نگاهی به زمان انواع مختلف کوروت، پورشه 911 و اوراکان در پیست ویرجینیا

چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Cars-13
کوروت Z06 یا ZR1؟ پورشه 911 توربو S یا GT3؟ لامبورگینی اوراکان پرفورمانته یا تکنیکا؟ کدام‌یک در پیست ویرجینیا سریع‌تر بوده‌اند؟
تبلیغات

پیست بین‌المللی ویرجینیا که به‌طور مخفف VIR نامیده می‌شود را می‌توان سخت‌ترین پیست آمریکا دانست تا جایی که به آن لقب نوربرگ‌رینگ آمریکا داده‌اند. این پیست 6.6 کیلومتری یکی از طولانی‌ترین پیست‌های ایالات‌متحده بوده و با ترکیبی هیجان‌انگیز از پیچ‌های چالش‌برانگیز و مستقیمی‌های سرعت‌بالا، چالش سختی را پیش روی خودروها می‌گذارد. پیست ویرجینیا کاملاً توانایی ترمز، شتاب و هندلینگ خودروها را به چالش می‌کشد و هر لپ تایم در اینجا نشان‌دهندهٔ عصارهٔ پرفورمنس و شخصیت کامل یک خودرو است.

از سال 2006 تاکنون، کارانددرایور هرساله طی رقابتی بنام لایتنینگ لپ یا دور صاعقه، با جدیدترین خودروهای پرفورمنس بازار در پیست ویرجینیا اقدام به تایم زنی می‌کند و امسال هم چندی پیش این رقابت جذاب برگزار شد. به لطف این رقابت‌ها، لیستی طولانی از لپ تایم خودروهای مختلف در نسخه‌های گوناگون و متعلق به سال‌ها و نسل‌های مختلف تهیه شده که امکان مقایسه‌های جالبی را فراهم کرده است. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم به بیست خودروی سریع پیست ویرجینیا نگاهی داشته و به‌طور خاص، تایم انواع مختلف شورلت کوروت، پورشه 911 و لامبورگینی اوراکان را در این پیست باهم مقایسه کنیم.

کپی لینک

سریع‌ترین خودروها در پیست ویرجینیا

کپی لینک

1-مک‌لارن سنا

تایم: 2:34.9

رکورددار اکثر پیست‌های دنیا یعنی مک‌لارن سنا رکورد پیست ویرجینیا را هم در اختیار دارد. این هایپرکار بریتانیایی در سال 2019 موفق به ثبت تایم 2 دقیقه و 34.9 ثانیه در این پیست شد و با اختلاف زیادی در صدر لیست قرار گرفت تا جایی که پس از چهار سال هنوز خودرویی موفق به شکستن رکورد آن نشده است.

کپی لینک

2-مرسدس AMG GT بلک سریز

تایم: 2:37.0

مرسدس AMG GT بلک سریز که در مقطعی رکورد پیست نوربرگ‌رینگ را در اختیار داشت، در ویرجینیا هم یکی از سریع‌ترین خودروها است. هرچند این ماشین نتوانست به رکورد مک‌لارن سنا نزدیک شود اما حدود نیم ثانیه از مک‌لارن 765LT سریع‌تر بوده که نکتهٔ جالبی است و پرفورمنس فوق‌العادهٔ بلک سریز را نشان می‌دهد.

کپی لینک

سریع‌ترین پورشه‌های 911 در پیست ویرجینیا

کپی لینک

1-پورشه 911 GT2 RS نسل 991

تایم: 2:37.0

پورشه 911 خانواده بسیار گسترده و اعضای مختلفی دارد که هرکدام برای هدف خاصی ساخته می‌شوند. وحشی‌ترین عضو این خانواده نسخهٔ GT2 RS است که معمولاً در پایان عمر هر نسل معرفی می‌شود. در نسل کنونی یا 992 هنوز این نسخه معرفی نشده اما GT2 RS نسل 991 هنوز هم در اکثر پیست‌ها جزء سریع‌ترین خودروها است. در ویرجینیا هم این خودرو در رتبهٔ سوم قرار دارد. این ماشین با 700 اسب بخار قدرت، در سال 2018 تایم 2 دقیقه و 37 ثانیه را ثبت کرد و هنوز هم سریع‌ترین محصول پورشه در این پیست محسوب می‌شود.

کپی لینک

2-پورشه 911 GT3 نسل 992

تایم: 2:40.6

در خانوادهٔ پورشه 911، مدل GT3 هم مخصوص پیست است ولی یک پله پایین‌تر از GT2 RS قرار می‌گیرد و همچنان از پیشرانهٔ تنفس طبیعی استفاده می‌کند. GT3 در دو نسخهٔ معمولی و RS تولید می‌شود که GT3 RS نسل 992 هنوز راهی ویرجینیا نشده و فعلاً باید به GT3 معمولی اکتفا کنیم که دومین 911 سریع این پیست محسوب می‌شود. جالب اینکه امسال در دور صاعقه، کیمن GT4 RS یک‌دهم ثانیه سریع‌تر از GT3 یک دور پیست ویرجینیا را طی کرد.

کپی لینک

3-پورشه 911 GT3 RS نسل 991

تایم: 2:41.6

نسل قبلی GT3 RS در سال 2019 در پیست ویرجینیا تایم 2 دقیقه و 41.6 ثانیه را ثبت کرد و جالب اینکه GT3 جدید با وجود 10 اسب بخار قدرت کمتر و آئرودینامیک ساده‌تر، دقیقاً یک ثانیه از نسخهٔ RS نسل قبلی سریع‌تر بوده است که این جادوی پورشه را در GT3 نسل 992 نشان می‌دهد. با توجه به این موضوع، GT3 RS جدید با 525 اسب بخار قدرت و بهبودهای مختلف در سیستم تعلیق و آئرودینامیک، حتی ممکن است بتواند رکورد GT2 RS را هم در ویرجینیا بشکند.

کپی لینک

4-پورشه 911 توربو S نسل 992

تایم: 2:42.5

در خانوادهٔ 911، نسخهٔ توربو S با وجود برخورداری از قدرت بالا، چندان روی پیست تمرکز ندارد و بیشتر یک نسخهٔ راحت، سریع و قدرتمند برای پیمایش‌های طولانی جاده‌ای است. به همین دلیل، توربو S با 650 اسب بخار قدرت که 140 اسب بخار از GT3 بیشتر است، در ویرجینیا نزدیک به دو ثانیه از برادر تنفس طبیعی پیست محور خود کندتر بوده است. همچنین درحالی‌که GT3 محرک عقب است، در توربو S نیرو به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

کپی لینک

سریع‌ترین کوروت‌ها در پیست ویرجینیا

کپی لینک

1-شورلت کوروت C8 Z06

تایم: 2:38.6

نسل جدید کوروت Z06 از هر لحاظ خودروی فوق‌العاده‌ای است و تاکنون پرفورمنس چشمگیری را به نمایش گذاشته است. این ماشین در رقابت دور صاعقهٔ 2023 در ویرجینیا تایم زد و به پنجمین خودروی سریع این پیست تبدیل شد. جالب اینکه Z06 تنفس طبیعی با 670 اسب بخار قدرت، از ZR1 سوپرشارژ 755 اسب بخاری نسل قبلی سریع‌تر بوده است. این ماشین همچنین در ویرجینیا از مک‌لارن 720S سریع‌تر بوده و تنها 0.2 ثانیه با مک‌لارن 765LT فاصله داشته است.

کپی لینک

2-شورلت کوروت C7 ZR1

تایم: 2:39.5

ZR1 نسل C7 با 755 اسب بخار قدرت، حد نهایی کوروت موتور جلو بود و در سال 2019 با ثبت تایم 2 ثانیه 39.5 ثانیه، عملکرد قابل‌توجهی از خود نشان داد اما این هیولای سوپرشارژ امسال با اختلافی نزدیک به یک ثانیه مغلوب Z06 نسل C8 شد. این نشان می‌دهد که کوروت موتور وسط در پیست چقدر بهتر از اسلاف موتور جلوی قبلی خود شده و این موضوع هیجان و اشتیاق برای دیدن عملکرد C8 ZR1 جدید را بیشتر می‌کند.

کپی لینک

3-شورلت کوروت C7 Z06

تایم: 2:44.6

نسل قبلی کوروت Z06 که از پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ با 650 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد در زمان خود پرفورمنس قابل‌توجهی داشت اما وقتی آن را با Z06 C8 مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که در برابر نسل جدید خود هیچ حرفی برای گفتن ندارد. C7 Z06 سال 2015 در پیست ویرجینیا تایم 2 دقیقه و 44.6 ثانیه را به ثبت رساند. این زمان 6 ثانیه با Z06 جدید فاصله دارد که در یک پیست 6.6 کیلومتری اختلاف بسیار زیادی محسوب می‌شود.

کپی لینک

سریع‌ترین اوراکان‌ها در پیست ویرجینیا

کپی لینک

1-لامبورگینی اوراکان تکنیکا

تایم: 2:43.9

متأسفانه، نسخهٔ STO که پیست محورترین عضو خانوادهٔ اوراکان محسوب می‌شود در ویرجینیا تایم نزده و نمی‌توانیم قضاوتی در مورد پرفورمنس آن داشته باشیم؛ بنابراین، عنوان سریع‌ترین اوراکان در این پیست به نسخهٔ تکنیکا رسیده که امسال تایم 2 دقیقه و 43.9 ثانیه را ثبت کرد و با اختلاف زیادی در پس کوروت Z06 و 911 GT3 قرار گرفت. بااین‌حال، جالب اینکه تکنیکا یک‌دهم ثانیه از پرفورمانته سریع‌تر بوده است.

کپی لینک

2-لامبورگینی اوراکان پرفورمانته

تایم: 2:44.0

پرفورمانته نسخهٔ پیست محور از اوراکان پیش از فیس‌لیفت بود که در نمایشگاه ژنو 2017 با قدرت بیشتر (640 اسب بخار) و آئرودینامیک ویژه معرفی شد و برای مقطعی رکورد سریع‌ترین خودروی نوربرگ‌رینگ را در اختیار داشت. هم‌اکنون اما پرفورمانته در ویرجینیا مغلوب تکنیکا شده است. این دو نسخه هردو 640 اسب بخار قدرت دارند اما درحالی‌که پرفورمانته چهارچرخ محرک است، در تکنیکا نیرو فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

کپی لینک

2-لامبورگینی اوراکان اوو

تایم: 2:45.0

اوو درواقع نسخهٔ فیس‌لیفت و به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای اوراکان بود که پس از پرفورمانته در سال 2019 معرفی شد. این نسخه مثل پرفورمانته 640 اسب بخار قدرت دارد و به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز است اما از ویژگی‌های آئرودینامیکی پرفورمانته بی‌بهره است. به همین دلیل، اوراکان اوو که سال 2020 راهی ویرجینیا شد، در این پیست یک ثانیه از پرفورمانته کندتر بوده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.