چشم اندازهفته نامه

خودروسازانی که در 25 سال گذشته تعطیل شدند، از دوو و ساب تا پونتیاک و هامر

طی ۲۵ سال گذشته هرچند خودروسازان جدیدی مثل تسلا، لوسید و ریویان ظهور کرده‌اند اما از سوی دیگر، برندهای زیادی هم تعطیل شده‌اند.

برندهای آمریکایی قدیمی پلیموث و پونتیاک قربانی استراتژی جدید شرکت‌های مادر خود شدند درحالی‌که الدزمبیل و مرکوری نتوانستند نظر خریداران را در دوران جدید جلب کنند. سایون و ساترن هم به‌عنوان آزمایشی برای جلب نظر خریداران جدید ایجاد شدند. هرکدام از این برندها صرف‌نظر از دلیل شکستشان، در طول دوران فعالیت خود خودروهایی به‌یادماندنی ساختند که به رسیدن صنعت خودروسازی به جایگاه امروزی کمک کرد. در ادامه به ۱۳ برندی خواهیم پرداخت که طی ربع قرن گذشته تعطیل شدند.

ایگل

کرایسلر پس‌ازاینکه شرکت آمریکن موتورز (AMC) را خرید، در سال ۱۹۸۸ برند ایگل را ایجاد کرد. نام ایگل از یکی از محصولات AMC گرفته شده بود. کرایسلر از طریق برند ایگل ابتدا خودروهایی که توسط AMC توسعه پیدا کرده بودند مثل پریمر را عرضه می‌کرد. بعداً نیز این برند نسخهٔ ری‌بج شدهٔ برخی محصولات میتسوبیشی مثل اکلیپس و میراژ را در آمریکا عرضه کرد. در سال ۱۹۹۹ اما کرایسلر این برند را به دلیل فروش پایین تعطیل کرد.

پلیموث

کرایسلر در سال ۱۹۲۸ پلیموث را به‌عنوان یک برند پایه معرفی کرد اما طی سال‌های بعد، این برند خودروهای نمادینی مثل باراکودا را به بازار فرستاد. پلیموث اما در سال‌های پایانی عمر از دوران شکوه خود فاصله گرفت و رودستر عجیب پراولر که آخرین تلاش کرایسلر برای احیای آن بود هم موفق عمل نکرد. نهایتاً کرایسلر پس از ادغام با دایملر، در سال ۲۰۰۱ پلیموث را تعطیل کرد.

الدزمبیل

«رانسوم الدز» در سال ۱۸۹۷ برند الدزمبیل را تأسیس کرد و سپس در سال ۱۹۰۸ جنرال موتورز آن را خرید. الدزمبیل نزدیک به صد سال به‌عنوان یکی از برندهای لوکس و پیشروی جنرال موتورز فعالیت کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۴ به دلیل کاهش فروش تعطیل شد.

روور

به مدت یک قرن، روور یکی از اصلی‌ترین بازیگران در صنعت خودروسازی بریتانیا محسوب می‌شد اما این برند دو دهه قبل از اینکه تعطیل شود، برای رقابت در بازار با مشکلات زیادی مواجه و بین مالکین مختلفی دست‌به‌دست شد. در سال ۱۹۹۴ ب‌ام‌و گروه روور را خرید و در سال ۲۰۰۰ با فروش آن به کنسرسیوم بریتانیایی فونیکس، گروه ام‌جی روور شکل گرفت. این شرکت هم در سال ۲۰۰۵ ورشکست و توسط گروه چینی سایک خریداری شد. سایک هرچند ام‌جی را احیا کرد اما نتوانست حقوق برند روور را به دست بیاورد و به همین دلیل، بجای آن در سال ۲۰۰۶ برند رووی را ایجاد کرد که همچنان فعال است.

پونتیاک

پونتیاک که یکی از مشهورترین برندهای خودرویی آمریکا بود، در سال ۱۹۲۶ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در طول دوران فعالیت خود، تعدادی از خودروهای افسانه‌ای و فراموش‌نشدنی آمریکایی مثل فایبربرد و GTO را تولید کرد. بااین‌وجود، متأسفانه پونتیاک یکی از سه برندی بود که در طرح بازسازی جنرال موتورز پس از ورشکستگی در سال ۲۰۰۹ تعطیل شد.

مرکوری

فورد در سال ۱۹۳۸ برند مرکوری را ایجاد کرد تا فاصلهٔ بین برند اقتصادی فورد و برند لوکس لینکلن را پر کند. مرکوری چندین دهه خودروهای مختلفی را بر پایهٔ پلت‌فرم مشترک و قطعات فنی مشترک با خودروهای فورد و لینکلن تولید کرد تا اینکه پس از کاهش طولانی‌مدت فروش و سهم بازار، فورد نهایتاً در پایان سال ۲۰۱۰ این برند را تعطیل کرد.

هامر

جنرال موتورز در سال ۱۹۹۹ به‌منظور عرضهٔ شاسی‌بلند H1 که توسط شرکت AM جنرال ساخته می‌شد، برند هامر را ایجاد کرد. این خودرو نسخهٔ غیرنظامی هاموی بود. در سال‌های بعد، جنرال موتورز مدل‌های H2 و H3 را هم برای هامر معرفی کرد اما نهایتاً این برند در سال ۲۰۱۰ تعطیل شد. البته جنرال موتورز در سال ۲۰۲۱ نام هامر را احیا کرد اما نه به‌عنوان یک برند مستقل بلکه در قالب پیکاپ و شاسی‌بلند الکتریکی که توسط جی‌ام‌سی عرضه می‌شود.

ساترن

جنرال موتورز در سال ۱۹۸۲ برند ساترن را برای رقابت با خودروهای جمع‌وجور ژاپنی ایجاد کرد و در دههٔ ۹۰ شعار «نوع متفاوتی از شرکت خودروسازی» را برای آن در نظر گرفته بود. ساترن با صرف هزینه‌های گزاف و محصولات اختصاصی ابتدا موفق عمل کرد اما در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ جنرال موتورز توسعهٔ مدل‌های مستقل برای این برند را متوقف کرد و نسخهٔ ری‌بج شدهٔ محصولات دیگر برندهای جنرال موتورز مثل اوپل توسط ساترن عرضه شدند. پس از سال‌ها کاهش فروش نیز تولیدات ساترن در اکتبر ۲۰۰۹ متوقف شد.

سایون

تویوتا با ایجاد برند سایون، به دنبال تولید خودروهای کوچکی بود که برای جوان‌ها جذاب باشند. بااین‌حال، سبد محصولات سایون با خودروهای اقتصادی کوچک و عجیب نتوانست آن‌طور که تویوتا ابتدا انتظار داشت در بازار موردتوجه قرار گیرد. پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ نیز فروش سایون بسیار کاهش پیدا کرد و نهایتاً تویوتا در سال ۲۰۱۶ این برند را تعطیل کرد.

دوو

دوو زمانی یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کره جنوبی بود اما در سال ۱۹۹۹، کل گروه دوو با مشکلات مالی مواجه و مجبور شد بخش خودروسازی خود را بفروشد. جنرال موتورز که سابقهٔ همکاری با دوو را از اوایل دههٔ ۸۰ داشت، در سال ۲۰۰۲ این شرکت کره‌ای را خرید و در سال ۲۰۰۱ نام آن را به جنرال موتورز کره تغییر داد. دوو تا سال‌ها پس‌ازاینکه توسط جنرال موتورز خریداری شد همچنان به عرضهٔ خودرو ادامه داد اما بیش از یک دهه است که این برند فعالیتی ندارد.

ساب

خودروساز سوئدی ساب در سال ۱۹۴۵ تأسیس شد و جنرال موتورز در سال ۱۹۸۹ با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری، نیمی از سهام آن را خرید. در سال ۲۰۰۰ نیز جنرال موتورز مابقی سهام ساب را به دست آورد. این شرکت آمریکایی، ساب را پس از سال‌ها نتایج مالی ضعیف و کاهش فروش، در سال ۲۰۰۹ فروخت و این برند پس از دست‌به‌دست شدن بین شرکت هلندی اسپایکر و چینی‌ها، نهایتاً در سال ۲۰۱۶ منحل شد.

هولدن

هولدن مشهورترین خودروساز استرالیا بود. این شرکت در سال ۱۸۵۶ برای ساخت زین اسب تأسیس شد و در سال ۱۹۰۸ وارد عرصهٔ خودروسازی شد. در سال ۱۹۳۱ نیز هولدن زیر چتر جنرال موتورز قرار گرفت. هولدن طی سال‌ها مجموعهٔ محبوبی از سدان‌ها و پیکاپ‌های اسپرت را به بازار عرضه کرد اما در قرن بیست و یکم سهم این برند از بازار استرالیا کاهش یافت. جنرال موتورز در سال ۲۰۱۷ به تولید خودرو در استرالیا پایان داد و پس از مدتی عرضهٔ مدل‌های وارداتی، نهایتاً در پایان سال ۲۰۲۰ هولدن را تعطیل کرد.

بورگوارد

بورگوارد پیش از آنکه در سال ۱۹۶۱ تعطیل شود، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان آلمان بود. این برند برای دهه‌ها غیرفعال بود تا اینکه در سال ۲۰۱۵ شرکت چینی بایک آن را احیا کرد. بورگوارد در دوران جدید خود شاسی‌بلندهای مدرنی را به بازار فرستاد اما این برند آلمانی نتوانست به فروش مناسبی دست پیدا کند و در سال ۲۰۲۲ اعلام ورشکستگی کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۵ رای
منبع
BusinessInsider

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۶ دیدگاه‌ها

  1. پیام۲

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (163 ديدگاه)

    غمناک‌ترین مطلب پدال😭😭😭

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. amir

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2719 ديدگاه)

      پونتیاک و ساب خیلی حیف شدن
      جالبه بدونید اولین باری که با برند پونتیاک آشنا شدم nfs underground 2 بود که پونتیاک gto داشت یه عمری حتی فک میکردم واقعا پونتیاکه بعدا متوجه شدم در اصل هولدن موناروعه

      موافقم 10
      مخالفم 2
      1. پیام۲

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (163 ديدگاه)

        یادش بخیر مونارو
        تو تخت گاز معرفیش کرده بودن

        موافقم 13
        مخالفم 0
        1. علی

          ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (292 ديدگاه)

          دوو رو امریکا نابود کرد خدا ازش نگذره چه محصولاتی داشت

          موافقم 15
          مخالفم 2
        2. جرمی کلارکسون

          ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (533 ديدگاه)

          یادش بخیر مالو و کومودور هم ریچارد هموند معرفی کرد

          موافقم 7
          مخالفم 0
      2. ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4356 ديدگاه)

        ععع
        مثل من 😀😀😀

        موافقم 8
        مخالفم 0
        1. amir

          ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2719 ديدگاه)

          زمانی که هیچ فورزایی وجود نداشت nfs خدای تیونینگ بود خدا میدونه چه 206هایی که تا در حد سوپراسپرت تقویت نمیکردیم هنوزم دلم برای nfs میسوزه که از ماست وانتد و …. رسید به مسخره هایی مثل آن باند….

          موافقم 12
          مخالفم 1
    2. ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4356 ديدگاه)

      کشف یک نمایندگی متروکه ساب در جایی در فرانسه
      https://www.saabplanet.com/the-discovery-of-an-abandoned-saab-dealership-somewhere-in-france/
      اکثرا نمایندگی های این شرکت ها ول شدن
      من سال ۹۵ تو یوتیوب خیلی از این ویدیو های ماشین های رها شده ساب می‌دیدم
      و هر روز هم نمایندگی های متروکه بیشتری پیدا میشه
      ای کاش این نمایندگی ها تو ایران هم وجود داشت🥺💔

      موافقم 14
      مخالفم 0
      1. JaMsHiD

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1569 ديدگاه)

        ساب و هولدن و پونتیاک حیف شدن واقعا .
        فعلا اوپل از دست جنرال موتور قصر در رفته
        اوپل هم یه روزایی داشت .
        من به شخصه از مدل های اوپل وکتورا و اومگا رو بیشتر میپسندم

        موافقم 13
        مخالفم 0
        1. ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4356 ديدگاه)

          💔💔💔💔

          موافقم 3
          مخالفم 0
        2. علیرضا

          ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (114 ديدگاه)

          اوپل بشدت به جنرال موتور کمک کرد وبا توسعه سدان و کوپه شورولت کولبات فروش خوبی برای جنرال موتور در اون سال ها در خاک امریکا به ارمقان اورد اخرم افتاد دست پژو و وضعیت بدی هم نداره

          موافقم 6
          مخالفم 0
    3. froG-driVer

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (342 ديدگاه)

      هیچکدوم از آمریکایی ها+بورگوارد نباید تعطیل میشدن😕

      موافقم 6
      مخالفم 1
    4. امیر

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (36 ديدگاه)

      از این غم انگیز تر هم میشه اگه بدونی سایپا سال 83 قرار بور روور رو خریداری کنه ولی همزمان هم خودرو سازی سیستان هم قرار بود محصولات روور رو مونتاژ کنه که در نهایت با اختلافی که بین اینا پیش میاد برند روور نه توسط خودروسازی سیستان مونتاژ میشه و نه توسط سایپا خریداری
      جالبه بدونید ایران سال 2009 جز معدود کشورهایی بود که دچار بحران مالی نشد و همون موقع هم پارس خودرو تصمیم گرفت پونتیاک رو به طور کامل از شریک قدیمیش جنرال موتورز خریداری کنه حتی مدیران شرکت چند نشست با هم داشتن ولی درنهایت با مطرح کردن پیچیدگی روابط تجاری (نه سیاسی) ایران و آمریکا از فروش پونتیاک به پارس خودرو صرف نظر کردن.
      ایران حتی نقش مهمی برای احیای بورگوارد هم داشت،برنامه بورگوارد این بود که بورگوارد BX7 با پلتفرم مشابه پورشه کاین (تو اخبار ایران و جهان اون موقع خیلی مطرح شده بود)تو ایران مونتاژ و به کشور های حاشیه خلیج فارس ،روسیه و ترکیه مونتاژ بشه.
      اینا غم داره

      موافقم 18
      مخالفم 1
      1. ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4356 ديدگاه)

        نههه نگو 😭😭😭😭
        اینا چرا آخه چرا اینهمه فرصتو از دست دادیم تو رو خدا دیگه نگووووو😭😭😭😭😭😭

        موافقم 5
        مخالفم 1
    5. امیر مازندران

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (815 ديدگاه)

      جالب اسم سانگ یانگ نیست تا جایی که میدونم نیمه تعطیل پا در هواست و ایضا پروتون که الان جیلی شد کامل و میتسوبیشی به نظرم یه برند تعطیل دیگه اس چون همه پلتفرم ها و مدلاش شده کپی نیسان و رنو ضمنا سیات هم که از بین رفت فقط چیزی که ذهنمو درگیر کرده چرا ویران خودرو و سایپا این همه مدل ماشین که ورشکست شدن خریداری نکرد پلتفرم موتورشم که خیلی جدیدتر بروز تر از اشغال خودشون بودن به اسم بنز میفروختن سخت نبود بازارم که انحصاری در اختیارشون بود

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. امیر محمد

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (24 ديدگاه)

        ایران خودرو تا میتونه به مردم ماشین فرو می‌کنه برا همین ورشکسته نمیشه

        موافقم 5
        مخالفم 0
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1209 ديدگاه)

    کاش ایرانخودرو و سایپا هم از بین میرفتن(البته که اونا به جای خودرو لگن میسازن)
    اما دلم برای ساب و هولدن سوخت خیلی حیف شدن

    موافقم 19
    مخالفم 0
  3. JaMsHiD

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1569 ديدگاه)

    کل لیست فدایی شدن برای جنرال موتورز .

    موافقم 19
    مخالفم 1
  4. شمال

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (121 ديدگاه)

    امیدوارم روزی سایپا و ایرانخودرو و شرکتهای چینی زباله ساز هم بشه

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. زیزیگولو

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (5736 ديدگاه)

      👍👍👍👍👍

      موافقم 10
      مخالفم 2
  5. sinasvj

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (324 ديدگاه)

    کرایسلر چه کمپانی های نابی رو که از بین نبرد واقعا کمپانی کثیفیه

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. FY

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (283 ديدگاه)

      دقیقا👍👍👍 برند های معروف رو خرید و یکی یکی ورشکستشون کرد😔

      موافقم 14
      مخالفم 0
  6. GMA

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (797 ديدگاه)

    همه یه طرف، ساب یه طرف، حیف از این برند…

    موافقم 14
    مخالفم 1
  7. ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4356 ديدگاه)

    حیف اینا نبود؟
    میگن هنوز یه ماشینایی تو کارخونه ساب رها شده تو یوتیوب دیدم

    موافقم 12
    مخالفم 0
    1. amirboss

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (443 ديدگاه)

      الدزمبیل،پونتیاک،هالدن،ساب
      چقدر ناراحت کننده ست.

      موافقم 8
      مخالفم 1
  8. محی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (149 ديدگاه)

    شرکت های امریکایی هی خریدن هی منحل کردن

    موافقم 16
    مخالفم 0
    1. ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4356 ديدگاه)

      اینا مرض دارن!!!
      وای به روزی که برند چینی مثل هایما بیوفته دست آمریکا!

      موافقم 13
      مخالفم 2
    2. datsun

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3607 ديدگاه)

      Gm همین کارها رو کرد که خودش هم داشت منحل میشد و اگه تزریق چند صد میلیارد دلاری دولت امریکا به این کمپانی صورت نمیگرفت از خودش هم فقط یک اسم مونده بوده ،

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. Amir Machine

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1218 ديدگاه)

        اکه دنبال بحث راه انداختن نیستی، اینطور حرف زدن صحیح نیست
        اگه اینطوره که همون نیسانی که لوگوشو گذاشتی هم اگه رنو دستشو نمیگرفت الان یه نام ازش بیشتر نمونده بود، میتسوبیشی هم همینطور

        ((در خلال دهه ۱۹۹۰ هر ساله نیسان ضرر می‌داد و با ۱۱ میلیارد بدهی، کمبود نقدینگی شدیدی داشت. نیسان در آن سال‌ها در چنان وضعیت نابسامانی قرار گرفته بود که برای نجات خود به‌دنبال یک ناجی می‌گشت تا اینکه رنو موافقت کرد که در برابر پذیرش ۴/۵ میلیارد بدهی، ۸/۳۶ درصد دارایی‌های خالص نیسان را دریافت کند. هنگامی‌که کارلوس گوسن سکان هدایت این شرکت ژاپنی را در دست گرفت، نیسان بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار بدهی داشت و از ۴۸ مدل خودرویی که تولید می‌کرد، تنها ۳ مدل سود دهی داشت))

        موافقم 7
        مخالفم 11
        1. datsun

          ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3607 ديدگاه)

          حالا چرا به تو برخورد، حداقل راجب کمپانی مورد علاقت یکم مطالعه کن چیزی که من گفتم مو به مو حقیقته ، کاش حداقل نیسان هم دولت ژاپن یکم کمکش میکرد همون موقع ،چیزی که درمورد نیسان همه به اشتباه میگن ورشکست شد نیسان یه شرکت ضرر ده شده بود ولی ورشکست نبود،یکی از علتشهاش هم توجه پیش از حد به رقابت بود زمانی نیسان به اعضای هر خودرو فروخته شده در آمریکا هزار دلار ضرر میکرد ولی دیوانه وار به این کار ادامه میداد و سبد محصولاتش رو بیش از حد گسترش داده بود و هزینه زیادی رو موتور اسپورت صرف میکرد

          موافقم 10
          مخالفم 1
        2. Amir Machine

          ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (1218 ديدگاه)

          مگه من گفتم GM ورشکست نشد؟
          من تاریخ خودروسازها رو بهتر از تو حفظم
          دارم میگم اینکه اگه فلان نبود الان فقط یه اسم از فلان شرکت مونده حرف قشنگی نیست
          در طول تاریخ خیلی از خودروسازها با مشکلات مواجه شدن
          نیسان ورشکست نشد فقط ضرر میداد؟ خب ضرر آخرش چی میشه؟ تهش به ورشکستگی میرسه
          پسر خوب نیسان تو باتلاق بدهی فرورفته بود
          حالا GM با کمک دولت سر پا شد خیلی بد و مذمومه اما نیسان که با کمک یه خودروساز فرانسوی نجات پیدا کرد خیلی خوب و قشنگه؟
          این یعنی جوری حرف نزن که انگار هرچی بدبختی و سوءمدیریت و مشکلات مالی هست مال خودروسازهای آمریکایی بوده و خودروسازهای موردعلاقت همیشه گل و بلبل بودن

          موافقم 5
          مخالفم 8
      2. علیرضا

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (114 ديدگاه)

        نیسان برند خوبی اما به دلیل بیش از حد خوب بودن ضررده شده بود رنو هم سرمایه نیسان برای تولید و طراحی خودرو های مثل نیسان جی تی ار r35 به ارمقان اورد نیسان ماشین های بشدت با دوام باکیفیت تولید میکرد که براش گرون تموم شد

        موافقم 8
        مخالفم 0
  9. Taha Ayoobi

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2125 ديدگاه)

    همه شون حیف شدن😭
    آدم دلش میسوزه وقتی میخونه توضیحاتو.
    امکان داره دوباره احیا بشن؟ خداکنه با قدرت برگردن

    موافقم 12
    مخالفم 0
    1. ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4356 ديدگاه)

      نیاز به سرمایه داره

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. Taha Ayoobi

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2125 ديدگاه)

        میارزه هزینه کنن براشون.
        البته با برنامه پشتکار، نه اینکه الکی بیان دوباره برن.

        موافقم 5
        مخالفم 0
        1. ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4356 ديدگاه)

          اره اگه پولدار بودم برمیگردوندمش

          موافقم 3
          مخالفم 0
  10. Taha Ayoobi

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2125 ديدگاه)

    بورگوارد مال یه شخص آلمانی بود، وقتی که میمیره کمپانی ول میشه.
    بعدا نوه اون شخص میخواد احیاش کنه، برا همین با چینی ها همکاری میکنه.

    موافقم 10
    مخالفم 0
  11. ارمان

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (72 ديدگاه)

    خلاصه مقاله: جنرال موتورز میخرید، ورشکسته میکرد، منحل میکرد

    موافقم 11
    مخالفم 0
  12. BMW

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1379 ديدگاه)

    این هولدن جلوش کمی شبیه بنز هست🥲😁

    موافقم 6
    مخالفم 0
  13. A.s

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    زنده باد ایران فرغون
    نه ورشکست میشه نه چیزی
    این وسط مردم ورشکست میشن…

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. Taha Ayoobi

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2125 ديدگاه)

      مردم با خرید ازشون سرپا نگه میدارنشون.

      موافقم 4
      مخالفم 0
  14. قدرت طهماسبی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    ایران خودرو و سایپا چطوری دوام آوردن ، جنس بنجل فروش زیاد ، علت محدود شدن صنعت خودرو ایران توسط دولت و رقابتی نشدن با دنیا ، ایرانی جنس بنجل ایرانی بخر یا در نهایت چینی ببر

    موافقم 6
    مخالفم 0
  15. 𓄂PARSA𓆃

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    جنرال موتورز جون خودت بیا ایران‌خودرو و سایپا رو بخر و بعد مثل بقیه منحلشون کن🥰

    موافقم 6
    مخالفم 0
  16. jalopy

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    کلا دوستان کرایسلر و جنرال موتورز یه تنه کلی برند ورشکسته کردن

    موافقم 5
    مخالفم 0
  17. مجید

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدا از سرتون نگذره.
    به بهونه حمایت کالای وطنی مجبور شدیم ماشین ایرانی سوار بشیم.
    غتعرفه بالا رو ماشین های خارجی بستید و جان صدها هزار ایرانی رو با آشغال های داخلی به خطر انداختید.
    نمی دونم کسایی که اینقدر دلشون برای حجاب مردم می سوزه چرا اصلا تو این مقولات وارد نمی شن.

    موافقم 10
    مخالفم 0
  18. 18:45

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (511 ديدگاه)

    ممنون امیر جان مطلب فوق العاده ای بود مثل همیشه.
    خدا قوت 🙏❤️❤️
    از ته دل ناراحتم وقتی نام برندهای :
    ساب
    الدزمبیل و حتی بورگوارد به چشمم میخوره…
    واقعا حسرت و اندوه داره وقتی این برندها، تعطیل شدن اونم برای همیشه.
    حتی بورگوارد رو خیلی از دوستان نمیشناسن، برندی که چند دهه اول از عمرش حتی از هموطنانش یعنی مرسدس و ب ام و محصولات ناب تری تولید می‌کرد و حتی از لحاظ استایل طراحی جلوتر از اونها بود…
    شما فقط برین بورگوارد مدل ایزابلای اون رو سرچ کنین و ببینین چه شگفتی بود تو قرن بیستم!

    موافقم 4
    مخالفم 0
  19. علیرضا

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جالبه جنرال موتور هرجا پاشو گذاشت شرکت رو به فنا داد خخخخ

    موافقم 4
    مخالفم 0
  20. دیمن

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    حیف نیست این خودروهای با کیفیت دیگه تولید نشن ولی سایپا وایران خودرو، خودرو تولید کنه🤔🤔

    موافقم 5
    مخالفم 0
  21. مهردادکمال

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1885 ديدگاه)

    تکلیف اون بدبختایی که تو ایران بوگوارد خریدن چی میشه! با هزار نوع تبلیغ مثل محصولی با اصالت آلمانی و طراحی مناسب و حتی رگه هایی از پرچم آلمان توی جلوپنجره، خیلی از مشتری ها رو امیدوار کرد و پول زیادی هم داخل ایران برای خریدشون مردم دادن! متاسفانه خود شرکت مادر ورشکست شده. قطعا مشکلات جدی قطعات یدکی و مصرفی باعث رها کردن این ماشین تو گاراژها و گوشه و کنار خیابان در آینده خواهد شد.

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. ارژنگ

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      یعنی من موندم این جنرال موتورز وامونده هر کجا قدم گذاشته اون شرکت رو به ورطه ی نابودی کشونده. واقعا تاسف خوردم برا همچین برندهای عالی ای که نابود شدن. خیییلی خیلیییی ناراحت شدم. برندهایی مثل ساب. دوو.پونتیاک. هولدن. روو….. اینا حقشون نابودی نبود. سیاست کثیف دنیای خودرو… خودروهای با کیفیت رو از رده خارج میکنه. حالا ایران خر و گایپا شدن صنعت خودرو ایران. حیف واقعا حیف

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. امیر محمد

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      داداش همین الانشم ساب قطعاتش تولید میشه. چیزی نمیشه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  22. Far

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بزرگوار رد پاش توی همه ی نابودیها هست و خودش پابرجا (جنرال…)

    موافقم 3
    مخالفم 0
  23. جرمی کلارکسون

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (533 ديدگاه)

    حیف اون پونتیاک و ساب اصن عکس هولدن توی این مقاله رو دیدم گفتم چه ماشین خوش رنگ و قیافه ای واقعا دوسشون دارم

    موافقم 4
    مخالفم 0
  24. فرامرز

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    وما‌با اقتدار همچنان پراید.پژو ونیسان آبی۵۰سال پیش رو‌بدون‌ارتقا با بالاترین‌قیمت‌اونم‌به نوبت‌تحویل مردم عزیزوشریف ومتمدن ایران میدهیم
    ،وططططننننننم ای شکوه پابرجا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. امیر محمد

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    البته هنوزم ساب تولید میشه . ساب دست شرکت NEVS افتاده و مدلایی میزنه حالا حالاها .فقط زیاد معروف نیس . اسم ساب رو نداره دیگه اسمشNevsشده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  26. فرزند ایران

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (95 ديدگاه)

    واقعا دلم برای برندایی مثل هولدن و ساب میسوزه
    دوو هم هنوز وجود داره
    ولی فقط اسلحه و لوازم خانگی میسازه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا