معرفی نمادینترین محصولات روزمره خودروسازان معتبر دنیا (قسمت اول)
وقتی که بخواهید از واژه "نمادین" درباره خودروها استفاده کنید کار سختی خواهید داشت. وقتی هم واژه "روزمره" را به آن اضافه کنید کار شما سختتر خواهد شد اما درهرصورت ما لیستی از این خودروها را آماده کردهایم. در ادامه خودروهایی را خواهید دید که نمادهای روزمره هستند، خودروهایی که شاید بهترین محصول یک برند نباشند اما بنا به دلایلی در بین عموم مردم محبوبیت زیادی پیدا کردهاند.
نمادینترین محصولات روزمره خودروسازان معتبر دنیا
آلفارومئو آلفاسود
دلیل این نامگذاری به محل ساخت خودرو مربوط میشود که در جنوب (sud) ایتالیا یعنی ناپل ساخته شد. این اتفاق در حالی رخ داد که ناپل فاصله حدود 900 کیلومتری با مقر این برند در تورین داشت. برخلاف سایر محصولات دیگر آلفارومئو، آلفاسود یک خودروی کامپکت و دیفرانسیل جلو با پیشرانه 4 سیلندر و مرکز ثقل پایین بود. آلفاسود بیش از یک دهه روی خط تولید قرار داشت و سریعاً به خاطر زنگزدگی بدنه مشهور شد. البته قیمت پایینتر آن نسبت به سایر خودروهای آلفارومئو و هندلینگ عالی باعث شدند طرفداران زیادی پیدا کند.
آلپین A110
اولین خودروهای اسپرت آلپین یعنی A106 و A108 که بر پایه محصولات رنو شکل گرفته بودند در خارج از فرانسه خیلی شناخته نشدند اما عرضه مدل A110 همهچیز را تغییر داد. فرانسویها در این خودرو از پیشرانه بزرگتر و قویتر استفاده کردند، امری که باعث موفقیت A110 در رالی شد. در واقع رالی سال 1973 کاملاً به آلپین اختصاص داشت. A110 امروزی اگرچه هیچ شباهتی به نسخه اولیه ندارد اما استایل کلی آن را حفظ کرده است.
آئودی A3
پس از تولید مدل 50 در دهه 70 میلادی، آئودی خودروهای بزرگتری را تولید کرد. آئودی 50 را میتوان نسل اول فولکسواگن پولو دانست اما با معرفی A3 در سال 1996 همهچیز تغییر نمود. این خودرو اگرچه قرابت زیادی با گلف داشت اما قیمت و وضعیت لوکستری را به خود گرفت. سومین نسل این خودرو اولینهای زیادی را به همراه داشت و از پلتفرم MQB گروه فولکسواگن استفاده میکرد. همانند دو نسل قبلی، A3 یکی از آرامترین ستارههای سبد محصولات ارباب حلقهها بود و از استایل کلاسیک و کابین جادار سود میبرد که منجر به استقبال زیاد مشتریان شد.
بنتلی 3 لیتر
نام اولین محصول بنتلی از حجم پیشرانهاش گرفته شده و علیرغم ابعاد بزرگ و راندمان آیرودینامیکی ضعیف خود در مسابقات لمان 1924 و 1927 به موفقیتهای زیادی دست یافت. واژه روزمره شاید برای محصولات بنتلی مناسب نباشد اما مدل 3 لیتر ارزانتر از سایر خودروهای بنتلی بوده است. همین موضوع در زمان رکورد اقتصادی بزرگ دنیا گریبان گیر بنتلی شد و کمک رولزرویس در سال 1931 آن را نجات داد.
بی ام و سری 3 کد E46
فرضیهای وجود دارد مبنی بر اینکه یک مدل ویژه در بین تمامی محصولات خودروسازان جایگاه مهمی دارد. در واقع خودروسازان با یک مدل راحتتر هستند و بهترین طراحی را برای آن در نظر میگیرند. قطعاً این خودرو برای بی ام و با نام سری 3 شناخته میشود، خودرویی که اولین بار در سال 1975 رونمایی شد و هماکنون در هشتمین نسل خود قرار دارد. M3 همواره جذابترین عضو خانواده بوده اما سایر مدلها نیز با پیشرانهها و شکلهای بدنه متنوع عرضه شدهاند. حدود نیم قرن است که سری 3 برای تمامی مشتریان ساخته میشود و چندین نسل آن سرآمد کلاس خود بودهاند.
بیوک ریویرا
عبارت "خودروی لوکس شخصی" در نگاه اول با لیست ما کاملاً بیارتباط است اما در واقع به خودروهای نسبتاً ارزانقیمت اما قدرتمندی اشاره میکند که بجای پرفورمنس خالص روی راحتی و تجهیزات زیاد تمرکز دارند. ریویرا در سال 1963 و پنج سال پس از دومین نسل فورد تاندربرد عرضه شد. اگرچه ریویرا را نمیتوان اولین خودروی لوکس شخصی دانست اما جزو بهترینها در این زمینه بود و سه نسل اول آن به فروش خوبی دست یافتند. بحران سوخت جهانی در دهه 70 میلادی بیوک را مجبور به بازنشستگی این خودرو کرد.
کادیلاک الدورادو
برند لوکس جنرال موتورز به خاطر تولید خودروهای روزمره شناخته نشده بنابراین الدورادو را میتوان به عنوان خودرویی توصیف کرد که آمریکاییها میخواستند بخرند نه اینکه توان خریدش را داشتند. این خودرو در سالهای 1984 و 1985 به فروش بیش از 70 هزار دستگاهی رسید و برای مقایسه باید گفت پرفروشترین محصول کنونی کادیلاک یعنی شاسیبلند اسکالید در سال 2022 فروش حدود 40 هزار دستگاهی داشته است.
شورولت سابربن
زمانی که بحث جمعآوری لیستی از نمادینترین محصولات روزمره خودروسازان معتبر دنیا باشد حتماً نمام یک خودروی خاطرهانگیز که در هالیوود ستاره خودش را به دست آورده نیز باید ذکر شود. سابربن در سال 2019 این ستاره را کسب کرد چراکه در بیش از 1750 فیلم و سریال حضور داشته است. حدود 90 سال است که از این نام در دنیای خودرو استفاده میشود و مدل فعلی آن نیز نسخه طویلتر شورولت تاهوست. احتمالاً هشتمین نسل این خودرو محبوبترین آنها باشد، خودرویی که باب میل تونی سوپرانو نیز بود.
سیتروئن 2CV
یکی از ویژگیهای عجیب خودروهای ساده این است که گاهی اوقات به حدی دوستداشتنی میشوند که مدت زیادی روی خط تولید باقی میمانند. 2CV یکی از مثالهای بارز این قضیه است. سیتروئن 2CV اواخر دهه 40 میلادی معرفی شد و حتی آن زمان هم خودرویی قدیمی به شمار میرفت زیرا قبل از جنگ جهانی دوم طراحی شده بود. استقبال از این خودرو به حدی بود که فرانسویها تا سال 1990 آن را تولید کردند.
دوج چارجر
چارجر در ابتدا خودرویی بود که فقط ماشین بازهای واقعی و آمریکاییهای جوان جذب آن میشدند. چارجر همانند برادر خود یعنی چلنجر به بخش مهمی از تاریخچه خودروسازی آمریکا تبدیل شده هرچند دیگر در دسترس مشتریان نیست و به خاطر عصر برقی سازی خودروها راهی موزه شده است.
فراری 308
اولین خودروی روزمره فراری را میتوان دینو دانست. دومین خودرو از این نظر 308 خواهد بود که کوپهای نسبتاً ارزانقیمت با پیشرانه 8 سیلندر 3 لیتری بود. مدل 208 مشابه در ایتالیا حتی قیمت پایینتری داشت چراکه پیشرانه 8 سیلندر 2 لیتری آن مالیات کمتری را به خریدار تحمیل میکرد. پس از 308 مدلهایی همچون 328، 348، F355 و 360 تولید شدند. معادل امروزی این خودرو را میتوان فراری F8 دانست که البته قیمت بسیار بالایی دارد.
فورد فیستا
محصولات زیادی از فورد میتوانند در لیست نمادینترین محصولات روزمره خودروسازان معتبر دنیا قرار گیرند و البته همه آنها موردقبول عموم افراد نخواهند بود. ما برای این لیست مدل فیستا را انتخاب کردیم چراکه قبل از آن هرگز شاهد تولید چنین خودرویی توسط فورد نبودیم. فیستا اولین هاچبک کامپکت این برند با پیشرانه عرضی دیفرانسیل جلو بود. اگرچه رقبای زیادی برای فیستا وجود داشتند اما خریداران زیادی از آن استقبال کردند و این محبوبیت تا همین امروز ادامه دارد. فیستا از سال 2009 تا 2020 رتبه اول لیست فروش انجمن خودروسازان و واردکنندگان بریتانیا را در اختیار داشت و رکوردی جاودان را ثبت کرد.
هوندا سیویک
اولین نسل سیویک با عرضه در سال 1972 اولین موفقیت بینالمللی بزرگ را برای این برند به ارمغان آورد. دلیل عدم موفقیتهای قبلی هوندا در این زمینه به سیاستهای پیشین درباره تولید پیشرانههای هوا خنک مربوط میشود. از آن زمان تاکنون سیویک های مختلفی تولید شدهاند و همگی نیز به فروش خوبی رسیدهاند. مدلهای پرفورمنس تایپ R که از سال 1997 تولید شدند طیف جدیدی از خریداران را جذب کلاس هاچبک های اسپرت و هیجانانگیز کردند.
جگوار ایکس تایپ
ایکس تایپ خودروی جگوار برای مردم بود. این محصول در سال 2001 و به عنوان سدان بنزینی چهار چرخ محرک تولید شد و از ویژگیهایی سود میبرد که تاکنون در محصولات جگوار دیده نشده بود. از جمله ویژگیهای خاص ایکس تایپ میتوان به پیشرانه دیزلی و بدنه استیشن اشاره کرد. متأسفانه هیچکدام از این ویژگیها باعث استقبال انبوه خریداران نشدند و افراد ثروتمند نیز جذب محصولات آلمانی میشدند. نکته دیگر اینکه ایکس تایپ قرابت زیادی با فورد موندئو داشت و اگرچه چنین چیزی مشکل اصلی نبود اما بهانهای برای عدم موفقیتش شد.
لندروور دیفندر
نام دیفندر تا سال 1990 وارد دنیای خودرو نشده بود اما خود این خودرو بخشی از یک تاریخ درخشان بود که در سال 1948 شروع شد و تا سال 2016 ادامه یافت. دیفندر اولیه یک خودروی کند، سنتی و ناراحت بود اما از نظر آفرود عالی عمل میکرد. تقاضا برای این خودرو به ویژه در سالهای اخیر به شدت بالاست.
ادامه دارد...