چشم اندازهفته نامه

بهترین خودروهای مدرن با سبک طراحی جعبه‌ای شکل

آیرودینامیک برای کاهش مصرف سوخت در طراحی خودروها اهمیت دارد اما برخی مدل‌ها از این اصل پیروی نکرده و همچنان فرم جعبه‌ای را ادامه می‌دهند.

در دههٔ ۸۰ میلادی تقریباً همهٔ خودروهای در حال تولید شبیه جعبه‌ای روی چرخ بودند اما این موضوع در دههٔ ۹۰ تا حد زیادی کمرنگ شد زیرا عصر جدیدی با ورق‌های فلزی منحنی و درک آیرودینامیک آغاز شده بود. در تلاش برای افزایش بهره‌وری، آیرودینامیک روی طراحی تقریباً همهٔ وسایل نقلیه از خودرو گرفته تا قطار و هواپیما تأثیر گذاشت تا مقاومت در برابر هوا را به حداقل برساند اما خودروهایی هم هستند که از این اصل سرپیچی می‌کنند. این مدل‌ها به فرم جعبه‌ای شکل و زاویه‌های ۹۰ درجه بین قسمت‌های مختلف بدنهٔ خود افتخار می‌کنند. این‌ها خودروهای جعبه‌ای هستند و در ادامه ۱۰ نمونه از آن‌ها که هنوز با همین شکل روی خط تولید قرار دارند را معرفی خواهیم کرد.

مرسدس بنز G کلاس

لیست را با یکی از جعبه‌ای‌ترین خودروهای حال حاضر جهان یعنی مرسدس بنز G کلاس آغاز می‌کنیم. پیشینهٔ این خودرو به دههٔ ۷۰ میلادی بازمی‌گردد و تا به امروز خیلی کم بروز شده است. اولین نسل G کلاس از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲ روی خط تولید ماند و سپس با مدل کاملاً جدیدی جایگزین شد که در ظاهر تقریباً شبیه همان مدل قدیمی به نظر می‌رسید. این نسل هم تا سال ۲۰۱۸ یعنی نزدیک به ۳۰ سال تولید شد تا اینکه جای خود را به نسل کنونی داد. طراحی G کلاس کنونی کمی گردتر شده اما هنوز هم فرم جعبه‌ای خود را کاملاً حفظ کرده است.

جیپ رانگلر

مثل G کلاس، جیپ رانگلر هم پیشینه‌ای بسیار طولانی دارد، آن‌قدر طولانی که به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. هرچند این ماشین در طول این سال‌ها با نام‌های مختلفی تولید شده است اما همیشه فرم سنتی خود را حفظ کرده است. البته رانگلر در جلو کاپوتی دارد که به سمت پایین گرد شده و گلگیرهای جلوی آن‌هم بیرون زده‌اند اما از شیشهٔ جلو به عقب شاهید یک جعبهٔ خالص هستیم. نسل کنونی این خودرو هم که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد کاملاً به طراحی پیشینیان خود وفادار مانده است.

فورد برانکو

درحالی‌که رانگلر چندین دهه بی‌وقفه روی خط تولید بوده است، فورد برانکو پس از وقفه‌ای طولانی دوباره بازگشته است. این خودرو ابتدا در دههٔ ۶۰ متولد شد و تا زمان خاتمهٔ تولید در سال ۱۹۹۶ یک شاسی‌بلند جعبه‌ای آفرودی بود. به‌تازگی این نام افسانه‌ای دوباره بازگشته و برای رقابت مستقیم با رانگلر طراحی شده است. برانکو به‌صورت دودر و چهار تولید می‌شود و یک برادر کوچک‌تر بنام برانکو اسپرت هم دارد. این خودرو در مقایسه با برادر بزرگ‌تر خود در ظاهر کمی منحنی‌تر به نظر می‌رسد اما وقتی در کنار دیگر کراس‌اوورهای کامپکت مثل هوندا CR-V قرار می‌گیرد کاملاً جعبه‌ای شکل است.

لندروور دیفندر

یکی دیگر از نام‌های باسابقه و پرافتخار در آفرود لندروور دیفندر است. هرچند برای اولین بار در اوایل دههٔ ۸۰ رسماً از نام دیفندر برای این خودرو استفاده شد اما پیشینهٔ آن به چندین دهه قبل بازمی‌گردد. در آن سال‌ها درحالی‌که آمریکایی‌ها عاشق توانایی‌های جیپ شده بودند، دیگر مردمان دنیا فهمیدند که دیفندر مثل یک بز کوهی توانمند  است. نسل جدید این ماشین هرچند بسیار مدرن‌تر از قبل شده اما در ظاهر تا حد زیادی به پیشینیان خود وفادار مانده است و هم‌اکنون در نسخهٔ دودر ۹۰ و نسخه‌های چهاردر ۱۱۰ و ۱۳۰ (کشیده) به بازار عرضه می‌شود.

کرایسلر ۳۰۰

دهه‌ها پیش، تنها قسمت گردی که در سدان‌ها دیده می‌شد چرخ‌ها و لاستیک‌ها بودند اما در حال حاضر، کرایسلر ۳۰۰ نزدیک‌ترین چیزی است که می‌توان به سدان‌های سه جعبه‌ای قدیمی پیدا کرد. این خودرو با دماغه، کاپوت و صندوق صاف، با فرم شیب‌دار فست‌بکی که در اکثر سدان‌های امروزی می‌بینیم فاصله زیادی دارد و برداشت مدرنی از سدان‌های سنتی آمریکایی است. کرایسلر ۳۰۰ همچنین غیر از ظاهر، در بخش فنی هم با موتور V8 تنفس طبیعی و انتقال قدرت محرک عقب، به سنت پیشینیان خود وفادار مانده است.

سوزوکی جیمنی

یکی دیگر از خودروهای جعبه‌ای شکل لیست ما هم یک شاسی‌بلند آفرودی است. البته این خودرو با اختلاف زیادی کوچک‌ترین، ارزان‌ترین و ضعیف‌ترین آفرودر این لیست محسوب می‌شود اما در توانایی‌های آفرود دست‌کمی از بزرگانی مثل رانگلر و دیفندر ندارد. همچنین جیمنی هم مثل مدل‌های مذکور، خودروی باسابقه‌ای است و پیشینهٔ آن به سال ۱۹۷۰ بازمی‌گردد. جیمنی همیشه خودروی جعبه‌ای شکلی بوده است و هرچند در نسل قبلی با خطوط منحنی کمی از این سنت فاصله گرفت اما در نسل کنونی که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد دوباره به ریشه‌های خود بازگشته و فرمی کاملاً جعبه‌ای پیدا کرده است.

ریویان R1S

دیدن خودرویی الکتریکی در لیستی که در مورد خودروهای جعبه‌ای است ممکن است عجیب به نظر برسد زیرا مدل‌های الکتریکی برای کاهش مصرف انرژی و افزایش برد تا حد امکان آیرودینامیک ساخته می‌شوند اما ریویان R1S نشان می‌دهد که شاسی‌بلندهای بزرگ حتی اگر الکتریکی هم باشند نمی‌توانند خیلی از فرم جعبه‌ای فاصله بگیرند. این یک شاسی‌بلند سه ردیفه با چهار موتور الکتریکی است که مجموعاً ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و R1S بزرگ و سنگین را ظرف تنها سه ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسانند.

جیپ رنگید

رانگلر تنها محصول جعبه‌ای شکل جیپ نیست و در سبد محصولات این شرکت مدل رنگید هم با همین فرم وجود دارد. هرچند این خودرو کراس‌اوور ساب‌کامپکتی است اما برخی ویژگی‌های ظاهری برادران بزرگ‌تر خود را قرض گرفته و به‌راحتی به‌عنوان یک جیپ قابل‌تشخیص خواهد بود. البته بااین‌وجود، طراحان جیپ موفق شده‌اند نمای منحصربه‌فرد و شخصیت خاصی را به رنگید ببخشند. هرچند شاید این خودرو توانایی‌های آفرود برادران بزرگ‌تر خود را نداشته باشد اما رنگید در نسخهٔ تریل‌هاوک هنوز هم در بیراهه نوردی بسیار تواناتر از رقبای خود است.

تویوتا لندکروزر سری ۷۰

هرچند نسل‌های جدیدتر تویوتا لندکروزر مثل سری ۲۰۰ و سری ۳۰۰ تا حد زیادی از فرم جعبه‌ای پیشینیان خود فاصله گرفته‌اند اما سری ۷۰ کاملاً جعبه‌ای شکل است که البته تعجبی هم ندارد زیرا این خودرو در دههٔ ۸۰ متولد شده است یعنی دقیقاً در همان دورانی که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم و گفتیم تقریباً همهٔ خودروها ظاهر جعبه‌ای داشتند. بااین‌حال، برخلاف آفرودرهای دیگری مثل رانگلر و دیفندر که با حفظ ظاهر جعبه‌ای در زیر پوست خود کاملاً مدرن شده‌اند، لندکروزر سری ۷۰ بدون تغییر بزرگی از سال ۱۹۸۴ تاکنون در حال تولید است و هنوز هم طرفداران زیادی دارد.

اینیوس گرنادیر

اینیوس گرنادیر تازه‌واردترین خودرو به دنیای شاسی‌بلندهای آفرودی محسوب می‌شود. این خودرو با الهام از نسل قبلی دیفندر ساخته شده و بنابراین تعجبی ندارد که ظاهری کاملاً جعبه‌ای دارد. این خودرو حاصل ایدهٔ جیم راتکلیف، رئیس شرکت موارد شیمیایی اینیوس است. وی که قصد خرید امتیاز تولید نسل قبلی دیفندر را داشت، وقتی با پاسخ منفی لندروور مواجه شد، تصمیم گرفت خود اقدام به توسعهٔ یک شاسی‌بلند آفرودی سرسخت کند. بدین ترتیب، گرنادیر با همکاری شرکت‌هایی مثل مگنا اشتایر و ب‌ام‌و متولد شد تا رقیب جدیدی برای آفرودرهای قدیمی راهی بازار گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۰ رای
منبع
AutoGuide

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. مهردادکمال

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1815 ديدگاه)

    بنظرم واگونییر هم هست دست کم از کرایسلر بیشتر جعبه ایه

    موافقم 60
    مخالفم 3
    1. علی

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (836 ديدگاه)

      جیپ تویوتا کرایسلر و سوزوکی انتخابهام هستن

      موافقم 20
      مخالفم 25
      1. زیزیگولو

        ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (4795 ديدگاه)

        انتخاب بین همه اینا سخته چون همشون خوبن

        موافقم 17
        مخالفم 1
    2. Kato

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (449 ديدگاه)

      Fj Cruiser کجاست ؟

      موافقم 20
      مخالفم 1
  2. احمدرضا

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (728 ديدگاه)

    جیمنی و سری هفتاد مال من
    بقیه برای شما دوستان😄

    موافقم 43
    مخالفم 26
  3. مازیار

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2466 ديدگاه)

    جالب اینکه علیرغم تمام ایراداتی که به طراحی جعبه ای شکل وارد هست تقریبا همشون محبوب و خواستنی هستن

    موافقم 69
    مخالفم 1
    1. آترون

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (161 ديدگاه)

      فقط و فقط جیمنی فور اور

      موافقم 12
      مخالفم 5
  4. AmirAli

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    آدم یدونه فورد برانکو داشته باشه دیگه مگه میشه به ماشینای دیگه فکر کرد ؟

    ‌پ.ن: جیپ رنگید چقد شبیه x55 pro عه ( البته که این ( x55 ) شبیه اونه )

    موافقم 15
    مخالفم 56
  5. Reza Waffen SS

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (5338 ديدگاه)

    دیفندرو انتخاب میکنم دلم نمیاد با G کلاس بزنم به دشت و دمن

    موافقم 48
    مخالفم 4
  6. RENAULT5

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    لندکروز ۷۰ قهرمان همیشگی

    موافقم 43
    مخالفم 24
    1. فرهاد

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چند بار رفتی افرود عشقم اصلا لندکروز نمیتونه افرود کنه چه برسه قهرمان باشه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  7. BMW/M-POWER

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    g کلاس توی سگمنتی قرار داره که تک و تنها و بدون رقیب داره پادشاهی میکنه عملا هیچ ماشینی پکیجی مثل g کلاس رو ارائه نمیده
    گزینه های دیگه هم سری 70 و دیفندر
    بقیه هم فاقد اهمیت

    موافقم 58
    مخالفم 28
    1. ARMAN سابق

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (453 ديدگاه)

      رنگلر و برانکو هم کشکن احتمالا

      موافقم 20
      مخالفم 25
      1. BMW/M-POWER

        ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (110 ديدگاه)

        اون که صد در صد اصلا شک نکن

        موافقم 25
        مخالفم 28
        1. ARMAN سابق

          ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (453 ديدگاه)

          بابا چقدر تعصب
          40 سال قبل از اینکه G تولید بشه جیپ برای جنگ جهانی دوم تولید شد.
          برانکو هم ده سال قبل از G تولید شد.
          اصلا کلاس اس‌یووی رو آمریکا ابداع کرد بعد جنابعالی داری خودرو سازی آمریکا با این همه سابقه و این همه ماشینای معرکه می بری زیر سوال؟؟؟

          موافقم 22
          مخالفم 29
        2. سوشیانت

          ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (1889 ديدگاه)

          کشک که بدون شک جی کلاسه فورد برانکو و جیپ رانگلر زاویه حمله و فرار بیشتری دارن

          موافقم 16
          مخالفم 15
  8. R/T

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (962 ديدگاه)

    همشون عالین
    مخصوصا ۴ تای اول

    موافقم 11
    مخالفم 3
  9. 13

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    پس سایبر تراک کو؟!

    اونم شبیه جعبه کفشی هست که زیر نشیمن گاه مونده.

    موافقم 37
    مخالفم 7
  10. Mf1

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    کرایسلر ۳۰۰ مدل ۲۰۰۶ یکی از زیباترین خودروهای بود که دیدم هیچی کم نداره از بنتلی و رولز از لحاظ طراحی ظاهری

    موافقم 21
    مخالفم 7
  11. 911

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (564 ديدگاه)

    همشون به جز کرایسلر شاسی بلند و کراس اورن.
    البته کرایسلر زیادم جعبه‌ای نیست ها.

    موافقم 13
    مخالفم 3
  12. mercedes

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (322 ديدگاه)

    دنای ایرانخودرو

    موافقم 19
    مخالفم 0
  13. حسین دهمرد

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    لندرور و ریویان مدرنتر از بقیه به نظر میرسن و فکر میکنم تا سالها از مد نیوفتن

    موافقم 16
    مخالفم 3
  14. Reza-a

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (426 ديدگاه)

    عجب جذبه‌ای داره کرایسلر سیصد به نظرم هنوزم بعد این همه سال حیفه تولیدش متوقف بشه

    موافقم 18
    مخالفم 6
  15. محمدرضا

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1068 ديدگاه)

    کرایسلر ۳۰۰ رو وقتی ۱۰ سال پیش اولین بار از نزدیک دیدم فکر کردم از اس کلاس گرونتره در حالی که یک سوم قیمت اس کلاس هست.خیلی طراحیش عالیه.

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. کاوه

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (75 ديدگاه)

      خب تولید نمیشه دیگه اف جی.خیییییلی خوشگله انصافا طراحیش خیلی مردونه است همین امروز تو گیشا یه پلاک ملیشو دیدم.برام حالبه بعضیا به کجا وصلن که ماشین میارن پلاک میکنن اونم امریکایی!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. محمدرضا

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1068 ديدگاه)

    رانگلر با اینکه جعبه ای هست ولی ظاهر خشنی داره.
    درسته مثلا g کلاس گنگش بالاس ولی ظاهرش مثل رانگلر خشن نیست

    موافقم 2
    مخالفم 8
  17. علی

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (71 ديدگاه)

    به عنوان گزینه اخر میشد به لادا نیوا هم اشاره کرد. خودرویی ارزون قیمت با توانایی افرود خوب که بسیار پر طرفدار دار و محبوب هست در روسیه و کشور های آسیا میانه .

    موافقم 11
    مخالفم 0
  18. Alireza

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (193 ديدگاه)

    دیفندر رو می‌خوام😁

    موافقم 9
    مخالفم 0
  19. یوسف

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (937 ديدگاه)

    انتخاب اول همیشه لندرور
    انتخاب دوم هموشون بجز دزد بزرگ یعنی گی کلاس

    موافقم 8
    مخالفم 18
  20. Royal Driver

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    جی کلاس

    موافقم 7
    مخالفم 0
  21. moh-86

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (38 ديدگاه)

    ال نود چی پس

    موافقم 5
    مخالفم 0
  22. حسین

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    کرایسلر ۳۰۰ شده پرشیا آمریکایی ها!
    هر کی دوست داره یکی داشته باشه و تولیدش متوقف نمیشه!
    انگار یاد خاطرات خوششون می افتند.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  23. shetab-car

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (158 ديدگاه)

    سری 70 و برانکو و رانگلر به نسبت جی کلاس ماشین های به صرفه تری هستند هر چند جی هم جذابیت های خودش رو داره اما قیمت هاش الان سربه فلک میکشه
    هر چند دیفندر هم واقعا دوست داشتنیه
    کرایسلر 300 رو خیلی دوستدارم حتی بیشتر از برادر نانتی اش یعنی چارجر یه وقار و ابهت خاصی تو طراحی اش هست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  24. IRAJ KING

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    نیسان پاترول از قلم افتاد !
    خدائیش تو دهه ۸۰ میلادی یکی از بهترین و مدرنترین خودروهای جعبه ای شکل زمان خودش بوده !

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. moh-86

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (38 ديدگاه)

      الان پاترول دقیقا کجاش مدرن هست؟؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 3
  25. Absurd Hero

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (161 ديدگاه)

    کرایسلر ۳۰۰ همون ماشین اجاره ای والتر وایت نبود؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  26. JaMsHiD

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (904 ديدگاه)

    دیفندر و سری هفتاد برا و جیپ رانگلر برا من

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا