معرفی خودروهایی که دنیا را تغییر دادند (قسمت اول)

شنبه 2 اردیبهشت 1402 - 10:30
مطالعه 7 دقیقه
31-hot_hondas_stu_038_0_0_0_0_0_0_0_0_0
خودرو تنها وسیله‌ای رفاهی برای حمل افراد و اشیا در فواصل طولانی و در زمان‌های کم نیست. برای بسیاری از افراد خودرو حس آزادی را القا می‌کند. خودرو...

خودرو تنها وسیله‌ای رفاهی برای حمل افراد و اشیا در فواصل طولانی و در زمان‌های کم نیست. برای بسیاری از افراد خودرو حس آزادی را القا می‌کند. خودرو چیزی است که بیرون از خانه شما زندگی می‌کند و شما را در هر زمانی به هرجایی که می‌خواهید می‌برد.

تقریباً اکثر خودروهای امروزی محصولاتی آرام، راحت، سریع و قابل‌اعتماد هستند. خودرو وسیله‌ای خارق‌العاده است و بی‌شک می‌تواند بهترین ساخته تاریخ بشر به شمار آید؛ اما برخی خودروها خودروتر هستند! بعضی خودروها تلاش کرده‌اند متفاوت باشند که گاهی اوقات جواب نداده و گاهی اوقات نیز دنیا را تغییر داده‌اند. در این نوشتار جذاب می‌خواهیم شما را با خودروهایی آشنا کنیم که دنیا را تغییر دادند پس حتماً همراه ما باشید.

کپی لینک

رولزرویس سیلور گوست (سال 1907)

چرا این لیست را بجای بنز پتنت موتورواگن که به عنوان اولین خودروی دنیا شناخته می‌شود شروع نکردیم؟ طبیعتاً شما نمی‌توانید دنیایی را که قبل از تولید شما وجود نداشته تغییر دهید اما شاید برای متقاعد کردن خود این‌طور بگوییم که بنز برای سفر کردن آن‌قدر نامناسب بود که حتی صلاح ندید باک سوختی روی خودروی خود نصب کند. در مقابل باید گفت رولزرویس سیلور گوست اولین خودرو با قابلیت اطمینان مدرن بود. این محصول که به‌صورت رسمی به عنوان خودرویی با 40 تا 50 اسب بخار قدرت شناخته می‌شود با رنگ نقره‌ای تولید شد و 27 بار توانست از لندن به گلاسکو سفر کند که مسیری چند هزار کیلومتری به شمار می‌رفت. این کار بدون خرابی قطعات اصلی خودرو انجام شد و به همین خاطر سیلور گوست به عنوان یکی از بهترین خودروهای جهان مشهور شد.

کپی لینک

فورد مدل T (سال 1908)

از تولد اولین خودرو تا دسترسی عموم مردم به آن 22 سال طول کشید. فورد مدل T حتی با استانداردهای آن روزگار نیز سواری عجیبی داشت اما هدف اصلی تولید انبوه یک خودرو با یک رنگ بدنه بود. مدل T در سال 1908 و با قیمت معادل امروزی 20 هزار دلار راهی بازار شد. تا سال 1923 نیمی از تمامی خودروهای فروخته شده در آمریکا از نوع مدل T با قیمت زیر 300 دلار بودند. این خودرو در 12 کشور و 4 قاره تولید شد و به رقم عرضه 15 میلیون دستگاهی رسید.

کپی لینک

کادیلاک تایپ 53 (سال 1916)

تایپ 53 از نظر ظاهری چیز خاصی نداشت هرچند نسل قبلی آن یعنی تایپ 51 از اولین پیشرانه 8 سیلندر تولید انبوه دنیا سود می‌برد و کادیلاک فقط یک سال آن را تولید کرد؛ اما تایپ 53 اولین خودرویی بود که به‌طور خاص با کنترل‌های مرسوم امروزی تولید شد. در روزگاری که خودروها توسط اهرم‌ها و هندل‌ها رانده می‌شدند، کادیلاک از دسته‌دنده و ترمزدستی بین صندلی‌های جلو و سه پدال کلاچ، ترمز و گاز استفاده کرد و میلیون‌ها خودروی بعدی نیز از کادیلاک تقلید کردند. این خودرو همچنین از استارتر برقی سود می‌برد.

کپی لینک

لانچیا لامبدا (سال 1922)

ما دوست داریم از بین خلاقیت‌های متنوع این خودرو به مواردی همچون سیستم تعلیق مستقل و ساختار مونوکوک فکر کنیم. این لانچیا در دورانی که دیگر خودروها از شاسی نردبانی و فنرهای فولادی تخت استفاده می‌کردند چنین نوآوری‌هایی داشت. لامبدا همچنین به پیشرانه‌ای با ساختار V مجهز بود و منصفانه باید گفت اگرچه دنیا را تغییر نداد اما از پس مأموریت خود به‌خوبی برآمد.

کپی لینک

بی ام و 328 (سال 1936)

آنچه در این خودرو حرف اول را می‌زد توجه به جزئیات بود. به همین خاطر رودستر ظاهراً سنتی و عادی بی ام و به یکی از بهترین خودروهای قبل از جنگ تبدیل شد. طراحی هوشمندانه سیلندر، آیرودینامیک پیشرفته نسبت به زمان خود و کاهش وزن کلی باعث شدند خودرویی سبک‌وزن، هیجان‌انگیز و پر سرعت تولید شود. 328 با پیشرانه‌ای 2 لیتری می‌توانست به سرعت 160 کیلومتر در ساعت برسد. همین خودرو باعث شد بی ام و به شهرتی جهانی دست یابد.

کپی لینک

فولکس‌واگن تایپ 1 (سال 1938)

شما این خودرو را به عنوان فولکس‌واگن بیتل می‌شناسید. هیتلر تایپ 1 را سفارش داد و فردیناند پورشه کار طراحی را بر عهده گرفت. تایپ 1 ستاره فیلم هربی بود و اگرچه از سواری افتضاح و پرفورمنس زجرآوری در عذاب بود اما مدل T دوران پس از جنگ محسوب می‌شد و تا سال 2003 نیز تولید شد. همچنین باید گفت بیش از 21 میلیون دستگاه از این خودرو خط تولید را ترک کردند. بیتل جزو پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ به شمار می‌رود.

کپی لینک

ویلیز MB (سال 1941)

ریشه بسیاری از خودروها به ارتش و کارهای نظامی بازمی‌گردد و یکی از آن‌ها نیز ویلیز مدل B است. شاید این خودرو به مدت 4 سال تولید شده باشد اما جیپ جزو مشهورترین برندهای دنیاست و یک نماد به شمار می‌رود. این خودرو ترکیبی از کارایی و حس آزادی را القا می‌کند. ویلیز MB به راحتی می‌تواند در لیست ما جای بگیرد چراکه دنیا را تغییر داد.

کپی لینک

لندروور (سال 1948)

لندروور به خاطر مشکلات پس از جنگ با بدنه‌ای آلومینیومی ساخته شد و از کمترین انحناهای ممکن در بدنه به دلیل کاهش هزینه‌ها استفاده کرد. اگرچه هدف طراحان در آن زمان چیز دیگری بود که لندرووری که می‌شناسیم پس از گذشت حدود 70 سال به یک نماد در دنیا تبدیل شده و برای همیشه تصور ما از شاسی بلندهای سرسخت را تغییر داده است. شاید لندروور اولین آفرودر جهان نباشد اما قطعاً با توانایی‌های خارج از جاده خود جان افراد زیادی را نجات داده است.

کپی لینک

مرسدس بنز 300SL (سال 1954)

مردم درباره اولین سوپرکار دنیا اختلاف‌نظر دارند اما 300SL با درب‌های گالوینگ متمایز خود می‌تواند جزو اولین‌ها باشد. مرسدس خودرویی سبک‌وزن و زیبا با آیرودینامیک قابل‌توجه و پیشرانه 3 لیتری که 220 اسب بخار قدرت داشت ساخت. چنین حصولی تقریباً چندین دهه از زمان خود جلوتر بود و رسیدن به سرعت 225 کیلومتر در ساعت هم چیزی تخیلی به نظر می‌رسید. شاید بپرسید 300SL چقدر سریع بود؟ باید گفت یک نمونه استاندارد کارخانه‌ای در مسابقات میله میگلیا 1955 حضور یافت و بین تمامی خودروهای مسابقه‌ای آن زمان به رتبه پنجم رسید.

کپی لینک

سیتروئن DS (سال 1955)

اگر خودروی DS به‌دردنخور بود چه می‌شد؟ بی‌شک درصورتی‌که این خودرو شکست می‌خورد سیتروئن سرنوشت دیگری داشت اما خوشبختانه DS به‌دردبخور از آب درآمد و سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک آن انقلابی در دنیای خودرو به پا کرد. طراحی زیبای بدنه نیز حتی در دنیای مدرن امروزی چشم‌نواز نشان می‌دهد. DS به حدی خود بود که فرانسوی‌ها 60 سال پس از تولیدش برندی اختصاصی با همین نام ایجاد کرده‌اند هرچند زمان نشان خواهد داد که آیا این برند می‌تواند موفق باشد یا خیر.

ادامه دارد...

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.