بهترین خودروهای 6 سیلندر جهان کدام اند؟
مقالات مرتبط:
نیسان اسکای لاین GT-R R34
نیسان اسکایلاین GT-R نسل R34 با تکیهبر پیشراه RB26 و شخصیت منحصربهفردی که سالها از خود به نمایش گذاشته بود موفق شد به یکی از بهترین خودروهای تاریخ ژاپن تبدیل شد. پیشرانه 24 سوپاپ این کوپه اسپرت از دو توربوشارژر T25 سود میبرد که رویهمرفته 280 اسب بخار قدرت تولید میکرد و میتوانست بسیاری را راضی کند که تمام سرمایه خود را روی این خودرو خرج کنند. هنوز هم مدلهای دستدوم و ارتقایافته این خودرو با قیمت بالایی به فروش میرسند.
جگوار XJ220
برند انگلیسی جگوار در ابتدا به دنیا وعده عرضه یک سوپراسپرت V12 را داد اما نهایتا تعداد سیلندرها را نصف کرد و همچنان موفق شد خودرویی را تولید کند که رکوردسرعت زمان خود، 340 کیلومتر بر ساعتT را بشکند و برای این شرکت تاریخساز شود. این پیشرانه 3.5 لیتری موفق که از رالی گروه B به عاریه گرفته شده بود، به دو توربوشارژر مجهز شده بود.
بی ام و E46 M3 CSL
نسل E46 سدان M3 یکی از بهیادماندنیترین بیاموهای تاریخ بود که از طراحی زیبا، دینامیک مناسب و پیشرانهای عالی بهرهمند شده بود. بیامو در این خودرو از یک واحد S54 6 سیلندر خطی استفاده کرده بود که 360 اسب بخار قدرت تولید میکرد و میتوانست در کمتر از 5 ثانیه، M3 را به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. این پیشرانه 3.5 لیتری برای همیشه در ذهن دوستداران بیامو باقی ماند.
تویوتا سوپرا
نسل چهارم سوپرا با گذشت 3 دهه از عرضه اولیه خود، هنوز هم در مسابقات درگ خوش میدرخشد. پیشرانه 3 لیتری 2JZ این خودرو بهلطف بهرهوری از گسکت فولادی باریک و میللنگ آهنگریشده میتوانست حجم زیادی از فشار را در زمان کوتاه تحمل کند. همین مسئله دلیلی بر آن شد که سوپرا به سرعت در دل تیونرها جا باز کند و حتی به قدرت 2 هزار اسب بخار هم دست پیدا کند.
جیپ چروکی XJ
این نسل از چروکی هیچگاه خودرویی زیبا نبود اما به پیشرانهای نامیرا مجهز شده بود. جیپ در دهه 90 میلادی، شاسیبلند چروکی را به یک واحد 4 لیتری 6 سیلندر خطی از AMC مجهز کرد که 200 اسب بخار قدرت تولید میکرد اما به بهترین شکل گشتاور را در اختیار راننده قرار میداد.
لانچیا استراتوس
خودرو قدرتمند لانچیا که برپایه خودروی مسابقهای رالی آماده شده بود، از یک موتور 6 سیلندر تنفسطبیعی V شکل استفاده میکرد که توسط فراری توسعه پیدا کرده بود. پیشرانه یادشده 283 اسب بخار قدرت تولید میکرد اما با همین میزان قدرت موفق شد تا پیروز رقابتهای رالی شود.
هوندا NSX NA1
نسل نخست هوندا NSX در کنار مدلهایی چون نیسان اسکایلاین GT-R و تویوتا سوپرا در دورهای متولد شد که ژاپنیها در اسپرتسازی بیرقیب بودند. این کوپه زیبا با موتورها و جعبهدندهای گوناگونی عرضه شد که بهترین آنها، یک واحد 6 سیلندر با دور موتور بسیار بالا بود. NSX نسل اول، نخستین خودروی غیرمسابقهای جهان با پیستونهای فورجکاری شده و شاتون تیتانیومی بود؛ اما همچنان قابلیت استفاده روزمره را در اختیار راننده خود قرار میداد و بسیار قابل اتکا بود. برخی NSX را بهعنوان ناجی سوپراسپرتها میشناسند.
فورد فالکون XR6 اسپرینت
پیشرانه 6 سیلندر موفق فورد در سال 2002 و با فالکون سری BA معرفی شد. این پیشرانه که توسط واحد استرالیایی فورد رونمایی شد، بهخاطر توان خوب و سادگی خود موردتوجه بسیاری از تیونرها هم قرار گرفت. نسخه کارخانهای این پیشرانه در مدل فالکون XR6 اسپرینت 2016 حدود 502 اسب بخار قدرت تولید میکرد.
مرسدس AMG وان
مرسدسبنز در ابتدا تصمیم گرفت خودرو مسابقات فرمول 1 خود را درون یک سوپراسپرت قرار دهد و سپس با افزودن پیچیدگیهای سیستمهای هیبریدی آن را کامل کرد تا پیچیدهترین و سریعترین سوپراسپرت مدرن خود را تولید کند. هر چند این خودرو بیعیب نیست اما سرعت خیرهکنندهای دارد. AMG وان که موفق به شکستن رکورد سرعت پیست نوربرگرینگ هم شد، بخش مهمی از این دستاورد را مدیون پیشرانه خود است.
آلفارومئو 147GTA
پیشرانه 250 اسب بخاری آلفارومئو در یک هاچبک زیبا باعث شد که این خودرو تا دور 6,200rpm هم دور بردارد. این موتور 3.2 لیتری V6 که با نام «بوسو» شناخته میشد قدرت خود را از طریق یک جعبهدنده 6 سرعتی دستی به چرخهای عقب منتقل میکرد تا بدنه 1,250 کیلوگرمی این هاچبک ایتالیایی را جابهجا کند. بسیاری 147 GTA را بهترین هاچبک تاریخ قلمداد میکنند.
فراری 296 GTB
یک شاهکار مهندسی، یک خودروی بینظیر و کامل. 296GTB با تکیهبر پیشرانه 3 لیتری تویین توربوی V6 هیبریدی فراری به خودرویی موفق تبدیل شد که 831 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور را به راننده خود تحویل میداد. مهندسان مارانلو پیشرانه این خودرو را «V12 کوچک» نامگذاری کردهاند؛ 296GTB در این حد خوب بود.
پورشه 911GT3RS 4.0
یکی از بهترین نسخههای GT3RS در تاریخ خودروسازی پورشه، همین خودرو به شمار میرفت که به زندگی نسخه 997 این خودرو پایان داد و نام آن را در خاطرهها ثبت کرد. پیشرانه 4 لیتری دوربالای 6 سیلندر تخت تنفسطبیعی این خودرو 506 اسب بخار قدرت را تولید میکرد و عملا شاهکار مهندسی پورشه در زمان خود به شمار میرفت. به نظر شما نام چه خودروی دیگری میتوانست در این فهرست جای بگیرد؟