بهترین خودروهای اسپرت اروپایی دهه 80، از لانچیا تا کانتاش و فراری F40

سه‌شنبه 29 اسفند 1402 - 11:00
مطالعه 7 دقیقه
Cars-11
دههٔ 80 میلادی دوران شگفت‌انگیزی در جهان خودروسازی بود و ارتقاء جدی در پرفورمنس را به همراه داشت. این موضوع انتخاب بهترین‌ها را دشوار می‌کند.
تبلیغات

دههٔ 80 میلادی انقلابی برای پرفورمنس خودرو بود. در این دهه توربوشارژرها، سامانه‌های چهارچرخ محرک و کامپیوترها باعث بهبود چشمگیر پرفورمنس خودروها شدند. در خط مقدم این انقلاب اروپایی‌ها قرار داشتند و هر خودروسازی در آن زمان با محل نصب پیشرانه، محور محرک و تعداد سیلندر، ایده‌ای متفاوت از پرفورمنس نهایی داشت و این منجر به ساخت خودروهایی فوق‌العاده شد؛ بنابراین، انتخاب از بین ده‌ها خودروی اسپرت اروپایی دههٔ 80 کار سختی بود اما بااین‌حال ما بهترین‌ها را برگزیده‌ایم.

کپی لینک

10-لوتوس اسپریت توربو

لوتوس اسپریت اولین بار در سال 1976 معرفی و نزدیک به 30 سال تولید شد اما در دههٔ 80 بود که اسپریت واقعاً درخشید. در سال 1980 نسخهٔ جدید و قدرتمندی بنام توربو برای این ماشین ارائه شد که از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر 2.2 لیتری توربو با 210 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کرد. در سال 1987 اسپریت بازطراحی شد و حالا خروجی موتور به 215 اسب بخار و 300 نیوتن متر افزایش پیدا کرد. به لطف این نیرو، لوتوس سبک‌وزن در کمتر از 5.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. هرچند در دههٔ 90 اسپریت‌های سریع‌تر و قوی‌تری ساخته شدند اما این مدل گوه‌ای شکل دههٔ 80 بود که قلب طرفداران را در سراسر جهان تسخیر کرد.

کپی لینک

9-لانچیا دلتا S4

لانچیا دلتا یک هاچ‌بک کامپکت بود که با سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل خریداری بود. این ماشین اما عاشق رالی بود و اوج دوران موتوراسپرت آن در سال‌های 1985 و 1986 رقم خورد که به هیولای گروه B رالی تبدیل شد. برای دریافت جواز حضور در این مسابقات اما باید 200 نمونهٔ جاده‌ای مشابه دلتای مسابقه‌ای ساخته می‌شد. این یعنی پیشرانهٔ اصلی جلوی دلتا برداشته شده و بجای آن یک موتور 1.8 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ و سوپرشارژر بجای صندلی‌های عقب نصب شد. بدین ترتیب، دلتا به یک هاچ‌بک موتور وسط چهارچرخ محرک تبدیل شد. این نسخه که S4 نام گرفته بود، 250 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور داشت.

کپی لینک

8-آئودی کواترو

پیش از آنکه دلتا S4 به صحنه بیاید، آئودی کواترو خودروی رالی جاده‌ای محسوب می‌شد. کواتروی دههٔ 80 از یک پیشرانهٔ 2.1 لیتری پنج سیلندر استفاده می‌کرد که 200 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور داشت. در آن زمان به‌ندرت کوپه‌های چهارچرخ محرک ساخته می‌شدند و کواترو نشان داد چطور می‌توان از سیستم برای دستیابی به حداکثر کشش بهره برد. مثل دلتا S4،  در اواسط دههٔ 80 یک کواتروی تولید محدود برای هومولوگیشن یا همان قوانین مسابقات گروه B رالی ساخته شد که اسپرت کواترو نام داشت و فاصلهٔ محوری کوتاه‌تر و پیشرانه‌ای با بیش از 300 اسب بخار قدرت داشت.

کپی لینک

7-مرسدس بنز 190E 2.3-16

در دههٔ 80 مسابقات DTM آلمان هم مثل رالی محبوب بود و قوانین این مسابقات هم خودروسازان را ملزم به ساخت تعدادی نسخهٔ جاده‌ای از خودروهای مسابقه‌ای خود می‌کرد. این قانون منجر به ساخت مرسدس بنز 190E 2.3-16 شد که بعداً جای خود را به 2.5-16 داد. 2.3-16 به پیشرانهٔ این ماشین اشاره داشت که یک نمونهٔ 2.3 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ بود. این موتور که با همکاری کاسورث ساخته شده بود، 185 اسب بخار قدرت و 235 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که پیشرفت بزرگی را نسبت به پیشرانهٔ استاندارد 190E نشان می‌داد. بعداً نیز موتور قوی‌تر 2.5 لیتری ارائه شد که بیش از 200 اسب بخار قدرت داشت. البته 190E فراتر از پیشرانهٔ قوی بود و به لطف آیرودینامیک بهتر، ارتقاء سیستم تعلیق و ترمزهای قوی‌تر، به یک سدان پرفورمنس جدی تبدیل شده بود.

کپی لینک

6-فورد RS200

درحالی‌که خودروسازانی مثل آئودی و لانچیا نسخه‌هایی از خودروهای تولیدی موجود خود را برای شرکت در مسابقات رالی گروه B ساختند، فورد تصمیم به ساخت یک خودروی کاملاً جدید گرفت. این ماشین که RS200 نام داشت، یک کوپهٔ کوچک چهارچرخ محرک موتور وسط بود که از یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری توربو استفاده می‌کرد. هرچند RS200 ضعیف‌تر از رقبای خود در گروه B بود و هرگز موفقیتی کسب نکرد اما منجر به تولید یک خودروی جاده‌ای عالی شد که 250 اسب بخار قدرت را در کنار اندازهٔ کوچک و وزن سبک ارائه می‌کرد.

کپی لینک

5-ب‌ام‌و M3 نسل E30

ب‌ام‌و M3 هم مثل مرسدس 190E به خاطر قوانین مسابقات DTM ساخته شد. پیشرانهٔ 2.3 لیتری چهار سیلندر نسخهٔ جاده‌ای این ماشین بیش از 210 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد درحالی‌که نسخه‌های مسابقه‌ای قدرت بسیار بیشتری داشتند. البته M3 هم مثل مرسدس چیزی بیش از ارتقاء پیشرانه بود و از بهبود آیرودینامیک، سیستم تعلیق و ترمزها هم بهره می‌برد. برخلاف 190E اما M3 آغازگر میراثی بود که هنوز هم ادامه دارد هرچند که با وجود عرضهٔ چندین نسل، بسیاری هنوز هم E30 را بهترین M3 تاریخ می‌دانند.

کپی لینک

4-فراری تستاروسا

فراری تستاروسا یکی از خودروهای پوستری دههٔ 80 بود. این ماشین با ظاهر جذاب کار پینین‌فارینا و صدای باورنکردنی موتور دوازده سیلندر، رؤیای پسران سراسر جهان بود. تستاروسا با پیشرانهٔ 4.9 لیتری دوازده سیلندر تخت که 500 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، نه‌تنها خودرویی زیبا بلکه بسیار سریع بود و درعین‌حال می‌توانست به‌خوبی پیچ‌ها را پشت سر بگذارد. هرچند این سوپراسپرت ایتالیایی در دههٔ 90 از قدرت بیشتری بهره‌مند شد و نام جدیدی گرفت اما برای همیشه در بین طرفداران با نام تستاروسا شناخته می‌شود.

کپی لینک

3-لامبورگینی کانتاش

یکی دیگر از خودروهایی که در پوسترهای اتاق نوجوانان دههٔ 80 دیده می‌شد لامبورگینی کانتاش بود. هرچند این خودرو از اواسط دههٔ 70 در بازار حضور داشت اما در سال 1985 بود که کانتاش واقعاً خودش را پیدا کرد. در این سال آخرین نسخهٔ کانتاش با نام 5000QV معرفی شد که به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ V12 با افزایش حجم به 5.2 لیتری و چهار سوپاپ در هر سیلندر معرفی شد. این موتور که 455 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، باعث شد کانتاش به‌طور فوق‌العاده‌ای سریع شود و بتواند به حداکثر سرعت چشمگیری برای آن سال‌ها دست پیدا کند. کانتاش هرچند رانندگی خیلی خوبی نداشت و دید رو به بیرون آن وحشتناک بود اما هنوز هم چشمگیر به نظر می‌رسد.

کپی لینک

2-فراری F40

هرچند تستاروسا مشهورترین فراری دههٔ 80 محسوب می‌شد اما سریع‌ترین ساختهٔ مارانلو نبود زیرا این افتخار نصیب F40 شد. این اساساً یک خودروی مسابقه‌ای برای خیابان بود. همه‌چیز F40 دیوانه‌وار بود از آیرودینامیک و تعلیق گرفته تا متریال و البته قیمت. پشت سر راننده، یک موتور 2.9 لیتری V8 توربو قرار داشت که 478 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این قدرت به لطف کاهش وزن جدی که از طریق اقداماتی مثل حذف رو دری‌ها و جعبه‌داشبورد حاصل شد، F40 را در پرفورمنس دههٔ 80 تقریباً بی‌رقیب کرده بود.

کپی لینک

1-پورشه 959

یکی از خودروهایی که می‌توانست حریف F40 شود پورشه 959 بود. مثل بسیاری از دیگر خودروهای این لیست، 959 هم به خاطر هومولوگیشن مسابقات رالی گروه B ساخته شد با این تفاوت که پورشه در نسخهٔ جاده‌ای آن تغییری ایجاد نکرد. 959 با 450 اسب بخار قدرتی که توسط یک پیشرانهٔ 2.9 لیتری شش سیلندر تخت توربو ساخته می‌شد، قدرت کمتر و وزن بیشتری از F40 داشت اما به لطف استفاده از توربوشارژرهای متوالی، منحنی گشتاور گسترده‌تری نسبت به رقیب ایتالیایی ارائه می‌کرد. بااین‌حال، چیزی که 959 را در صدر لیست ما قرار می‌دهد سامانهٔ چهارچرخ محرک آن است. سوپراسپرت‌های محرک عقب دههٔ 80 با محدودیت چسبندگی مواجه بودند اما پورشه با سامانهٔ چهارچرخ محرک پیشرفتهٔ خود ثابت کرد انتقال نیرو به هر چهارچرخ با وجود وزنی که اضافه می‌کند، دستاوردهای بیشتری در پرفورمنس به همراه دارد. بدین ترتیب، پورشه 959 فرمولی را برای بسیاری از سوپراسپرت‌های آینده تعیین کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.