چشم انداز

خودروهای فاجعه‌باری که فروش بالایی داشتند، از ترابانت و لادا تا پراید

با پدال همراه شوید تا داستان و دلیل فروش چند صد هزار دستگاهی و حتی میلیونی بسیاری از خودروهای فاجعه‌بار تاریخ را بیان کنیم.

تاریخ خودروسازی مملو از خودروهایی است که به دلایل مختلفی مثل کیفیت پایین یا طراحی بد، مشکل‌دار بودند. اکثر این خودروها فروش بسیار پایینی داشتند اما چندین نمونه هم وجود دارد که هرچند امروز خودروهای مذمومی هستند اما در زمان تولید خریداران زیادی پیدا کردند.

آستین آلگرو

از گروه خودروسازی بزرگ بریتیش لیلاند به دلیل طراحی، قابلیت اطمینان و روابط صنعتی ضعیف همیشه به بدی یاد می‌شود. یکی از دلایل مهم این تصویر منفی بریتیش لیلاند، آستین آلگرو است که در سال ۱۹۷۳ عرضه شد و با دو به‌روزرسانی بزرگ تا ۹ سال روی خط تولید ماند. پیشرانه‌های قدیمی، تعویض دنده‌های مصیبت‌بار و غربیلک فرمان مربع مانند ازجمله مشکلات این خودرو بودند. بااین‌حال، آلگرو آن‌طور که تصور می‌شود در بازار شکست نخورد. هرچند این خودرو سود کافی برای بیرون کشیدن بریتیش لیلاند از مشکلاتش را فراهم نکرد اما در کمتر از یک دهه نزدیک به ۶۷۰ دستگاه فروخت که با توجه به مشکلات عدیدهٔ آلگرو، رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

شورلت سایتیشن

از بین تمام خودروهای تاریخ شورلت، تعداد کمی به‌اندازهٔ سایتیشن موردانتقاد بوده‌اند. این اولین خودروی جدید شورلت در دههٔ ۸۰ و اولین محصول دیفرانسیل جلوی آن بود. بررسی‌های اولیهٔ مطبوعات از این ماشین بسیار مثبت بودند و سایتیشن فقط در سال ۱۹۸۰ بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه فروخت که موفقیت بسیار بزرگی محسوب می‌شد. پس مشکل کجا بود؟ طبق گزارش‌های متعدد، خودروهایی که برای آزمایش در اختیار ژورنالیست‌ها قرار گرفتند بسیار بهتر از نمونه‌هایی بودند که به مردم فروخته شدند. یکی از مشکلات بزرگ سایتیشن تأثیر افسارگسیختهٔ گشتاور روی فرمان بود. این خودرو همچنین با مشکل قفل کردن چرخ‌های عقب هنگام ترمز گیری که تصادفات فاجعه‌باری را به دنبال داشت هم مواجه بود. به همین دلیل، فروش سایتیشن پس از سال اول کاهش یافت و طی پنج سال بعد تا زمان پایان تولید، به‌اندازهٔ همان ۸۰۰ هزار دستگاه سال اول فروخت. البته فروش ۱.۶ میلیون دستگاهی را می‌توان موفقیت بزرگی دانست اما چون خریداران در سال اول نمی‌دانستند چه خودروی افتضاحی می‌خرند این اتفاق رخ داد.

شورلت کورویر

رانندگی با نسل اول کورویر با پیشرانهٔ نصب‌شده در عقب و سیستم تعلیق عقب محور آونگی، برای کسانی که به این ترکیب عادت نکرده و قبلاً فولکس‌واگن بیتل نداشتند (هدف اصلی کورویر برای رقابت) بسیار دشوار بود. «رالف نادر» در کتاب پرفروش خود با نام «ناایمن در هر سرعتی» بشدت از این طرح انتقاد کرد. بااین‌وجود، کورویر در طول دههٔ ۶۰ بیش از ۱.۸ میلیون دستگاه فروخت و در سال ۱۹۶۵ نیز شورلت نسل دوم کورویر را با تعلیق عقب بهتر به بازار فرستاد. البته فروش کورویر در سال ۱۹۶۶ کاهش یافت و دیگر بیشتر نشد اما این فقط به خاطر کتاب نادر نبود و عوامل دیگری مثل کاهش تبلیغات از سوی جنرال موتورز و قدیمی شدن کورویر هم در این موضوع نقش داشتند.

کرایسلر پی‌تی کروزر

پی‌تی کروزر که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد، بر اساس کرایسلر نئون ساخته شده بود اما کابین جادارتری داشت و از طراحی رترو به سبک دههٔ ۳۰ استفاده می‌کرد. این ماشین در ابتدا با استقبال خوبی مواجه شد و جوایز متعددی کسب کرد و حتی زمانی که تولید آن یک دهه بعد به پایان رسید هنوز طرفداران وفاداری داشت اما رفته‌رفته محبوبیت پی‌تی کروزر کاهش یافت و عرضهٔ نسخهٔ کانورتیبل که به دلیل لرزش موردانتقاد قرار گرفت شرایط را بدتر کرد. مجموع فروش پی‌تی کروزر از ۱.۳ میلیون دستگاه فراتر رفت اما بخش عمده‌ای از این رقم فقط در چند سال اول رقم خورد و از سال ۲۰۰۷ فروش این خودرو هم در اروپا و هم آمریکا فروکش کرد.

فورد پینتو

پینتو به دلیل آتش گرفتن در هنگام برخورد از عقب، نه‌تنها تصویر بسیار بدی پیدا کرد بلکه تصویر فورد را هم خراب کرد؛ اما با وجود این هجمهٔ منفی، محبوبیت پینتو در بازار پابرجا ماند و مجموع فروش آن از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ از ۳.۱ میلیون دستگاه فراتر رفت. فروش پینتو فقط در سال ۱۹۷۴ به بیش از نیم میلیون دستگاه رسید. این همان سالی بود که نگرانی‌های ایمنی در مورد پینتو به‌طور گسترده مطرح شد و به همین دلیل بلافاصله فروش کاهش پیدا کرد اما پینتو تا پایان تولید هنوز هم سالانه حدود ۲۰۰ هزار دستگاه میفروخت.

لادا کلاسیک

لادا کلاسیک یک نام رسمی نیست بلکه اصطلاحی کلی برای سدان‌ها و استیشن‌های مشتق‌ شده از فیات ۱۲۴ است که توسط شرکت روسی آوتوواز از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ تولید می‌شد. این خودروها در کشور خود بسیار محبوب بودند زیرا با جاده‌ها و شرایط آب و هوایی روسیه سازگاری داشتند. البته لادا کلاسیک به کشورهای دیگر مثل بریتانیا هم صادر شد. این لاداها طرفداران زیادی پیدا کردند و تا زمان خاتمهٔ تولید نزدیک به ۱۸ میلیون دستگاه از آن ساخته شد.

موریس مارینا

از مارینا به‌عنوان یکی از بدترین خودروهای تاریخ یاد می‌شود. البته با توجه به خودروهای وحشتناکی که در طول تاریخ ساخته شده است، این یک اغراق بزرگ محسوب می‌شود ولی قطعاً این سدان میان سایز بریتیش لیلاند در دههٔ ۷۰ اصلاً خودروی خوبی نبود. مارینا باعجله و با استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی طراحی شد و پس از عرضه به بازار همچنان به توسعهٔ بیشتری نیاز داشت. به همین دلیل، مارینا حتی در زمان معرفی هم در قیاس با رقبا خودرویی قدیمی محسوب می‌شد. بااین‌حال، هرچند مارینا هرگز به‌اندازهٔ رقیب اصلی خود یعنی فورد کورتینا نظر خریداران را جلب نکرد اما برای مدتی جزء پرفروش‌ترین خودروهای بریتانیا بود و در بازارهای صادراتی هم خوب عمل کرد. از این ماشین بیش از ۱.۱ میلیون دستگاه ساخته شد که نزدیک به ۴۰ درصد آن‌ها در بازارهای صادراتی فروخته شدند.

 ترابانت ۶۰۱

۶۰۱ برای چند دهه در آلمان شرقی به تولید می‌رسید. پیشینهٔ این خودرو به مدل P50 بازمی‌گردد که وقتی در سال ۱۹۵۷ معرفی شد خودروی کاملاً مدرنی بود اما ۶۰۱ که به‌روزرسانی‌های اندکی را تجربه کرده بود، زمانی که در سال ۱۹۹۰ از روی خط تولید کنار رفت، به یکی از ناهنجاری‌های بزرگ صنعت خودروسازی تبدیل شده بود. دلیل فروش بالای ۶۰۱ این بود که هیچ رقیب یا جایگزینی در آلمان شرقی برای آن وجود نداشت. حتی برای خرید همین ترابانت هم مردم باید مبلغ را پرداخت می‌کردند و سال‌ها برای تحویل خودرو منتظر می‌ماندند یا اینکه سراغ نمونه‌های کارکرده با قیمت گران‌تر می‌رفتند. طبق تخمین‌ها، حدود ۳ میلیون دستگاه از ترابانت فروخته شد. اگر آلمان شرقی به خودروهایی که در آن سوی دیوار برلین در آلمان غربی عرضه می‌شد دسترسی داشت، بعید بود که هیچ‌کدام از این سه میلیون نفر سراغ ترابانت بروند. به همین دلیل بود که وقتی دیوار برلین فروریخت، آلمان شرقی‌ها سراغ فولکس‌واگن رفتند و ترابانت کنار گذاشته شد.

کیا پراید

پراید که توسط مزدا برای فورد طراحی شد، ابتدا خودروی بدی نبود و حتی برای زمان خود محصول اقتصادی مناسبی به شمار می‌رفت اما سرنوشت این ماشین در ایران کاملاً تغییر کرد. پراید از طریق کیا به ایران رسید و در سال ۱۳۷۶ مونتاژ آن توسط سایپا آغاز شد. این خودرو که ابتدا محصول مدرن و قابل‌توجهی بود، زمانی که در سال ۱۳۹۹ از روی خط تولید کنار رفت، به نماد بی‌کفایتی و عقب‌ماندگی صنعت خودروسازی کشورمان تبدیل شد. بااین‌حال، پراید به دلیل بازار انحصاری، قیمت ارزان، استهلاک پایین و فراوانی قطعات، در ایران فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد و به‌ویژه پس از خاتمهٔ تولید پیکان در ابتدای سال ۱۳۸۴، به انتخاب اول بسیاری از ایرانی‌ها تبدیل شد. هم‌اکنون بیش از ۶.۲ میلیون دستگاه پراید در جاده‌های کشورمان در حال تردد هستند که معادل ۲۸ درصد از کل خودروهای ایران است.

تریومف TR7

TR7 هم مثل دیگر خودروهای بریتیش لیلاند در دههٔ ۷۰ از عرضهٔ دیرهنگام به بازار و مشکلات کیفی رنج می‌برد. علاوه بر این، طراحی TR7 هم در آن زمان بحث‌برانگیز بود. درواقع، این خودرو پایان برند تریومف را رقم زد و بنابراین باید آن را یک شکست بزرگ دانست. البته مطمئناً TR7 نمی‌توانست فروشی به‌اندازهٔ آستین آلگرو یا موریس مارینا داشته باشد اما به‌عنوان یک خودروی اسپرت، فروش مناسبی را تجربه کرد و با فروش بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه، به موفق‌ترین خودروی اسپرت تریومف تبدیل شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. Kurosh33

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    ایران و المان شرقی جفتشون از یک رنج میبرن و میبردن اونم انحصار بود…

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2874 ديدگاه)

      تقسیم آلمان به شرقی و غربی خیلی به ضرر شوروی شد!
      آلمان قبل تقسیمش و الان هم دو بخش صنعتی و کشاورزی داره! بخش صنعتی افتاد دست غرب و بخش بدون صنعت افتاد دست شرق .
      اگر کل فناوری آلمان دست شوروی می‌افتاد خیلی اوضاع به نفع شوروی بود .

      موافقم 2
      مخالفم 18
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (10376 ديدگاه)

        اتفاقاً من همه‌ی این ماشین‌هارو دوست دارم به جز پراید !!!
        که اونم اگر در ایران تولید نمیشد و زیاد نمیدیدمش شاید تازه از بقیه هم بیشتر میپسندیدمش!!!
        پراید جونِ خیلی‌هارو گرفت ولی عصای دست خیلی‌ها شد و راه‌انداز زندگی خیلی‌ها بوده و هست به نحوی که هر ایرانی حداقل یکبار یا داشته یا داخلش نشسته!!!

        به نظر من ، فاجعه‌بارترین خودروی تولیدی در ایران پیکان دهه ۶۰ تا ۸۰ بوده و هست!!!

        موافقم 8
        مخالفم 11
    2. پیام۲

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (144 ديدگاه)

      فقط موریس مارینا🥰🎹

      موافقم 2
      مخالفم 1
    3. MehdiTurbo

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2010 ديدگاه)

      چقدر ماشین های اون زمان زیبان
      اینا که تازه فاجعه بار ترینشانن ولی من همونا را مثلا شورولت سایتیشن و … را حتی با وجود قیمت یکسان اگه صفرشان تولید میشد به بنز بی ام و های اتوماتیک و …. امروزی ترجیح میدم
      نمیدونم تو سی سالگی خیلی پیر شدم یا درسته کلا دلم همه چی اون مدلی میخواد اون ماشینا روابط اون زمان ادمای اون زمان الان خیلی همه چی یه حالیه و بی روح
      حتی اسب به ماشینای امروزی ترجیح میدم

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. شهروند ایرانی

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (814 ديدگاه)

    کلا جمع افتضاحات تو ایران بودن فکر نکنم حتی لادا به گرد پاش برس اکثر خودروها مال ۵۰ تا ۳۰ پیش فناوری شون و اکثرا هم مشکلات ذاتی دارن مثلا پراید نا امن حلبی پژو و مشتقاتش واشر میزنه پیکان و مشتقات اون دیفرانسیل گیربکس زوزه میده بجز ۲۰۶ تقریبا میشه گفت ماشین داخلی اکثرا از سر اجبار

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. حسین

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2874 ديدگاه)

      اینجوری حساب کنی هر ماشینی یک عیبی داره!
      بنز سری اس مدل ۲۰۰۰ کلی عیب داره! پراید که یک محصول اقتصادی بود.

      موافقم 4
      مخالفم 19
      1. ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4253 ديدگاه)

        برادر منطقی حساب میکند

        موافقم 6
        مخالفم 2
      2. میتر

        ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (53 ديدگاه)

        فک کنم تو سایپا کار میکنی

        موافقم 5
        مخالفم 0
      3. سوشیانت

        ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2359 ديدگاه)

        حسین جان عیب داریم تا عیب

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. جرمی کلارکسون

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (529 ديدگاه)

    تاج پادشاهی مرگبار ترین خودروی جهان روی سر پرایده بعد از تصادف فقط پلاک عقب سالم میمونه 👑

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. میتر

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (53 ديدگاه)

      تازه هنوز جالبه وانتش تولید میشه دست بردار نیستن

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. محمد

        ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (806 ديدگاه)

        میتونی نخری.

        موافقم 0
        مخالفم 11
        1. ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4253 ديدگاه)

          میتونیم هم یه کار دیگه کنیم
          🤣🤣🤣🤣

          موافقم 6
          مخالفم 0
    2. McLaren

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (103 ديدگاه)

      پراید ماشین درون شهری هست و هر آدمی از حجم موتور و فضای داخلی و وزنش میفهمه و ماشین جاده نیست . هیچ طرفداری از ارابه مرگ نمیکنم ولی این ماشین شاسی هاش با بدنه یکی تا سبک تر و برای مصرف شهری بهتر باشد به شخصه پراید کیا ۲۰ سال پیش رو به پراید سایپا ترجیح میدم چون استاندارد های سایپا فقط فروش و چاپیدن جیب مردمه به شخصه حاضرم بودم در گذشته استفاده شهری خود را با پراید کیا موتور انجام بدم ولی بازم سفر خیر

      موافقم 7
      مخالفم 0
  4. OM.01

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (432 ديدگاه)

    وای پسر شورلت کورویر، فاجعه بود لعنتی😂
    قدرت مارکتینگ و بازاریابی اینجا مشخص میشه که یه فاجعه میتونه خوب بفروشه. جنرال موتورز اون سال ها کلی فیلم تبلیغاتی عجیب غریب ازش می‌ساخت تو یوتویب هست میتونید برید ببینید. تو آب میره تو خاک میره تعلیق نرمه و…🤣 البته سال های آخر تولید بسیاری از ایرادات درست شد

    البته من کورویر با ایراداتی که داشت تو نسل اول رو اگه بهم صفر کیلومتر بدن یا کم کارکرد یه تایرش رو به هزارتا لگن ایرانخودرو و سایپا نمیدم.
    تولیدات 2024 سایپا و ایران‌خودرو واقعا فاجعه هستن اللخصوص کیفیت مونتاژ بدنه و کابین 🤦‍♂️

    موافقم 12
    مخالفم 2
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    ایمنی همشون از پراید بیشتره

    موافقم 6
    مخالفم 0
  6. ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4253 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/Cars-4-24.jpg
    تو کیش یکی از اینا هست
    باور نمی‌کنید ؟؟؟
    عکسشو ندارم ولی می‌دونم هست !!!

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. مشتاقی

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (169 ديدگاه)

      کرایسلر پی تی کروزر را عشق است

      موافقم 1
      مخالفم 2
    2. 𝐀𝐥𝐢

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      لیموزینش تو ایران بود تو اینترنت بزنی هست

      موافقم 2
      مخالفم 0
    3. جرمی کلارکسون

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (529 ديدگاه)

      تا وقتی تو کیش لامبورگینی هوراکان هست کی به این اشغال کرایسلر اهمیت میده 😈

      موافقم 1
      مخالفم 6
      1. ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4253 ديدگاه)

        تبدیل PT کروزر پیر به یک وانت اسپرت | مجله پدال
        https://www.pedal.ir/chrysler/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-pt-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%B1/
        باع

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. McLaren

          ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (103 ديدگاه)

          به اریسان و پراید وانت ترجیح میدم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. McLaren

        ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (103 ديدگاه)

        متاسفانه وقتی کلاس ماشینی مثل کرایسلر رو که باید با هم رده خودش مقایسه بشه رو با ماشین سوپر اسپورت مقایسه میکنی همین میشه هر کسی دید خاصی به ماشینی داره و استفاده خاصی مثلا با خانوادت برای گردش سوار هوراکان قطعا نمیشی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. KAIZEN

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3600 ديدگاه)

    موریس مارینا اتاقش خیلی شبیه هیلمن هانتره که تو ایرانم تولید میشد

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. زیزیگولو

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5686 ديدگاه)

    واسه چی راه دور میرین …. این همه خودروهای فاجعه بار که روی خط تولید سایپا و ایرانخودرو هستن و همشونم فروش بالایی دارن

    موافقم 10
    مخالفم 0
  9. S

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (106 ديدگاه)

    چه میکنه بریتانیا . متخصص ساخت خودروی غیر قابل اطمینان

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. McLaren

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (103 ديدگاه)

      قدرت بدنه بالای ماشین ۵۰ سال پیش هیلمن هانتر گواه نسبت به ایمنی در اون زمان

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. علیرضا

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (105 ديدگاه)

    لادا خوب بود وبشدت ایمن فیلم های زیادی از تصادف های لادا های مختلف در اومد که همشون زنده در اومدن لادا ریوا تقریبا هیچ شباهتی به فیات ۱۲۴ نداره

    موافقم 5
    مخالفم 0
  11. امیرحسین

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (161 ديدگاه)

    چراغ جلو لادا چقدر پیکانه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  12. حسن

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1450 ديدگاه)

    خوب یه نگاه به اقتصاد ایران و روسیه بکنیم معلوم میشه چرا این خودروها فروش رفتن فقر نبود پول
    ایران بدبخت فقیر گرفتار را بدون پراید تصور کنید ببینید چه فاجعه ای میشد کار از جای دیگه خرابه

    موافقم 2
    مخالفم 3
  13. Taha Ayoobi

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2093 ديدگاه)

    ترابانت 601 رو دوبار بخون…
    چون در مورد آلمان شرقی حرف نمیزنه…

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. Roham

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (751 ديدگاه)

    “دلیل فروش بالای ۶۰۱ این بود که هیچ رقیب یا جایگزینی در آلمان شرقی برای آن وجود نداشت. حتی برای خرید همین ترابانت هم مردم باید مبلغ را پرداخت می‌کردند و سال‌ها برای تحویل خودرو منتظر می‌ماندند یا اینکه سراغ نمونه‌های کارکرده با قیمت گران‌تر می‌رفتند.”

    حکایت آشنا نیست؟!!!

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. کاربر52

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    ما به واسطه خیلی چیزا بعضی از این ماشینارا تو خیابون هم ندیدیم!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا