چشم اندازصنایع هواییهفته نامه

بهترین هواپیماهای ملخی دنیا؛ از کینگ ایر 360 تا آوانتی P180 و کودیاک

در مقاله پیش رو بهترین هواپیماهای ملخی یا توربوپراپ دنیا را خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

توربوپراپ نوعی از پیشرانه‌های توربینی گازی است که از گردش محور برای چرخش ملخ یک هواپیما استفاده می‌کند. ظهور جت‌های تجاری کوچک باعث شد استفاده از این نوع تکنولوژی کمتر شود چراکه جت‌های پیشرفته با سرعت بالاتر محبوبیت بیشتری پیدا کردند؛ اما در دنیای هواپیماهای ملخی نیز پیشرفت‌های احساس‌برانگیزی صورت گرفته و به‌کارگیری تکنولوژی‌های مدرن باعث شده این نوع هواپیماها آلایندگی و هزینه‌های عملیاتی کمتری نسبت به اکثر جت‌های تجاری داشته باشند.

مدل‌های ملخی همچنین جایگاه محدود اما خوبی بین هواپیماهای سبک و جت‌های تجاری پیدا کرده‌اند و گزینه‌ای منطقی‌تر برای سفرهای منطقه‌ای به ویژه در فرودگاه‌های نسبتاً دورافتاده محسوب می‌شوند چراکه هزینه‌های عملیاتی پایین‌تر، سرعت قابل‌توجه و شعاع حرکتی زیاد و مصرف سوخت کمتری دارند. حتی برخی از بهترین هواپیماهای ملخی دنیا قادر هستند روی زمین‌های خاکی، چمن، آب و حتی برف فرود بیایند؛ اما واقعیت این است که توربوپراپ ها علیرغم کاستی‌های موجود توانسته‌اند گزینه‌هایی رقابتی در برابر بسیاری از جت‌ها باشند. اگرچه بسیاری از این هواپیماها به عنوان آمبولانس‌های هوایی و یا در مأموریت‌های هوایی انسان دوستانه مورد استفاده قرار می‌گیرند اما شرکت‌هایی همچون تکسترون و داهر نیز وجود دارند که ویژگی‌های لوکس و برجسته‌ای را به محصولات خود افزوده‌اند تا خریداران حس و حالی شبیه جت‌های لوکس را تجربه نمایند. در این مقاله می‌خواهیم بهترین هواپیماهای ملخی دنیا را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

بهترین هواپیماهای ملخی دنیا

کینگ ایر ۳۶۰

هواپیماهای کینگ ایر بیچکرافت به لطف بیش از نیم قرن خدمات‌رسانی و ناوگانی گسترده جایگاه ویژه‌ای در بین این نوع هواپیماها پیدا کرده است. هواپیمای ملخی کینگ ایر ۳۶۰ با ظرفیت حمل ۸ تا ۹ نفر جدیدترین عضو خانواده بیچکرافت است و بسیاری از خلبان‌ها آن را به خاطر راندمان بالا، حمل محوله‌های سنگین و کاربری‌های متنوع تحسین کرده‌اند. نیروبخش کینگ ایر ۳۶۰ دو پیشرانه ملخی پرت ‌اند ویتنی کانادا PT6A-6oA است که باعث ارائه شعاع حرکتی ۳۳۳۳ کیلومتری، حداکثر سرعت کروز ۵۷۸ کیلومتر در ساعتی و… می‌شود. جدیدترین نسخه این هواپیما از سیستم ایجاد فشار دیجیتال برای پرواز در ارتفاع پایین‌تر سود می‌برد. به‌روزرسانی سیستم نگهداری فابریک و تغییرات کابین نیز جزو دیگر موارد قابل‌ذکر هستند. صندلی‌های چرمی بازطراحی شده قابلیت چرخش در چند جهت را دارند و همچنین می‌توان آن‌ها را به‌صورت کامل خواباند. تکنولوژی جدید بیچکرافت هم باعث کاهش سر و صدای داخل کابین می‌شود. تجربه مسافرت با کینگ ایر ۳۶۰ به خاطر وجود نورپردازی زیبا و کنترل‌های دما بهبود خواهد یافت.

سسنا گرند کاروان EX

گرند کاروان می‌تواند ویژگی‌های احساس‌برانگیز زیادی داشته باشد. این هواپیما بزرگ‌ترین هواپیمای تک موتوره تولیدی دنیاست و از زمان عرضه مدل کاروان ۱ در سال ۱۹۸۴ تاکنون بیش از ۳ هزار فروند از آن به فروش رسیده‌اند. اگرچه این هواپیمای ملخی در طول ۴۰ سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده اما دو عنصر اصلی طراحی آن دست نخورده‌اند که یکی ابعاد مناسب و دیگری انعطاف بالا برای مأموریت‌های مختلف است. گرند کاروان در سراسر دنیا برای ارسال محموله‌های مختلف فدکس، مأموریت‌های نظامی، حمل‌ونقل مسافر، آمبولانس هوایی و ارسال کمک‌های انسان دوستانه بکار گرفته شده است. هم‌اکنون چهار مدل از گرند کاروان شامل مدل‌های ۲۰۸ کاروان، ۲۰۸ گرند کاروان EX، کاروان دوگانه و گرند کاروان EX دوگانه تولید می‌شود. موتور ملخی این هواپیما توسط پرت اند ویتنی ساخته شده و ۶۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. مدل کنونی کاروان می‌تواند حداکثر شعاع پروازی ۱۹۸۲ کیلومتری داشته باشد. همچنین حداکثر سرعت کروز آن نیز به ۳۴۴ کیلومتر در ساعت می‌رسد. گرند کاروان تأییدیه‌های لازم برای فرود روی چمن، خاک و حتی مسیرهای ناهموار را دارد. بسته به پیکربندی مدنظر، هواپیمای سسنا توانایی حمل ۱۰ تا ۱۴ مسافر را خواهد داشت.

بیچکرافت کینگ ایر ۲۶۰

یکی از هواپیماهای ملخی نسبتاً تازه‌وارد با نام کینگ ایر ۲۶۰ شناخته می‌شود که در سال ۲۰۲۰ جایگزین مدل ۲۵۰ شد. با وجود حداکثر شعاع پروازی احساس‌برانگیز ۳۱۸۵ کیلومتری، کینگ ایر ۲۶۰ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد هرچند ابعاد و هزینه‌های عملیاتی آن نیز بالاست. کابین مدرن هواپیمای بیچکرافت توانایی حمل حداکثر ۸ نفر را دارد و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به صندلی‌های جدید و شیشه‌های موسوم به کول ویو اشاره کرد. همانند مدل ۳۶۰، کینگ ایر ۲۶۰ به سیستم‌های پروازی مختلفی مجهز است.

داهر TBM 960

جدیدترین هواپیمای ملخی داهر از پیشرانه PT6E-66XT شرکت پرت اند ویتنی کانادا استفاده می‌کند. سیستم پیشرانه دیجیتال دو کاناله به همراه کنترل الکترونیکی پره جزو ویژگی‌های برجسته TMB 960 خواهند بود. همچنین در کاکپیت هم از سیستم هوانوردی G3000 گارمین به همراه سیستم فرود خودکار اضطراری موسوم به هوم سیف گارمین استفاده شده است. TBM 960 دارای حداکثر سرعت کروز ۶۱۱ کیلومتر در ساعت و حداکثر شعاع پروازی ۳۲۰۴ کیلومتری بوده و چنین ویژگی‌هایی را با مزیت‌های راندمان بالای مدل‌های ملخی ارائه می‌کند. در حالت اکو پرواز می‌توان مصرف سوخت کمتری داشت و میزان صدای تولیدی نیز به خاطر تنظیمات مختلف پره‌ها کمتر خواهد بود. کابین لوکس داهر TBM 960 دارای ویژگی‌هایی همچون شیشه‌های تیره شونده الکترونیکی، نورپردازی LED و سیستم‌های کنترل دماست. صندلی‌ها از ارگونومی بالایی برخوردار هستند و سیستم گرم‌کن دارند. میز تاشو، درگاه USB-A و USB-C، سیستم موسیقی و رادیو ماهواره‌ای و… جزو دیگر ویژگی‌های هواپیمای ملخی داهر هستند.

پیلاتوس PC-12 NGX

این هواپیمای ملخی تک موتوره می‌تواند تقریباً در هر محلی فرود بیاید. هزینه‌های عملیاتی کم (یک‌سوم کمتر از هواپیماهای دوموتوره قابل‌مقایسه) باعث شده‌اند پیلاتوس PC-12 NGX از زمان معرفی در سال ۲۰۰۸ تاکنون به دست حدود ۱۰۰۰ مشتری برسد. توانایی‌های پرواز و فرود منعطف به همراه مصرف سوخت پایین باعث شده‌اند پیلاتوس گزینه‌ای محبوب به عنوان یک هواپیمای اجرایی، آمبولانس هوایی و حمل مسافر باشد. جدیدترین نسخه این هواپیما از پیشرانه ۶A-67B پرت اند ویتنی کانادا استفاده می‌کند و سرعت کروز ۵۳۷ کیلومتر در ساعت و شعاع حرکتی ۲۴۰۷ کیلومتری دارد. در طراحی کابین از طراحان بی ام و کمک گرفته شده و ظرفیت حمل حداکثر ۱۰ نفر را دارد.

پیاجیو آوانتی P180 Evo

آوانتی P180 Evo از برخی جت ها سریع‌تر است و درعین‌حال هزینه‌های نگهداری و عملیاتی کمتری دارد. حداکثر سرعت این هواپیما به حدود ۷۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. پیاجیو اخیراً نسخه به‌روزتر این هواپیما را با بهبودهایی در زمینه شعاع و ارتفاع پروازی، تجهیزات ایمنی و دیگر امکانات رفاهی معرفی کرده است. سومین نسل آوانتی P180 Evo به دو پیشرانه پرت اند ویتنی کانادا PT6A-66B مجهز است. توانایی حمل ۸ مسافر و حداکثر شعاع پروازی ۳۳۵۰ کیلومتر جزو دیگر ویژگی‌های هواپیمای موردبحث خواهند بود. پیاجیو می‌گوید کابین این هواپیما بیشترین فضای سر را بین رقبای کلاس خود دارد. در این بخش ویژگی‌هایی همچون صندلی‌های راحت با پوشش چرم دیده می‌شوند. همچنین ارتباطات ماهواره‌ای و سرگرمی نیز برای سرنشینان در نظر گرفته شده است.

بیچکرافت دنالی

تکسترون بیچکرافت دنالی یک هواپیمای تک موتوره پرفورمنس است که با حداکثر انعطاف ممکن تولید می‌شود. نیروبخش دنالی پیشرانه ۱۳۰۰ CS1A شرکت GE آیرو اسپیس است که اولین پیشرانه ملخی طراحی شده از صفر در طول ۳۰ سال اخیر به شمار می‌رود. حداکثر شعاع حرکتی دنالی به ۲۹۶۳ کیلومتر و سرعت کروز آن نیز به ۵۲۸ کیلومتر در ساعت می‌رسد. پیشرانه این هواپیما از قطعات کمتری استفاده کرده و برخی از آن‌ها با تکنولوژی پرینت سه‌بعدی تولید شده‌اند. در بخش سیستم‌های هوانوردی نیز بسته G3000 گارمین به همراه کنترل‌های صفحه لمسی، فرود خودکار اضطراری و دیگر تجهیزات ایمنی و رفاهی وجود دارند. هواپیمای ملخی دنالی می‌تواند حداکثر ۱۱ نفر را حمل کند و امکان سفارش کابین اجرایی شش نفره یا نه نفره برای آن وجود دارد. کابین بزرگ دنالی با در نظر گرفتن حداکثر راحتی و کاربری طراحی شده و شیشه‌های بزرگی برای ورود نور دیده می‌شود.

کودیاک ۹۰۰

یکی دیگر از بهترین هواپیماهای ملخی دنیا کودیاک ۹۰۰ نام دارد که تحت مالکیت داهر تولید شده است. این هواپیمای ملخی تک موتوره ترکیبی از ویژگی‌های خشن مدل نمادین کودیاک ۱۰۰ با قابلیت‌های بالای محصولات سری TBM داهر است. پیشرانه PT6A-140A کودیاک ۹۰۰ محصول شرکت پرت اند ویتنی کانادا است و باعث ایجاد حداکثر سرعت کروز ۳۸۹ کیلومتر در ساعت و شعاع پروازی ۲۰۹۱ کیلومتری می‌شود. این محصول جدید به خاطر هزینه‌های عملیاتی کم، سیستم‌های هوانوردی پیشرفته، فضای کابین مناسب و انعطاف در شرایط آب و هوایی گوناگون شناخته شده است. طراحی کودیاک ۹۰۰ نیز شامل عناصر آیرودینامیکی همچون بال لیفت بالاست که باعث می‌شود در فرودگاه‌هایی با طول باند کوتاه نیز فرود بیاید. در کاکپیت ۹۰۰ شاهد سیستم‌های هوانوردی گارمین G1000 Nxi هستیم. اتو پایلوت GFC 700 و حفاظت پایداری الکترونیکی نیز جزو دیگر ویژگی‌های برجسته هستند. در کابین کودیاک ۹۰۰ می‌توان حداکثر ۱۰ نفر را حمل کرد. همچنین امکان تبدیل سریع کابین از نسخه مسافری به باری وجود دارد.

وایکینگ توئین اوتر ۴۰۰

سری محصولات خشن توئین اوتر ۴۰۰ ترکیبی از ویژگی‌های کاربردی و عملکرد بالا هستند. دو پیشرانه توربوپراپ توئین اوتر برای کاربری‌های خشن و محیط‌های نامساعد طراحی شده‌اند و این هواپیما توانایی حمل ۱۹ نفر را دارد. دو پیشرانه PT6A-34 پرت اند ویتنی کانادا نیز وظیفه به پیش راندن وایکینگ را بر عهده دارند. این محصول به خاطر طول پرواز و فرود کوتاه در باند شناخته شده و می‌تواند روی زمین‌های مختلف فرود آید. حداکثر سرعت کروز توئین اوتر ۴۰۰ به ۲۹۶ کیلومتر در ساعت و شعاع پروازی آن به ۱۴۳۵ کیلومتر می‌رسد. اخیراً به‌روزرسانی‌هایی در زمینه سیستم‌های هوانوردی یکپارچه این هواپیما صورت گرفته است. اگرچه امکان استفاده از توئین اوتر ۴۰۰ در مأموریت‌های مختلفی وجود دارد اما نسخه مسافربری آن بیشترین طرفدار را دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. 😃⭐️🟩 پرواز و حس آزادی 🟩⭐️😃

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    زنده باد پدال حال کردیم بابا هیجان فقط اینا چون سه بعدی حرکت میکنن ، ماشین و موتور چون فقط دو بعدین اصلا هیجان چندانی ندارن از طرفی چون انسان معلقه و با ارتفاعی که میگیره میبینه که نوع انسان چقدر کوچیک و ضعیفه یه نوع تواضع واقعی پیدا میکنه.✈️✈️

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. ..

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (12 ديدگاه)

      دو بعدی؟ چی میگی دقیقا

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. 😃⭐️🟩 پرواز و حس آزادی 🟩⭐️😃

        ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بابا از قلم افتاد خوت باید بگیری دیگه ، یعنی تو دو بعد بیشتر حرکت نمیکنن(نرکتشون دو بعدیه محور X و Y)

        موافقم 6
        مخالفم 0
  2. مهدی

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (98 ديدگاه)

    دمش گرم کانادا
    بیشتر این هواپیما ها ساخت این کشوره
    ولی حیف که تو ایران نیستن
    فکر کن مثلان با اون وایکینگ از بندر عباس تا کیش پرواز میکردی
    رو آب فرود میومدش
    لعنت به هرکی که از تحریم ها سود میبره و نمیزاره یا نمیخواد این جور چیزها بیان ایران
    فقط یه چیزی بگم
    شاید خیلی ها بد بگن بهم
    ولی تحریم و خود تحریمی بیشتر مسولان فقط به ضرر مردم بی چاره و مظلومه
    به سلامتی همه امروز گوشت یخی هم که ارزون بودش تو بسته ۲ کیلوی فقط ۱۶۰هزار تومان گذاشتن روش
    حالا اونی که می‌گفت دلار بشه ۵ میلیون بازم وایستادیم
    ببینم باز میتونه با دلار ۶۲ تومنی واسته یا زمین گیر شده……

    موافقم 15
    مخالفم 2
  3. علی

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (234 ديدگاه)

    پیاجیو چی می‌کنه 🇮🇹🇮🇹🇮🇹🇮🇹

    موافقم 9
    مخالفم 0
  4. طاها

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    قیمت اینا چطوری؟اگه خدا قسمت کنه یکی بخریم😂😂😂😂😂😂😂😂

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (91 ديدگاه)

      به دلار حساب کنی زیادم گرون نیست البته به کشورش بستگی داره شاید یکم بیشتر از یه ماشین اسپورت
      ولی به ریال حساب نکن 🧑‍🦯

      موافقم 6
      مخالفم 1
  5. مازیار

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2472 ديدگاه)

    گاهی به یه هواپیمای ملخی مخصوص نشست و برخاست روی دریاچه فکر می کنم ترجیحا آلاسکا😄

    موافقم 12
    مخالفم 0
  6. جرمی کلارکسون

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (275 ديدگاه)

    داهر خیلی خوشگله

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3165 ديدگاه)

      اره

      موافقم 2
      مخالفم 0
  7. همایون

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (102 ديدگاه)

    لطفا مطالب ترجمه یا نوشته شده بیشتری راجب دنیای هوانوردی بزارید دنیای هوانوردی به زبان فارسی خیلی تشنه هست بخدا

    موافقم 6
    مخالفم 0
  8. محمدباقر

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کینگ ایر واقعا هواپیمای ایمن و مطمنی هست
    پیاجیو آوانتی هم هواپیمای جدید و خلاقانه ای هست

    موافقم 3
    مخالفم 0
  9. حسین دهمرد

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    تو اون شناور ها چرخ جمع شونده بزارن واسه باند فرود هم آماده میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. BMW

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    واقعا جذاب هستند🥲🙏

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا