بهترین خودروی چینی دست دوم تا 800 میلیون
ازآنجاییکه خودروهای چینی معمولاً افت قیمت زیادی در نمونههای دستدوم دارند، هماکنون میتوانید مدلهای نسبتاً مجهز و قدرتمند زیادی را با قیمتی مناسب پیدا کنید.
اگر راین R3 را در نظر نگیریم که اصلاً بازار بزرگی ندارد، در حال حاضر ارزانترین خودروی چینی صفرکیلومتر در بازار کشورمان جک J4 است که در بازار با قیمتی در حدود 850 میلیون تومان خریدوفروش میشود. J4 اما سدانی کوچک با ظاهری نهچندان زیبا و تجهیزات اندک است که خیلیها آن را نمیپسندند. با کمتر از قیمت یک جک J4 اما هماکنون میتوان خودروهای چینی کارکردهٔ زیادی پیدا کرد که گزینههای جذابتری به نظر میرسند. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم با خودروهای چینی کارکردهای آشنا شویم که هماکنون زیر 800 میلیون تومان قیمت دارند.
همچنین بخوانید: با بودجه 200 میلیون تومان چه خودروهایی میتوان خرید؟
امویام X33 New مدل 1394 و 1395
حدود قیمت: 650 تا 750 میلیون تومان
حدود یک دهه پیش، X33 مشهورترین شاسیبلند چینی بازار کشورمان محسوب میشد. این خودرو که اولین کراساوور مدیران خودرو بود، ابتدا در سال 1389 با پیشرانهٔ 2 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس دستی به بازار آمد. سپس مدیران خودرو از سال 1393 تا 1395، نسخهٔ دوم این کراساوور را به بازار فرستاد که در قسمت جلو فیسلیفت نسبتاً بزرگی را تجربه کرده بود و با نام X33 نیو عرضه شد. تغییر مهم این نسخه اما تجهیز به گیربکس اتوماتیک CVT بود که به همان موتور قبلی با 139 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور متصل میشد. X33 نیو در داخل نیز به داشبورد جدیدی مجهز شد که نمای بروزتری داشت. در حال حاضر، نمونههای کارکردهٔ این نسخه از X33 با گیربکس اتوماتیک و کارکرد زیر 200 هزار کیلومتر را میتوان با قیمتی بین 650 تا 750 میلیون تومان پیدا کرد.
جک J5 اتوماتیک مدل 1393 تا 1396
حدود قیمت: 550 تا 700 میلیون تومان
کرمان موتور در سال 1392 سدان J5 را ابتدا با پیشرانهٔ 1.5 لیتری و گیربکس دستی به بازار فرستاد. این خودرو به لطف طراحی پینینفارینا، یکی از زیباترین خودروهای چینی آن سالها محسوب میشد و حتی هنوز هم ظاهر هماهنگ و چشمنوازی دارد. J5 در بازار محدود کم تنوع کشورمان به خودروی محبوبی تبدیل شد و کرمان موتور خیلی زود نسخهٔ اتوماتیک آن را با پیشرانهٔ 1.8 لیتری قویتر روی خط تولید برد. این نسخه 141 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور داشت که حتی در قیاس با خودروهای توربوشارژ چینی امروزی هم ارقام قابلتوجهی هستند. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگرفت. هماکنون نمونههای کارکردهٔ J5 اتوماتیک بسته به مدل و کارکرد بین 550 تا 700 میلیون تومان قیمت دارند.
جیلی امگرند مدل 2013 و 2014
حدود قیمت: 550 تا 700 میلیون تومان
یکی از معدود خودروهای چینی وارداتی به کشورمان جیلی امگرند بود. این خودرو به لطف تبلیغات گسترده و کیفیت بالاتر محصولات جیلی نسبت به دیگر خودروهای چینی، در بازار ایران مورد استقبال قرار گرفت. امگرند در دو نسخهٔ سدان و هاچبک به ایران آمد که نسخهٔ سدان آن بیشتر خریدار داشت. علیرغم فروش مناسب اما امگرند تنها حدود دو سال وارد شد و به دلیل مشکلات مدیریتی شرکت واردکننده، پس از مدت کوتاهی واردات آن متوقف شد. به همین دلیل، نمونههای کارکردهٔ این سدان چینی علیرغم مشخصات فنی قابلقبول، با کمیابی قطعات مواجه هستند. امگرند به یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر مجهز است که 137 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو در نسخههای دستی و اتوماتیک CVT عرضه میشد.
دانگفنگ H30 کراس مدل 1395 تا 1398
حدود قیمت: 600 تا 750 میلیون تومان
این کراس هاچبک چینی که روی پلتفرم قدیمی سیتروئن ZX ساخته شده، در اواخر سال 1394 روی خط تولید ایرانخودرو رفت تا رقیبی برای ساندرو استپوی باشد. مزیت مهم H30 کراس نسبت به دیگر خودروهای چینی، استفاده از پیشرانهٔ 1.6 لیتری TU5 بود که از لحاظ تعمیرات و قطعات یدکی شرایط بسیار بهتری دارد و این مزیت در نمونههای کارکردی اهمیتی دوچندان خواهد داشت. همچنین H30 کراس از گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک آیسین هم بهره میبرد و به همین دلیل بود که در زمان عرضه با استقبال خریداران مواجه شد. هماکنون نیز نمونههای کارکردهٔ H30 کراس در قیاس با دیگر خودروهای چینی همرده قیمت بالاتری دارند. ایرانخودرو قصد عرضهٔ نسخهٔ سدان این خودرو را هم داشت که البته هیچگاه به نتیجه نرسید.
فاو بسترن B50F مدل 1393 تا 1395
حدود قیمت: 700 تا 800 میلیون تومان
گروه بهمن که با عرضهٔ سدانهای مزدا به شهرت رسیده بود، در سال 1392 سدان چینی فاو بسترن B50 را روی خط تولید برد و یک سال بعد نسخهٔ فیسلیفت آن با نام B50F به بازار آمد که از طراحی جدید جلو، پیشرانهٔ قویتر و تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتر بهره میبرد. این خودرو بر اساس پلتفرم قدیمی مزدا 6 ساخته و توسط ایتالدیزاین طراحی شده است و بنابراین یکی از چینیهای کارکردهٔ قابلتوجه محسوب میشود هرچند که در زمان تولید خیلی با استقبال خریداران مواجه نشد. B50F به یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر مجهز است که 142 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. B50F تا سال 1396 تولید شد و هماکنون میتوان تا مدل 1395 را با قیمت زیر 800 میلیون تومان پیدا کرد.
امویام 550 مدل 1394 تا 1396
حدود قیمت: 550 تا 650 میلیون تومان
مدیران خودرو در سال 1389 امویام 530 را بهعنوان اولین سدان خود روی خط تولید برد که این خودرو در سال 1394 با سدان جدید 550 جایگزین شد. این خودرو اما در اصل یک فیسلیفت بزرگ روی امویام 530 بود که با همان قوای محرکهٔ قبلی یعنی موتور 2 لیتری چهار سیلندر با 132 اسب بخا قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور ارائه شد. انتقال نیروی این موتور هم توسط گیربکسهای دستی و اتوماتیک CVT صورت میگرفت که البته عرضهٔ نسخهٔ اتوماتیک بسیار بیشتر بود و هماکنون نمونههای دستی خیلی کم پیدا میشود. یکی از مشکلات 550 طراحی قدیمی و کسلکننده است درحالیکه خروجی پیشرانهٔ آنهم نسبت به حجم موتور پایین است اما در عوض استهلاک پایینی دارد و به لطف اشتراک قوای محرکه با 530 که مدت زیادی در بازار حاضر بود، از لحاظ قطعات یدکی شرایط بهتری نسبت به دیگر چینیهای همدورهٔ خود دارد.
لیفان X60 مدل 1393 تا 1397
حدود قیمت: 550 تا 800 میلیون تومان
پسازاینکه X33 مدیران خودرو به موفقیت چشمگیری در بازار کشورمان دست پیدا کرد، رقبا هم دستبهکار شدند تا سهمی از این بازار پرسود کسب کنند. یکی از این رقبا کرمان موتور بود که لیفان X60 را به بازار فرستاد. این خودرو ابتدا با گیربکس دستی در سال 1392 به بازار آمد و حدود سه سال بعد یعنی از اواسط سال 1395، کرمان موتور تولید نسخهٔ اتوماتیک آن را هم آغاز کرد. به دلیل تعداد اندک شاسیبلندها در بازار کشورمان در آن سالها، X60 با استقبال مناسبی مواجه و تا سال 1397 تولید شد. این کراساوور چینی به یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر مجهز است که 126 اسب بخار قدرت و 168 نیوتن متر گشتاور دارد و در نسخهٔ اتوماتیک به یک گیربکس CVT متصل میشود. نمونههای کارکردهٔ X60 هماکنون بسته به مدل، میزان کارکرد و نوع گیربکس بین 550 تا بیش از 800 میلیون تومان قیمت دارند.
برلیانس H330 اتوماتیک مدل 1395 تا 1397
حدود قیمت: 600 تا 800 میلیون تومان
سایپا از اواسط دههٔ 90 شمسی مونتاژ دو مدل سری H200 و H300 برلیانس را در نسخههای دستی و اتوماتیک آغاز کرد و توانست نظر خریداران زیادی را جلب کند. دراینبین، مدلی که بیشتر موردتوجه قرار گرفت، سری H300 و خصوصاً نسخهٔ سدان آن با نام H330 بود. تولید این خودرو از اسفند 1393 آغاز شد و اولین نمونههای آن با مدل 1394 به خریداران تحویل داده شد. H330 ابتدا با پیشرانهٔ 1.5 لیتری مشترک با سری H200 عرضه میشد اما از اسفند 1396 سایپا آن را به پیشرانهٔ قویتر 1.65 لیتری با 114 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن متر گشتاور مجهز کرد. در این نسخه گیربکس اتوماتیک هم بهبود یافت. در حال حاضر، آخرین نمونههای H330 مدل 1399 و 1400 با گیربکس اتوماتیک از 900 میلیون تومان تا بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند اما نمونههای دستی مدل پایینتر حتی با قیمت زیر 600 میلیون تومان هم پیدا میشود.
زوتی آریو مدل 1396 تا 1398
حدود قیمت: 550 تا 700 میلیون تومان
این خودرو درواقع زوتی Z300 نام دارد که در طراحی بیرونی کپی کاملی از تویوتا آلیون است و اولین بار در نمایشگاه پکن 2012 رونمایی شد. سایپا ابتدا این خودرو را بهصورت وارداتی در مدل 2014 به ایران آورد و از سال 1394 مونتاژ آن را ابتدا با نام S300 و سپس آریو آغاز کرد. بااینحال، آریو آنطور که سایپا انتظار داشت موردتوجه قرار نگرفت و هرچند تا سال 1398 روی خط تولید ماند اما هیچگاه بازار پررونقی نداشت. هماکنون نیز نمونههای کارکردهٔ آریو بازار ضعیفی دارند ولی به لطف قیمت مناسب، میتواند گزینهٔ قابلتوجهی باشد. این سدان چینی که در اختیار ناوگان تاکسیرانی هم قرار گرفت، به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر مجهز است که 112 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی خود را به یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک تحویل میدهد.