پرفروش‌ترین خودروهای چینی در ایران کدامند؟

جمعه 19 مرداد 1403 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Modiran
با نگاهی به آمار تولید خودرو در سال 1402، خواهیم فهمید که کدام خودروهای چینی در بازار کشورمان بیشترین فروش را داشته‌اند.

سال‌ها است که به دلیل تحریم‌ها و قطع همکاری خودروسازان بزرگ جهانی و همین‌طور چندین سال ممنوعیت واردات خودرو، خودروسازان چینی به شکل گسترده‌ای در بازار کشورمان حضور پیدا کرده‌اند. خودروهای چینی توسط خودروسازان مختلفی در کشورمان مونتاژ می‌شوند و به دلیل محدودیت‌ها و فقدان گزینه‌های دیگر، به فروش بالایی هم دست پیدا کرده‌اند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با پرفروش‌ترین خودروهای چینی در ایران آشنا شویم. البته در کشورمان آمار فروش خودروها اعلام نمی‌شود اما از روی آمار تولید وزارت صمت می‌توان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروها را پیدا کرد. خودروهایی که در ادامه خواهید دید، در سال 1402 بیشترین تولید را در بین تمام مدل‌های چینی داشته‌اند.

همچنین بخوانید:

نگاهی به آمار تولید خودرو در سال ۱۴۰۲، پرفروش‌ترین خودروهای ایران کدامند؟

پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران در سال 1402

پرفروش‌ترین وانت‌های بازار ایران در سال 1402

کپی لینک

10-ام‌وی‌ام X33 کراس

تولید: 11,976 دستگاه

در اوایل سال 1402 مدیران خودرو کراس‌اوور جدیدی را با نام X33 کراس معرفی کرد که هیچ ارتباطی با X33 قبلی که از اواسط دههٔ 90 تا سال 1401 در ایران تولید می‌شد نداشت. این خودرو که از پاییز 1402 راهی بازار شد، در اصل فیس‌لیفتی روی X22 پرو است که با همان پلت‌فرم و قوای محرکه ولی با ظاهر و داخل جدید و البته قیمت گران‌تر به فروش می‌رسد؛ اما با وجودی که X33 کراس از نیمهٔ سال 1402 به بازار آمده، در همین مدت کوتاه فروش مناسبی را تجربه کرده و به لیست پرفروش‌ترین خودروهای چینی بازار راه یافته است. در سال 1402 از X33 کراس 11,976 دستگاه تولید شده است درحالی‌که در سال 1401 مدیران خودرو حدود 4,500 دستگاه از X33 قدیمی تولید کرده بود.

کپی لینک

9-آریزو 6 پرو

تولید: 13,359 دستگاه

اولین بار در سال 1398 بود که سدان جدید آریزو 6 را در کشورمان دیدیم. این خودرو اساساً فیس‌لیفت بزرگی روی آریزو 5 محسوب می‌شد و در سال 1401، مدیران خودرو نسخهٔ جدید آن را با نام آریزو 6 پرو به بازار فرستاد که تغییراتی را در طراحی بیرونی و همین‌طور داخل تجربه کرده است. این خودروی با اینکه از لحاظ فنی تفاوتی با آریزو 5 ندارد اما به لطف طراحی جدیدتر و امکانات بیشتر، به یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های چینی بازار کشور تبدیل شده است. در سال 1402 از آریزو 6 پرو 13,359 دستگاه تولید شده که افزایش چشمگیر 200 درصدی را نسبت به تولید تنها 4,441 دستگاهی سال 1401 نشان می‌دهد.

کپی لینک

8-آریزو 5

تولید: 14,730 دستگاه

آریزو 5 یکی از قدیمی‌ترین محصولات در حال تولید مدیران خودرو محسوب می‌شود که از تابستان سال 1395 با پیشرانهٔ 1.5 لیتری تنفس طبیعی راهی بازار ایران شد. سپس یک سال بعد، مدیران خودرو نسخهٔ توربوشارژ این سدان چینی را ارائه کرد. جدیدترین نسخهٔ این خودرو در بهار سال گذشته با نام آریزو 5 اسپرت معرفی شد که تغییراتی را در طراحی دماغه تجربه کرده و اسپرت‌تر شده هرچند که در بخش فنی و قوای محرکه شاهد تغییری نیستیم. بااین‌وجود، آریزو 5 همچنان خودروی پرفروشی است و تولید آن در سال 1402 با 18 درصد افزایش از 12,530 به 14,730 دستگاه رسیده است. با عرضهٔ آریزو 5 اسپرت، مدیران خودرو به تولید نسخهٔ قبلی این خودرو پایان داده است.

کپی لینک

7-فیدلیتی

تولید: 14,972 دستگاه

فیدلیتی یکی از کراس‌اوورهای نسبتاً جدید بازار کشورمان محسوب می‌شود که از سال 1400 توسط گروه بهمن به ایران آمد. این خودرو محصول برند جتور متعلق به چری است و در اصل X70 نام دارد. گروه بهمن که فیدلیتی را در نسخه‌های پنج و هفت‌نفره تولید می‌کند، در سال 1402 موفق به تولید 14,972 دستگاه از این خودرو شده که افزایش قابل‌توجه 46 درصدی نسبت به سال 1401 داشته است. این همچنین شرکت امسال نسخهٔ جدیدی از این کراس‌اوور را با نام فیدلیتی پرستیژ معرفی کرده که فیس‌لیفتی بزرگ روی نسخهٔ قبلی محسوب می‌شود و از پیشرانهٔ قوی‌تری بهره می‌برد. تولید تنها سدان مونتاژی گروه بهمن یعنی ریسپکت اما در سال 1402 تنها 3,459 دستگاه بوده است.

کپی لینک

6-فونیکس FX

تولید: 16,937 دستگاه

فونیکس FX یکی از جدیدترین خودروهای مونتاژی مدیران خودرو محسوب می‌شود که در سال 1401 به بازار آمد. این خودرو که در اصل اومودا 5 نام دارد، علاوه بر ایران، در دیگر بازارهای خارج از چین مثل استرالیا و اروپا هم عرضه می‌شود. فونیکس FX با وجود قیمت کارخانه‌ای نزدیک به دو میلیارد تومان، به لطف طراحی جذاب، آپشن‌های فراوان و پیشرانهٔ قدرتمند، با اقبال خریداران ایرانی مواجه شده است. از این کراس‌اوور چینی در سال 1402 در کشورمان 16,937 دستگاه تولید شده که افزایش چشمگیر 255 درصدی را نسبت به 4,769 دستگاه سال 1401 نشان می‌دهد.

کپی لینک

5-تیگو 8 پرو

تولید: 17,526 دستگاه

تیگو 8 پرو در سال 1400 به‌عنوان بزرگ‌ترین شاسی‌بلند چری به ایران آمد. این خودرو ابتدا با پیشرانهٔ 1.6 لیتری و انتقال قدرت محرک جلو راهی بازار شد اما از اواخر زمستان 141، مدیران خودرو نسخهٔ پرو مکس را با پیشرانهٔ 2 لیتری و سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه کرد و یک سال بعد هم نوبت به عرضهٔ نسخهٔ هیبریدی با نام e پلاس رسید. تولید تیگو 8 پرو در سال 1402 نسبت به 8,788 دستگاه سال قبل دو برابر شده است. استقبال بالا از تیگو 8 پرو مکس با وجود قیمت بالای دو میلیارد تومان که تا قبل از عرضهٔ اکستریم VX آن را به گران‌ترین محصول مدیران خودرو تبدیل کرده بود، موضوع بسیار قابل‌توجهی است. همچنین سال گذشته این شرکت به تولید تیگو 8 پرو پایان داده و این خودرو هم‌اکنون فقط در نسخه‌های پرو مکس و e پلاس تولید می‌شود که قیمتی نزدیک به 3 میلیارد تومان دارند.

کپی لینک

4-ام‌وی‌ام X55 پرو

تولید: 17,755 دستگاه

رتبهٔ چهارم این لیست هم در اختیار یکی دیگر از کراس‌اوورهای مدیران خودرو یعنی X55 پرو است. این خودرو ابتدا در سال 1398 به ایران آمد و سپس در سال 1401 مدیران خودرو نسخهٔ فیس‌لیفت آن را با پسوند پرو به بازار فرستاد. هرچند X55 پرو چندی پیش به دلیل دررفتن اکسل عقب حاشیه‌ساز شد اما در سال 1402 یکی از پرفروش‌ترین خودروهای چینی بازار کشورمان بوده است. سال گذشته از این خودرو در ایران 17,755 دستگاه تولید شده که نشان از افزایش قابل‌توجه 73 درصدی نسبت به تولید 10,277 دستگاهی سال 1401 دارد.

کپی لینک

3-تیگو 7 پرو

تولید: 23,392 دستگاه

نسل دوم تیگو 7 که در سال 1400 با پسوند پرو راهی بازار کشورمان شد، در سال 1402 سومین خودروی چینی پرفروش ایران بوده است. این در حالی است که تیگو 7 پرو با قیمت کارخانه‌ای یک میلیارد و 730 میلیون تومان به فروش می‌رسد. سال گذشته تولید این خودرو با 12 درصد افزایش، از 20,911 به 23,392 دستگاه رسیده است. پاییز سال گذشته نیز مدیران خودرو نسخهٔ جدید این کراس‌اوور را با پیشرانهٔ قوی‌تر و نام تیگو 7 پرو مکس معرفی کرد اما هنوز عرضهٔ آن آغاز نشده است. کمتر از دو ماه پیش هم در نمایشگاه خودروی شیراز شاهد معرفی نسخهٔ چهارچرخ محرک این خودرو بودیم. عرضهٔ این نسخه‌های جدید می‌تواند باعث افزایش فروش تیگو 7 طی سال جاری شود.

کپی لینک

2-جک J4

تولید: 23,488 دستگاه

جک J4 هرچند خودروی سالخورده‌ای است که پیشینهٔ آن به سال 2012 بازمی‌گردد و از لحاظ طراحی و امکانات هم حرفی برای گفتن ندارد اما ازآنجایی‌که ارزان‌ترین خودروی چینی حال حاضر بازار ایران محسوب می‌شود، فروش بالایی داشته و در سال 1402 به دومین خودروی چینی پرفروش بازار کشورمان تبدیل شده است. این در حالی است که کرمان موتور امتیاز پلت‌فرم J4 را خریده و قصد دارد نسخهٔ فیس‌لیفت داخلی آن را با نام ایگل به بازار بفرستد. در سال 1402، تولید جک J4 افزایش چشمگیر 182 درصدی داشته و از 8,335 دستگاه سال 1401 به 23,488 دستگاه رسیده تا به رقیب جدی‌تری برای خودروهای داخلی مثل شاهین و دنا تبدیل شود.

کپی لینک

1-ام‌وی‌ام X22 پرو

تولید: 31,719 دستگاه

با تولید نزدیک به 32 هزار دستگاه، X22 پرو پرفروش‌ترین خودروی چینی بازار ایران در سال 1402 بوده است. این کراس‌اوور کوچک که اولین بار در سال 1395 به ایران آمد و سپس در سال 1400 شاهد عرضهٔ نسخهٔ فیس‌لیفت آن با پسوند پرو بودیم، کاملاً جا پای خود را در بازار کشورمان سفت کرده است. همچنین، X22 با قیمت 858 میلیون تومان در نسخهٔ دستی، ارزان‌ترین کراس‌اوور بازار ایران محسوب می‌شود و بنابراین، فروش بالای آن تعجبی ندارد. تولید این خودرو در سال 1402 نسبت به 26,611 دستگاه سال قبل 19 درصد رشد داشته است. بدین ترتیب، تمام خودروهای تولیدی مدیران خودرو در سال 1402 در این لیست حضور دارند تا بخش عمده‌ای از بازار خودروهای چینی کشورمان تحت سلطهٔ این شرکت باشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.