خودروسازان ناشناختهای که از وجودشان بیخبر بودید
در پدال همواره مطالب و اخبار زیادی در مورد خودروسازان مشهور جهان منتشر میکنیم ولی در تاریخ خودروسازی، برندهای کوچک و ناشناختهای هم وجود دارند که ارزش پرداختن خواهند داشت.
ترامونتانا که شرکت اسپانیایی ساخت سوپراسپرت است که در بارسلونا فعالیت میکند. سوپرکارهای این شرکت کاملاً سفارشی هستند و ساخت هرکدام بیش از 4 هزار ساعت زمان میبرد. خودروهایی که ترامونتانا تاکنون تولید کرده، GT و XRT نام دارند که شبیه خودروهای فرمول یک به نظر میرسند. این ماشینها هردو به پیشرانهٔ 5.5 لیتری V12 مرسدس مجهز هستند که توسط متخصصان موتورهای مسابقهای اصلاح شده است. چیزی که خودروهای ترامونتانا را از دیگر سوپراسپرتهای بازار متمایز میکند، طراحی منحصربهفرد آنها با چیدمان پشت سر هم صندلیها است. همچنین کابین این خودروها هم به سبک جتهای جنگنده طراحی شده است.
اولتیما
اولتیما یک شرکت کوچک بریتانیایی است که اقدام به ساخت سوپراسپرتهای سبکوزن میکند. خودروهای این شرکت در خارج بریتانیا بهصورت قطعات منفصل عرضه میشوند و خریدار باید خودش اقدام به مونتاژ خودرو کند. سوپراسپرتهای اولتیما از پیشرانههای V8 بلوک کوچک شورلت استفاده میکنند. جدیدترین ساختهٔ این شرکت بریتانیایی که اولتیما RS نام دارد، از ویژگیهای آیرودینامیکی جدید بهره میبرد و با پیشرانههای V8 سری LS تقویتشده شورلت با حداکثر 1200 اسب بخار قدرت عرضه میشود.
فورناساری
فورناساری در سال 1999 توسط پسر یکی از رانندگان مسابقهای آلفارومئو و مازراتی دههٔ 50 تأسیس شد. این شرکت به ساخت خودروهای عجیبی با فاصلهٔ زیاد از زمین میپرداخت که معمولاً به پیشرانههای V8 شورلت مجهز بودند. یکی از این خودروها، RR99 نام داشت که ترکیبی از سدان و شاسیبلند بود و به لطف پیشرانهٔ 610 اسب بخاری شورلت، تواناییهای آفرود قابلتوجه را در کنار شتاب صفرتاصد 3.8 ثانیهای ارائه میکرد.
یولون
هرچند خودروسازان آسیایی زیادی هستند که به نامهای مشهوری تبدیل شدهاند ولی صنعت خودروسازی تایوان صرفاً به داخل مرزهای این کشور محدود است. یکی از بزرگترین خودروسازان این کشور، یولون نام دارد که در سال 1953 تأسیس شد. اولین خودروی این شرکت، نسخهای از جیپ بود که تحت لیسانس شرکت ویلیز در سال 1956 در تایوان تولید شد. از سال 1957 نیز یولون همکاری با نیسان را برای مونتاژ خودروهای این شرکت ژاپنی آغاز کرد. یولون در سال 2010، برند جدیدی بنام لوکسژن را برای تولید و عرضهٔ خودروهای اختصاصی خودش ایجاد کرد. خودروهای لوکسژن حتی به کشورمان هم راه پیدا کردند اما هرگز موفق نبودند.
دانکروورت
هلند کشوری نیست که به خاطر صنعت خودروسازی شهرت داشته باشد اما شرکت دانکروورت از سال 1978 در این کشور بیسروصدا اقدام به تولید خودروهای اسپرت جذابی میکند که سبک و سیاق مشابه کاترهام 7 دارند. این خودروها دستساز هستند و مدل F22 جدیدترین و دیوانهوارترین آنها است. این خودرو تنها 750 کیلوگرم وزن دارد و به پیشرانهٔ 2.5 لیتری پنج سیلندر آئودی مجهز است که به لطف توربوشارژر بزرگتر و نسبت تراکم بالاتر، 500 اسب بخار قدرت تولید میکند. خودروهای دونکروورت فاقد ترمز ABS، کنترل کشش و فرمان هیدرولیک هستند تا تجربهٔ رانندگی خالصی را ارائه کنند.
سونگری
درحالیکه خودروسازان کره جنوبی جهانی شدهاند، داستان در کره شمالی کاملاً متفاوت است. سونگری که در سال 1950 تأسیس شد، بزرگترین و قدیمیترین خودروساز کره شمالی است. اکثر خودروهای این شرکت کپیهای ضعیفی از خودروهای شرکتهای مشهور جهانی هستند. یکی از خودروهای سونگری، Kaengsaeng 88 نام داشت که کپی فاقد مجوزی از مرسدس W201 بود. این شرکت همچنین خودروهایی را بر اساس محصولات شرکت GAZ شوروی هم تولید میکرد.
پانوز
در سال 1988، «دونالد پانوز» مؤسس یک شرکت داروسازی آمریکایی، طرح شاسی یک خودروی مسابقهای ایرلندی را خرید و توسعهٔ پانوز رودستر را آغاز کرد. این خودرو در سال 1990 به بازار آمد و پسازآن، پانوز به ساخت خودروهای بیشتر و همینطور حضور در مسابقات لمان پرداخت. وی همچنین مسابقات لمان آمریکا را راهاندازی کرد و پیشگام استفاده از تکنولوژی هیبریدی در مسابقات استقامتی بود. پانوز Q9 GTR-1 که در سال 1998 معرفی شد، اولین خودروی مسابقهای هیبریدی جهان بود که در لمان شرکت کرد.
ویا موتورز
ویا موتورز یک شرکت آمریکایی است که در سال 2010 تأسیس شد و کار خود را با تبدیل خودروهای جنرال موتورز به مدلهای پلاگینهیبریدی آغاز کرد اما اکنون به تولید تراکها و ونهای تمام الکتریکی میپردازد که بهطور خاص برای ناوگانهای تجاری طراحی شدهاند. در اوایل سال 2023، شرکت Ideanomics اقدام به خرید ویا موتورز کرد اما در اواخر سال 2024، این شرکت ورشکست شد و قصد دارد تمام داراییهای خود ازجمله ویا موتورز را بفروشد. این در حالی است که ویا موتورز پلتفرمی اختصاصی و ماژولار برای وسایل نقلیهٔ تجاری را در دست توسعه دارد که قابلیت سفارشیسازی برای استفادههای ناوگانی مختلف را خواهد داشت.
بریستول
کسانی که با صنعت هوانوردی و خودروسازی بریتانیا آشنایی داشته باشند، احتمالاً نام بریستول را شنیدهاند. این شرکت پس از جنگ جهانی دوم در سال 1945 بهعنوان بخش خودروسازی شرکت هواپیماسازی بریستول ایجاد شد. بریستول همیشه خودروسازی با تیراژ پایین بود و به تولید خودروهای خاصی میپرداخت. یکی از جذابترین خودروهای این شرکت بریتانیایی، فایتر نام داست که به پیشرانهٔ دوج وایپر مجهز بود و از سال 2004 تا 2011 تولید شد. آخرین خودروی بریستول، بولت نام داشت که در سال 2016 معرفی شد اما هیچگاه به تولید نرسید زیرا شرکت در سال 2020 منحل شد.
سابرا
شرکت Autocars Co اولین خودروساز اسرائیل بود که در سال 1957 در حیفا تأسیس شد. چندی بعد، مالک این شرکت «اسحاق شوبینسکی» تصمیم به ساخت خودرویی اسپرت گرفت و این پروژه را با خرید حقوق بدنهٔ فایبرگلاس ساخت شرکت بریتانیایی اشلی و شاسی مهندس بریتانیایی «لزلی بلامی» آغاز کرد. سپس وی برای تبدیل این بدنه و شاسی به یک خودروی اسپرت، با شرکت خودروسازی رلاینت قراردادی منعقد کرد. برای نیرو بخشیدن به این ماشین، پیشرانهٔ 1.7 لیتری فورد انتخاب و نام سابرا روی آن گذاشته شد که به معنای متولد اسرائیل است. از این خودروی اسپرت اسرائیلی 379 دستگاه ساخته شد که 144 دستگاه به آمریکا و 81 دستگاه به بلژیک صادر شد.