مقایسه پرفروشترین خودروهای 20 سال پیش با امروز، از پژو 206 تا ساندرو!
بازار خودروی جهان طی بیست سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟ طی این دو دهه، صنعت خودروسازی به خاطر تشدید قوانین ایمنی و آلایندگی، دستخوش تغییرات چشمگیری شده که بر تقاضا هم تأثیر گذاشته اما سلایق و خواستههای خریداران نیز تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. یک راه خوب برای بررسی این تغییرات، مقایسهٔ پرفروشترین خودروهای بازار اروپا در نیمهٔ اول سال 2004 با شش ماه نخست سال جاری است.
هاچبکها، پادشاهان بازار 20 سال پیش
در نیمهٔ اول سال 2004، نیمی از فروش بازار اروپا به خودروهای کوچک اختصاص داشته است. در آن سالها، کراساوورها هنوز فراگیر نشده بودند و به همین دلیل، اکثر مردم سراغ خودروهای سنتی در سگمنتهای B و C یعنی کلاس پژو 206 و فولکسواگن گلف میرفتند. 10 خودروی پرفروش بازار اروپا در آن سال همگی هاچبک بودهاند و پرفروشترین شاسیبلند بازار یعنی تویوتا راوفور در رتبهٔ 42 قرار داشته است. پرفروشترین خودروی اروپا در نیمهٔ اول سال 2004 هم پژو 206 بوده است. امروز اما از 10 خودروی پرفروش اروپا، چهار مدل کراساوور هستند و فولکسواگن تیراک بهعنوان پرفروشترین شاسیبلند، در جایگاه چهارم قرار گرفته است. دراینبین، هاچبکهای کوچک سهم زیادی از بازار اروپا را از دست دادهاند. سهم بازار این خودروها از 50.4 درصد در نیمهٔ اول سال 2004 به 29.7 درصد در نیمهٔ نخست امسال کاهش پیدا کرده است. یکی از دلایل این موضوع، کمتر شدن خودروهای این کلاس با خاتمهٔ تولید مدلهایی مثل فورد فییستا است.
دلیل بعدی کاهش فروش هاچبکهای کوچک، افزایش محبوبیت کراساوورها است. درحالیکه بیست سال پیش طی شش ماه تنها 458,400 دستگاه شاسیبلند در اروپا به فروش رسید که 5.5 درصد از کل بازار را شامل میشد، فروش این خودروها در شش ماه نخست امسال به 3.58 میلیون دستگاه معادل 52 درصد از کل بازار رسیده است. همچنین در حال حاضر، کراساوورهای کوچکی مثل فولکسواگن تیکراس یا فورد پوما جایگزین هاچبکهای کوچک شدهاند. دیگر قربانیان محبوبیت شاسیبلندها نیز ونها (کاهش سهم بازار از 15.2 به 3.2 درصد)، استیشنها (کاهش سهم از 12.2 درصد به 8.8 درصد)، سدانها (از 10.5 درصد به 3.7 درصد) و خودروهای اسپرت (از 4.5 درصد به 1.4 درصد) هستند.
پرفروشترین خودروسازان اروپا در سال 2004 و 2024
یکی دیگر از نکات جالب اینکه برخلاف امروز، بیست سال پیش این فولکسواگن نبود که در صدر پرفروشترین برندهای بازار اروپا قرار داشت بلکه این عنوان در اختیار رنو با فروش بیش از 852 هزار دستگاه در نیمهٔ نخست سال 2004 بود. در نیمهٔ اول سال 2024 اما برند آلمانی با فروش 706,700 دستگاه پیشتاز بازار اروپا است هرچند که فروش کمتری نسبت به 20 سال قبل دارد. همچنین سهم بازار فولکسواگن هم از 9.5 درصد در نیمهٔ اول سال 2004 به 10.3 درصد در شش ماه نخست امسال افزایش پیدا کرده است.
پرفروشترین برندهای نیمه اول 2004 | فروش | پرفروشترین برندهای نیمه اول 2024 | فروش |
رنو | 852,523 | فولکسواگن | 706,656 |
فولکسواگن | 785,301 | تویوتا | 481,040 |
اوپل | 743,847 | بامو | 396,205 |
فورد | 716,030 | اشکودا | 376,768 |
پژو | 654,869 | رنو | 362,667 |
سیتروئن | 515,946 | مرسدس بنز | 355,736 |
فیات | 760,694 | آئودی | 345,228 |
تویوتا | 412,820 | پژو | 345,070 |
مرسدس بنز | 370,299 | داچیا | 301,090 |
آئودی | 290,561 | هیوندای | 279,092 |
پرفروشترین گروههای خودروسازی اروپا در سال 2004 و 2024
در بین گروههای خودروسازی، گروه فولکسواگن با سهم بازار 18 درصدی که امروز به 26 درصد رسیده، پیشتاز بازار اروپا بوده است و پسازآن پژو-سیتروئن با سهم 14 درصدی قرار دارد که حالا با احتساب دیاس این سهم اکنون به 8.6 درصد رسیده است. فروش فورد نیز در اروپا بشدت کاهش پیدا کرده است. سهم بازار این برند آمریکایی در نیمهٔ نخست سال 2004 برابر با 11.3 درصد بوده که این رقم در شش ماه اول امسال به تنها 3.6 درصد رسیده است.
پرفروشترین گروههای نیمه اول 2004 | فروش | پرفروشترین گروههای نیمه اول 2024 | فروش |
گروه فولکسواگن | 1,492,928 | گروه فولکسواگن | 1,753,149 |
پژو-سیتروئن | 1,170,815 | استلانتیس | 1,142,090 |
فورد | 932,863 | رنو | 666,319 |
جنرال موتورز | 888,388 | هیوندای-کیا | 558,747 |
رنو | 877,311 | تویوتا | 517,472 |
فیات-کرایسلر | 616,583 | بامو | 465,962 |
دایملر-کرایسلر | 485,468 | مرسدس بنز | 371,399 |
تویوتا | 439,107 | فورد | 243,323 |
بامو | 352,270 | گروه جیلی | 212,670 |
هیوندای-کیا | 241,894 | نیسان | 175,529 |
پرفروشترین خودروهای اروپا در سال 2004 و 2024
طی بیست سال گذشته، برند فولکسواگن، سه برند لوکس بامو، مرسدس و آئودی، اشکودا، هیوندای و کیا، داچیا، تسلا و امجی بیشترین سهم بازار را از اروپا کسب کردهاند. رشد این برندها به قیمت کاهش فروش رنو، پژو، فورد، اوپل، سیتروئن و فیات تمام شده است. درحالیکه در سال 2004 پژو 206 پرفروشترین خودروی اروپا بود، جانشین آن یعنی 208 اکنون پنجمین خودروی پرفروش اروپا محسوب میشود. فولکسواگن گلف اما هم در سال 2004 و هم 2024، در جایگاه دوم قرار دارد. رنو کلیو نیز در سال 2004 رتبهٔ چهام و امسال رتبهٔ سوم را به خود اختصاص داده است اما فورد، فیات و اوپل دیگر در بین 10 خودروی پرفروش اروپا نمایندهای ندارند و خودروهای جدیدی مثل داچیا ساندرو، اشکودا اکتاویا، تسلا مدل Y و تویوتا یاریس کراس جایگزین آنها شدهاند.
پرفروشترین خودروهای نیمه اول 2004 | فروش | پرفروشترین خودروهای نیمه اول 2024 | فروش |
پژو 206 | 296,359 | داچیا ساندرو | 144,626 |
فولکسواگن گلف | 294,739 | فولکسواگن گلف | 126,069 |
پژو 307 | 265,450 | رنو کلیو | 144,225 |
رنو کلیو | 230,875 | فولکسواگن تیراک | 111,588 |
فورد فوکوس | 224,728 | پژو 208 | 106,601 |
رنو مگان | 222,891 | سیتروئن C3 | 104,976 |
اوپل کورسا | 199,449 | اشکودا اکتاویا | 102,581 |
فیات پونتو | 183,163 | تسلا مدل Y | 102,164 |
اوپل آسترا | 175,977 | تویوتا یاریس کراس | 100,250 |
فورد فییستا | 175,230 | پژو 2008 | 93,445 |