خودروهایی که تا 5 سال آینده تولیدخواهند شد: بخش دوم، کراس اوورها
مسلما خودروهای برقی آینده صنعت خودرو را در دستان خود خواهند گرفت؛ گواه این مسئله نیز افزایش تعداد محصولات بسیار در خودروسازیهای مختلف و قوانین سختگیرانه کشورهای پیشرفته برای قطع تولید خودروهای احتراق داخلی است. از آنجایی که بازار خودروهای برقی بیشازپیش داغ و تازه است، تقریبا تمام خودروسازان کهنهکار روی به تولید این خودروها آوردهاند؛ این روند تا جایی پیش رفته است که بهواسطه این پیشرفت، شاهد حضور نامهایی کاملا جدید نیز در صنعت خودرو هستیم.
ما در ادامه بخش یکم این مقاله: خودروهای اسپرت و سدان،، لیستی از تمام خودروهای شاسیبلند و پیکاپ که هنوز وارد خط تولید نشدهاند اما بهزودی خواهند شد، تهیه کردهایم:
آکورا ADX | ورود از سال 2024 |
امروزه خط تولید هوندا و به طبع آن، آکورا، از عقب ماندن از رقبا رنج میبرد؛ بنابراین این شرکتها وظیفه تغییر و بهبود این روند را بر عهده شاسیبلند آکورا ADX قرار دادهاند. جزئیات برنامه ساخت نسخه برقی این مدل محدود هستند ما میدانیم که شاسیبلند تمام برقی این شرکت برمبنای هوندا پرولوگ ساخته خواهد شد. هوندا در سال 2021 نام ADX را در مجموعه پتنتهای آمریکا به ثبت رساند اما عرضه نهایی این محصول در این کشور در زیر سایه ابهام قرار دارد.
آئودی Q4 e-Tron اسپرتبک | ورود از سال 2022 |
همانگونه که از نامش پیداست، آئودی Q4 e-Tron نسخهای جمعوجور و جذاب از کراساوورهای آئودی به شمار میرود که میان Q3 و Q5 قرار میگیرد. این مدل نیز همانند سایر محصولات آینده گروه فولکسواگن از پلتفرم MEB استفاده خواهد کرد تا نهایتا آن را برای رقابت با خودروهایی چون تسلا مدل Y و ولوو XC40 ریشارژ آماده کند. مدل پایه این خودرو با قدرت 201 اسب بخار و یک باتری 77 کلووات ساعتی عرضه خواهد شد که قیمتی برابر 44,995 دلار خواهد داشت. آئودی نسخه چهارچرخ محرک این خودرو را با موتور قویتر نیز ارائه خواهد کرد که قیمتی برابر 50,995 دلار خواهد داشت. هر دو مدل به شارژ سریع 125 واتی مجهز خواهند بود.
بیوک الکترا | ورود محتمل |
جنرالموتورز اخیرا نام الکترا را در مجموعه پتنت آمریکا به ثبت رسانده است. عرضه این شاسیبلند توسط جنرالموتورز و تحت برند بیوک، عملی منطقی به نظر میسد چراکه این شرکت مدلهای مشابهی را با نامهای کادیلاک، جمس، و شورولت نیز ارائه کرده است. باوجود اینکه در اینباره هنوز بیانیه رسمی توسط بیوک منتظر نشده است اما این شرکت از نام الکترا برای شاسیبلند مفهومی اخیر خود استفاده کرد.
شورولت بلیزر برقی | ورود از بهار 2023 |
شورولت اخیرا پیشنمایشی از بلیزر تمام برقی را در دید عموم قرار داد که شباهت چندانی به بلیزر بنزینی نداشت و خوشبختانه از آن هم زیباتر بود. این شرکت قصد دارد تا در تاریخ 27 تیرماه از این شاسیبلند بهطور رسمی پردهبرداری کند. تنها مدل این شاسیبلند که تولیدش هماکنون توسط سازنده تایید شده است، نسخه ss است.
شورولت اِکویناکس برقی | ورود از اواخر 2023 |
شورولت موفق شد تا در سال گذشته بیش از 165 هزار دستگاه شاسیبلند اکویناکس را به فروش برساند؛ خودرویی که رقیبی برای مدلهای مشهوری چون هیوندای توسان، هوندا پایلوت، سوبارو فورستر و فورد اسکیپ محسوب میشود. این شرکت امید دارد که با عرضه نسخه برقی این خودرو با قیمتی حدود 30 هزار دلار، بتواند همان اقبال بهدستامده در نسخه بنزینی را کسب کند. هنوز جزئیات فنی این خودرو مشخص نشده است اما انتظار میرود اکویناکس برقی توان پیمایش مسافتی 480 کیلومتری را داشته باشد.
کرایسلر ایرفلو | ورود از سال 2025 |
پس از موفقیت بزرگ فورد در عرضه ماستنگ مک E، کرایسلر نیز این بخش از خودروها را هدف قرار داده و میخواهد تا سال 2025، محصولی با توان پیمایش مسافت 640 کیلومتر را معرفی کند. مدل Airflow (به معنای جریان باد) هماکنون تنها بهعنوان یک مدل مفهومی شناخته میشود اما کرایسلر نوید تولید آن را به همراه سیستم خودران سطح 3 داده است. این شرکت که هماکنون تولیدکننده مینیون موفق «پاسیفیک» و سدان ناموفق 300 است، قصد دارد تا سال 2028 کاملا برقی شود.
فیسکر پیِر | ورود از سال 2024 |
باوجود اینکه هنوز اطلاعات درستی درباره عضو کوچکتر خانواده شاسیبلندهای فیسکر در دست نیست اما میدانیم که خرید آن از 2024 و با قیمت 30 هزار دلار آغاز خواهد شد و خریداران میتوانند ثبتنام خود را با هزینه 250 دلار آغاز کنند. پیِر (Pear) که مخفف عبارت «Personal Electric Automotive Revolution» به معنای انقلاب اتومبیل برقی شخصی است، یک شاسیبلند 5 سرنشینی دو ردیفه به شمار میرود که در اوهایوی آمریکا تولید خواهد شد.
جنسیس GV60 برقی | ورود از سال 2022 |
جنسیس GV60 را میتوان یک نسخه لوکستر از هویندای آیونیک 5 و کیا EV6 تصور کرد. این خودرو که ظاهری فریبنده دارد درحقیقت یک هاچبک محسوب میشود و پلتفرم خود را از مدلهای یادشده به عاریه گرفته است. طراحان جنسیس درکنار استفاده از پلتفرم نامآشنای هیوندای، به زرقوبرق دادن به بخش داخلی این خودرو پرداختهاند. GV60 در دو نسخه 225 و 429 اسب بخاری عرضه خواهد شد که هر دوی آنها دارای شتاب اولیه 4 ثانیهای هستند.
هوندا پرولوگ | ورود از سال 2024 |
هوندا هماکنون هیچ شاسیبلند تمام برقی را در آمریکا به فروش نمیرساند اما وعده داده که مدل آینده پرولوگ، این روند را تغییر خواهد داد. این کراساوور که نتیجه همکاری این شرکت با جنرالموتورز آمریکا محسوب میشود، بر پایه پلتفرم Ultium battery آمریکاییها ساخته خواهد شد؛ پلتفرمی که در سایر شاسیبلندهای جنرالموتورز چون کادیلاک لیریک، جمس هامر EV و... مورداستفاده قرار گرفته است. نسخه دیگر این خودرو که تحت برند آکورا عرضه خواهد شد، احتمالا با عنوان ADX راه خود را به بازار آمریکا باز خواهد کرد.
شاسیبلندهای جمعوجور هوندا و شورولت | ورود از سال 2027 |
همکاری جنرالموترز و هوندا به مدلهای پرولوگ و ADX ختم نمیشود و این دو مجموعه قصد دارند تا سال 2027، دستهای تازه از شاسیبلندهای جمعوجور را روانه بازار کنند. این خودروها از پلتفرم، باتری و مواد اولیه یکسانی بهره خواهند برد. هدف این کار نیز پاییناوردن هزینه تولید خودروهای برقی و نزدیکتر کردن هزینه نگهدار آنها با خودروهای درونسوز است.
جیپ EV | ورود از سال 2023 |
نخستین شاسیبلند برقی جیپ احتمالا یک کراساوور کوچک در اندازه مدل کنونی کامپس باشد. مجموعه مادر جیپ، استلانتیس، هنوز هیچ اشاره به چزئیات این خودرو نکرده است اما براساس شناختی که از جیپ داریم، میتوانیم حدس بزنیم که این شاسیبلند نیز در نسخههای متفاوت جادهای و آفرود عرضه خواهد شد.
لکسوس RZ | ورود از سال 2022 |
این شاسیبلند که بهعنوان نخستین خودروی تمام برقی لکسوس شناخته میشود، اشتراک بسیاری با برادران خود یعنی تویوتا bZ4X و سوبارو سولترا دارد. RZ از سیستم چهارچرخ محرک سود خواهد جست. موتور محور عقب این خودرو 200 اسب بخار قدرت خواهد داشت و متاسفانه هنوز اطلاعاتی درباره قدرت نهایی آن دردسترس نیست اما از آنجایی که مدل bZ4X بهطورکلی 215 اسب بخار قدرت تولید میکند، میفهمیم که RZ خودروی بهمراتب قدرتمندتری خواهد بود.
مازراتی گریکاله فولوره | ورود از سال 2023 |
گریکاله نقشی اساسی در روند برقیشدن مزراتی بازی خواهد کرد. این شرکت ایتالیایی تمامی مدلهای برقی خود را با پسوند فولوره (Folgore) به معنای آذرخش روانه بازار خواهد کرد. این شرکت هماکنون از گریکاله فولوره در کنار نسخه بنزینی پردهبرداری کرده است. نسخههای GT، مودنا و تروفئو این شاسیبلند از تابستان به دست خریداران خواهند رسید اما تا سال 2023 خبری از فولوره نیست.
مرسدسبنز EQA | ورود از سال 2022 |
EQA که قرار است بهعنوان کوچکترین شاسیییبلند برقی مرسدسبنز روانه بازار شود، 187 اسب بخار قدرت خواهد داشت. این شاسیبلند جمعوجور که با قیمتی 57 هزار دلاری روانه بازار خواهد شد، به سیستم چهارچرخ محرک مجهز خواهد بود و توان پیمایش مسافت 400 کیلومتر را خواهد داشت.
مرسدسبنز EQB | ورود از سال 2022 |
EQB درحقیقت همان نسخه برقیشده شاسیبلند نهچندان سابقهدار GLB است که حداقل به 221 اسب بخار قدرت و توان پیمایش مسافت 320 کیلومتر مجهز خواهد شد. مرسدسبنز این خودرو را با ترکیب سه ردیفه نیز عرضه خواهد کرد اما ساختار و اندازه آن بیشتر مناسب نهایتا 5 سرنشین است. این خودرو نیز همانند برادر کوجکتر خود از سیستم چهارچرخ محرک سود خواهد برد.
نیسان آریا | ورود از پاییز 2022 |
آریا آخرین خودرو برقی محسوب میشود که نیسان برای ساختنش از پلتفرم مدل لیف استفاده میکند. این خودرو نوید پیمایش مسافت 480 کیلومتر و ارائه 389 اسب بخار قدرت را میدهد. نیسان درکنار این موارد، قصد دارد تا آریا را به سیستم نیمهخودران «پروپایلوت 2.0» مجهز کند. آریا نهایتا با قیمت 47,125 دلار به فروش خواهد رسید.
پولاستار 3 | ورود از سال 2022 |
خودروی برقی دیگر پولاستار، 3 نام دارد و سازندهاش از آن با عنوان «شاسیبلند برقی عملکردبالا و آیرودینامیک» یاد میکند؛ بنابراین انتظار میرود با خودرویی شبیه بامو X4 یا مرسدسبنز GLC کوپه مواجه شویم. تنها اطلاعات موجود درباره این کراساوور میگوید که پولاستار آن را در دو نسخه تک و دو موتوری عرضه خواهد کرد.
پول استار 4 | ورود از سال 2023 |
هنوز اطلاعات زیادی درباره پولاستار 4 در دسترس نیست اما خود سازنده اعلام کرده که مدل 4 نیز همانند 3، یک کراساوور کوپه خواهد بود. تنها حدسی که میتوان درباره این خودرو زد، محدوده قیمت 50 هزار دلاری آن است.
پورشه ماکان برقی | ورود از سال 2023 |
پورشه اخیرا اعلام کرد که نسل بعدی کراساوور ماکان برقی خواهد بود. ماکان EV با همکاری آئودی و بر پایه پلتفرم PPE توسعه خواهد یافت. این خودرو از همان فناوری 800 ولتی نسل بعدی تایکان سود خواهد برد. این دو خودرو احتمالا در اجزای دیگری چون موتورها و بسته باتری نیز با یکدیگر یکسان باشند. پورشه برنامه دارد تا پیش از پایان سال جاری میلادی تولید ماکان برقی را آغاز کند.
تویوتا bZ4X | ورود از سال 2022 |
تویوتا وعده داده که تا پیش از فرارسیدن سال 2025 میلادی، مجموعهای خودروهای برقی تازه را وارد بازار کند که 7 دستگاه از آنها با پیشوند bZ عرضه خواهند شد. bZ4X که نامش شبیه پسورد وایفای میماند، آینده برقی تویوتا را بهخوبی به تصویر میکشد. این خودرو درحقیقت نسخه برقیشده کراساوور محبوب RAV4 است و میتواند سرنشینان خود را تا 400 کیلومتر همراهی کند. تویوتا bZ4X را به سیستم چهارچرخ محرک مجهز کرده و آن را بر پایه پلتفرم مشترک خود با سوبارو، e-TNGA، توسعه داده است. این پلتفرم به سازندگان اجازه میدهد تا خودروهایشان را در دو نسخه تک و دو موتوری عرضه کنند. قیمت این محصول تویوتا احتمالا نزدیک به 40 هزار دلار خواهد بود.
ولوو XC60 | ورود از سال 2024 |
ولوو اعلام کرده که سومین نسل شاسیبلند XC60 تنها بهصورت یک خودروی برقی عرضه خواهد شد. XC60 نخستین خودروی ولوو خواهد بود که از باتریهای جدید توسعهیافته توسط مجموعه «نورثولت» استفاده میکند. این فناوری حاصل دسترنج مرکز توسعه و تحقیقات مشترک ولوو و نورثولت در سوئد بوده که در سال 2022 عملیاتی شده است. همکاری این دو مجموعه به اینجا ختم نمیشود و آنها قصد دارند تا سال 2026، یک ابرکارخانه (گیگافکتوری) تولید باتری را در اروپا راهاندازی کنند. ولوو قصد دارد تا سال 2025، نیمی از درآمد خود را از راه فروش خودروهای برقی کسب کند و عرضه مدل XC60، نخستین قدم این شرکت در راستای تحقق این هدف است.