پرفروش‌ترین خودروهای روباز تاریخ از مزدا MX-5 تا مرسدس بنز SL

سه‌شنبه 6 تیر 1402 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Cars-11
خودروهای روباز معمولاً گران‌تر از همتایان سدان یا کوپهٔ خود هستند اما این موضوع مانع از فروش بالای این خودروها در طول تاریخ نشده است. در ادامه با...
تبلیغات

خودروهای روباز معمولاً گران‌تر از همتایان سدان یا کوپهٔ خود هستند اما این موضوع مانع از فروش بالای این خودروها در طول تاریخ نشده است. در ادامه با پرفروش‌ترین خودروهای کانورتیبل تاریخ آشنا خواهیم شد.

کپی لینک

10-فیات 124 اسپایدر

فروش: 178,439 دستگاه

فیات 124 اسپایدر عمری طولانی داشت. این خودرو در سال 1966 به بازار آمد و تا سال 1985 هنوز بدون تغییر بزرگی در حال فروش بود. این نشان می‌دهد که رودستر فیات با طراحی و پیشرانهٔ چهار سیلندر ساده چقدر درست مهندسی شده است. 124 اسپایدر در ایالات‌متحده محبوب شد و حتی در رالی هم موفق عمل کرد. بااین‌حال، این خودرو می‌توانست فروش بیشتری داشته باشد اگر فیات نسخهٔ فرمان راست آن را در بازارهای بزرگی مثل بریتانیا، استرالیا و ژاپن عرضه می‌کرد اما 124 اسپایدر فقط به‌صورت فرمان چپ تولید می‌شد.

کپی لینک

9-ب‌ام‌و Z4 نسل اول

فروش: 180,856 دستگاه

هم‌اکنون Z4 در نسل سوم خود قرار دارد اما نسل اول بیشترین فروش را داشت. این خودرو که با کد E85 شناخته می‌شود، نسبت به سلف خود تمرکز بیشتری روی راننده داشت و با پیشرانه‌های احساس‌برانگیز 2.5 لیتری و 3 لیتری شش سیلندر ب‌ام‌و ارائه می‌شد. همچنین Z4 M هم با پیشرانهٔ 3.2 لیتری و 338 اسب بخار قدرت ساخته شد. برخلاف نسل‌های بعدی، نسل اول Z4 در نسخه‌های کوپه و رودستر ساخته می‌شد اما در طول شش سال تولید، نسخهٔ روباز فروش بیشتری داشت.

کپی لینک

8-ام‌جی میجت

فروش: 226,427 دستگاه

میجت یک خودروی اسپرت کوچک جذاب بود که الهام‌بخش ساخت مزدا MX-5 شد. ام‌جی خریداران چنین خودرویی در زمان معرفی در سال 1961 را کاملاً شناخته بود و به همین دلیل میجت را با مشخصات و قیمت مناسب آن‌ها ساخته بود. زندگی این رودستر بریتانیایی با پیشرانهٔ کم‌حجم 950 سی‌سی آغاز شد اما بعداً این عدد به 1.1 لیتر و 1.3 لیتر رسید و نهایتاً به پیشرانهٔ 1.5 لیتری تریومف مجهز شد. میجت که از سال 1961 تا 1979 تولید شد، به دلایلی مثل وزن سبک بین 695 تا 780 کیلوگرم و قیمت مقرون‌به‌صرفه، در هر دوره‌ای از عمرش فروش مناسبی داشت و توانست بحران سوخت اوایل دههٔ 70 را پشت سر بگذارد.

کپی لینک

7-مرسدس بنز SL نسل R107

فروش: 237,287 دستگاه

نسل R107 مرسدس SL که در سال 1971 معرفی شد، تقریباً پنج برابر فروش بیشتری از نسل قبلی مشهور به پاگودا داشت. این باعث شد R107 نزدیک به 20 سال روی خط تولید بماند درحالی‌که پاگودا فقط هشت سال تولید شد. یکی از دلایل فروش بالای R107 ارائهٔ ترکیب مناسبی از تجمل، هندلینگ و طراحی زیبا برای آن زمان بود. این SL با به‌روزرسانی‌های جزئی و بهبودهای موتوری از سال 1971 تا 1989 تولید شد.

کپی لینک

6-ب‌ام‌و Z3

فروش: 279,273 دستگاه

هرچند خیلی‌ها معتقد بودند ب‌ام‌و Z3 خودرویی مصنوعی است که لذت رانندگی بالایی ندارد اما این ماشین در طول شش سال تولید، خریداران زیادی پیدا کرد. ارزان‌ترین نسخهٔ Z3 با پیشرانهٔ 1.9 لیتری خریداران مزدا MX-5 و MGF را جذب کرد و گران‌ترین نسخهٔ آن با موتور 3 لیتری به رقیبی برای پورشه باکستر تبدیل شد. فروش Z3 حدود 50 درصد از جانشین خود یعنی نسل اول Z4 بیشتر بود.

کپی لینک

5-فورد موستانگ کانورتیبل نسل اول

فروش: 291,079 دستگاه

نسل اول موستانگ موفقیت بسیار بزرگی برای فورد به همراه داشت اما فروش نسخهٔ کانورتیبل آن بسیار کمتر از نسخهٔ کوپه بود. اوج فروش موستانگ کانورتیبل نسل اول با 73,149 دستگاه در سال 1965 رقم خورد و در سال 1971 با تنها 6,121 دستگاه به کمترین میزان رسید. به خاطر نگرانی در مورد احتمال ممنوعیت فروش خودروهای روباز در ایالات‌متحده به دلایل ایمنی در اوایل دههٔ 70، فورد در نسل دوم موستانگ نسخهٔ کانورتیبل را ارائه نکرد و تا سال 1983 طول کشید تا ماسل کار فورد دوباره با سقف بازشو به بازار عرضه شود.

کپی لینک

4-تریومف اسپیتفایر

فروش: 309,340 دستگاه

تریومف برای رقابت مستقیم با ام‌جی میجت، اسپیتفایر را به بازار فرستاد. این خودرو که از سال 1962 تا 1980 تولید شد، در آمار فروش از رقیب اصلی خود پیشی گرفت. رودستر تریومف در پنج سری تولید شد و عجیب اینکه آخرین سری با نام اسپیتفایر 1500 بیشترین فروش را داشت (91,137 دستگاه). کمیاب‌ترین مدل اسپیتفایر هم سری دوم است که از سال 1965 تا 1967 تولید شد و 37,409 دستگاه فروخت. این سری 4 اسب بخار قدرت بیشتری از 67 اسب بخار سری اول داشت که برای خودرویی با وزن 711 کیلوگرم رقم زیادی به نظر می‌رسید.

کپی لینک

3-فولکس‌واگن گلف کابریو نسل اول

فروش: 400,871 دستگاه

نسخهٔ کانورتیبل در سال 1979 به خانوادهٔ گلف اضافه شد و خیلی زود نشان GTI با تمام قدرتی که در نسخهٔ هاچ‌بک داشت روی آن نشست. زمانی که نسل دوم گلف در سال 1983 معرفی شد، فولکس‌واگن به دلیل هزینه‌های بالا از توسعهٔ نسخهٔ کانورتیبل امتناع کرد و درنتیجه تولید گلف کانورتیبل نسل اول همچنان ادامه یافت. تولید این خودرو حتی برای مدت کوتاهی در دوران نسل سوم گلف هم ادامه پیدا کرد تا اینکه نهایتاً در سال 1994 با کانورتیبل جدیدی بر اساس نسل سوم گلف جایگزین شد. این عمر طولانی، فروش چشمگیر 400 هزار دستگاهی را برای گلف کانورتیبل به همراه داشت.

کپی لینک

2-مزدا MX-5 نسل اول

فروش: 421,107 دستگاه

مزدا MX-5 با فروش بیش از یک میلیون دستگاه در طول چهار نسل، پرفروش‌ترین خودروی روباز دنیا محسوب می‌شود اما ازآنجایی‌که ما در این مطلب فقط فروش یک نسل از خودروها را در نظر داریم، میاتا باید به رتبهٔ دوم بسنده کند. البته نسل اول MX-5 هم فروش بسیار چشمگیری داشت و به‌تنهایی طی هشت سال 421 هزار دستگاه فروخت. این نشان از فرمول درست مزدا دارد که ترکیبی از هیجان و لذت به سبک رودسترهای ام‌جی را با قابلیت اطمینان ژاپنی ارائه می‌کرد. نسل دوم MX-5 همین راه را ادامه داد و حدود 350 هزار دستگاه فروخت و فروش این خودرو در آوریل 2016 با نسل چهارم از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد.

کپی لینک

1-MGB رودستر

فروش: 513,276 دستگاه

برای مدتی طولانی، MGB رودستر پرفروش‌ترین خودروی روباز جهان محسوب می‌شد تا اینکه MX-5 تاج پادشاهی آن را ربود. البته MX-5 که به‌طور ماهرانه‌ای فرمول رودستر بریتانیایی را کپی کرده بود، رکورد فروش ام‌جی را در طول دو نسل شکست درحالی‌که MGB فقط در یک نسل بین سال‌های 1962 تا 1980 بیش از نیم میلیون دستگاه فروخت. این نشان می‌دهد که این خودروی سادهٔ بریتانیایی چه موفقیت بزرگی داشته است. سه سال بعد از معرفی MGB رودستر، نسخهٔ کوپهٔ آن‌هم با نام MGB GT در سال 1965 ارائه شد اما رودستر فروش بیشتری داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.