بهترین خودروهای اسپرت 2025 برای رانندگی، از GR یاریس تا مک‌لارن آرتورا

یک‌شنبه 16 دی 1403 - 08:30
مطالعه 9 دقیقه
COVER-2-_o7vjzz
بهترین خودروهای اسپرت و سوپراسپرت سال 2025 را بررسی کرده‌ایم تا از بین همهٔ آن‌ها، بهترین خودرو برای رانندگی را مشخص کنیم.
تبلیغات

این روزها در بازارهای خودروی جهانی، مدل‌های الکتریکی زیادی را می‌بینیم که می‌توانند برای استفاده‌های روزمره بسیار مناسب باشند ولی معمولاً در این خودروها از هیجان رانندگی خبری نیست. بااین‌وجود، در بین انبوه خودروهای الکتریکی و هیبریدی، هنوز هم مدل‌های اسپرتی هستند که هیجان و لذت مورد انتظار علاقه‌مندان به رانندگی را ارائه می‌کنند؛ بنابراین، 9 نمونه از بهترین خودروهای اسپرت بازار را گرد هم جمع کرده‌ایم تا طی پنج روز در جاده‌های چالش‌برانگیز شمال اسپانیا و پیست نابارا آزمایش کنیم. کدام‌یک از این ماشین‌ها نهایتاً پیروز خواهد شد؟ مطلب را تا انتها دنبال کنید تا متوجه شوید.

کپی لینک

آستون‌مارتین ونتیج

پیشرانه

4.0 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

660 اسب بخار

گشتاور

800 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب

شتاب صفرتاصد

3.5 ثانیه

وزن

1605 کیلوگرم

قیمت بریتانیا

165,000 پوند

قیمت آمریکا

194,086 دلار

درحالی‌که برخی از آستون‌های جدید نتوانستند انتظارات بالای ما را کاملاً برآورده کنند ولی پس از مدت کوتاهی رانندگی مشخص شد ونتیج جدید واقعاً به نقطهٔ مطلوب رسیده است. این خودرو نه‌تنها ظاهر خیره‌کننده‌ای دارد بلکه از داشبورد کاملاً جدیدی هم بهره‌مند شده است. موتور V8 ونتیج هرچند از مرسدس AMG گرفته شده ولی در اینجا بهتر از تمام محصولات شرکت آلمانی به نظر می‌رسد که این موضوع به خاطر تیونینگ خاص آستون‌مارتین است. هرچند محصولات جدید آستون بین سوپراسپرت با گرند تورر بودن کمی سردرگم شده‌اند ولی ونتیج جدید در هردو زمینه بسیار بهتر شده است.

کپی لینک

آئودی RS6 GT

پیشرانه

4.0 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

630 اسب بخار

گشتاور

850 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

3.3 ثانیه

وزن

2075 کیلوگرم

قیمت بریتانیا

177,115 پوند

قیمت آمریکا

200,195 دلار

در این رقابت، هیچ خودرویی به‌اندازهٔ آئودی RS6 GT با برچسب‌ها و رینگ‌های سفید جلب‌توجه نمی‌کند. البته این نسخه چیزی بیش از چند برچسب خاص است و قسمت‌هایی مثل کاپوت آن از فیبر کربن ساخته شده است تا وزن را کاهش دهد. زیر این پوسته هم بجای کمک‌فنرهای تطبیقی استاندارد RS6 از کمک‌فنرهای پیچشی قابل تنظیم استفاده شده است. هرچند پیشرانه نسبت به RS6 پرفورمنس تغییری نداشته ولی نحوهٔ انتقال قدرت به جاده به لطف دیفرانسیل عقب جدید اصلاح شده است.

کپی لینک

ب‌ام‌و M4 CS

پیشرانه

3.0 لیتری I6 توئین توربو

قدرت

550 اسب بخار

گشتاور

560 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

3.4 ثانیه

وزن

1835 کیلوگرم

قیمت بریتانیا

120,345 پوند

قیمت آمریکا

124,675 دلار

هرچند بخش M ب‌ام‌و طی سال‌های اخیر خودروهای فوق‌العاده‌ای مثل M5 CS تولید کرده است ولی برخی مدل‌های این بخش نیز آن‌طور که انتظار می‌رفت نبودند و متأسفانه M4 CS یکی از آن‌ها است. البته M4 CS خودروی بدی نیست ولی از برخی مشکلات آزاردهنده مثل موقعیت نامناسب صندلی راننده، ارتفاع بالای غربیلک فرمان و وزن سنگین 1.8 تنی رنج می‌برد که دائماً خود را به راننده نشان می‌دهد. البته CS با اینکه یک پله پایین‌تر از مدل CSL قرار می‌گیرد ولی از همان پیشرانهٔ 550 اسب بخاری بهره می‌برد.

کپی لینک

فورد موستانگ دارک هورس

پیشرانه

5.0 لیتری V8

قدرت

450 اسب بخار

گشتاور

540 نیوتن متر

گیربکس

10 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب

شتاب صفرتاصد

4.4 ثانیه

وزن

1837 کیلوگرم

قیمت بریتانیا

69,995 پوند

قیمت آمریکا

64,975 دلار

در زمانی که اکثر خودروسازان سراغ پیشرانه‌های کوچک‌تر توربو و هیبریدی رفته‌اند، فورد همچنان در موستانگ به نیروگاه V8 بزرگ پایبند است هرچند که خروجی این موتور در نسخه‌های اروپایی به دلیل قوانین آلایندگی به 450 اسب بخار قدرت و 540 نیوتن متر گشتاور کاهش پیدا کرده است. علاوه بر شاسی موستانگ که تحت‌فشار برای همگام شدن با دیگر خودروها تلاش می‌کند، گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک هم اصلاً برای چنین خودرویی مناسب نیست و دور موتور بین هر تعویض دنده آن‌قدر کم می‌شود که احساس گیربکس CVT می‌دهد.

کپی لینک

مزدا MX-5 RF

پیشرانه

2.0 لیتری I4

قدرت

185 اسب بخار

گشتاور

205 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

محور محرک

عقب

شتاب صفرتاصد

6.8 ثانیه

وزن

1084 کیلوگرم

قیمت بریتانیا

37,035 پوند

قیمت آمریکا

38,535 دلار

وقتی حرف از خودروهای پرفورمنس می‌شود، با وجود مدل‌هایی که بیش از 100 هزار دلار قیمت دارند، در نظر نگرفتن مزدا MX-5 غیرممکن است. این خودرو حتی در گران‌ترین نمونه که در اینجا داریم، با قیمت 38 هزار دلاری حدود شش برابر از گران‌ترین خودروی جمع ارزان‌تر است. هرچند نسل کنونی میاتا در سال 2015 به بازار آمد ولی در سال 2024 مورد به‌روزرسانی قرار گرفت و با اینکه قدرت نه‌چندان زیادی 185 اسب بخاری آن افزایشی نداشته ولی بیشتر از تمام خودروهای این رقابت می‌توان از پتانسیل پرفورمنس MX-5 استفاده کرد.

کپی لینک

مک‌لارن آرتورا اسپایدر

پیشرانه

3.0 لیتری V6 توربو هیبرید

قدرت

700 اسب بخار

گشتاور

720 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب

شتاب صفرتاصد

3.9 ثانیه

وزن

1560 کیلوگرم

قیمت بریتانیا

221,500 پوند

قیمت آمریکا

281,008 دلار

پس‌ازاینکه مک‌لارن 765LT بهترین خودروی پرفورمنس ما در سال 2024 شد، انتظارات از آرتورا اسپایدر بسیار بالا بود. البته استفادهٔ روزمره از این خودرو بسیار آسان‌تر از 765LT است و به لطف سقفی که ظرف تنها 11 ثانیه جمع می‌شود، می‌توان از عناصر مختلف خودرو لذت بیشتری برد. آرتورا برای پیمایش‌های طولانی هم خودروی بسیار مناسبی است زیرا سواری حتی طبق استاندارد خودروهای معمولی هم نرم است چه رسد با استانداردهای سوپراسپرتی با حداکثر سرعت 330 کیلومتر بر ساعت. این خودروی پرفورمنسی است که می‌تواند همه کاری انجام دهد.

کپی لینک

مورگان پلاس فور

پیشرانه

2.0 لیتری I4 توربو

قدرت

260 اسب بخار

گشتاور

350 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

محور محرک

عقب

شتاب صفرتاصد

5.2 ثانیه

وزن

1044 کیلوگرم

قیمت بریتانیا

74,406 پوند

قیمت آمریکا

-

نشستن پشت فرمان مورگان مثل سفر به گذشته است. البته روی داشبورد این خودرو حالا ویژگی‌های مدرنی هم دیده می‌شود و زیر این بدنهٔ کلاسیک که طی 70 سال گذشته تغییر زیادی نداشته یک دیفرانسیل لغزش محدود جدید پنهان شده است. موتور 2 لیتری توربوی ب‌ام‌و نیز که 260 اسب بخار قدرت را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد، برای وزن تنها 1044 کیلوگرمی خودرو که به لطف شاسی آلومینیومی حاصل شده است کاملاً کافی خواهد بود. بااین‌حال، پلاس فور خودرویی نیست که برای سفر طولانی بزرگراهی انتخاب کنیم زیرا سروصدای باد در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت بسیار زیاد است.

کپی لینک

پورشه 911 S/T

پیشرانه

4.0 لیتری H6

قدرت

525 اسب بخار

گشتاور

465 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

محور محرک

عقب

شتاب صفرتاصد

3.7 ثانیه

وزن

1455 کیلوگرم

قیمت بریتانیا

231,600 پوند

قیمت آمریکا

291,650 دلار

اگر می‌خواستیم این خودروها را صرفاً بر اساس پیشرانه قضاوت کنیم، دومین باری که موتور پورشه S/T را به ردلاین 9 هزار rpm رساندیم باید هشت خودروی دیگر را به خانه می‌فرستادیم زیرا این یکی از بهترین پیشرانه‌های تاریخ محسوب می‌شود. این همان موتوری است که در GT3 RS می‌بینیم و بدون کمک توربو یا برق قدرت فوق‌العادهٔ 525 اسب بخاری تولید می‌کند و حالا در سینهٔ S/T قرار گرفته است که شخصیت جاده‌ای‌تری دارد. همچنین گیربکس فوق‌العادهٔ سریع دوکلاچه هم در اینجا با یک شش سرعتهٔ دستی جایگزین شده است تا لذت رانندگی را دوچندان کند.

کپی لینک

تویوتا GR یاریس

پیشرانه

1.6 لیتری I3 توربو

قدرت

280 اسب بخار

گشتاور

390 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

5.2 ثانیه

وزن

1280 کیلوگرم

قیمت بریتانیا

44,250 پوند

قیمت آمریکا

-

هرچند بخش گازو ریسینگ تویوتا کوپه‌های سوپرا و GR86 را دارد ولی وحشی‌ترین ساختهٔ این بخش، GR یاریس است. این خودرو برای سال 2024 حتی وحشی‌تر و البته گران‌تر شده که با توجه به فروش عالی نسخهٔ قبلی عجیب نیست. GR یاریس خودرویی است که در هر فرصتی شما را برای رانندگی با حداکثر توان ترغیب می‌کند. این هاچ‌بک ژاپنی آن‌قدر چابک است که پشت فرمان احساس خواهید کردن رانندهٔ قهرمان رالی هستید. البته در GR یاریس ایراداتی هم وجود دارد مثل تأخیر طولانی تا وارد عمل شدن توربو که خودرو را در دورهای پایین دچار مشکل می‌کند.

کپی لینک

انتخاب برنده

همهٔ این خودروها آن‌قدر عالی هستند که مجبور شدیم برای رتبه‌بندی به کوچک‌ترین مشکلات توجه کنیم. موستانگ به دلیل مشکل بزرگ خود یعنی گیربکس اتوماتیک در رتبهٔ نهم قرار گرفت و اگر به گیربکس دستی مجهز بود می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. همین‌که مورگان پلاس فور از یک شرکت بسیار کوچک در جایگاه آخر قرار نگرفت نتیجهٔ فوق‌العاده‌ای است. احساس و بازخورد ضعیف و موقعیت رانندگی که به مذاق همه خوش نمی‌آید، ب‌ام‌و M4 CS را در جایگاه هفتم قرار داد و رتبهٔ ششم به آستون‌مارتین ونتیج می‌رسد که خودروی عضلانی، گرند تورر و حال و هوای پورشه 911 را در یک پکیج ترکیب می‌کند. خودروی بعدی تویوتا GR یاریس است که با برطرف کردن برخی مشکلات می‌توانست حتی چهار خودروی برتر این رقابت را هم به دردسر بیندازد.

آئودی RS6 GT خودرویی شگفت‌انگیز است که تمام ویژگی‌های یک سوپراسپرت مثل چابکی، سرعت و چسبندگی را در قالب یک استیشن بزرگ با صندوق بار جادار ارائه می‌کند. مزدا MX-5 با اینکه با اختلاف زیادی ارزان‌ترین خودروی جمع است ولی همچنان به‌اندازهٔ دیگر خودروها هیجان‌انگیز است و سوم می‌شود. یکی از بهترین پیشرانه‌های تاریخ تنها یکی از موارد در لیست طولانی چیزهایی است که پورشه 911 S/T را به چنین پدیده‌ای تبدیل کرده است ولی بااین‌وجود نمی‌توانیم مقام اول را به خودرویی اعطا کنیم که پس از مدتی رانندگی نه‌چندان تهاجمی بوی سوختگی از صفحه کلاچ آن بلند شد. پیدا کردن ایراد در هرکدام از 9 خودروی درخشانی که گرد هم جمع کردیم سخت بود ولی این کار در مک‌لارن آرتورا خیلی سخت‌تر بود. پرفورمنس خیره‌کننده، شاسی بسیار متعادل و فرمان مملو از بازخورد، آرتورا را به سوپراستار خودروهای اسپرت اتو اکسپرس در سال 2025 تبدیل می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.