مشهورترین خودروهای دنیا با گیربکس CVT از آئودی تا لکسوس و فورد

پنج‌شنبه 3 آبان 1403 - 19:04
مطالعه 6 دقیقه
CVT-Cars-0
گیربکس CVT که امروز بشدت موردانتقاد علاقه‌مندان به خودرو است، زمانی یک شاهکار مهندسی محسوب و در خودروهای زیادی استفاده می‌شد.
تبلیغات

CVT که مخفف گیربکس متغیر پیوسته است، از دید خریداران و علاقه‌مندان به خودرو، گیربکسی آزاردهنده و کسل‌کننده محسوب می‌شود. همچنین رسانه‌های حوزهٔ خودرو نیز از اکثر گیربکس‌های CVT متنفر هستند. بااین‌حال، در طول تاریخ، خودروهای زیادی از این نوع گیربکس استفاده کردند که شاید از دیدن آن‌ها تعجب کنید. حتی برخی از این خودروها به دلیل استفاده از گیربکس نوآورانه و بسیار نرم CVT مورد تحسین قرار گرفتند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با خودروهایی آشنا شویم که احتمالاً نمی‌دانستید از گیربکس CVT استفاده می‌کردند.

کپی لینک

داف 600 سال 1959

شرکت کامیون‌سازی هلندی داف اولین شرکتی بود که در یک خودروی سواری از گیربکس CVT استفاده کرد. این گیربکس که برای زمان خود بسیار نوآورانه بود و واریوماتیک نام داشت، در خودروی کوچک 600 مورداستفاده قرار گرفت. این خودرو همچنین به لطف گیربکس CVT خود، از قابلیت تقویت ترمز موتور هم برخوردار بود که از طریق سوئیچی روی داشبورد فعال می‌شد.

کپی لینک

آئودی A6 سال 1997

آئودی روی گیربکس CVT خود نام مالتی‌ترونیک گذاشته بود. این گیربکس که فقط در خودروهای محرک جلوی آئودی استفاده می‌شد، از قابلیت اطمینان ضعیفی رنج می‌برد و با مشکلات الکترونیکی و نشت روغن مواجه بود. این مشکلات شکایت گروهی خریداران را به دنبال داشت. آئودی در این دعوای حقوقی محکوم و مجبور شد تمام گیربکس‌های مالتی‌ترونیکی که در 10 سال اول استفاده از خودرو مشکل پیدا می‌کنند را به‌طور رایگان تعویض کند.

کپی لینک

آئودی A4 سال 2000

یکی دیگر از خودروهای آئودی که به گیربکس CVT مالتی‌ترونیک مجهز شد، نسل دوم A4 بود. این خودرو هم مثل برادر بزرگ‌ترش به دلیل مشکلات گیربکس، با شکایت گروهی خریداران مواجه شد. بااین‌حال، نسخه‌های بعدی این گیربکس قابل‌اعتمادتر شدند و آئودی در دو نسل بعدی A4 و A6 همچنان گیربکس مالتی‌ترونیک را در نسخه‌های محرک جلو ارائه می‌کرد.

کپی لینک

سوبارو WRX سال 2015

شاید خیلی‌ها بدانند که سوبارو WRX کنونی از گیربکس CVT استفاده می‌کند ولی کمتر کسی خبر دارد که نسل قبلی این سدان اسپرت ژاپنی هم با چنین گیربکسی تولید می‌شد. سوبارو مثل امروز، برای WRX قبلی هم در کنار گیربکس دستی، یک نمونهٔ CVT را هم ارائه می‌کرد. بااین‌حال، اکثر خریداران نسخهٔ دستی را انتخاب می‌کردند و نسخهٔ CVT بسیار کم‌طرفدار بود.

کپی لینک

لکسوس LC500h سال 2016

لکسوس LC500h شاید گران‌ترین خودروی مجهز به گیربکس CVT باشد. بااین‌حال، تا وقتی LC500 با پیشرانهٔ 5 لیتری V8 تنفس طبیعی و گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک وجود دارد، خرید LC500h هیبریدی توجیهی نخواهد داشت. البته از زمانی که لکسوس کوپهٔ لوکس LC را معرفی کرد، ما بیشتر به خودروهای هیبریدی پرفورمنس بالا عادت کرده‌ایم ولی LC500h هیچ‌گاه خواهان زیادی نداشته است.

کپی لینک

آکورا اینتگرا سال 2022

اینتگرا هم مثل سوبارو WRX، یک خودروی کامپکت اسپرت است که به خاطر لذت رانندگی با گیربکس دستی شهرت دارد. بااین‌حال، وقتی آکورا این خودرو را پس از سال‌ها غیبت دوباره بازگرداند، در کنار گیربکس دستی، برای کسانی که خواهان گیربکس اتوماتیک بودند، یک نمونهٔ CVT را هم ارائه کرد. ازآنجایی‌که اینتگرا بر اساس هوندا سیویک ساخته شده، ارائهٔ گیربکس CVT برای آن منطقی به نظر می‌رسد ولی بسیاری از خریداران نسخهٔ دستی را ترجیح می‌دهند.

کپی لینک

جیپ پاتریوت سال 2006

گیربکس‌های CVT برای آفرود مناسب نیستند ولی جیپ تصمیم گرفت در مدل پاتریوت خود از این نوع گیربکس استفاده کند. البته جیپ به‌نوعی توانسته بود این گیربکس را مناسب رانندگی‌های خارج از جاده تنظیم کند که با توجه به محدودیت ذاتی گیربکس‌های CVT در حرکت‌های سرعت پایین و خزش از روی صخره‌ها، شگفت‌آور بود. نسل اول جیپ کامپس که پلت‌فرم مشترکی با پاتریوت داشت هم با همین گیربکس عرضه می‌شد.

کپی لینک

فورد ماوریک سال 2022

فورد ماوریک تنها پیکاپ بازار محسوب می‌شود که از گیربکس CVT استفاده می‌کند زیرا این گیربکس‌ها معمولاً برای وظایف سنگین و کاری مناسب نیستند. البته گیربکس CVT فقط برای نسخهٔ هیبریدی ماوریک ارائه می‌شود و نسخهٔ بنزینی معمولی به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است. ماوریک هیبریدی تاکنون به خاطر مشکل ناشی از گیربکس هیچ‌گونه فراخوانی نداشته است.

کپی لینک

شورلت مالیبو سال 2019

چه چیزی می‌تواند آخرین نسل شورلت مالیبو را کسل‌کننده‌تر کند؟ یک گیربکس CVT را بین پیشرانه و محور محرک قرار دهید! این سدان آمریکایی هنگام معرفی در سال 2016 ابتدا با گیربکس‌های اتوماتیک سنتی عرضه می‌شد ولی در سال 2019 جنرال موتورز آن را با گیربکس CVT جایگزین کرد. بااین‌حال، خیلی‌ها نمی‌دانند مالیبو همچنان در حال تولید و عرضه است چه رسد به اینکه خبر داشته باشند از گیربکس CVT استفاده می‌کند.

کپی لینک

اینفینیتی QX60 سال 2012

شاید کسی انتظار دیدن گیربکس CVT را در یک شاسی‌بلند بزرگ لوکس نداشته باشد ولی اینفینیتی در QX60 دقیقاً همین کار را انجام داده بود. در این خودرو، گیربکس CVT در کنار یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 قرار می‌گرفت. همین ترکیب در نیسان پث‌فایندر که پلت‌فرم مشترکی با QX60 داشت هم ارائه می‌شد اما خوشبختانه در نسل کنونی هردوی این شاسی‌بلندها، نیسان گیربکس CVT را با یک نمونهٔ 9 سرعته اتوماتیک جایگزین کرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.