نگاهی به کراساوورهای 20 هزار دلاری بازار آمریکا به بهانه معرفی شورلت ترکس
چندی پیش شورلت از نسل جدید کراساوور ترکس رونمایی کرد که به دلیل ویژگیهای جذاب و قیمت مناسب، موردتوجه قرار گرفت. این خودرو اما به بخش بسیار شلوغی از بازار وارد میشود و رقبای فراوانی خواهد داشت که در ادامه قصد معرفی آنها را داریم. اینها دستهٔ جدیدی از کراساوورهای کامپکت هستند که چند سالی است پدید آمدهاند و در بازار بین کراساوورهای سابکامپکت و کراساوورهای کامپکت بزرگتر مثل تویوتا رافور و هوندا CR-V قرار میگیرند؛ بنابراین، در لیست ما مدلهای سابکامپکتی مثل هیوندای کُنا جایی ندارند.
شورلت ترکس
پیشرانهٔ پایه | 1.2 لیتری I3 توربو |
قدرت | 137 اسب بخار |
گشتاور | 220 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفر تا 96 | 8.6 ثانیه |
طول | 4,537 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,700 میلیمتر |
قیمت پایه | 21,495 دلار |
نسل جدید ترکس با قیمت پایهٔ 21,495 دلاری ارزانترین محصول شورلت خواهد بود. این خودرو در پنج تیپ مختلف به بازار عرضه میشود که گرانترین آنها تیپ اکتیو با قیمت 24,995 دلار است. همهٔ این تیپها فقط با یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری سه سیلندر توربو ارائه میشوند که 137 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین نیروی موتور هم فقط به چرخهای جلو منتقل میشود و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود ندارد. هرچند ترکس با این پیشرانه از همهٔ رقبای خود ضعیفتر خواهد بود ولی قدرت آن برای یک کراساوور کامپکت ارزانقیمت نسبتاً کافی به نظر میرسد. ترکس همچنین کمبود قدرت خود را با ویژگیهای دیگری مثل طراحی جذاب، کابین چشمگیر و تجهیزات فراوان جبران میکند.
تویوتا کرولا کراس
پیشرانهٔ پایه | 2.0 لیتری I4 |
قدرت | 169 اسب بخار |
گشتاور | 203 نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 9.2 ثانیه |
طول | 4,460 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,639 میلیمتر |
قیمت پایه | 23,780 دلار |
کرولا کراس جدیدترین کراساوور تویوتا در بازار آمریکا محسوب میشود که بین مدلهای C-HR و رافور قرار میگیرد. این خودرو در آمریکا فقط با یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه میشود که 169 اسب بخار قدرت و 203 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی موتور هم یک گیربکس CVT در نظر گرفته شده است اما برخلاف شورلت ترکس، برای کرولا کراس امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. بااینحال، این کراساوور ژاپنی با وجود قدرت بیشتر نسبت به ترکس، شتاب کندتری دارد. کرولا کراس در آمریکا در سه تیپ عرضه میشود که از 23,780 تا 27,910 دلار قیمت دارند.
هوندا HR-V
پیشرانهٔ پایه | 2.0 لیتری I4 |
قدرت | 158 اسب بخار |
گشتاور | 187 نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 9.4 ثانیه |
طول | 4,567 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,664 میلیمتر |
قیمت پایه | 24,895 دلار |
نسل جدید هوندا HR-V که بهتازگی راهی بازار شده، با افزایش طول 226 میلیمتری، بسیار بزرگتر از نسل قبلی شده است. همچنین در نسل جدید این خودرو، نسخههای اروپایی و آمریکایی آن کاملاً از هم متفاوت و مجزا شدهاند. نسخهٔ آمریکایی مدلی بزرگتر است که روی پلتفرم سیویک ساخته شده درحالیکه نسخهٔ اروپایی از پلتفرم هاچبک جاز استفاده میکند. HR-V جدید در آمریکا فقط با یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ارائه میشود که 158 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور همان نمونهای است که در آمریکا برای سیویک پایه ارائه میشود. HR-V در حالت استاندارد کراساووری محرک جلو است اما برای همهٔ تیپهای آن سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش خواهد بود.
مزدا CX-30
پیشرانهٔ پایه | 2.5 لیتری I4 |
قدرت | 186 اسب بخار |
گشتاور | 252 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 7.6 ثانیه |
طول | 4,394 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,654 میلیمتر |
قیمت پایه | 23,775 دلار |
مزدا CX-30 یکی از بهترین و جذابترین خودروهای این لیست محسوب میشود. این مدل در سبد محصولات مزدا بالاتر از CX-3 و پایینتر از CX-5 قرار میگیرد. این کراساوور ژاپنی با برخورداری از یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی که 186 اسب بخار قدرت و 252 نیوتن متر گشتاور دارد، قویترین خودروی این لیست محسوب میشود اما بااینوجود، مزدا نسخهٔ توربوشارژ همین موتور را هم برای آن ارائه میکند که 250 اسب بخار قدرت دارد. البته قیمت نسخهٔ توربوشارژ CX-30 از 31,775 دلار آغاز میشود. برتری دیگر CX-30 هم برخورداری از سامانۀ چهارچرخ محرک بصورت استاندارد در همه تیپها است.
سوبارو کراسترک
پیشرانهٔ پایه | 2.0 لیتری H4 |
قدرت | 152 اسب بخار |
گشتاور | 196 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی/ CVT |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 9.2 ثانیه |
طول | 4,465 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,664 میلیمتر |
قیمت پایه | 24,870 دلار |
یکی دیگر از کراساوورهای قابلتوجه در این بخش سوبارو کراسترک است. این خودرو هم مثل مزدا در تمام تیپها بهصورت استاندارد از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد. بااینحال، هرچند در تیپهای بالایی کراسترک یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری تنفس طبیعی با 182 اسب بخار قدرت ارائه میشود اما موتور پایهٔ آن یک نمونهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تخت تنفس طبیعی است که 152 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال قدرت این گیربکس هم بهصورت استاندارد از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد اما گیربکس CVT هم برای آن قابل سفارش است که قیمت پایه را به 27,570 دلار افزایش میدهد. برای کراسترک همچنین یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی هم با 148 اسب بخار قدرت ارائه میشود.
فولکسواگن تائوس
پیشرانهٔ پایه | 1.5 لیتری I4 توربو |
قدرت | 158 اسب بخار |
گشتاور | 250 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک/7سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 7.4 ثانیه |
طول | 4,465 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,690 میلیمتر |
قیمت پایه | 25,450 دلار |
فولکسواگن تائوس یکی از جدیدترین خودروهایی است که به این کلاس در بازار ایالاتمتحده وارد شده است. این خودرو در آمریکا فقط با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو عرضه میشود که 158 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. مثل اکثر خودروهای این لیست، تائوس هم بهصورت محرک جلو و چهارچرخ محرک قابل خریداری است با این تفاوت که انتقال نیرو در نسخهٔ محرک جلو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد درحالیکه در نسخهٔ چهارچرخ محرک این کار توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه انجام میشود. تائوس در سه تیپ مختلف در آمریکا عرضه میشود که قیمت گرانترین آنها بنام SEL از 35,830 دلار شروع میشود.
کیا سلتوس
پیشرانهٔ پایه | 2.0 لیتری I4 |
قدرت | 146 اسب بخار |
گشتاور | 180 نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 8.6 ثانیه |
طول | 4,369 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,629 میلیمتر |
قیمت پایه | 24,135 دلار |
کیا سلتوس کوچکترین خودروی این لیست محسوب میشود و باید آن را جزء بزرگترین کراساوورهای سابکامپکت بازار قرار داد ولی بااینحال، این خودرو به لطف پیشرانههای قدرتمند و کابین جادار، توان رقابت با کراساوورهای کامپکت را دارد. پیشرانهٔ پایهٔ سلتوس یک 2 لیتری تنفس طبیعی با 146 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور است اما یک پیشرانهٔ قویتر هم برای آن ارائه میشود که از نوع 1.6 لیتری توربو با 175 اسب بخار قدرت است. انتقال نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد درحالیکه موتور پایه به یک گیربکس CVT متصل میشود. بهجز تیپ پایهٔ S، تمام مدلهای سلتوس بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند.
شورلت تریلبلیزر
پیشرانه | 1.3 لیتری I3 |
قدرت | 155 اسب بخار |
گشتاور | 236 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 9.4 ثانیه |
طول | 4,412 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,639 میلیمتر |
قیمت پایه | 23,295 دلار |
جالب اینکه در سبد محصولات خود شورلت هم کراساوور دیگری تقریباً هماندازه و همقیمت ترکس بنام تریلبلیزر وجود دارد. البته به اعتقاد شورلت، بازار هدف این دو خودرو متفاوت بوده و رقیب داخلی یکدیگر محسوب نمیشوند. پیشرانهٔ پایهٔ تریلبلیزر همان نمونهٔ 1.2 لیتری توربوشارژ 137 اسب بخاری ترکس است اما با پرداخت تنها 2 هزار دلار بیشتر، برای این خودرو یک موتور قویتر 1.3 لیتری توربو هم قابل سفارش خواهد بود که 155 اسب بخار قدرت و 236 نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین درحالیکه پیشرانهٔ پایه فقط بهصورت محرک جلو و با گیربکس CVT ارائه میشود، موتور 1.3 لیتری به گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک متصل شده و سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن قابل سفارش است.