چشم اندازهفته نامه

بهترین خودروهای اسپرت اروپایی دهه 80، از لانچیا تا کانتاش و فراری F40

دههٔ ۸۰ میلادی دوران شگفت‌انگیزی در جهان خودروسازی بود و ارتقاء جدی در پرفورمنس را به همراه داشت. این موضوع انتخاب بهترین‌ها را دشوار می‌کند.

دههٔ ۸۰ میلادی انقلابی برای پرفورمنس خودرو بود. در این دهه توربوشارژرها، سامانه‌های چهارچرخ محرک و کامپیوترها باعث بهبود چشمگیر پرفورمنس خودروها شدند. در خط مقدم این انقلاب اروپایی‌ها قرار داشتند و هر خودروسازی در آن زمان با محل نصب پیشرانه، محور محرک و تعداد سیلندر، ایده‌ای متفاوت از پرفورمنس نهایی داشت و این منجر به ساخت خودروهایی فوق‌العاده شد؛ بنابراین، انتخاب از بین ده‌ها خودروی اسپرت اروپایی دههٔ ۸۰ کار سختی بود اما بااین‌حال ما بهترین‌ها را برگزیده‌ایم.

۱۰-لوتوس اسپریت توربو

لوتوس اسپریت اولین بار در سال ۱۹۷۶ معرفی و نزدیک به ۳۰ سال تولید شد اما در دههٔ ۸۰ بود که اسپریت واقعاً درخشید. در سال ۱۹۸۰ نسخهٔ جدید و قدرتمندی بنام توربو برای این ماشین ارائه شد که از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر ۲.۲ لیتری توربو با ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کرد. در سال ۱۹۸۷ اسپریت بازطراحی شد و حالا خروجی موتور به ۲۱۵ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرد. به لطف این نیرو، لوتوس سبک‌وزن در کمتر از ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. هرچند در دههٔ ۹۰ اسپریت‌های سریع‌تر و قوی‌تری ساخته شدند اما این مدل گوه‌ای شکل دههٔ ۸۰ بود که قلب طرفداران را در سراسر جهان تسخیر کرد.

۹-لانچیا دلتا S4

لانچیا دلتا یک هاچ‌بک کامپکت بود که با سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل خریداری بود. این ماشین اما عاشق رالی بود و اوج دوران موتوراسپرت آن در سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ رقم خورد که به هیولای گروه B رالی تبدیل شد. برای دریافت جواز حضور در این مسابقات اما باید ۲۰۰ نمونهٔ جاده‌ای مشابه دلتای مسابقه‌ای ساخته می‌شد. این یعنی پیشرانهٔ اصلی جلوی دلتا برداشته شده و بجای آن یک موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ و سوپرشارژر بجای صندلی‌های عقب نصب شد. بدین ترتیب، دلتا به یک هاچ‌بک موتور وسط چهارچرخ محرک تبدیل شد. این نسخه که S4 نام گرفته بود، ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور داشت.

۸-آئودی کواترو

پیش از آنکه دلتا S4 به صحنه بیاید، آئودی کواترو خودروی رالی جاده‌ای محسوب می‌شد. کواتروی دههٔ ۸۰ از یک پیشرانهٔ ۲.۱ لیتری پنج سیلندر استفاده می‌کرد که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور داشت. در آن زمان به‌ندرت کوپه‌های چهارچرخ محرک ساخته می‌شدند و کواترو نشان داد چطور می‌توان از سیستم برای دستیابی به حداکثر کشش بهره برد. مثل دلتا S4،  در اواسط دههٔ ۸۰ یک کواتروی تولید محدود برای هومولوگیشن یا همان قوانین مسابقات گروه B رالی ساخته شد که اسپرت کواترو نام داشت و فاصلهٔ محوری کوتاه‌تر و پیشرانه‌ای با بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت.

۷-مرسدس بنز ۱۹۰E 2.3-16

در دههٔ ۸۰ مسابقات DTM آلمان هم مثل رالی محبوب بود و قوانین این مسابقات هم خودروسازان را ملزم به ساخت تعدادی نسخهٔ جاده‌ای از خودروهای مسابقه‌ای خود می‌کرد. این قانون منجر به ساخت مرسدس بنز ۱۹۰E 2.3-16 شد که بعداً جای خود را به ۲.۵-۱۶ داد. ۲.۳-۱۶ به پیشرانهٔ این ماشین اشاره داشت که یک نمونهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ بود. این موتور که با همکاری کاسورث ساخته شده بود، ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که پیشرفت بزرگی را نسبت به پیشرانهٔ استاندارد ۱۹۰E نشان می‌داد. بعداً نیز موتور قوی‌تر ۲.۵ لیتری ارائه شد که بیش از ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت. البته ۱۹۰E فراتر از پیشرانهٔ قوی بود و به لطف آیرودینامیک بهتر، ارتقاء سیستم تعلیق و ترمزهای قوی‌تر، به یک سدان پرفورمنس جدی تبدیل شده بود.

۶-فورد RS200

درحالی‌که خودروسازانی مثل آئودی و لانچیا نسخه‌هایی از خودروهای تولیدی موجود خود را برای شرکت در مسابقات رالی گروه B ساختند، فورد تصمیم به ساخت یک خودروی کاملاً جدید گرفت. این ماشین که RS200 نام داشت، یک کوپهٔ کوچک چهارچرخ محرک موتور وسط بود که از یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری توربو استفاده می‌کرد. هرچند RS200 ضعیف‌تر از رقبای خود در گروه B بود و هرگز موفقیتی کسب نکرد اما منجر به تولید یک خودروی جاده‌ای عالی شد که ۲۵۰ اسب بخار قدرت را در کنار اندازهٔ کوچک و وزن سبک ارائه می‌کرد.

۵-ب‌ام‌و M3 نسل E30

ب‌ام‌و M3 هم مثل مرسدس ۱۹۰E به خاطر قوانین مسابقات DTM ساخته شد. پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر نسخهٔ جاده‌ای این ماشین بیش از ۲۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد درحالی‌که نسخه‌های مسابقه‌ای قدرت بسیار بیشتری داشتند. البته M3 هم مثل مرسدس چیزی بیش از ارتقاء پیشرانه بود و از بهبود آیرودینامیک، سیستم تعلیق و ترمزها هم بهره می‌برد. برخلاف ۱۹۰E اما M3 آغازگر میراثی بود که هنوز هم ادامه دارد هرچند که با وجود عرضهٔ چندین نسل، بسیاری هنوز هم E30 را بهترین M3 تاریخ می‌دانند.

۴-فراری تستاروسا

فراری تستاروسا یکی از خودروهای پوستری دههٔ ۸۰ بود. این ماشین با ظاهر جذاب کار پینین‌فارینا و صدای باورنکردنی موتور دوازده سیلندر، رؤیای پسران سراسر جهان بود. تستاروسا با پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری دوازده سیلندر تخت که ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، نه‌تنها خودرویی زیبا بلکه بسیار سریع بود و درعین‌حال می‌توانست به‌خوبی پیچ‌ها را پشت سر بگذارد. هرچند این سوپراسپرت ایتالیایی در دههٔ ۹۰ از قدرت بیشتری بهره‌مند شد و نام جدیدی گرفت اما برای همیشه در بین طرفداران با نام تستاروسا شناخته می‌شود.

۳-لامبورگینی کانتاش

یکی دیگر از خودروهایی که در پوسترهای اتاق نوجوانان دههٔ ۸۰ دیده می‌شد لامبورگینی کانتاش بود. هرچند این خودرو از اواسط دههٔ ۷۰ در بازار حضور داشت اما در سال ۱۹۸۵ بود که کانتاش واقعاً خودش را پیدا کرد. در این سال آخرین نسخهٔ کانتاش با نام ۵۰۰۰QV معرفی شد که به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ V12 با افزایش حجم به ۵.۲ لیتری و چهار سوپاپ در هر سیلندر معرفی شد. این موتور که ۴۵۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، باعث شد کانتاش به‌طور فوق‌العاده‌ای سریع شود و بتواند به حداکثر سرعت چشمگیری برای آن سال‌ها دست پیدا کند. کانتاش هرچند رانندگی خیلی خوبی نداشت و دید رو به بیرون آن وحشتناک بود اما هنوز هم چشمگیر به نظر می‌رسد.

۲-فراری F40

هرچند تستاروسا مشهورترین فراری دههٔ ۸۰ محسوب می‌شد اما سریع‌ترین ساختهٔ مارانلو نبود زیرا این افتخار نصیب F40 شد. این اساساً یک خودروی مسابقه‌ای برای خیابان بود. همه‌چیز F40 دیوانه‌وار بود از آیرودینامیک و تعلیق گرفته تا متریال و البته قیمت. پشت سر راننده، یک موتور ۲.۹ لیتری V8 توربو قرار داشت که ۴۷۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این قدرت به لطف کاهش وزن جدی که از طریق اقداماتی مثل حذف رو دری‌ها و جعبه‌داشبورد حاصل شد، F40 را در پرفورمنس دههٔ ۸۰ تقریباً بی‌رقیب کرده بود.

۱-پورشه ۹۵۹

یکی از خودروهایی که می‌توانست حریف F40 شود پورشه ۹۵۹ بود. مثل بسیاری از دیگر خودروهای این لیست، ۹۵۹ هم به خاطر هومولوگیشن مسابقات رالی گروه B ساخته شد با این تفاوت که پورشه در نسخهٔ جاده‌ای آن تغییری ایجاد نکرد. ۹۵۹ با ۴۵۰ اسب بخار قدرتی که توسط یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری شش سیلندر تخت توربو ساخته می‌شد، قدرت کمتر و وزن بیشتری از F40 داشت اما به لطف استفاده از توربوشارژرهای متوالی، منحنی گشتاور گسترده‌تری نسبت به رقیب ایتالیایی ارائه می‌کرد. بااین‌حال، چیزی که ۹۵۹ را در صدر لیست ما قرار می‌دهد سامانهٔ چهارچرخ محرک آن است. سوپراسپرت‌های محرک عقب دههٔ ۸۰ با محدودیت چسبندگی مواجه بودند اما پورشه با سامانهٔ چهارچرخ محرک پیشرفتهٔ خود ثابت کرد انتقال نیرو به هر چهارچرخ با وجود وزنی که اضافه می‌کند، دستاوردهای بیشتری در پرفورمنس به همراه دارد. بدین ترتیب، پورشه ۹۵۹ فرمولی را برای بسیاری از سوپراسپرت‌های آینده تعیین کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۹ رای
منبع
AutoGuide

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (728 ديدگاه)

    انتخابم مشکی ماشین

    موافقم 10
    مخالفم 2
  2. LAMBORGHINI

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (103 ديدگاه)

    اساتید جمعن 🔥🔥🔥😘

    موافقم 7
    مخالفم 1
  3. LAMBORGHINI

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (103 ديدگاه)

    اولین هایپر کار
    لامبورگینی 5000QV
    عالی این ماشین 💀❤️

    موافقم 6
    مخالفم 5
  4. Hamilton1970

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (529 ديدگاه)

    همشون اسطوره‌ن. کاش یه مقدار روح تو چهره اینها تو طراحی های امروز میبود

    موافقم 12
    مخالفم 0
  5. khashayar0

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    پورشه ۹۵۹ و بنز 190 E

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2146 ديدگاه)

      پورشه ۹۵۹
      لامبورگینی کانتاش
      فراری اف۴۰
      و تستاروسا
      در مرحله سبک تر هم قطعا بنز و بی ام و

      موافقم 5
      مخالفم 2
  6. آرش

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    جدا از فراری و پورشه و لامبورگینی فورد رو خیلی دوست دارم

    موافقم 8
    مخالفم 2
  7. Amir

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    M3 بی ام و f40 فراری 959 پورشه شاهکارهای دهه هشتاد بقیه هم خوبن ولی اینا یه چیز دیگن 🤌🤌

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. وی

      ۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (343 ديدگاه)

      به مهندسی 959 احترام میذارم ولی خدایی چه جوری تونستن به خلوص و طراحی اف 40 نه بگن؟
      بعضیا معتقدن f40 بهترین سوپر اسپرت تاریخه✨

      موافقم 4
      مخالفم 1
  8. Amir

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    در ضمن سال نو مبارک سال خوبی داشته باشید

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. هومن توسکی

      ۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      نوروز شما هم فرخنده باشد

      موافقم 2
      مخالفم 0
  9. Scuderia Ferrari

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    بازم رقابت پورشه و فراری 👑👑
    فورد هم اروپایی نیست 😅😅

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. khashayar0

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (80 ديدگاه)

      200RS توسط شرکت فورد اروپا (زیر مجموعه فورد) در انگلیس تولید شد و مهندسی اون بر عهده کاسورث بود. در واقع قبل همکاری فورد با کاسورث فورد موتورهاش کمتر از یه پراید قدرت داشتند. ولی شانس آوورد کاسورث به نجاتش اومد

      موافقم 10
      مخالفم 0
      1. Amir Machine

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1201 ديدگاه)

        آره فورد که دهه 60 موتور 400 اسبی میزد موتوراش کمتر از پراید قدرت داشت و به لطف کاسورث زنده موند

        موافقم 4
        مخالفم 4
    2. Royal Driver

      ۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      رقابتی که پورشه و فراری داشتن از زمان دهه ۵۰ موتوراسپرت (چه ماشین جاده‌ای) تا الان واقعا بی سابقه هست توی تاریخ.

      موافقم 9
      مخالفم 0
      1. مجید

        ۱ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (165 ديدگاه)

        البته این وسط خیلیا اضافه شدن، لامبورگینی اومد، مکلارن اومد اف ۱ رو معرفی کرد که یه سر و گردن از بقیه رفت بالا و بعدها پاگانی اضافه شد با زوندا بهش نزدیک شد، تا زمانی که بوگاتی ویرون معرفی شد و کل بازی رو عوض کرد و اینجا بود که رقابت پورش و فراری جاش رو به رقابت کوئینزخ و بوگاتی و هنسی داد که تو دو نسل ( ویرون در برابر اگرا ) و ( شیرون در برابر رگرا ) تکرار شد، هنسی هم چون کمتر رسمی بود معمولا حساب نمیشد.

        البته اگه معیار رو از مشخصات روی کاغذ رو عمل بیاریم و نوربرگرین رو ملاک قرار بدیم رکوردا مدام توسط
        پورش و لامبورگینی و گهگاهی شرکتای دیگه مثل استون مارتین با ولکان جا‌به‌جا میشه.

        یبار اوراکان پرفورمانته و یبار هم آونتادور سوپر ولوچه رکورد زدن.

        موافقم 6
        مخالفم 0
      2. اسد

        ۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (836 ديدگاه)

        فراری حداقل بیست سال جلوتر از پورشه سلطان جاده ها بود و پورشه در اصل از فراری الگوبرداری کرد برای پیشرفت محصولاتش!!! اینقدر آلمان فن نباشیم که دیگه تاریخ را زیر سوال ببریم!!!

        موافقم 3
        مخالفم 0
    3. مجید

      ۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (165 ديدگاه)

      لامبورگینی کانتاش: ما اینجا داریم زحمت می‌کشیم.

      موافقم 4
      مخالفم 2
    4. مجید

      ۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (165 ديدگاه)

      متاسفانه فراری در عمل و تو پیست نوربرگرین خیلی رقابت جدی‌ای با پورشه نداشته برخلاف رقیب ایتالیاییش که یبار با اوراکان پرفورمانته پورش ۹۱۸ اسپایدر رو کنار زد و یبار هم با آونتادور SVJ جی تی ۲ آر اس ۲۰۱۷ رو کنار زد و مدل بعدی که تونست لامبو رو کنار بزنه تیون شده بود و الان رکورد دست AMG One ه که نمیدونم چی شد یهو بنز اومد تو لیست سریع‌ترینای نوربرگرین

      در حالی که بالاترین رکورد فراری که ۲۹۵ ه هنوز پشت ۹۱۸ اسپایدر مونده.

      به نظرم راننده‌ی خوب نداره فراری و بنز هم راننده‌ی خیلی خوبی داره و انگار آلمانی‌ها نوربرگرین رو بهتر میشناسن.

      موافقم 2
      مخالفم 3
      1. وی

        ۱ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (343 ديدگاه)

        فراری برخلاف بقیه کمپانی ها تو نوربرگ رینگ رکورد نمیزنه (تو پیست فیورانو که مال خودشه رکورد میزنه) و مجله ها گاهی رکورد ها رو ازش میگیرن به همین دلیل رکورد های فراری خیلی پایین تر از واقعیت درمیاد

        موافقم 4
        مخالفم 0
        1. مجید

          ۲ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (165 ديدگاه)

          خب این زیاد قابلیت مقایسه به ماشینای فرار نمیده ولی خب تو نوربرگرین هم اکثر مدلا رونده شدن.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    5. علیرضا

      ۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      صددرصد فراری ولی توی اون دوره لامبورگینی کنتاش زیبباتر بوده

      موافقم 1
      مخالفم 2
  10. Dan

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (605 ديدگاه)

    د توماسو پانترا

    موافقم 6
    مخالفم 0
  11. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (980 ديدگاه)

    چه لیست زیبایی!

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. محمدهادی

      ۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2146 ديدگاه)

      هنوز عکس این بم وه قرمز رنگو روی کارت های بازی دوره بچیگام یادمه
      اصن این دست هرکی بود اکثر کارتارو میبرد

      موافقم 2
      مخالفم 1
  12. بی وطن

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (103 ديدگاه)

    اسطوره های پیشکسوت تکرار نشدنی…

    موافقم 5
    مخالفم 0
  13. sinasvj

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    959 یک تیکه الماس تراش خورده و بی نهایت مهندسی شدست

    موافقم 7
    مخالفم 3
  14. 🤡

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (144 ديدگاه)

    ماشین های دارای روح کاش اون دوران برگرده

    موافقم 4
    مخالفم 0
  15. yaghoub

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (297 ديدگاه)

    جز زیبایی چیزی ندیدم.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  16. Amir.🇺🇸

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    یک سوال
    فورد مگه برا آمریکا نیست ؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
  17. مازیار

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2509 ديدگاه)

    از معدود لیست هایی که همشون جذاب و خواستنی هستن

    موافقم 8
    مخالفم 0
  18. amir-mr

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (359 ديدگاه)

    پورشه 959جواهر خاص آلمانی 💯👑

    موافقم 8
    مخالفم 2
  19. Arya

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (55 ديدگاه)

    و نام تو چه زیباست فراری❤️

    موافقم 4
    مخالفم 1
  20. جرمی کلارکسون

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    F40 و کانتاس ❤️💯

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. جرمی کلارکسون

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (287 ديدگاه)

      اشتباه تایپی بود

      موافقم 2
      مخالفم 1
  21. فرشاد

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    عجب ماشینی عجب اسطوره هایی دم سازنده هاشون گرم واقن ازین Top10هیچی نمیشه کم کرد همه عالی و بی نقص

    موافقم 2
    مخالفم 1
  22. JaMsHiD

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (967 ديدگاه)

    لامصب این 959 و لانچیا دلتا و فورد RS200 چشم آدمو نوازش می‌کنه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  23. Galant.VR4(JDM)

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (633 ديدگاه)

    دهه 80 که دوران طلایی اروپایی ها بود تو این کلاس
    بین اینا فقط بنز E190 چشمم رو گرفت اصلا عشق خالص

    موافقم 4
    مخالفم 3
  24. Taha Ayoobi

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    نمیشه گفت کدومارو دوست دارم
    همه رو دوست دارم
    طراح کانتاش هم خدا رحمتش کنه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  25. BMW

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1217 ديدگاه)

    بی ام و لعنتی چقدر دل میبره با این استایلش🥲🥳

    موافقم 1
    مخالفم 1
  26. Royal Driver

    ۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    کونتاش، اف۴۰ (عشق حقیقی)، تستاروسا و ۹۵۹ (لعنتی ۹۵۹ که بعضی از تکنولوژی هاش توی ماشینای الانم قفله) واقعا برام رویایی هستن. اما یک نکته. مگه تستاروسا و تیپو اف۱۱۳ ۵۰۰ اسب بود؟؟؟ قدرتش ۳۸۵ اسب بود.خانواده تخت ۱۲ فراری شامل تیپو اف۱۰۲-اف۱۱۰-اف۱۱۳ میشد. تیپو اف۱۰۲ دوتا بود A و B. مدل A با ۳۴۰ اسب روی 365 GT4 BB بود نسخه B هم با همون قدرت روی ۵۱۲بی‌بی. اف۱۱۰ هم روی BBi با همون قدرت. اف۱۱۳ که روی تستاروسا/512TR و F512M بود از ۳۸۵ تا ۴۳۰ (۴۲۰ اسب برای ۵۱۲تی‌آر و ۴۳۰ تا روی آخرین ماشین خانواده) اسب بودن.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  27. AMIR

    ۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قرمزا چه قدررررر جذابن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  28. Mercedes 190

    ۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    سلام من تو این لیست چشمم E190رو گرفت البته هم شاهکارهای تکرار نشدنی هستند ولی من خودم
    E190دارم اصلا نمیشه توصیفش کرد فراتر از هر‌ وصفی هست با اینکه الان ۳۹ساله است واقعا شتابگیری و لایی کشی باهاش یه حسه دیگه ای داره
    البته E190از بی ام و M30که رقیبشه سرتره اینو با یه سرچ میشه فهمید

    موافقم 1
    مخالفم 1
  29. مهدی

    ۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1596 ديدگاه)

    یه بنده خدایی تستاروسا رو گذاشته بود تو لیست زشت ترین فراری های تاریخ :))

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا