در بازار ایران، کراساور تویوتا با ابعاد کوچک، تقریبا ۱/۵ میلیارد تومان گرانتر از چانگان است. آیا خرید کرولا کراس هیبرید در مقابل چانگان CS55 پلاس منطقی است؟
ایران یکی از معدود کشورهای دنیا است که دسترسی عادلانه به خودروهای مدرن ندارد. مردم ما نهتنها با ممنوعیت واردات انواع خودرو ساخت برندهای مشهور مواجه هستند؛ مدلهای ساخت چین را با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی میخرند. حتی تولیداتی که برند ژاپنی یا اروپایی دارند هم، برای ورود به ایران از کارخانههای چینی خارج میشوند.
طی ماههای اخیر، تویوتا کرولا با دونسخهی تنفس طبیعی و هیبرید، عرضه شده است. این خودروها همراه پیشرانههای ضعیف، هماکنون بیش از ۴ میلیارد تومان در بازار آزاد قیمت دارند. در سمت دیگر، چانگان CS55 توانسته فراتر از تیگو ۷ مدیران خودرو یا لاماری ایما، جذب مشتری کند.
فروش بسیار خوب کرولا در بازار جهانی، مدیران تویوتا را مجاب کرد برای کراساور جدید خود، نام کرولا کراس را انتخاب کنند. این موضوع نشان میدهد که خودروی مذکور، یک کراساور کوتاه قد، کوچکتر از راو۴ است. از سال ۲۰۲۰ تا کنون، نسل اول کرولا کراس با تیراژ بالا در کشورهای ژاپن، تایلند، تایوان، برزیل، مالزی، چین، افریقای جنوبی، امریکا و حتی پاکستان مونتاژ میشود.
گروه خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. چانگان طی همکاریهای مشترکی با فورد، پژو – سیتروئن، مزدا و سوزوکی مدلهای متنوع خارجی را مونتاژ کرد و حالا یکی از مهمترین خودروسازان چین محسوب میشود. چانگان با فروش سالانه ۲/۳ میلیون دستگاه، یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است.
چانگان CS55 سال ۲۰۱۷ معرفی شد و سال ۲۰۲۱ با نسخهی جدید CS55 پلاس، به بازار چین رسید. این کراساور در ایران، از دیدگاه فنی و کلاس بدنه، رقیب فونیکس تیگو ۷ و لاماری ایما خواهد بود با این تفاوت که، چانگان CS55 پلاس در کشور سازنده، بسیار پرفروشتر است.
مقایسه طراحی تویوتا کرولا کراس با چانگان CS55 پلاس
اگر برند سازنده را در نظر نگیریم، چانگان CS55 پلاس به دلیل ابعاد بزرگتر و جزئیات پیچیدهتر، زیبایی بیشتری نسبت به کرولا کراس فراهم میکند. بحث جذابیت برای یک خودرو، به سلیقهی افراد مخالف مرتبط است اما نمیتوان ادوات پلاستیکی پرتعداد و سادگی خستهکننده در کراساور کوچک تویوتا را نادیده گرفت.
ابعاد | تویوتا کرولا کراس | چانگان CS55 |
---|---|---|
طول (میلیمتر) | ۴,۴۶۰ | ۴,۵۱۵ |
عرض (میلیمتر) | ۱,۸۲۵ | ۱,۸۶۵ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱,۶۲۰ | ۱,۶۸۰ |
فاصله محوری (میلیمتر) | ۲,۶۴۰ | ۲,۶۵۶ |
کرولا کراس با طول ۴,۴۶۰ میلیمتر، عرض ۱,۸۲۵ میلیمتر، ارتفاع ۱,۶۲۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۶۴۰ میلیمتر وارد ایران شده است. این خودرو، کمی بزرگتر از X55 مدیران خودرو محسوب میشود. چانگان cs55 با طول ۴,۵۱۵ و عرض ۱,۸۶۵ و ارتفاع ۱,۶۸۰ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۶۵۶ میلیمتر کمی بزرگتر از تیگو ۷ پرو است.
جلوپنجرهی بزرگ و مشبک، در تمام مدلهای کرولا کراس، سیاهرنگ است. سپر هم از پلاستیک ساخته شده و مهشکنهای کوچک ارزانقیمت را داخل خود جای میدهد. حجمدهی بدنه برای کاپوت جلو و طرفین نمای اصلی، نکتهی مثبت تویوتا کرولا کراس محسوب میشود. همچنین خط لبهی کاپوت به خوبی تا جلوپنجره کشیده شده و فاقد زایدهی اضافی است.
در پشت، چراغهای باریک و کشیده الهام گرفته از تویوتا راو۴ برای کرولا کراس استفاده شده است. جایگاه مناسب پلاک، بال انتهای سقف، آنتن کوسهای و خطوط گلگیر، نکات مثبت در طراحی عقب این خودرو هستند؛ هرچند که بخش بزرگی از سپر، پلاستیکی و ارزان قیمت است.
در نمای اصلی چانگان cs55، کشیدگی کاپوت تا لبهی جلوپنجره و چراغها، ظرافت در طراحی را به خوبی نشان میدهند. فاصله خطوط در محل اتصال قطعات بدنه، مثل گلگیرها و درهای ورود به کابین، بسیار نزدیک است و کیفیت مونتاژ چانگان در مقایسه با خودروسازان ایرانی را ثابت میکند. از سویی دیگر، برای حجمدهی سپرها و جایگاه مخصوص مهشکن، برجستگیهای بیشاز نیاز دیده نمیشود.
در عقب، شیب شیشهی پشت به حس کوپه و اسپرت چانگان cs55 پلاس کمک میکند. برجستگی چراغها و عدم پیوستگی در آنها، نکته مثبت و عدم تبعیت از دیگر خودروهای چینی محسوب میشود. سپر و درپوش صندوق در CS55 پلاس، حجمدهی بسیار خوبی دارند و جایگاه مناسب برای پلاک فراهم میکنند. البته حفرههای طرفین بدنه، ارتباطی با اگزوز ندارند و کاملا تزئینی هستند.
مقایسه کابین تویوتا کرولا کراس با چانگان CS55 پلاس
هرچند که بحث زیبایی ظاهری در نمای بیرونی کرولا کراس و CS55 را سلیقهای توصیف کردیم؛ اما برای کابین، چانگان برندهی مطلق است. نهتنها سبک طراحی و المانهای جذاب در اتاق خودروی چینی، بسیار جذابتر هستند؛ مواد استفاده شده در کراساور تویوتا نیز، ارزانقیمت و فاقد کیفیت به نظر میرسند.
عدم استفاده از ترمز دستی اهرمی، دیگر نکتهی مثبت کابین است اما دسته دندهی بزرگ و سادگی کنسول بین صندلی، نکتهی منفی محسوب میشود. سیستم سرگرمی از مانیتور ۸ اینچ لمسی استفاده میکند و پنل پشت فرمان، ساده و عقربهای است. بخش بالای داشبورد در مدلهای مختلف، از خاکستری تیره تشکیل شده اما قسمت میانی به رنگ صندلیها، سیاه، کرم روشن یا حتی قرمز است. فرمان کاملا گرد با ادوات پلاستیکی و پوشش چرم مصنوعی، حس یک خودروی کلاسیک ساخت تویوتا را تداعی میکند.
کرولا کراس به خوبی ۴ سرنشین بلند قد را داخل خود جای میدهد و فضای باورنکردنی ۶۸۰ لیتر برای صندوق عقب فراهم میکند. اگر صندلیهای ردیف دوم جمع شوند، حمل بار با حجم ۱۷۵۰ لیتر ممکن خواهد شد.
داشبورد و چیدمان نمایشگرهای چانگان CS55 پلاس الهام گرفته از خودروهای مدرن پژو به نظر میرسد. پشت فرمان، پنل رنگی ۱۰ اینچ وجود دارد و نمایشگر لمسی ۱۲/۲۳ اینچ است. این کراساور چینی از دستهی دندهی کوتاه با عملکرد الکترونیک استفاده میکند. همچنین فرمان بیضی شکل با پوشش چرم، حس بسیار خوبی به راننده میدهد.
چانگان CS55 پلاس برای ۴ سرنشین بلندقد، مناسب است و همراه صندلیهای تمام چرم، سفرهای بین شهری را بهبود میدهد. فضای صندوق، ۴۷۵ لیتر است که پس از جمع شدن صندلیهای عقب، به ۱۴۱۵ لیتر میرسد.
مقایسه فنی تویوتا کرولا کراس با چانگان CS55 پلاس
کرولا کراس تمام بنزینی مجهز به پیشرانه ۲ لیتر تنفس طبیعی و گیربکس CVT اتوماتیک است. این مدل، ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر است.
کرولا کراس هیبرید وارداتی ۲۰۲۴ مجهز به پیشرانه ۲ لیتر تنفس طبیعی همراه یک موتور برقی کمکی و گیربکس CVT اتوماتیک است. مجموع قدرت این مدل، ۱۹۶ اسب بخار با گشتاور ۱۹۰ نیوتنمتر خواهد بود. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر در صد کیلومتر است. این خودرو با سیستم محرک جلو وارد ایران شده اما در بازار جهانی، نسخهی دو دیفرانسیل نیز دارد.
تنها محرک ارایه شده برای CS55 پلاس، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۷۸ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتنمتر است. این محصول بنابر ادعای سایتهای چینی، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت نیز، ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. چانگان CS55، با گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ تولید میشود. این محصول، فاقد سیستم دو دیفرانسیل است و صرفا به صورت محرک جلو، وارد ایران خواهد شد.
کاتالوگ رسمی شرکت برساوش برای کرولا کراس هیبرید منتشر شده و کاتالوگ چانگان CS55 پلاس سایپا نیز موجود است. مهمترین تفاوت امکانات این دو خودرو به سیستم ایمنی تویوتا مربوط میشود که تجهیزات ذیل را ارایه میدهد:
- هشدار از برخورد از جلو PCS
- رادار کروز کنترل دینامیکی DRCC
- رادار هشدار خروج از خط LDA
- رادار حرکت بین خطوط LTA
- کنترل نوربالای خودکار AHB
- تابلو خوان جاده ای RSA
- خودکار توقف اضطراری EDSS
- کمک راننده فعال PDA
مقایسه قیمت تویوتا کرولا کراس با چانگان CS55 پلاس
مورد عجیب برای این دو خودرو، قیمت مشابه برای نسخههای ثبت نامی است. در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، کرولا کراس هیبرید ۲/۴۳ قیمتگذاری شده و CS55 پلاس سایپا، ۲/۲۶۸ میلیارد تومان است. در بازار آزاد برای کرولا کراس هیبرید ۲۰۲۴ صفر کیلومتر، حدود قیمت ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان وجود دارد؛ اما در نمایشگاههای خودرو، چانگان CS55 پلاس ۱۴۰۴ تقریبا ۲/۸ تا ۳ میلیارد تومان قیمتگذاری شده است.
𝐀𝐥𝐢
۴ خرداد ۱۴۰۴صد در صد چانگان ارزنده تره
مهردادکمال
۵ خرداد ۱۴۰۴انگار بگی الهلال از رئال مادرید قویتره
فقط تنفس طبیعی
۵ خرداد ۱۴۰۴فقط تنفس طبیعی
froG-driVer
۵ خرداد ۱۴۰۴در کمال تأسف قبول دارم
Lyting
۶ خرداد ۱۴۰۴من تو این بازه قیمت لاماری رو ترجیح میدم
روح الله حیدری جامع بزرگی
۵ خرداد ۱۴۰۴این ماشین که شما میخرید کرولاکراس ساخت ژاپن نیست و همه قطعات آن و حتی طراحی ظاهر آن در چین انجام شده و کیفیت لازم را ندارد. مطمئن باشید که به همین خاطر بوده که اجازه واردات به ایران داشته. این ماشین در حقیقت یک خودرو چینی فقط با برند و آرم تویوتا هست و هیچ ربطی به تویوتا ندارد. قطعات آن حتی بیکیفیتتر است خودروهای برند اصلی چین میباشد. لوازم یدکی آن نایاب و در ایران قابل تهیه نیست. شما حتی در سایت اصلی تویوتا جستجو کنید خودرویی با این شکل و شمایل و این قیافه که مربوط به تویوتا باشد وجود خارجی ندارد.
پیمان
۵ خرداد ۱۴۰۴حاجی تو کدوم سایت تویوتا رفتی که تویوتا کرولا کراس ندارد.
https://www.toyota.com/corollacross/
امین
۸ خرداد ۱۴۰۴استاد
محصولات تویوتا تو ۲۰ تا کشور داره مونتاژ میشه
و هیچ وقت تویوتا اجازه نمیده کیفیت پایین بیاد تا اعتبار برند تویوتا زیر سوال بره
الان ایفون هم داره داخل چین تولید میشه
باید گفت ایفون های چینی بدرد نمیخورن؟
Car love
۵ خرداد ۱۴۰۴به همون دلیلی که جاپون فنا تو مقایسه اپتیما و هونگچی میگفتن هونگچی بهتره،به همون دلیل هم اینجا چانگان بهتره 😂
چقدر بهشون برخورده 😂😂😂
sunmartin
۶ خرداد ۱۴۰۴دمت گرم
وقتی چینی ها با کیا هیوندا چهارمین خودرو ساز جهان مقایسه و تصمیم میگیرید چینی بهتره اینجا هم چانگان صد در صد از ژاپنی تویوتا بهتر و ارزنده تره 😚
آرمان
۱۰ خرداد ۱۴۰۴اونی که داره کرولا سوار میشه اصلا به برند های چینی فکر نمیکنه . ولی اونی که چینی سواره همش توی فکر تویوتاست….
فرقش اینه ….
hosen
۴ خرداد ۱۴۰۴چانگان واقعا بهتره
محمود
۴ خرداد ۱۴۰۴داری شوخی میکنی؟ خب معلومه کی برندست تویوتا اون موقع تو میری چینی میخری؟ بابا برو تویوتا بخر صد سال عمرشه
۵ خرداد ۱۴۰۴یکو نیم میلیارد پول قرض میدی برم 7x ب… نه چیز تویوتا بخرم به جون بچم دو هفته ای پس میدم بعد اون موقع دلار هم تازه ارزونتر میشه پس ارزش پولت میره بالا
دیا
۵ خرداد ۱۴۰۴طراحی کرکلا کراس خیلی از چنگان بهتره کسب که از نزدیک این ماشینو دیده باشه میفهمه که یه سر و گردن از چنگان بالاتره.
مصطفی
۵ خرداد ۱۴۰۴آیا چانگان اصالت و سابقه تویوتا کرولا را هم دارد؟ در دراز مدت می توان نتیجه گرفت که هزینه های جانبی نگهداری از تویوتا چقدر از چانگان پایین تر است و دوام تویوتا چقدر بیشتر از چانگان است. چانگان دارای یک طراحی روز پسند است و در درازمدت از مد می افتد و به چشم خریدار کهنه می شود ولی تویوتا از زبان طراحی استفاده می کند که با گذشت زمان همچنان دل نشین است و باعث دلزدگی خریدار نمی شود.
من قطعا تویوتا را انتخاب خواهم کرد چرا که داشتن یک ماشین با اصالت و ساده بیشتر کاربردی است تا یک ماشین زیادی پیچیده و بدون اصالت
میثم
۵ خرداد ۱۴۰۴بعنوان کسی که طرفدار برند هوندا هستم، با قطعیت میگم کرولا کراس خیلی بهتره؛ فریب مشخصات و ظاهر رو نخورید؛ شاید در نگاه اول وضعیت چانگان بهتر باشه ولی بعد از 3 سال خودتون متوجه میشید که انتخاب چانگان بجای تویوتا چقدر اشتباهه. وقتی کابین ماشین بعد از یک سال شروع به تق تق کرد تازه میگید عجب اشتباهی کردید. همه چیز که اسب بخار نیست. شما ماشین رو میگیری که استفاده کنی نه اینکه تو پیست مسابقه بدی
سینا
۵ خرداد ۱۴۰۴با سلام و خسته نباشید ، توضیحات کارشناس شما درست نبوده و از روی تقلید وتکرار و سیاسی زده بود ، این تیوتا است که تصمیم میگیرد کجا تولید کند ، تیوتا در چین الان اکثر مدل های معروف خودش را تولید میکند و به تمام دنیا صادر میکند نه اینکه ایران تیوتا ی ژاپنی ساخت چین را می آورد . در ضمن خیلی از ماشین های اروپایی الان در حال واردات میباشد .. موفق باشید
علی
۵ خرداد ۱۴۰۴سلام و وقت به خیر ،
دوستان من ماشین ام جی جی تی 2024 رو ثبت نام کردم و متاسفانه شرکت بسیار بدقولی کرده تا به این لحظه ماشین رو تحویل نداده الان هم پیشنهاد دادن که اگر میخواید حواله ماشینتون رو به خود شرکت بدید و یه گک امپو هیبرید از شرکت آرتابان بردارید (بدون اینکه پولی سر بدم) در ضمن گک امپو تو شوروم پارکه و میتونم تو چند روز ماشین رو بیارم پارکینگ خونم حالا به نظرتون چیکار کنم منطقی تره؟
وایستم ماشین خودم برسه یا حواله رو بدم به شرکت گک رو بردارم ؟
باشو
۵ خرداد ۱۴۰۴سلام کگ رو بردار خودت رو معطل نکن مخصوصا اگر موتور 2لیتری تنفس طبیعی و هیبرید هست شک نکن به نفعته
۵ خرداد ۱۴۰۴داداش عمرا تحویل بدن به جاش بهت دو تا فردا ۵۱۱ میدن
محمود۶۶
۵ خرداد ۱۴۰۴البته هیچوقت هم قیمت نبودن. زمانی که تویوتا ۲ وخورده ای قیمت ثبت نامی داشت قیمت ثبت نامی چانگان یک و خورده ای بود و واردات و قیمت گذاری جدید کرولا کراس هنوز انجام نشده و احتمالا نزدیک به چهار میلیارد خواهد بود. با این اختلاف قیمت چانگان ارزش خرید داره
باشو
۵ خرداد ۱۴۰۴درسته که چانگان هم خودرو ساز بی سابقه ای نیست و در حال پیشرفت هست و ماشینش با امکانات بیشتری هست این واقعیته که باید پذیرفت اما تویوتا برای مصرف کننده ای مثل من که اهل مد و تنوع نیس و چندسال فقط میخواد بی دردسر سوارشه و از نقطه A بره به نقطه ی B قطعا تویوتا گزینه معقول و بهتری هست، منتها هستن عزیزانی که تنوع طلب هستن ماشین سالیانه حتی شش ماه عوض میکنند در اون صورت چانگان بهتره براشون مهم هم نیست که روی فروشش چ اتفاقی براشون میافته میخرن شش ماه پز میدم میفروشند یکی دیگه
شاهپور
۵ خرداد ۱۴۰۴Cs55 ماشین خوبیه اما من ۲ تا مشکل اساسی باهاش دارم، یکی اینکه زمستان گربه از زیر وارد محفظه موتورش میشه و از گرمای آن استفاده میکنه و دومی هم خرابی ۳باره برف پاک کن آن که مشکلات خنده آوری هست و گویا سایپا نمیتونه حلش کنه
منصور
۵ خرداد ۱۴۰۴همین تویوتا از هر لحاظ ،ارزنده تر از گرانترین و پر آپشن ترین ماشین چینی بازار ، یعنی تیگو ۸ پرو مک……ه .
در برابر تویوتا ،اینا اسباب بازی هم نیستن.
یکی از مردم
۶ خرداد ۱۴۰۴داداش در مقابل تیوتا بله اما کرولای موجود ۳ تومنم ارزش نداره
یارا
۵ خرداد ۱۴۰۴باید بحث تعصب رو کنار بذاریم
همونطور که در این مقاله نوشته شده کرولا کراس هم از نظر متریال هم از نظر بازدهی فنی یک لول از چانگان ضعیف تره
ضمن اینکه این دو خودرو توی قیمت کارخونه تفاوت چندانی ندارند
باید قبول کنیم دوران تویوتایی که ۲۰ سال پیش ماشین تولید میکرد تمام شده
مهربد
۶ خرداد ۱۴۰۴“کرولا کراس هیبرید وارداتی ۲۰۲۴ مجهز به پیشرانه ۲ لیتر تنفس طبیعی همراه یک موتور برقی کمکی و گیربکس CVT اتوماتیک است. مجموع قدرت این مدل، ۱۹۶ اسب بخار با گشتاور ۱۹۰ نیوتنمتر خواهد بود.”
گشتاور اشتباه ذکر شده است..!
Lyting
۶ خرداد ۱۴۰۴قطعا چانگان
کرولا امکانات خیلی ضعیفی داره
تویوتا سواری برای تازه به دوران رسیده هاست مخصوصا لندکروزر ها
یکی از مردم
۶ خرداد ۱۴۰۴کرولا کراس موجود در مقابل چانگان مد نظر به حساب نماید لگنه
اصغر
۹ خرداد ۱۴۰۴سلام وقت به خیر
خوشبختانه یا متاسفانه باید قبول کنیم که خودروهای چینی با خودروهای اروپایی وامریکایی دارند رقابت میکنند هم درتولید وکیفیت سطتح بالای قرار دارند