افزایش میانگین قیمت خودروها و حذف مدلهای ارزانقیمت در بازارهای جهان
تا پایان سال آینده ممکن است حتی یک خودرو هم با قیمت زیر 20 هزار دلار در بازار آمریکا وجود نداشته باشد زیرا میتسوبیشی میراژ، کیا ریو و نیسان ورسا بهزودی از این بازار کنار خواهند رفت. اینها به 10 خودروی زیر 20 هزار دلار دیگری میپیوندند که از سال 2019 از بازار آمریکا رخت بربستند. دلیل اصلی این موضوع شیوع بیماری کرونا است. قبل از سال 2019 میانگین قیمت خودروها در بازار آمریکا زیر 34 هزار دلار بود که ارزانترین محصولات خودروسازان مختلف نقش پررنگی در پایین نگهداشتن این میانگین داشتند اما با شیوع کرونا همهچیز تغییر کرد زیرا مشکلات زنجیرهٔ تأمین قطعات در سال 2020 و پسازآن هزینههای تولید را بالا برد.
این موضوع اما این بهانه را هم دست خودروسازان داد تا ارزانترین خودروهای خود را بیسروصدا و بدون معرفی جایگزین کنار بگذارند. فورد فییستا و شورلت کروز هردو در پایان سال 2019 کنار رفتند، اسمارت در همان سال بهطور کامل از بازار آمریکا خارج شد و بین سالهای 2019 تا 2023 هیوندای اکسنت، فورد اکواسپرت، فولکسواگن بیتل و شورلت اسپارک را هم از دست دادیم که همگی جزء ارزانترین خودروهای بازار بودند. البته به گفتهٔ «تایسون جومینی» معاون ارشد بخش دادهها و تجزیهوتحلیل جیدی پاور این لزوماً پدیدهٔ جدیدی نیست:
پایان تولید ارزانترین خودروها به چند سال قبل از کرونا بازمیگردد و چیزی که در دوران کرونا دیدیم این بود که خودروسازان مدلهای گرانتر خط تولید خود را در اولویت قرار دادند. این موضوع زمانی شروع شد که چیپها کمیاب شدند و خودروسازان میبایست عاقلانه انتخاب میکردند که منابع محدود را در کجا استفاده کنند.
به گفتهٔ وی، برخی از برندها مثل هوندا با بهبود شرایط تأمین قطعات، تیپهای ارزانتر را دوباره برای خودروهای خود ارائه کردهاند اما حتی خودروی کامپکتی مثل سیویک در سال 2024 هنوز نزدیک به 25 هزار دلار قیمت دارد، آکورد اکنون خودرویی 28 هزار دلاری است که 4 هزار دلار از سال 2019 گرانتر است و نمیتوان یک CR-V را با قیمت زیر 30 هزار دلار خرید. به همین دلیل، میانگین قیمت خودروهای نو در سال 2023 در آمریکا به 46 هزار دلار رسیده است که جهشی 36 درصدی را نسبت به سال میانگین 33,700 دلاری سال 2019 نشان میدهد. با توجه به اینکه میانگین حقوق سالانه در ایالاتمتحده در سال 2023 حدود 60 هزار دلار است، اکثر آمریکاییها نمیتوانند بدون گرفتن وام پنجساله خودرویی با قیمت 46 هزار دلاری بخرند. این در حالی است که در سال 2019 میانگین درآمد سالانه بیش از 68 هزار دلار بود.
بااینحال، بارقههای امیدی وجود دارد زیرا میانگین قیمت خودرو در آمریکا امسال برای اولین بار از زمان شیوع کرونا کاهش پیدا کرده و همچنان رو به کاهش است. جومینی دراینباره میگوید:
جیدی پاور پیشبینی میکند که قیمت خودروهای نو بهطور متوسط در سال 2024 با 1,100 دلار کاهش به 44,900 دلار برسد. برای ماه فوریه پیشبینی کاهشی بیش از 1,900 دلاری و رسیدن به میانگین 44 هزار دلار را داریم
بنابراین، برای خریداران خودروهای نو خبرهای خوبی در راه است اما بازار خودروهای کارکرده هنوز شرایط نابسامانی دارد که از اواسط سال 2021 آغاز شد. سال آینده حتی خودروهای کارکردهٔ کمتری در دسترس خریداران قرار خواهد داشت جومینی دراینباره میگوید:
عرضهٔ خودروهای کارکرده پنج سال قبل از کرونا 16.3 میلیون دستگاه بود اما در سال 2024 این رقم پس از چهار سال کاهش متوالی به 13.7 میلیون دستگاه خواهد رسید
ازآنجاییکه خودروهای ارزانقیمت روزبهروز کمتر میشوند، بازار بکری برای عرضهٔ خودروهای جدید با قیمت زیر 30 هزار دلار وجود خواهد داشت. جومینی دراینباره میگوید:
فضای زیادی برای همهٔ خودروسازان وجود داد که بتوانند بازهٔ قیمتی زیر 30 هزار دلار را تصاحب کنند. قبل از کرونا، 47 درصد از فروش خودروهای نو زیر 30 هزار دلار بود اما امروز تنها 17 درصد است. در حال حاضر بازهٔ زیر 30 هزار دلار را خودروهای کارکرده پوشش دادهاند
هرچند بسیاری از خودروسازان مشهور و معتبر از بازار خودروهای زیر 30 هزار دلار خارج شدهاند اما تهدیدی به اسم چین وجود دارد که میتواند برای عرضهٔ خودروهای ارزانقیمت به برندهای باسابقه فشار وارد کند. خودروسازان این کشور مثل چری، بیوایدی و گریت وال در سال 2023 در اروپا بیش از 400 هزار دستگاه خودرو فروختهاند. سهم فعلی این شرکتها از بازار اروپا حدود 8 درصد است اما کارشناسان انتظار دارند این رقم تا سال 2025 به 15 درصد افزایش پیدا کند.
چری بهعنوان یکی از بزرگترین خودروسازان چین قصد دارد طی چند سال آینده وارد بازار آمریکا شود. این شرکت هماکنون برخی محصولات خود را در مکزیک با قیمت زیر 30 هزار دلار عرضه میکند و این کشور را راهی برای ورود به بازار آمریکا میبیند. معاون اجرایی چری سال گذشته در مصاحبهای با موتورترند گفت:
بازار ایالاتمتحده برای ما بسیار مهم است و هماکنون یک نقشهٔ راه برای ورود به آمریکا داریم اما نمیتوانم چیز بیشتری در مورد استراتژی چری بگویم.
چری ابتدا در سال 2005 و سپس در سال 2020 قصد ورود به بازار آمریکا را داشت اما هر دو بار در این کار ناکام ماند. بااینحال، شرکت چینی وعده داده است که این بار متفاوت خواهد بود. بااینحال، بخش خودروهای زیر 20 هزار دلار چه میشود؟ احتمالاً این بخش از بین میرود. فروش خودرو سال گذشته در آمریکا به 15.5 میلیون دستگاه رسید و هیچ نشانهای از کاهش ندارد. فروش خودرو در این کشور حتی با وجود افزایش قیمت همچنان رو به افزایش است که این یعنی خودروسازان انگیزهای برای ساخت مدلهای ارزانتر نخواهند داشت.