10 خودرویی که صنعت خودروسازی جهان را متحول کردند

جمعه 27 مهر 1403 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Cars-11
در این مطلب با 10 نمونه از تأثیرگذارترین خودروهای تاریخ آشنا خواهیم شد که به پیشرفت کل صنعت خودروسازی کمک کردند.
تبلیغات

جهان ماشین طی حدود یک قرنی که از زمان ظهور اولین وسایل نقلیهٔ موتوری می‌گذرد، بسیار تکامل پیدا کرده است. در طول این سال‌ها، خودروهای مختلفی به تغییر مسیر صنعت خودروسازی کمک کرده‌اند و ما را به خودروهایی رسانده‌اند که امروز می‌بینیم. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با 10 نمونه از تأثیرگذارترین خودروهای تاریخ آشنا شویم که به پیشرفت کل صنعت خودروسازی کمک کردند.

کپی لینک

فورد مدل T سال 1908

اولین خودروی تولید انبوه ارزان‌قیمت

هرچند مدل T اولین خودروی تولید انبوه جهان محسوب نمی‌شود ولی این اولین خودرویی بود که از شیوهٔ امروزی تولید انبوه خودرو استفاده کرد و از این طریق، قیمت را بسیار کاهش داد. به لطف خط تولید پیشرفتهٔ فورد که زمان ساخت خودروها را بسیار کاهش می‌داد، خودروها زودتر به خریداران تحویل داده می‌شدند. این خودرو در ارزان‌ترین نمونه تنها 250 دلار قیمت داشت که معادل 4,700 دلار امروز است یعنی رقمی که هم‌اکنون هیچ خودروی صفرکیلومتری نمی‌توان با آن خرید. درنتیجه، مدل T به فروش چشمگیری دست پیدا کرد و زمانی نیمی از خودروهای جهان فورد مدل T بودند.

کپی لینک

بوگاتی ویرون سال 2005

اولین هایپرکار

هرچند تا زمان معرفی ویرون در سال 2005 سوپرکارهای زیادی ساخته شده بود ولی مفهوم هایپرکار هنوز مطرح نشده بود. ویرون اما به لطف نیروگاه 8 لیتری W16 چهار توربوی دیوانه‌وار خود، این مفهوم را به واقعیت تبدیل کرد. این موتور با تولید 1000 اسب بخار قدرت، امکان دستیابی ویرون به سرعت 400 کیلومتر بر ساعت را فراهم کرد. بدین ترتیب، بخش هایپرکارها رسماً شکل گرفت و به دنبال ویرون، مدل‌های دیگری مثل فراری لافراری و مک‌لارن P1 ساخته شدند.

کپی لینک

آئودی کواترو سال 1980

اولین خودروی چهارچرخ محرک تولید انبوه

درحالی‌که سامانهٔ چهارچرخ محرک سال‌ها بود که در آفرودرهایی مثل جیپ و لندروور وجود داشت ولی این تکنولوژی در خودروهای سواری دیده نمی‌شد زیرا خودروسازان معتقد بودند که خودروهای کم‌ارتفاع سواری نمی‌توانند قطعات فنی موردنیاز برای سامانهٔ چهارچرخ محرک را در خود جای دهند. بااین‌حال، آئودی با ساخت کواترو نشان داد که این کار شدنی است. سامانهٔ چهارچرخ محرک در این ماشین کشش را افزایش داد و باعث شد خودرو بتواند از تمام پتانسیل پیشرانهٔ پنج سیلندر خود استفاده کند. همچنین آئودی با سلطه بر مسابقات رالی که صرفاً خودروهای محرک جلو یا محرک عقب در آن حضور داشتند، دنیا را شوکه کرد.

کپی لینک

تسلا مدل S سال 2013

اولین خودروی الکتریکی کامل

تا قبل از معرفی تسلا مدل S، هیچ‌کس خودروهای الکتریکی را جدی نمی‌گرفت زیرا اکثر این خودروها شعاع حرکتی محدودی داشتند که صرفاً برای ترددهای کوتاه شهری مناسب بود. مدل S اما با ارائهٔ شعاع حرکتی حدود 400 کیلومتر، همه‌چیز را تغییر داد. هرچند این خودرو هنوز سرعت شارژ پایینی داشت ولی می‌توانست به‌صورت روزمره بدون نگرانی از اتمام شارژ مورداستفاده قرار گیرد. بدین ترتیب، خودروهای الکتریکی بعدی بر پایهٔ فونداسیونی که مدل S بنا نهاد شکل گرفتند و امروز شعاع حرکتی برخی آن‌ها حتی از 800 کیلومتر هم فراتر رفته است.

کپی لینک

فورد موستانگ سال 1964

اولین پونی کار

فورد که متوجه شده بود در بازار آمریکا هیچ خودرویی برای جوانانی که خواهان کمی پرفورمنس با قیمت مقرون‌به‌صرفه هستند وجود ندارد، در سال 1964 موستانگ را با پیشرانه‌های شش سیلندر خطی و V8 به بازار فرستاد. این فرمول در بازار فوق‌العاده موفق عمل کرد و تا پایان همان سال، 419 دستگاه موستانگ به فروش رسید. رقبای فورد از این موفقیت کاملاً غافلگیر شدند و سه سال طول کشید تا شورلت کامارو به‌عنوان رقیب اصلی موستانگ وارد بازار شود.

کپی لینک

ب‌ام‌و M5 سال 1985

اولین سدان اسپرت

ب‌ام‌و هم مثل فورد، دو دهه بعد متوجه شد که در بازار خودروی پرفورمنسی برای استفاده‌های خانوادگی وجود ندارد و به همین دلیل، با تقویت سری 5 توسط بخش M و خلق M5، این خلأ را پر کرد. M5 با پیشرانهٔ 3.5 لیتری شش سیلندر خطی که 290 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد همراه با ارتقاء ترمز و سیستم تعلیق، اولین سدان اسپرت واقعی جهان بود. با موفقیت این ماشین، طولی نکشید که رقبا هم سدان‌های اسپرتی تولید کردند ولی M5 اولین مدل در نوع خود محسوب می‌شود.

کپی لینک

پونتیاک GTO سال 1964

آغازگر دوران طلایی ماسل کارها

هرچند پیش‌ازاین، ماسل کارهایی ساخته شده بودند ولی پونتیاک GTO در سال 1964 جرقه‌ای بود که یک انبار باروت را منفجر کرد. GTO به یک پیشرانهٔ 6.4 لیتری V8 نیرومند مجهز شده بود که 325 اسب بخار قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد. علاوه بر این، سیستم تعلیق هم سفت‌تر شده بود تا خودرو نسبت به پونتیاک لمان که بر اساس آن ساخته شده بود، در پیچ‌ها عملکرد بهتری داشته باشد. GTO فروش بالایی را تجربه کرد و به همین دلیل، خیلی زود دیگر خودروسازان آمریکایی هم به این بخش وارد شدند و با جنگ قدرت، دوران طلایی ماسل کارها را رقم زدند.

کپی لینک

ولوو PV544 سال 1959

اولین کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای

ولوو سال‌ها است که به تمرکز روی ایمنی در خودروهایش شهرت دارد و پیشینهٔ این موضوع به PV544 سال 1959 بازمی‌گردد. ابن اولین خودرویی بود که به کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای مجهز شد که قطعاً مهم‌ترین پیشرفت ایمنی در کل تاریخ خودرو محسوب می‌شود. این در حالی بود که آن زمان در خودروها به‌ندرت کمربند ایمنی دیده می‌شد و سرنشینان در تصادفات از داخل خودرو به بیرون پرتاب می‌شدند. کمربند ایمنی ولوو اما که سه ‌نقطهٔ اتصال داشت، راننده و سرنشین جلو را در جای خود ثابت نگه می‌داشت. ولوو حق اختراع این کمربند را بنام خود ثبت نکرد و به دیگر خودروسازان اجازه داد برای افزایش ایمنی محصولاتشان از روی آن کپی کنند.

کپی لینک

ساب 99 توربو سال 1978

اولین خودروی توربوشارژ روزمره

امروز توربوشارژر به فناوری بسیار متداولی در خودروها تبدیل شده است و این مهم به لطف ساب 99 توربو محقق شده است زیرا این اولین خودروی توربوشارژ بود که امکان استفادهٔ روزمره داشت. به لطف توربوشارژر، قدرت پیشرانهٔ 2 لیتری ساب 99 با افزایشی قابل‌توجه به 145 اسب بخار رسید. پس از عرضهٔ ساب 99 توربو، جهان دیوانهٔ توربوشارژر شد و حتی خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک هم در دههٔ 80 از این فناوری برای افزایش قدرت استفاده کردند.

کپی لینک

جیپ واگنییر سال 1963

اولین شاسی‌بلند روزمره

بخش شاسی‌بلندها توسط جیپ واگنییر پایه‌گذاری شد. این خودرو توانایی‌های آفرود مدل‌های معمولی جیپ را با سواری راحت روی جاده ترکیب کرده بود. واگنییر از تمام امکانات و تجهیزات موردنیاز خانواده‌ها برخوردار بود و پیشرانهٔ 3.8 لیتری شش سیلندر خطی آن نیز عملکرد مناسبی را فراهم می‌کرد. واگنییر با 140 اسب بخار قدرتی که به هر چهارچرخ منتقل می‌شد، می‌توانست به‌راحتی از آسفالت خارج شده و راهی مسیرهای بیراهه شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.