خودروسازانی که در 25 سال گذشته تعطیل شدند، از دوو و ساب تا پونتیاک و هامر
برندهای آمریکایی قدیمی پلیموث و پونتیاک قربانی استراتژی جدید شرکتهای مادر خود شدند درحالیکه الدزمبیل و مرکوری نتوانستند نظر خریداران را در دوران جدید جلب کنند. سایون و ساترن هم بهعنوان آزمایشی برای جلب نظر خریداران جدید ایجاد شدند. هرکدام از این برندها صرفنظر از دلیل شکستشان، در طول دوران فعالیت خود خودروهایی بهیادماندنی ساختند که به رسیدن صنعت خودروسازی به جایگاه امروزی کمک کرد. در ادامه به 13 برندی خواهیم پرداخت که طی ربع قرن گذشته تعطیل شدند.
ایگل
کرایسلر پسازاینکه شرکت آمریکن موتورز (AMC) را خرید، در سال 1988 برند ایگل را ایجاد کرد. نام ایگل از یکی از محصولات AMC گرفته شده بود. کرایسلر از طریق برند ایگل ابتدا خودروهایی که توسط AMC توسعه پیدا کرده بودند مثل پریمر را عرضه میکرد. بعداً نیز این برند نسخهٔ ریبج شدهٔ برخی محصولات میتسوبیشی مثل اکلیپس و میراژ را در آمریکا عرضه کرد. در سال 1999 اما کرایسلر این برند را به دلیل فروش پایین تعطیل کرد.
پلیموث
کرایسلر در سال 1928 پلیموث را بهعنوان یک برند پایه معرفی کرد اما طی سالهای بعد، این برند خودروهای نمادینی مثل باراکودا را به بازار فرستاد. پلیموث اما در سالهای پایانی عمر از دوران شکوه خود فاصله گرفت و رودستر عجیب پراولر که آخرین تلاش کرایسلر برای احیای آن بود هم موفق عمل نکرد. نهایتاً کرایسلر پس از ادغام با دایملر، در سال 2001 پلیموث را تعطیل کرد.
الدزمبیل
«رانسوم الدز» در سال 1897 برند الدزمبیل را تأسیس کرد و سپس در سال 1908 جنرال موتورز آن را خرید. الدزمبیل نزدیک به صد سال بهعنوان یکی از برندهای لوکس و پیشروی جنرال موتورز فعالیت کرد تا اینکه در سال 2004 به دلیل کاهش فروش تعطیل شد.
روور
به مدت یک قرن، روور یکی از اصلیترین بازیگران در صنعت خودروسازی بریتانیا محسوب میشد اما این برند دو دهه قبل از اینکه تعطیل شود، برای رقابت در بازار با مشکلات زیادی مواجه و بین مالکین مختلفی دستبهدست شد. در سال 1994 بامو گروه روور را خرید و در سال 2000 با فروش آن به کنسرسیوم بریتانیایی فونیکس، گروه امجی روور شکل گرفت. این شرکت هم در سال 2005 ورشکست و توسط گروه چینی سایک خریداری شد. سایک هرچند امجی را احیا کرد اما نتوانست حقوق برند روور را به دست بیاورد و به همین دلیل، بجای آن در سال 2006 برند رووی را ایجاد کرد که همچنان فعال است.
پونتیاک
پونتیاک که یکی از مشهورترین برندهای خودرویی آمریکا بود، در سال 1926 فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در طول دوران فعالیت خود، تعدادی از خودروهای افسانهای و فراموشنشدنی آمریکایی مثل فایبربرد و GTO را تولید کرد. بااینوجود، متأسفانه پونتیاک یکی از سه برندی بود که در طرح بازسازی جنرال موتورز پس از ورشکستگی در سال 2009 تعطیل شد.
مرکوری
فورد در سال 1938 برند مرکوری را ایجاد کرد تا فاصلهٔ بین برند اقتصادی فورد و برند لوکس لینکلن را پر کند. مرکوری چندین دهه خودروهای مختلفی را بر پایهٔ پلتفرم مشترک و قطعات فنی مشترک با خودروهای فورد و لینکلن تولید کرد تا اینکه پس از کاهش طولانیمدت فروش و سهم بازار، فورد نهایتاً در پایان سال 2010 این برند را تعطیل کرد.
هامر
جنرال موتورز در سال 1999 بهمنظور عرضهٔ شاسیبلند H1 که توسط شرکت AM جنرال ساخته میشد، برند هامر را ایجاد کرد. این خودرو نسخهٔ غیرنظامی هاموی بود. در سالهای بعد، جنرال موتورز مدلهای H2 و H3 را هم برای هامر معرفی کرد اما نهایتاً این برند در سال 2010 تعطیل شد. البته جنرال موتورز در سال 2021 نام هامر را احیا کرد اما نه بهعنوان یک برند مستقل بلکه در قالب پیکاپ و شاسیبلند الکتریکی که توسط جیامسی عرضه میشود.
ساترن
جنرال موتورز در سال 1982 برند ساترن را برای رقابت با خودروهای جمعوجور ژاپنی ایجاد کرد و در دههٔ 90 شعار «نوع متفاوتی از شرکت خودروسازی» را برای آن در نظر گرفته بود. ساترن با صرف هزینههای گزاف و محصولات اختصاصی ابتدا موفق عمل کرد اما در اوایل دههٔ 2000 جنرال موتورز توسعهٔ مدلهای مستقل برای این برند را متوقف کرد و نسخهٔ ریبج شدهٔ محصولات دیگر برندهای جنرال موتورز مثل اوپل توسط ساترن عرضه شدند. پس از سالها کاهش فروش نیز تولیدات ساترن در اکتبر 2009 متوقف شد.
سایون
تویوتا با ایجاد برند سایون، به دنبال تولید خودروهای کوچکی بود که برای جوانها جذاب باشند. بااینحال، سبد محصولات سایون با خودروهای اقتصادی کوچک و عجیب نتوانست آنطور که تویوتا ابتدا انتظار داشت در بازار موردتوجه قرار گیرد. پس از بحران اقتصادی سال 2008 نیز فروش سایون بسیار کاهش پیدا کرد و نهایتاً تویوتا در سال 2016 این برند را تعطیل کرد.
دوو
دوو زمانی یکی از بزرگترین خودروسازان کره جنوبی بود اما در سال 1999، کل گروه دوو با مشکلات مالی مواجه و مجبور شد بخش خودروسازی خود را بفروشد. جنرال موتورز که سابقهٔ همکاری با دوو را از اوایل دههٔ 80 داشت، در سال 2002 این شرکت کرهای را خرید و در سال 2001 نام آن را به جنرال موتورز کره تغییر داد. دوو تا سالها پسازاینکه توسط جنرال موتورز خریداری شد همچنان به عرضهٔ خودرو ادامه داد اما بیش از یک دهه است که این برند فعالیتی ندارد.
ساب
خودروساز سوئدی ساب در سال 1945 تأسیس شد و جنرال موتورز در سال 1989 با سرمایهگذاری 600 میلیون دلاری، نیمی از سهام آن را خرید. در سال 2000 نیز جنرال موتورز مابقی سهام ساب را به دست آورد. این شرکت آمریکایی، ساب را پس از سالها نتایج مالی ضعیف و کاهش فروش، در سال 2009 فروخت و این برند پس از دستبهدست شدن بین شرکت هلندی اسپایکر و چینیها، نهایتاً در سال 2016 منحل شد.
هولدن
هولدن مشهورترین خودروساز استرالیا بود. این شرکت در سال 1856 برای ساخت زین اسب تأسیس شد و در سال 1908 وارد عرصهٔ خودروسازی شد. در سال 1931 نیز هولدن زیر چتر جنرال موتورز قرار گرفت. هولدن طی سالها مجموعهٔ محبوبی از سدانها و پیکاپهای اسپرت را به بازار عرضه کرد اما در قرن بیست و یکم سهم این برند از بازار استرالیا کاهش یافت. جنرال موتورز در سال 2017 به تولید خودرو در استرالیا پایان داد و پس از مدتی عرضهٔ مدلهای وارداتی، نهایتاً در پایان سال 2020 هولدن را تعطیل کرد.
بورگوارد
بورگوارد پیش از آنکه در سال 1961 تعطیل شود، یکی از بزرگترین خودروسازان آلمان بود. این برند برای دههها غیرفعال بود تا اینکه در سال 2015 شرکت چینی بایک آن را احیا کرد. بورگوارد در دوران جدید خود شاسیبلندهای مدرنی را به بازار فرستاد اما این برند آلمانی نتوانست به فروش مناسبی دست پیدا کند و در سال 2022 اعلام ورشکستگی کرد.