آمار فروش خودروهای برقی بازار آمریکا در سال 2024 و کاهش رشد تقاضا
در سهماههٔ نخست سال 2024 در ایالاتمتحده 268,909 دستگاه خودروی الکتریکی به فروش رسیده است. هرچند این رقم افزایشی 2.6 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد اما رشد فروش خودروهای الکتریکی نسبت به سالهای قبل کاهش قابلتوجهی داشته است. برای مقایسه، فروش این خودروها در سهماههٔ اول سال 2022 رشدی 81.2 درصدی و در سهماههٔ اول سال 2023 افزایش 46.4 درصدی را تجربه کرده بود درحالیکه این رقم امسال به تنها 2.6 درصد رسیده است. علاوه بر این، فروش سهماههٔ اول 2024 نسبت به سهماههٔ پایانی سال گذشته نیز کاهشی 15.2 درصدی داشته است.
ازآنجاییکه خودروسازان باعجله در حال حرکت به سمت الکتریکیسازی هستند، این کاهش چشمگیر تقاضا برای خودروهای برقی قابلتأمل خواهد بود. دلیل اصلی کاهش رشد فروش خودروهای الکتریکی در امریکا تسلا است که در سهماههٔ اول امسال 13.3 درصد خودروی کمتری نسبت به مدت مشابه سال قبل تحویل داده است. پیشازاین، رشد فروش دورقمی تسلا به افزایش فروش کل این بخش از بازار کمک شایانی میکرد. یکی از تحلیلگران صنعت خودرو بنام «استفانی والدز استریتی» دراینباره میگوید:
همانطور که پیشبینی میشد، فروش تسلا کاهش پیدا کرد و روی رشد کل بازار تأثیر گذاشت. بااینحال، برندهای کمی افزایش قابلتوجهی در فروش خودروهای الکتریکی خود تجربه کردهاند
درمجموع، 9 شرکت شامل بامو، کادیلاک، فورد، هیوندای، کیا، لکسوس، مرسدس بنز، ریویان و وینفست در سهماههٔ اول 2024 رشد فروش بیش از 50 درصدی را در بخش خودروهای الکتریکی ثبت کردهاند و سهم بازار تسلا از 61.7 درصد به 51.3 درصد کاهش پیدا کرده است. بااینحال، تلاشهای تسلا برای دیگر خودروسازان حتی آنهایی که رشد فروش داشتهاند مشکلساز است. تأثیر این شرکت آنقدر پررنگ است که وقتی قیمت خودروهای خود را کاهش میدهد دیگر خودروسازان هم باید از آن پیروی کنند. مدیر یکی از نمایندگیهای فروش خودرو دراینباره میگوید:
همهٔ ما چه تولیدکننده و چه نمایندگی در فضای خودروهای الکتریکی کارهایی که دوست نداریم را عمدتاً در واکنش به تسلا انجام میدهیم.
البته صرفاً تسلا عامل کاهش قیمت خودروهای الکتریکی نیست و عرضهٔ بیشازحد این ماشینها نیز نمایندگیها را وادار به کاهش قیمت کرده است. بهعنوانمثال، نیسان برای آریا نزدیک به 16 هزار دلار تخفیف ارائه کرده و مرسدس هم قصد کاهش 20 هزار دلاری قیمت EQS SUV را برای جلب نظر خریداران دارد. بهطور میانگین، قیمت خودروهای الکتریکی در سهماههٔ اول امسال مشمول تخفیف 6 هزار دلاری شده است. این کاهش قیمت هرچند ممکن است خودروهای الکتریکی را برای مصرفکنندگان جذابتر کند اما تولیدکنندگان و نمایندگیها را در موقعیت سختی قرار میدهد تا جایی که برخی نمایندگیها این خودروها را با ضرر میفروشند و به همین دلیل عرضهٔ آنها را از لیست خود خارج کردهاند. علاوه بر این، طبق تخمینها، خودروسازان روی هر خودروی الکتریکی که با قیمت زیر 50 هزار دلار به فروش میرسانند نزدیک به 6 هزار دلار ضرر میدهند و متأسفانه انتظار نمیرود این شرایط به این زودیها بهتر شود.
پرفروشترین خودروهای الکتریکی
در بین پرفروشترین خودروهای الکتریکی بازار آمریکا در سهماههٔ نخست سال 2024 تسلا همچنان به سلطهٔ خود ادامه میدهد و مدل Y با فروش 96,729 دستگاه کماکان پیشتاز است. هرچند این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد جزئی 1.4 درصدی را نشان میدهد اما مدل Y هنوز سهمی 35.4 درصدی از کل بازار خودروهای الکتریکی آمریکا در اختیار دارد. پسازاین، مدل 3 قرار دارد که نسبت به سهماههٔ نخست سال 2023 کاهش فروش قابلتوجه 43.9 درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر، فورد موستانگ Mach-E با افزایش فروش 77.3 درصدی، شرایط خوبی را تجربه کرده است. البته دلیل اصلی این رشد فروش تخفیفهای هنگفتی بود که فورد ماه گذشته برای فروش نمونههای باقیماندهٔ مدل 2023 موستانگ Mach-E ارائه کرد. ریویان هم پیشرفت قابلتوجهی داشته و فروش خودروهای آن نسبت به سال قبل 588.7 درصد بیشتر شده است.
آمار فروش خودروسازان الکتریکی بازار آمریکا در سهماههٔ نخست سال 2024
رتبه | برند | فروش سهماهه اول 2024 | فروش سهماهه اول 2023 | تغییر (درصد) | سهم بازار (درصد) |
1 | تسلا | 140,187 | 161,630 | -13.3 | 51.3 |
2 | فورد | 20,223 | 10,866 | +86.1 | 7.4 |
3 | ریویان | 13,588 | 8,558 | +58.8 | 5.0 |
4 | هیوندای | 12,290 | 7,824 | +57.1 | 4.5 |
5 | مرسدس | 12,250 | 7,341 | +66.9 | 4.5 |
6 | بامو | 10,713 | 6,588 | +62.6 | 3.9 |
7 | کیا | 9,654 | 5,930 | +62.8 | 3.5 |
8 | شورلت | 8,701 | 19,700 | -55.8 | 3.2 |
9 | فولکسواگن | 6,167 | 9,758 | -36.8 | 2.3 |
10 | کادیلاک | 5,800 | 968 | +499.2 | 2.1 |
11 | آئودی | 5,714 | 4,438 | +28.8 | 2.1 |
12 | نیسان | 5,284 | 5,214 | +1.3 | 1.9 |
13 | پولستار | 2,210 | 2,340 | -5.6 | 0.8 |
14 | لوسید | 1,967 | 1,406 | +39.9 | 0.7 |
15 | پورشه | 1,925 | 1,527 | +26.1 | 0.7 |
16 | تویوتا | 1,897 | 1,698 | +11.7 | 0.7 |
17 | جیامسی | 1,668 | 2 | - | 0.6 |
18 | فیسکر | 1,660 | - | - | 0.6 |
19 | لکسوس | 1,603 | 185 | +766.5 | 0.6 |
20 | سوبارو | 1,147 | 1,359 | -15.6 | 0.4 |
21 | ولوو | 1,069 | 2,924 | -63.4 | 0.4 |
22 | جنسیس | 992 | 937 | +5.9 | 0.4 |
23 | وینفست | 927 | 110 | +742.7 | 0.3 |
24 | مینی | 742 | 672 | +10.4 | 0.3 |
آمار فروش خودروهای الکتریکی بازار آمریکا در سهماههٔ نخست سال 2024
رتبه | برند | فروش سهماهه اول 2024 | فروش سهماهه اول 2023 | تغییر (درصد) | سهم بازار (درصد) |
1 | تسلا مدل Y | 96,729 | 95,362 | +1.4 | 35.4 |
2 | تسلا مدل 3 | 30,842 | 54,954 | -43.9 | 11.3 |
3 | فورد موستانگ Mach-E | 9,589 | 5,407 | +77.3 | 3.5 |
4 | ریویان R1S | 8,017 | 1,164 | +588.7 | 2.9 |
5 | فورد F150 لایتنینگ | 7,743 | 4,291 | +80.4 | 2.8 |
6 | شورلت بولت | 7,040 | 19,700 | -64.3 | 2.6 |
7 | هیوندای آیونیک 5 | 6,822 | 5,736 | +18.9 | 2.5 |
8 | فولکسواگن ID.4 | 6,167 | 9,758 | -36.8 | 2.3 |
9 | کادیلاک لیریک | 5,800 | 968 | +499.2 | 2.1 |
10 | تسلا مدل X | 5,607 | 6,465 | -13.3 | 2.1 |
11 | مرسدس بنز EQE | 4,956 | 1,308 | +278.9 | 1.8 |
12 | مرسدس بنز EQB | 4,616 | 1,537 | +200.3 | 1.7 |
13 | بامو i4 | 4,537 | 3,947 | +14.9 | 1.7 |
14 | تسلا مدل S | 4,206 | 4,849 | -13.3 | 1.5 |
15 | نیسان آریا | 4,142 | 2,860 | +44.8 | 1.5 |
16 | کیا EV6 | 4,059 | 3,392 | +19.7 | 1.5 |
17 | کیا EV9 | 4,007 | - | - | 1.5 |
18 | هیوندا آیونیک 6 | 3,646 | 222 | - | 1.3 |
19 | ریویان R1T | 3,261 | 6,213 | -45.7 | 1.2 |
20 | بامو iX | 2,945 | 2,351 | +25.3 | 1.1 |
21 | فورد E-Transit | 2,891 | 1,168 | +147.5 | 1.1 |
22 | تسلا سایبرتراک | 2,803 | - | - | 1.0 |
23 | آئودی Q4 E-Tron | 2,678 | 2,177 | +23.0 | 1.0 |
24 | مرسدس بنز EQS | 2,678 | 4,496 | -40.4 | 1.0 |
25 | آئودی Q8 E-Tron | 2,260 | 1,535 | +47.2 | 0.8 |
26 | بامو i5 | 2,239 | - | - | 0.8 |
27 | پولستار 2 | 2,210 | 2,340 | -5.6 | 0.8 |
28 | لوسید ایر | 1,967 | 1,406 | +39.9 | 0.7 |
29 | پورشه تایکان | 1,925 | 1,406 | +26.1 | 0.7 |
30 | تویوتا bZ4X | 1,897 | 1,698 | +11.7 | 0.7 |
31 | هیوندای کُنا | 1,822 | 1,866 | -2.4 | 0.7 |
32 | جیامسی هامر | 1,668 | 2 | - | 0.6 |
33 | فیسکر اوشن | 1,660 | - | - | 0.6 |
34 | لکسوس RZ | 1,603 | 185 | -766.5 | 0.6 |
35 | کیا نیرو | 1,588 | 2,538 | -37.4 | 0.6 |