مقایسه بزرگ شاسی‌بلندهای کامپکت، از راوفور و اسپورتیج تا تیگوآن و ایکس‌تریل

سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 08:30
مطالعه 9 دقیقه
Cars-1
رقابتی بزرگ بین کراس‌اوورهای کامپکت سال 2024 شامل دوج هورنت، فورد اسکیپ، هوندا CR-V، کیا اسپرتیج، مزدا CX-50، نیسان روگ، تویوتا رافور و فولکس‌واگن...
تبلیغات

رقابتی بزرگ بین کراس‌اوورهای کامپکت سال 2024 شامل دوج هورنت، فورد اسکیپ، هوندا CR-V، کیا اسپرتیج، مزدا CX-50، نیسان روگ، تویوتا رافور و فولکس‌واگن تیگوآن.

زمانی کلمهٔ خودرو تصویر پرفروش‌ترین سدان‌های میان سایز مثل تویوتا کمری و هوندا آکورد را تداعی می‌کرد اما امروز آمریکایی‌ها بیش از هر خودروی دیگری شاسی‌بلند کامپکت می‌خرند. ازاین‌رو، تصمیم گرفته‌ایم رقابت بزرگی بین شاسی‌بلندهای کامپکت بازار در سال 2024 ترتیب دهیم. پرفروش‌ترین خودروی این کلاس یعنی تویوتا رافور با نسخهٔ آفرودی TRD به میدان آمده درحالی‌که برای هوندا CR-V تیپ EX-L را با پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو انتخاب کردیم. نیسان روگ (ایکس‌تریل) با تیپ بالا ردهٔ پلاتینوم در اینجا حاضر شده و از فورد بجای شاسی‌بلند آفرودی برانکو اسپرت، کراس‌اوور بسیار محبوب‌تر اسکیپ را در نسخهٔ ST-Line درخواست کردیم.

کیا اسپرتیج با نسخهٔ X-Pro Prestige راهی این رقابت شده و فولکس‌واگن تیگوآن ترجیح داد با نسخهٔ اسپرت R-Line به میدان بیاید. مزدا بجای CX-5 کوچک‌تر کراس‌اوور جدیدتر CX-50 را در نسخهٔ پریمیوم پلاس با موتور 2.5 لیتری توربو در اختیارمان قرار داده و دوج هورنت تازه‌وارد با پیشرانهٔ پایهٔ خود به مصاف رقبا رفته است. با اینکه هشت شاسی‌بلند را در این مقایسه داریم، هنوز برخی خودروها غایب هستند که مهم‌ترین آن‌ها شورلت اکوئناکس، هیوندای توسان و سوبارو فورستر هستند زیرا هر سه به‌تازگی نسل جدید یا فیس‌لیفتی را تجربه کرده و هنوز راهی بازار نشده‌اند. به‌جز هوندا با قیمت 37,965 دلار، دیگر شاسی‌بلندهای این مقایسه قیمتی بین 40 تا 45 هزار دلار دارند.

کپی لینک

مقام هشتم: نیسان روگ

نقاط قوت: کابین لوکس، صندلی‌های عقب مطلوب، تجهیزات استاندارد فراوان

نقاط ضعف: فرمان بی‌احساس، فقدان هیجان رانندگی، مصرف سوخت بسیار بیشتر از اعداد اعلامی

چکیده: نیسان روگ (ایکس‌تریل) خودروی خوبی است تا زمانی که به دیگر کراس‌اوورهای کامپکت بازار نگاه نکنید. این خودرو با کمترین تعداد سیلندر، روی کاغذ مصرف سوخت پایینی دارد اما در دنیای واقعی بیش از 9 لیتر در هر صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند.

کپی لینک

مقام هفتم: کیا اسپرتیج

نقاط قوت: قیمت مناسب، تجهیزات و امکانات فراوان، رانندگی ساکت

نقاط ضعف: بسیار کُند، مصرف سوخت متوسط، طولانی‌ترین مسافت توقف

چکیده: بزرگ‌ترین مشکل اسپرتیج پیشرانهٔ پایهٔ 2.5 لیتری است که در سربالایی‌ها با مشکل مواجه می‌شود و ازآنجایی‌که باید آن را تحت‌فشار قرار دهید، مصرف سوخت را افزایش می‌دهد اما با انتخاب نسخه‌های هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی این مشکل حل خواهد شد.

کپی لینک

مقام ششم: تویوتا رافور

نقاط قوت: ظاهر آفرودی در نسخهٔ TRD، فضای زیاد بار و سرنشین، مصرف سوخت واقعی کمتر از رقبا

نقاط ضعف: کابین بیشتر کاربردی است تا زیبا، پیشرانهٔ زمخت و پرسروصدا، کیت آفرود مزاحم در رانندگی جاده‌ای

چکیده: ترکیبی از مصرف سوخت مناسب، کابین کاربردی و قابلیت اطمینان همیشگی تویوتا، دلیل محبوبیت رافور بین خریداران است اما این‌ها نمی‌توانند جایگاه بالایی را در مقایسهٔ ما برای این کراس‌اوور ژاپنی به ارمغان بیاورد هرچند که رافور علاقه‌مندان به تویوتا را راضی خواهد کرد.

کپی لینک

مقام پنجم: دوج هورنت

نقاط قوت: شتاب مشابه V8 همی، فضای داخلی اسپرت، شخصیت مشابه هاچ‌بک داغ

نقاط ضعف: مصرف سوخت مشابه V8 همی، صندلی عقب تنگ، سواری خشن روی دست‌اندازها

چکیده: هورنت کراس‌اوور کوچکی برای کسانی است که یک چلنجر می‌خواهند. این خودرو حتی با پیشرانهٔ پایه که قوی‌ترین موتور این جمع به‌حساب می‌آید، مثل یک هاچ‌بک داغ بلندقامت احساس می‌شود اما در داخل از مشکلاتی مثل صندلی‌های تنگ و کمترین فضای بار رنج می‌برد.

کپی لینک

مقام چهارم: فورد اسکیپ

نقاط قوت: پیشرانهٔ عالی، مصرف سوخت شگفت‌انگیز، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مناسب

نقاط ضعف: کابین دلگیر، عملکرد ضعیف پدال ترمز، طراحی بیرونی فاقد جذابیت

چکیده: صرف‌نظر از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خوب اسکیپ، کابین این خودرو شبیه چیزی متعلق به دوران ورشکستگی خودروسازان بزرگ آمریکا به نظر می‌رسد زیرا کاهش هزینه‌ها در این کابین سیاه پلاستیکی کاملاً مشهود است. بااین‌حال، اسکیپ با پیشرانهٔ جذاب خود این مشکل را جبران می‌کند.

کپی لینک

مقام سوم: هوندا CR-V

نقاط قوت: بسیار جادار، کابین دلپذیر، شاسی جذاب

نقاط ضعف: شتاب و سرعت پایین، فقدان برخی تجهیزات، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی کوچک

چکیده: بسیاری از چیزهایی که در مورد هوندا آکورد دوست داریم را CR-V در قالب شاسی‌بلند ارائه می‌کند. بااین‌حال، هوندا تیپ‌های بالایی CR-V را فقط با پیشرانهٔ هیبریدی عرضه می‌کند و چون ما می‌خواستیم در این مقایسه فقط روی کراس‌اوورهای غیرهیبریدی تمرکز کنیم، باعث شد CR-V در رتبه‌بندی کمی عقب بیفتد.

کپی لینک

مقام دوم: فولکس‌واگن تیگوآن

نقاط قوت: کابین به سایز آمریکایی، ارزش در برابر قیمت در سطح کره‌ای، تنظیم تعلیق به شیوهٔ آلمانی

نقاط ضعف: کمترین قدرت با بیشترین وزن، کنترل‌های لمسی بحث‌برانگیز و نامناسب

چکیده: چیزی که در تیگوآن نشان می‌دهد با یک فولکس‌واگن طرف هستیم، تنظیم شاسی با سیستم تعلیق مناسب است. علاوه بر این، فولکس‌واگن فهمیده که ما به قیمت بسیار اهمیت می‌دهیم و به همین دلیل است که قیمت نمونهٔ مورد آزمایش تیگوآن مشابه اسپرتیج است و این بار سطح تجهیزات مشابهی را هم ارائه می‌کند.

کپی لینک

مقام اول: مزدا CX-50

نقاط قوت: تناسبات مناسب استیشن مانند، پیشرانهٔ توربوشارژ قدرتمند، هماهنگی هندلینگ و سواری

نقاط ضعف: صندلی‌های عقب غار مانند، مسرف سوخت نه‌چندان عالی، مشکلات سیستم اطلاعاتی-سرگرمی

چکیده: با وجود مشکلاتی در کابین، ترکیب پیشرانهٔ قدرتمند و شاسی عالی، CX-50 را به خودرویی تبدیل کرد که بیش از همه خواهان رانندگی با آن بودیم. کابین شیک و باکیفیت مزدا هم مکان خوبی برای گذراندن وقت خواهد بود حتی در ترافیک. مزدا با CX-50 ثابت کرده که یک کراس‌اوور کامپکت هم می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

نیسان روگ

کیا اسپرتیج

تویوتا رافور

دوج هورنت

پیشرانه

1.5 لیتری 3 سیلندر توربو

2.5 لیتری 4 سیلندر

2.5 لیتری 4 سیلندر

2 لیتری 4 سیلندر توربو

قدرت (اسب بخار)

201

187

203

268

گشتاور (نیوتن متر)

305

241

250

400

گیربکس

CVT

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

9 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96 (ثانیه)

8.0

9.1

8.3

5.7

مسافت 400 متر (ثانیه)

16.1

16.9

16.5

14.5

توقف از 110 کیلومتر (متر)

53.9

55.4

53.6

53.9

حداکثر سرعت (کیلومتر/ساعت)

200

195

190

225

شتاب جانبی (جی)

0.83

0.81

0.79

0.85

وزن خالص (کیلوگرم)

1691

1695

1687

1743

فاصلهٔ محوری (میلی‌متر)

2,705

2,756

2,690

2,636

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4,648 / 1,839 / 1,689

4,661 / 1,864 / 1,699

4,610 / 1,864 / 1,742

4,529 / 1,841 / 1,620

مصرف سوخت (لیتر ترکیبی)

7.6

9.0

8.4

9.8

حجم صندوق بار (لیتر)

906

1047

1076

764

قیمت پایه (دلار)

41,590

39,365

39,645

37,995

قیمت تست‌شده (دلار)

43,375

40,030

44,844

44,725

 

فورد اسکیپ

هوندا CR-V

فولکس‌واگن تیگوآن

مزدا CX-50

پیشرانه

2.0 لیتری 4 سیلندر توربو

1.5 لیتری 4 سیلندر توربو

2.0 لیتری 4 سیلندر توربو

2.5 لیتری 4 سیلندر توربو

قدرت (اسب بخار)

250

190

184

256

گشتاور (نیوتن متر)

380

242

300

435

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

CVT

8 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96 (ثانیه)

5.8

8.1

8.2

6.4

مسافت 400 متر (ثانیه)

14.4

16.3

16.3

14.9

توقف از 110 کیلومتر (متر)

50.6

49.7

55.1

50.9

حداکثر سرعت (کیلومتر/ساعت)

205

210

200

230

شتاب جانبی (جی)

0.82

0.82

0.84

0.84

وزن خالص (کیلوگرم)

1677

1640

1815

1752

فاصلهٔ محوری (میلی‌متر)

2,710

2,700

2,791

2,814

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4,574 / 1,882 / 1,676

4,693 / 1,867 / 1,689

4,727 / 1,839 / 1,689

4,719 / 1,920 / 1,623

مصرف سوخت (لیتر ترکیبی)

9.0

8.1

9.8

9.4

حجم صندوق بار (لیتر)

1076

1104

1076

878

قیمت پایه (دلار)

39,445

37,510

40,305

44,675

قیمت تست‌شده (دلار)

43,355

37,965

40,700

44,675

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.