بهترین خودروهای هیبریدی جهان در سال 2022
با توجه به حرکت صنعت خودرو به سمت الکتریکیسازی کامل، عجیب نیست که توسعهٔ خودروهای هیبریدی جدید تقریباً متوقف شده است. در حال حاضر، تویوتا و لکسس بیشترین خودروهای هیبریدی را تولید میکنند و غیر از این دو شرکت نیز تنها هوندا، کیا و هیوندای به تولید مدلهای هیبریدی سنتی میپردازند. به همین دلیل، خودروهای هیبریدی خصوصاً نمونههای سدان و هاچبک گونهای در معرض انقراض هستند زیرا شاسیبلندها در دنیای هیبریدیها هم سلطه پیدا کردهاند. البته منظور ما در اینجا خودروهای هیبریدی معمولی سنتی است یعنی نمونههایی که باطریهای آنها با استفاده از پیشرانه بنزینی و احیای انرژی ترمزها شارژ میشود و برای شارژ نیازی به اتصال به برق ندارند. همچنین در این خودروها موتورهای بنزینی و الکتریکی باهم نیروی حرکتی را تأمین میکنند و از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی خبری نیست.
این ویژگیها، خودروهای هیبریدی را از نمونههای پلاگینهیبریدی که این روزها فراوان معرفی میشوند متمایز میکنند. البته خودروهای هیبریدی را نباید با هیبریدی خفیف اشتباه گرفت که صرفاً از یک استارت ژنراتور یکپارچه و باطری کوچکی برای بهبود جزئی شتاب و مصرف سوخت استفاده میکنند. این دستهبندیها شاید کمی گیجکننده باشد اما خودروهای هیبریدی سنتی هنوز هم راهی عالی برای صرفهجویی در مصرف سوخت هستند و برخلاف گذشته، در خانوادهٔ خود یکی از معقولترین گزینهها برای خرید محسوب میشوند. حال در ادامه با بهترین خودروهای هیبریدی بازار در سال 2022 (غیر از شاسیبلندها) آشنا میشویم.
بهترین خودروهای هیبریدی کوچک
هوندا اینسایت
نقاط قوت: کابین باکیفیت، ظاهر زیبا، تحویل قدرت الکتریکی مانند
نقاط ضعف: خاتمهٔ تولید در سال 2023، تکنولوژی قدیمی رابط کاربری
مصرف سوخت ترکیبی: 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر
هوندا اینسایت بهترین خودروی هیبریدی کوچک بازار از دید ما است و به همین دلیل از خاتمهٔ تولید آن در سال 2023 ناراحتیم؛ بنابراین کسانی که خواهان این خودرو هستند باید برای خرید آن عجله کنند. در وهلهٔ اول شاید متوجه نشوید که اینسایت یک خودروی هیبریدی است زیرا فرم سدان معمولی و فقدان ویژگیهای عجیبوغریب در ظاهر آن تضاد شدیدی با تویوتا پریوس دارد. همچنین اینسایت درحالیکه مصرف سوختی مشابه پریوس دارد، از لحاظ طراحی و کیفیت داخلی، سروصدا، راحتی کلی سواری و کیفیت رانندگی بسیار از رقیب هموطن خود بهتر است. این یعنی بهطورکلی، اینسایت خودروی بهتری نسبت به پریوس است و امیدواریم هوندا جانشین شایستهای برای آن در نظر گیرد.
هیوندای الانترا هیبریدی
نقاط قوت: یکی از بهترین هیبریدیهای کامپکت بازار، تجربهٔ رانندگی عادی، کابین جادار
نقاط ضعف: ظاهری شلوغ و تهاجمی که باب سلیقهٔ همه نیست
مصرف سوخت ترکیبی: 4.3 لیتر در هر صد کیلومتر
پس از اینکه تا چند وقت دیگر عرضهٔ اینسایت پایان یابد، الانترا به بهترین گزینه در بین سدانهای هیبریدی کامپکت تبدیل خواهد شد. این خودرو همچنین جایگزین مدل آیونیک شده که خیلی موردتوجه قرار نگرفت. الانترا هیبریدی با وجود مصرف سوخت استثنائی بین 4.3 تا 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر بسته به تیپ، تجربهٔ رانندگی بسیار معمولی را ارائه میکند. یکی از دلایل این موضوع استفاده از گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک سنتی بجای CVT است. این سدان هیبریدی کرهای در بیرون با جلوپنجرهٔ بزرگ و خطوط تیز فراوان، ظاهری بسیار وحشی و تهاجمی دارد اما کابین اسپرت و مدرن آن نسبت به استانداردهای خودروهای هیبریدی بهتر و معمولیتر است.
تویوتا پریوس
نقاط قوت: سامانهٔ چهارچرخ محرک سفارشی، یکی از معدود هیبریدیهای کامپکت باقیماندهٔ بازار، صندوق بار کاربردی
نقاط ضعف: ظاهر زشت، طراحی داخلی عجیب، تکنولوژی قدیمی، سروصدای زیاد
مصرف سوخت ترکیبی: 4.2 لیتر در هر صد کیلومتر
ما سال گذشته پریوس را از این لیست حذف کرده بودیم زیرا هوندا اینسایت و هیوندای آیونیک انتخابهای بهتری بودند اما با کنار رفتن آیونیک از خط تولید، خودروی هیبریدی باسابقهٔ تویوتا دوباره به لیست ما بازگشته است. البته پریوس به دلیل طراحی داخلی عجیب با تکنولوژی قدیمی و کیفیت نهچندان بالا، سروصدای داخلی زیاد، تجربهٔ رانندگی نهچندان مطلوب و ظاهر زشت، هنوز هم انتخاب بینقصی نیست ولی بااینحال، از مصرف سوخت بسیار پایین 4.2 لیتر در هر صد کیلومتر برخوردار است که مهمترین موضوع در یک خودروی هیبریدی محسوب میشود. همچنین کابین پریوس جادار و کاربردی بوده و هرچند تجربهٔ رانندگی آن هرگز لذتبخش نیست ولی حداقل رانندگی آسانی دارد. علاوه بر این، برای پریوس سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش است که این ویژگی در خودروهای هیبریدی دیگر وجود ندارد.
بهترین خودروهای هیبریدی میان سایز
هوندا آکورد
نقاط قوت: بیشترین فضای عقب و صندوق بار و بهترین سواری و هندلینگ در این کلاس، تحویل قدرت الکتریکی مانند
نقاط ضعف: مصرف سوخت بیشتر از دیگر خودروهای این کلاس
مصرف سوخت ترکیبی: 5.0 لیتر در هر صد کیلومتر
هوندا آکورد از دید ما بهترین خودرو در بین سدانهای خانوادگی میان سایز است و در نسخههای هیبریدی هم چیزی تغییر نمیکند. درواقع، در خانوادهٔ آکورد انتخاب اول ما همین نسخهٔ هیبریدی است زیرا مصرف سوخت عالی و تحویل قدرت الکتریکی مانندی را ارائه میکند. بله البته این نسخه، از آکورد بنزینی معمولی گرانتر است اما مثل دیگر خودروهای هیبریدی این لیست، مصرف سوخت پایین این قیمت بیشتر را جبران میکند. در این خودرو همچنین خریداران مثل هر آکورد دیگری از کابین واقعاً جادار و خوشساخت، صندوق بار بزرگ و تعادل مناسبی بین سواری راحت و هندلینگ چابک برخوردار میشوند.
هیوندای سوناتا هیبریدی
نقاط قوت: بهترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و تکنولوژیهای ایمنی در این کلاس، ظاهر جسورانه، تجربهٔ رانندگی عادی
نقاط ضعف: همان ظاهر جسورانه ممکن است مطابق با سلیقهٔ برخی نباشد
مصرف سوخت ترکیبی: 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر
هرچند از بسیاری لحاظ آکورد هیبریدی در این کلاس بهترین است اما هیوندای سوناتا هیبریدی فقط در یک یا دو مورد در پس رقیب ژاپنی قرار میگیرد. این سدان کرهای با ظاهر جسورانه و کابین درجهیک، خود را در این کلاس مطرح کرده است. سوناتا هیبریدی همچنین از لحاظ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و تکنولوژیهای ایمنی هم در این کلاس خودروی برجستهای است. در همین حال، بسیاری احتمالاً قوای محرکهٔ هیبریدی سوناتا را به رقبا ترجیح خواهند داد زیرا در این خودرو از گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک سنتی استفاده شده است که این یعنی برخلاف گیربکسهای CVT کمری و آکورد، در اینجا شاهد تعویض دندههای پلکانی هستیم.
تویوتا کمری هیبریدی
نقاط قوت: ارائه در تیپهای مختلف از لوکسترین گرفته تا اسپرتترین
نقاط ضعف: سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قدیمی، نرمی کمتر تحویل قدرت نسبت به رقبا
مصرف سوخت ترکیبی: 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر
هرچند کمری سومین انتخاب ما در بین خودروهای هیبریدی میان سایز خواهد بود اما آکورد و سوناتا تنها کمی بهتر از این ماشین هستند و این سدان تویوتا هنوز هم خودروی هیبریدی واقعاً خوبی است. موتور الکتریکی این ماشین کششی که در دورهای پایین پیشرانهٔ چهار سیلندر پایه وجود ندارد را فراهم میکند. علاوه بر این، نصب باطریها در زیر صندلی عقب، مرکز ثقل خودرو را کاهش میدهد و با کمتر کردن تمرکز وزن روی محور جلو، باعث بهبود پویایی در پیچها میشود. البته با تخته کردن گاز هنوز هم با صدای آزاردهندهٔ پیشرانه مواجه خواهید شد اما کمری هیبریدی از این لحاظ بهتر از محصولات هیبریدی گذشتهٔ تویوتا شده است. یکی دیگر از ویژگیهای مثبت کمری هیبریدی هم ارائه در تیپهای مختلف است که از لوکسترین تا اسپرتترین تیپهای کمری را شامل میشود. نکتهٔ مهم دیگر اینکه کمری هیبریدی میتواند همان مصرف سوخت پریوس را داشته باشد درحالیکه خودرویی بسیار راحتتر و بهتر است.
بهترین خودروهای هیبریدی لوکس
لکسس LS300h
نقاط قوت: مصرف سوخت 5.3 لیتری در یک خودروی لوکس بزرگ بینظیر است، کیفیت داخلی بینقص، رانندگی خوب
نقاط ضعف: سروصدای ضعیف و مداوم پیشرانه، شتاب کند برای یک خودروی لوکس، تکنولوژیهای مزاحم
مصرف سوخت ترکیبی: 5.3 لیتر در هر صد کیلومتر
لکسس تنها برند لوکسی است که این روزها خودروهای هیبریدی معمولی عرضه میکند و بنابراین تصاحب هر سه جایگاه لیست ما در بخش لوکس توسط محصولات این شرکت نباید عجیب باشد. ES300h خودروی فوقالعادهای برای کسانی است که مصرف سوخت را در اولویت قرار میدهند. این ماشین بهصورت ترکیبی 5.3 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف میکند که عدد فوقالعادهای است و در بین خودروهای لوکسی با این اندازه فقط نمونههای پلاگینهیبریدی میتوانند بهتر از آن باشند. علاوه بر این، سدانهای لوکس بازار با قیمتی مشابه این لکسس همگی بسیار کوچکتر هستند که این یعنی ES300h ارزش بسیار بالایی در برابر قیمت دارد. قوای محرکه و کنترلهای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خستهکننده و شتاب کند هم از ویژگیهای منفی این سدان ژاپنی هستند.
لکسس LC500h
نقاط قوت: مصرف سوخت استثنایی برای یک GT لوکس، ظاهر چشمگیر، داخل زیبا
نقاط ضعف: قوای محرکهٔ هیبریدی در خودروهایی مثل این میتواند کمی عجیب باشد
مصرف سوخت ترکیبی: 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر
حتی اگر تمام برندهای لوکس بازار هم خودروی هیبریدی عرضه میکردند، LC500h بازهم شانس حضور در این لیست را داشت. این یک GT لوکس چشمگیر با طراحی و کیفیت داخلی بسیار عالی است. هرچند پیشرانهٔ 5 لیتری V8 تنفس طبیعی LC500 معمولی همیشه در قلب ما جایگاه ویژهای خواهد داشت اما مصرف سوخت ترکیبی 8.1 لیتری برای چنین خودرویی واقعاً قابلتوجه است. همچنین بااینکه رابط کاربردی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی LC500h آزاردهنده است اما این را با کیفیت داخلی فوقالعاده جبران میکند. این ماشین هم برای رانندگیهای روزمره و هم سفرهای جادهای طولانی بهاندازهٔ کافی راحت است.
لکسس LS500h
نقاط قوت: کابین متمایز و بسیار خوشساخت، رانندگی جذابتر از چیزی که فکر میکنید، مصرف سوخت استثنایی
نقاط ضعف: قدرت کمتر نسبت به دیگر سدانهای لوکس پرچمدار، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نهچندان چشمگیر
مصرف سوخت ترکیبی: 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر
لکسس LS قبلاً به سدان لوکس کسلکنندهای شهرت داشت اما در نسل کنونی اینطور نیست. این خودرو پلتفرم مشترکی با LC500h دارد و هرچند به چابکی آن نیست اما مثل نسلهای قبلی هم شبیه کاناپهٔ پدربزرگ احساس نمیشود. به همین دلیل، ما از رانندگی با LS بیش از اکثر نسخههای بامو سری 7 لذت میبریم و این شامل LS500h هم میشود. این در حالی است که اگر کسی پانزده سال پیش چنین چیزی میگفت همه به او میخندیدند. البته مصرف سوخت این لکسس خیلی بهتر از بامو 740i تمام بنزینی نیست ولی این جادوی مهندسی بامو را نشان میدهد زیرا هیچ سدان لوکس پرچمدار دیگری در مصرف سوخت به این دو ماشین نزدیک نیست. علاوه بر این، با انتخاب LS500h خریداران از قابلیت اطمینان لکسس هم بهرهمند خواهد شد و هرچند طراحیهای این برند همیشه برای همه مناسب نیستند اما LS معمولاً نسبت به رقبای محافظهکارتر خود اسپرتتر به نظر میرسد.