم بگم نباید این مقاله را مینوشتید انتخاب هر کس دست خودش و سود هر کس در چیست خودش میدونه
    ولی حقیقتا این مقاله ادما را سوق میده به خرید خودرو و هر چند ما ایرانی ها این کار میکنیم فرقیم نداره پولدار باشیم یا بی پول
    بی پول شاید میلیاردی پول نداشته یکه یا چند تا از اینا بخره ولی پول شیر و روغن و بنزین داره وقتی میبینه داره گرون میشه میریزه تو بازار چندتا چند تا میخره
    جنس قلمش فرق میکنه از اون روغن بعد شکایت میکنه چرا بقیه خودرو چند تا چندتا میخرند اتفاقا کسی که بیپول اینکارا رو در مورد چیزای کوچیکتر میکنه بیشتر درمورد پولدارا چیزای بزرگتر حرسش میگیره
    ولی جفتش غلط چه خودرو چه روغن و …
    ولی متاسفانه میکنیم و این مقاله بیشتر ادما رو سوق میده به انجام دادن اینکار و غلطه
    و میریم میخریم و تو اینستا از وضعیت اقتصادی و شرایط شکایت میکنیم
    کاش میفهمیدیم حقمونه درد بیشتر اونجایی که فکر میکنیم ناحق این اتفاقا

    موافقم 3
    مخالفم 4
  12. آیسان

    ۱۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.کدام خودرو بیشترین سود را دارد اطلاعات بروز نیاز دارم …15مهر 1402

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا