بهترین خودروهای اروپایی زیر ۲۰ هزار یورو برای واردات به ایران
چندی پیش طی مطلبی به معرفی بهترین خودروهای کرهای با قیمت زیر 20 هزار یورو برای واردات به کشور پرداختیم و حالا در اینجا قصد داریم همین لیست را برای خودروهای اروپایی داشته باشیم با این توضیح که برخی از خودروهایی که در ادامه خواهید دید صرفاً در بازارهای خاصی مثل چین یا آمریکای جنوبی عرضه میشوند. همچنین ازآنجاییکه در حال حاضر نرخ جهانی دلار و یورو تقریباً برابر است (۲۰ هزار یورو معادل ۱۹, ۹۳۰ دلار است) در اینجا همان ۲۰ هزار دلار را ملاک قرار میدهیم.
داچیا داستر
قیمت: 15,900 دلار
در بازارهای اروپا و آمریکا خیلی سخت میتوان خودرویی از برندهای اروپایی با قیمت زیر 20 هزار دلار پیدا کرد اما دراینبین یک استثنا وجود دارد که آن محصولات برند اقتصادی داچیا است. در حال حاضر قیمت پایه تمام محصولات این شرکت در اروپا از زیر 20 هزار دلار آغاز میشود و یکی از مناسبترین آنها برای واردات به کشورمان کراساوور داستر خواهد بود. نسخه پایه داستر در اروپا با یک پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر توربو عرضه میشود که 90 اسب بخار قدرت دارد ولی با زیر 20 هزار دلار میتوان سراغ نمونه 1.3 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ آن با 130 اسب بخار قدرت هم رفت.
داچیا ساندرو
قیمت پایه: 8,250 دلار
ساندرو یکی از ارزانترین خودروهایی است که در حال حاضر میتوان در اروپا خرید و به لطف استهلاک و هزینههای نگهداری پایین و همینطور محبوبیت نسل اول آن در کشورمان میتواند یکی از گزینههای مناسب برای واردات باشد. البته نسخه پایه ساندرو با پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر 67 اسب بخاری شاید چندان جالب نباشد اما با 11 هزار دلار میتوان نسخه 1 لیتری توربوشارژ آن با 91 اسب بخار قدرت را انتخاب کرد درحالیکه نسخه اتوماتیک همین موتور هم با گیربکس CVT نزدیک به 15 هزار دلار قیمت دارد.
رنو کلیو
قیمت پایه: 19,000 دلار
خودروی بعدی لیست ما هم از گروه رنو است ولی لوگوی لوزی شکل خود این برند فرانسوی را بر پیشانی دارد. کلیو ارزانترین محصول رنو در اروپا محسوب میشود. قیمت پایه این خودرو در اروپا از 19,550 دلار آغاز میشود. این نسخه با یک پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی عرضه میشود که تنها 65 اسب بخار قدرت دارد اما با کمی افزایش قیمت به 19,820 دلار میتوان سراغ نسخه توربوشارژ این موتور با 90 اسب بخار قدرت رفت. انتقال نیروی هردو موتور توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد اما برای نسخه توربو گیربکس CVT هم قابل انتخاب است که البته قیمت را به 22,200 دلار افزایش میدهد.
اشکودا فابیا
قیمت پایه: 17,630 دلار
هرچند فولکسواگن پولو در اروپا بیش از 20 هزار دلار قیمت دارد اما میتوان سراغ پسرعموی ارزانتر آن یعنی اشکودا فابیا رفت. قیمت این خودرو که اشتراکات فراوانی با پولو دارد از 17,630 دلار آغاز میشود. البته اشکودا با این قیمت یک پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی را ارائه میکند که تنها 65 اسب بخار قدرت دارد و هرچند نسخه 80 اسب بخاری این موتور هم ارائه میشود اما قیمت را به 20,500 دلار افزایش میدهد.
فولکسواگن آپ
قیمت پایه: 15,370 دلار
آپ کوچکترین و ارزانترین محصول فولکسواگن محسوب میشود. این خودرو روزهای پایانی عمر خود را سپری میکند و تولید نسخههای اشکودا و سئات آن یعنی مدلهای سیتیگو و Mii هم چند وقتی است که خاتمه یافته است. آپ پایه با همان پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی 65 اسب بخاری اشکودا فابیا عرضه میشود اما فولکسواگن نسخه GTI این هاچبک کوچک را هم ارائه میکند که به موتور 1 لیتری سه سیلندر توربو با 110 اسب بخار قدرت مجهز است و قیمت آن از 19,210 دلار آغاز میشود.
فولکسواگن گل
قیمت پایه: 13,500 دلار
ازآنجاییکه در اروپا خودرویی بزرگتر از آپ با قیمت زیر 20 هزار دلار از فولکسواگن پیدا نمیشود سراغ دیگر بازارها رفتیم. گل هاچبک سابکامپکت این برند آلمانی است که فقط در بازار آمریکای جنوبی عرضه میشود و نسل دوم آن در کشورمان هم عرضه میشد. البته گل در حال حاضر خودروی سالخوردهای شده زیرا نسل کنونی یا سوم آن در سال 2008 معرفی شده هرچند که سه بار در سالهای 2012، 2016 و 2018 فیسلیفت شده است. با این حال، گل خودروی بسیار ارزانقیمتی است و قیمت نسخه پایه آن با پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی که 84 اسب بخار قدرت دارد در برزیل از 13,500 دلار آغاز میشود. برای گل یک پیشرانه قویتر 1.6 لیتری با 116 اسب بخار قدرت و قیمت 14,500 دلار هم ارائه میشود که با گیربکس اتوماتیک این رقم به 16,600 دلار میرسد. نسخهٔ سدان گل هم با نام وویج در برزیل با قیمت پایهٔ 15,620 دلار ارائه میشود.
فولکسواگن لاویدا
قیمت پایه: 17,520 دلار
هرچند قیمت فولکسواگن جتا در ایالاتمتحده از کمی بیش از 20 هزار دلار آغاز میشود اما میتوان همتای چینی آن یعنی لاویدا را با قیمتی زیر 20 هزار دلار خرید. نسخهٔ پایهٔ این خودرو که در چین 17,520 دلار قیمت دارد، با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری تنفس طبیعی عرضه میشود که 111 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور فقط با گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه میشود و برای گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه باید سراغ موتور 1.2 لیتری چهار سیلندر توربو با 114 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور رفت که قیمت را به 18,970 دلار افزایش میدهد.
جتا VS5
قیمت پایه: 12,580 دلار
جتا یک برند اقتصادی است که فولکسواگن در اوایل سال 2019 آن را برای عرضه خودروهای ارزانقیمت در چین تأسیس کرد. یکی از محصولات این برند نوپا کراساوور کامپکتی بنام VS5 است که بر اساس سئات آتکا ساخته شده است و قیمت بسیار مناسبی دارد. قیمت این خودرو از تنها 12,580 دلار آغاز شده و در مجهزترین نسخه به 16,780 دلار میرسد. VS5 فقط با یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو ارائه میشود که 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن فقط توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکند.
فیات پالس
قیمت پایه: 18,700 دلار
هرچند این روزها فیات در بازار اروپا حضور خیلی پررنگی ندارد اما در بازار آمریکای جنوبی خودروهای متنوع و مدرنی را عرضه میکند که یکی از آنها کراساوور پالس است. قیمت پایه این خودرو در برزیل از 18,700 دلار آغاز میشود و با این قیمت یک پیشرانه 1.3 لیتری تنفس طبیعی با 100 اسب بخار قدرت و گیربکس پنج سرعته دستی را ارائه میکند. در صورت انتخاب گیربکس CVT برای این موتور، قیمت به 20 هزار دلار افزایش پیدا میکند. فیات برای پالس یک پیشرانه 1 لیتری 3 سیلندر توربو با 120 اسب بخار قدرت را هم ارائه میکند اما برای خرید این نسخه باید حداقل 21,650 دلار هزینه کرد.
پژو 408
قیمت پایه: 15,500 دلار
پژو در بازار اروپا هیچ خودروی زیر 20 هزار دلاری ندارد اما در چین یکی از مناسبترین خودروها برای واردات به کشورمان را با قیمت بسیار مناسبی عرضه میکند. این خودرو 408 است که بهتازگی نسخه جدید آن با یک فیسلیفت کلی در داخل و خارج معرفی شده است. 408 که مخصوص بازار چین است، صرفاً با یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو عرضه میشود که 167 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو در چین در سه تیپ مختلف به فروش میرسد که قیمت ارزانترین آنها از 15,500 دلار آغاز شده و در گرانترین تیپ به 17,900 دلار میرسد.