چشم اندازطراحیهفته نامه

مشهورترین عیب‌های طراحی دنیای خودرو را بشناسید! (قسمت اول)

طراحی خودرو جزو دشوارترین فرایندهای تولید به شمار می‌رود و به همین خاطر عیب‌های زیادی نیز در طول تاریخ وجود داشته و برخی از آن‌ها بسیار خبرساز شده‌اند. در این نوشتار می‌خواهیم به برخی از مشهورترین عیب‌های طراحی دنیای خودرو که بعضی از آن‌ها بسیار مرگبار بوده‌اند بپردازیم.

این حقیقت که خودروسازان در اکثر مواقع میزان خطای کمی دارند یکی از عجایب دوران ماست؛ اما آن‌ها گاهی اوقات اشتباه هم می‌کنند و شاید دلیل آن وجود ایده‌ای بد یا ایده‌ای خوب با تولید بد است. شاید هم خودروسازان دنباله‌روی مدی باشند که جواب نمی‌دهد. در ادامه برخی از عیوب طراحی خودروسازان را به ترتیب حروف الفبای لاتین خدمت شما عزیزان تقدیم می‌کنیم.

آلفارومئو میتو: روشن کردن چراغ‌ها

روشن کردن چراغ‌های یک خودرو معمولاً به راحتی انجام می‌شود؛ اما راننده آلفارومئو میتو مجبور است وارد کامپیوتر سفری شده، هفت دکمه را فشار دهد و این کار هم فقط در زمان توقف خودرو امکان‌پذیر خواهد بود. خاموش کردن چراغ‌ها نیز همین فرایند را به‌صورت معکوس طی خواهد کرد. چنین چیزی در برخی محصولات فیات نیز دیده شده است.

آئودی TT نسل اول: تصادفات

همه تحت تأثیر طراحی آئودی TT نسل اول در سال ۱۹۹۸ قرار گرفتند. البته زمانی که این خودروها راهی جاده‌ها شدند و گزارش‌هایی درباره میزان غیرعادی تصادفات TT نسل اول منتشر شد چهره مثبتی از آن به دنیا مخابره نشد. پاسخ ارباب حلقه‌ها به این گزارش‌ها فراخوان TT و بازنگری در سیستم تعلیق، نصب اسپویلر عقب و تکنولوژی هندلینگ جدید بود که باعث حل مشکل شد.

شورولت کبالت: سوئیچ استارت

به طرزی باورنکردنی، سوئیچ استارت نسل اول کبالت به گونه‌ای طراحی شده بود که به راحتی می‌توانست بدون چرخاندن توسط دست انسان در داخل محفظه مخصوص استارت بچرخد! اگر این کار رخ می‌داد پیشرانه خاموش می‌شد و فرمان هیدرولیک، نیروی کمکی ترمز و کیسه‌های هوا از کار می‌افتادند و نتیجه این امر نیز مشخص بود. جنرال موتورز با کندی خاصی به مشکل موردبحث واکنش نشان داد که به همین خاطر جریمه‌های سنگینی را متحمل شد. این عیب با نام مشکل کبالت شناخته شد زیرا خودروی موردبحث فروش بالایی داشت هرچند در شورولت HHR، پونتیاک سولستیس، ساترن یون و اسکای نیز دیده شد. تقریبا ۵ میلیون خودرو در سراسر جهان با این مشکل درگیر بودند.

کرایسلر پی تی کابریو: دسترسی سخت به عقب خودرو

نسخه کانورتیبل پی تی کروزر به خاطر لرزش عقب خود در معرض توجه بود. ویژگی کمتر شناخته شده این خودرو به کمربندهای ایمنی جلو مربوط می‌شد که به گونه‌ای نصب شده بودند که از دسترسی راحت به بخش عقب خودرو جلوگیری می‌کردند. هر فردی که می‌خواست در عقب این خودرو بنشیند مجبور بود کمربند ایمنی را به پایین فشار داده و از روی آن رد شود. تنها گزینه دیگر قرار دادن یک دست در یک طرف بدنه و پریدن داخل خودرو بود که البته فقط با باز بودن سقف امکان انجام آن وجود داشت!

سیتروئن C3 پلوریل: ریل‌های سقف

پلوریل در زبان فرانسوی به معنی “کثرت” است. سیتروئن از این پسوند برای تأکید روی پیکربندی گوناگون بدنه C3 استفاده کرد. یکی از پیکربندی‌های در دسترس نسخه کانورتیبل بود که می‌توانستید با جدا کردن ریل‌های سقف به آن دست ‌یابید. البته این ریل‌های سقف از بالای شیشه جلو تا صندوق امتداد داشتند. متأسفانه فضایی برای حمل ریل‌ها وجود نداشت و بنابراین می‌بایست آن‌ها را در خانه می‌گذاشتید. اگر هوای بیرون خوب بود مشکلی برای این کار وجود نداشت اما اگر هوا نیمه‌ابری بود و احتمال بارش باران وجود داشت این کار به معنی ریسک خیس شدن بود. این خودرو در سال ۲۰۰۳ عرضه شد یعنی زمانی که پیش‌بینی‌های هواشناسی اطمینان کمتری نسبت به امروز داشتند.

سیتروئن XM: ترمز پارک

بزرگ‌ترین خودروی وقت سیتروئن یکی از چندین خودروی مجهز به ویژگی غیر محبوب ترمز پارک با پا بود. خود ترمز به خوبی کار می‌کرد اما در صورت تجهیز خودرو به گیربکس دستی و در زمان شروع به حرکت در سربالایی مشکل‌ساز می‌شد. پای چپ راننده می‌بایست هم ترمز پارک و هم پدال کلاچ را می‌گرفت که چنین امری امکان‌پذیر نبود. برای جلوگیری از حرکت خودرو به عقب، راننده مجبور بود پای چپ را روی کلاچ بگذارد و از پای راست برای پدال گاز و ترمز استفاده کند که راه‌حل راحتی نبود.

فیات ۵۰۰ توئین ایر: لرزش پیشرانه

پیشرانه کوچک اما شگفت‌انگیز ۲ سیلندر ۸۷۵ سی‌سی توئین ایر فیات جذابیت‌های بیشتری را به ۵۰۰ اضافه کرد هرچند یکی از عیب‌های طراحی خودرو لرزش زیاد بود که دلیل آن کورس پیستون نسبتاً زیاد در مقایسه با پیشرانه‌هایی با سیلندرهای بیشتر بود. پس از چندین سال فیات این وضعیت را با استفاده از فلایویل جدید بهبود بخشید. این قطعه علاوه بر ۵۰۰ در دیگر محصولات فیات و آلفارومئو نیز بکار رفت.

فیات مولتی پلا: نبود فضای ایمنی بین راننده و جلوی خودرو

ما درباره نسل اول مولتی پلا که بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۹ تولید شد صحبت می‌کنیم. این خودرو بر پایه فیات ۶۰۰ با ابعادی کوچک شکل گرفته بود اما ایتالیایی‌ها توانستند مولتی پلا را با شش صندلی تولید کنند. به عنوان یک تمرین جا دادن افراد بیشتر در کابین می‌توان مولتی پلا را بسیار احساس‌برانگیز دانست اما این به معنی عدم وجود فضایی بین راننده و سرنشین جلو و همچنین بخش جلوی خودرو بود. اگر یورو انکپ در آن زمان وجود داشت احتمالاً فیات چندین ستاره بدهکار می‌شد!

فیات پاندا: تکان های زیاد

شاید طرفداران نسخه ۱۰۰ اسب بخاری پاندا در این لیست کمی ناراحت شوند چراکه از آن به عنوان یک هاچبک داغ و جذاب نام می‌برند. البته افراد دیگر سریعاً به سواری پردردسر این خودرو اشاره خواهند کرد چراکه بالا و پایین پریدن‌های زیادی در آن وجود دارد. فیات سیستم تعلیق جلوی پاندا را ارتقا داد اما به نظر می‌رسید این سیستم تعلیق را در جاده‌های بسیار نرم تست کرده است. علاوه بر آن سر و صدای بسیار زیادی نیز در کابین به گوش می‌رسید و جایگاه صندلی نیز بیشتر مناسب رانندگانی با بازوهای بسیار طویل و پاهای کوتاه بود!

فورد مدل Y: برف‌پاک‌کن‌های جلو

بنا به دلایلی پیچیده، سرعت برف‌پاک‌کن‌های اولین محصول فورد برای بازارهای اروپایی با شرایط پیشرانه مرتبط بود. هرچقدر کار بیشتری از پیشرانه می‌کشیدید سرعت برف‌پاک‌کن‌ها کمتر می‌شد! در واقع اگر در روزی بارانی از یک سربالایی عبور می‌کردید برف‌پاک‌کن‌ها به درد نمی‌خوردند. فورد قیمت مدل پایه را در اکتبر ۱۹۳۵ به ۱۰۰ پوند کاهش داد که اگر از برف‌پاک‌کن برقی با سرعت ثابت استفاده می‌کرد ارائه چنین قیمتی ممکن نبود.

لینکلن MKC: خاموش شدن

کراس اوور MKC از یک دکمه برای خاموش و روشن شدن پیشرانه و از دکمه‌ای دیگر برای فعال شدن حالت اسپرت استفاده کرده است. چنین طراحی‌ای هیچ مشکلی ندارد به جز اینکه دکمه اول در داشبورد و درست زیر دکمه دوم قرار دارد. رانندگانی که می‌خواستند حالت اسپرت را انتخاب کنند شاید به‌صورت تصادفی پیشرانه را در زمان حرکت خاموش می‌کردند و این امر ریسک تصادف را در پی داشت. فورد برای شاخه لوکس خود یک فراخوان صادر کرد تا جای دکمه روشن و خاموش کردن پیشرانه را عوض کند. خوشبختانه این عیب طراحی همانند شورولت کبالت نبود و رسوایی سوئیچ استارت آن را به بار نیاورد.

ماترا رنچو: پنجره‌های جانبی

نمونه‌های اولیه این خودرو فاقد قفل شیشه‌های عقب بودند و این امر ریسک ایمنی بالایی را به همراه داشت چراکه شیشه‌ها به راحتی می‌توانستند باز شوند. اندکی پس از تولید نسخه‌های اولیه، ماترا سریعاً قفل شیشه‌های عقب را به خودروی خود افزود.

مزدا RX-8: درب‌های عقب

این خودرو به خاطر هندلینگ عالی خود تحسین شده بود اما انتقادات فراوانی به مصرف سوخت بالا و نبود پرفورمنس پیشرانه در دورهای میانی وارد شد. تمامی این مشکلات نیز به پیشرانه ۱.۳ لیتری اما پرمصرف روتاری ارتباط داشتند. البته یکی از عیب‌های طراحی خودرو که در معرض توجه قرار نداشت درب‌های عقب بودند که بدون باز شدن درب‌های جلو امکان باز کردن آن‌ها وجود نداشت.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. مرتضی علی وحیدی

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (117 ديدگاه)

    همه زیبا
    ولی عیب دار

    موافقم 57
    مخالفم 2
    1. Python

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      سیتروعن وفیات حضور خوبی داشتند

      موافقم 20
      مخالفم 8
  2. Behnood

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    مشکل RX8 رو اف جی کروز هم داره

    موافقم 55
    مخالفم 4
    1. آقای همساده

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (100 ديدگاه)

      خب به جاش 206 بخرن مگه مجبورن

      موافقم 5
      مخالفم 1
  3. A1

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (222 ديدگاه)

    مزدا ظاهرا درسی هم نگرفت mx30 هم دقیقا همین درها رو داره

    موافقم 27
    مخالفم 3
  4. Avan

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (288 ديدگاه)

    جالب بود.به نظر فیات بیش ترین ایرادهای طراحی را داشت.
    یادمه جرمی کلارکسون برای حل مشکل جابه جایی ریل های سقف سیتروئن c3 به این نتیجه رسید که باید یک راننده استخدام کرد تا با ماشین دیگه پشت سرت بیاد و قطعات سقف را حمل کنه. کلا از فرانسوی ها بدش میاد

    موافقم 45
    مخالفم 3
    1. محمد مهدی

      ۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (14 ديدگاه)

      مخصوصا از پژو و فیات بدش میاد!

      موافقم 26
      مخالفم 5
  5. آرین

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (444 ديدگاه)

    پژو 206 و رنو: دنبال دکمه شیشه بالابر گشتن
    خانواده 405 داشبورد قدیم: دنبال دکمه فلاشر گشتن
    خانواده پراید و 405 tu5: نیاز به دنده 3.5 بین دنده3 و 4
    تیبا کوییک و سمند: نیاز به بالشت زیر پای راننده تا بتونه بیرون رو ببینه(ربطی به قد نداره)

    موافقم 41
    مخالفم 6
    1. حسن

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (23 ديدگاه)

      جناب آرین خانواده پژو ۴۰۵ داشبورد قدیم که دکمه فلاشر دقیقا وسط داشبود هستش و خیلی هم تابلوئه و موقع روشن کردن چراغا هم بایه علامث مثلث کاملا واضحه تعجب میکنم چطوری شما دنبال دکمه فلاشر میگشتید؟؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 4
    2. آقای همساده

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (100 ديدگاه)

      عزیزم سمند یه اهرم بغل صندلی داره که اگه بکشیش بالا کلی ارتفاع افزایش پیدا میکنه و دیدت عالی میشه

      بعدشم حتما یه چشم پزشکی برو فلاشر 405 خیلی ضایس

      موافقم 3
      مخالفم 2
  6. GMA

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (724 ديدگاه)

    فقط چراغ های آلفارومئو میتو…:)) هفت خان رستم

    موافقم 48
    مخالفم 4
  7. AMIN JAFARI

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (120 ديدگاه)

    اگر یورو انکپ در آن زمان وجود داشت احتمالاً فیات چندین ستاره بدهکار می‌شد!

    ایمنی الان ماشین ایرانی هنوز همینه

    موافقم 48
    مخالفم 4
  8. زیزیگولو

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (4358 ديدگاه)

    طراحی خوروهای ملی ایران از پایه و اساس عیب دار و مشکل دار هستش🤦

    موافقم 43
    مخالفم 5
    1. Behnood

      ۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      باز خوبه ویران خودرو خودش ماشین طراحی نمیکنه

      موافقم 30
      مخالفم 8
      1. زیزیگولو

        ۹ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (4358 ديدگاه)

        تازه تولیداتشم با لندکروز هیچ فرقی نداره

        موافقم 32
        مخالفم 4
    2. مهیار

      ۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (13 ديدگاه)

      فقط اون که منفی داده . فکر کنم میر سلیمه

      موافقم 31
      مخالفم 2
      1. زیزیگولو

        ۹ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (4358 ديدگاه)

        درست زدی به هدف😂😂😂👍👍👍

        موافقم 22
        مخالفم 1
      2. میرسلیم

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (100 ديدگاه)

        با من کاری داشتید؟

        موافقم 2
        مخالفم 0
  9. محمد

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    من با همون ایراد ها لینکلن رو میخوام

    موافقم 29
    مخالفم 3
  10. Mosi

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (55 ديدگاه)

    مشکل مزدا رو اف جی هم داره

    موافقم 15
    مخالفم 1
  11. ARMAN سابق

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (453 ديدگاه)

    این دقیقا مقاله چند تا شماره قبل مجله ماشینه
    یکی از عیب ها طراحی موتور عقب تو پورشه ۹۱۱ بودش که برا خودمم خیلی عجیب بود.
    ببینیم پدال تو قسمت بعد میارش یا نه؟

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. حسن

      ۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1257 ديدگاه)

      تویوتا برا پورشه اون مشکل را حل کرد موتور را کمی اورد جلو تا تقسیم وزن بر 4 چرخ متعارف بشه
      پورشه یک تصمیم اشتباه گرفت. نه تنها موتور 911 در قسمت عقبی خودرو بود بلکه موتور به میزانی عقب قرار گرفته است که حتی کوچک‌ترین اشتباه محاسباتی نیز می‌تواند باعث شود کنترل خودرو را از دست بدهید.در حالی که مدل‌های قدیمی این خودرو بسیار زیبا هستند، بسیار خطرناک نیز به حساب می‌آیند.

      موافقم 13
      مخالفم 0
    2. حسن

      ۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1257 ديدگاه)

      اگه اقا اشتری قبول کنه و اون 911 پایه که میخواد بخره 110 تا شتاب 4 را برسونه به 2.6 و همه را کف اسفالت بزنه میارن

      موافقم 10
      مخالفم 0
  12. *ALI*

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    واقعا مورد آخری که مزدا هست خیلی جالب بود مخصوصا درهای عقب که دستگیره نداره برای باز کردن از بیرون البته خودروهای خودمون یه مشکلاتی توی داخل و خارج خوش داره که دست همه این مشکلات رو از پشت بسته

    موافقم 7
    مخالفم 8
  13. BMW

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1104 ديدگاه)

    حیف مزدا ولی با طراحیش کاری نمیشه کرد متاسفانه

    موافقم 8
    مخالفم 2
  14. Zarry

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    به این مجموعه ایرادات میتونیم یکی از ایرادات پیکان در سالهای اولیه تولید اضافه کنیم و اون این بود که ترمز دستی در کنار درب راننده قرار داشت و هر بار سوار شدن راننده مصادف بود با لمس ترمز دستی توسط ماتحت راننده البته ایران خودرو در سالهای آخر تولیدش جای ترمز دستی به وسط کنسول تغییر داد

    موافقم 20
    مخالفم 2
    1. رضا

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز یا شما پیکان نداشتین یا با محصول خوب انگلستان که سالها تو بخش ضعیف جامعه و تاکسیرانی خدمت کرد رو دوست نداشتی چون بنده با داشتن دوتا پیکانی که ترمز دستی هاش کنار درب بود هیچ مشکلی نداشتم جز اینکه در سال‌های آخر تولیدش منظورم سال های قبل ۸۰ است که ظاهرش با خودروهای جدید تناقض داشت ولی برای راننده تاکسی ها که جلو دو نفر سوار می‌کردند این مدل بهترین مدل ماشین ساخته شده بود

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. آقای همساده

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (100 ديدگاه)

      راننده مگه رو ترمز می‌نشست؟!

      موافقم 3
      مخالفم 0
  15. ^MSP^

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    اون مشکل مزدا RX8 رو بی ام و I3 هم داره

    موافقم 12
    مخالفم 1
  16. Kamy

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (686 ديدگاه)

    روشن کردن چراغ الفا واقعا رو مخه
    اگه این ماشینو داشتم حتما یه کلید دستی برا چراغاش میزاشتم ینی از نون شب واجب تره 😂😂

    موافقم 19
    مخالفم 2
  17. farhot

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (35 ديدگاه)

    فقط آلفا میتو
    آخه سال 2008 و این مشکل؟؟؟
    واقعا چی فکر کردن؟
    البته این مشکل فنی هستش و به طراحی ربطی نداره

    موافقم 16
    مخالفم 0
  18. کامیار

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه‌ی این عیب‌ها هر کدوم تو یه ماشینه،ماشین تولید ایرانخودرو و سایپا هرکدوم تمام عیبارو داخلش داره و حتی بیشترم

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. ali-s

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (190 ديدگاه)

      به غیر از مال میتو که خیلی سمه!😂😂

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. آقای همساده

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (100 ديدگاه)

        اونم بخاطر نبود تکنولوژیه

        موافقم 1
        مخالفم 0
  19. sajad-sarmad

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    آقای شاهین احمد زاده جناب آقای اشتری بچه های تحریریه
    این که یک ژورنالیست مقاله رو خودش می‌نویسه و منتشر می‌کنه یک سمت قضیه
    وابن که ترجمه می کنه از لحاظ اخلاقی و احترام به مخاطب ذکر منبع باید کنه
    در موارد ترجمه جز اخلاقیات تولید محتوای رسمی است. اگر این مقاله ترجمه نمی شد و زحمتش پای دوستان بود یک حرفی ولی مقاله ترجمه شده باید ذکر منبع داشته باشه و از بدیهیات نشر و ترجمه است. چه آنلاین باشه چه چاپی.

    موافقم 11
    مخالفم 2
  20. Alireza

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    مزدا RX-8 من که باش حال کردم :)

    موافقم 5
    مخالفم 1
  21. عارف رضاییان

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (73 ديدگاه)

    اتفاقا فیات ماشین خیلی خوبیه چونکه نه بار ماشین سال اروپا شده و در این عنوان رکوردداره 🔥

    موافقم 6
    مخالفم 1
  22. احسنت.خیلی درسته.

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    فقط لینکلن .جذاب خشن پر مصرف ولی گلوله مثل فشنگ.ارزش داره سواری بگیرید ازش لذت ببرید البته در کشور امارات و مدلهای جدیدترش

    موافقم 3
    مخالفم 1
  23. فرزاد افشار

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (159 ديدگاه)

    فقط قیافه مزدا RX-8 عشقه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا