سریعترین خودروهای تولیدی جهان در سال 2022، بوگاتی، کونیگزگ یا تواتارا؟
سریعترین خودروی جهان عنوانی است که خودروسازان و رانندگان مسابقه از همان روزهای ابتدایی متداول شدن خودروها بر سر آن دعوا داشتند. امروز با پیشرفت آئرودینامیک، متریال سبکوزن و الکتریکیسازی، رکوردهای سرعت جادهای به قلههای بسیار شگفتانگیزی رسیدهاند و برخی خودروها حتی از مرز 300 مایل بر ساعت یا 480 کیلومتر بر ساعت هم فراتر رفتهاند. در گذشته، شرکتهایی که ادعای ساخت سریعترین خودروی تولیدی جهان را داشتند، رکورد حداکثر سرعت زمینی را هم در اختیار میگرفتند اما از اواسط قرن بیستم این دو بخش از هم جدا شد زیرا خودروهایی که برای شکستن سرعت زمینی ساخته میشدند شبیه موشکهای چرخدار شدند درحالیکه خودروهای تولیدی کاملاً متفاوت بودند و باید الزامات زیادی را رعایت میکردند.
با پیشرفت تکنولوژی، رقابت بر سر عنوان سریعترین خودروی تولیدی جهان شدت گرفت. رقبای اولیه مرسدس بنز، جگوار و آستونمارتین بودند که بعداً پورشه، فراری و لامبورگینی هم به جمع مدعیان اضافه شدند. طی سالهای اخیر، نام بوگاتی با عنوان سریعترین خودروی جهان بیش از همه آمیخته شده است اما برخی شرکتهای کوچک مثل هنسی و SSC که به ساخت هایپرکارهای خاص میپردازند نیز به دنبال شکستن این رکورد بودهاند و ادعاهای جسورانهای داشتهاند. در سال 2017، کونیگزگ آگرا RS با دستیابی به سرعت 447 کیلومتر بر ساعت، بوگاتی ویرون سوپراسپرت را پس از هفت سال از پادشاهی سرعت به زیر کشید اما بوگاتی در سال 2019 با شیرون سوپراسپرت 300 برای پس گرفتن رکورد خود بازگشت و سرعت 490 کیلومتر بر ساعت را به ثبت رساند؛ اما چون بوگاتی فقط در یک جهت به این سرعت رسید، رکورد آن رسمی نشد.
سپس در اکتبر سال 2020، شرکت آمریکایی SSC با هایپرکار 1750 اسب بخاری تواتارا ادعا کرد که با دستیابی به سرعت 508 کیلومتر بر ساعت، رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را شکسته است اما بعداً صحت این رکورد زنی زیر سؤال رفت و SSC ادعای خود را پس گرفت. البته این شرکت در سال 2021 دوباره برای شکستن رکورد تلاش کرد و این بار با ثبت سرعت 453 کیلومتر بر ساعت موفق شد کونیگزگ را مغلوب کند. در سال 2022 نیز تواتارا برای بهبود رکورد خود تلاش کرد و حالا به سرعت 475 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد. این رکورد رسمی هنوز توسط هیچ خودروی تولیدی شکسته نشده است.
البته خیال SSC راحت نخواهد بود زیرا رقبا بهطورجدی برای شکستن رکورد سرعت برنامه دارند. کونیگزگ در حال آماده کرد یسکو ابسلوت 1600 اسب بخاری بوده و مدعی است که این خودرو میتواند حداقل به سرعت 500 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. علاوه بر این، هنسی هم مصمم است که با ونوم F5 از مرز 300 مایل بر ساعت یا 480 کیلومتر بر ساعت عبور کند. هرکدام از این خودروها بتوانند به هدف خود برسند، تهدیدی جدی برای تواتارا خواهند بود.
تاریخچهٔ سریعترین خودروهای تولیدی جهان
رقابت برای شکستن رکورد سرعت از حدود دههٔ 50 میلادی بسیار جدی شد. در ابتدا جگوار XK120 در سال 1949 به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد و چند سال بعد نبرد سختی بین مرسدس 300SL گالوینگ و آستونمارتین DB4 GT درگرفت که هردو توانستند به سرعتی بیش از 240 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند. در دههٔ 60، رکورد سرعت بین برندهای ایتالیایی جابجا میشد که آغازگر آن ایزو گریفو بود. این خودروی ایتالیایی نهچندان شناختهشده در سال 1963 به سرعت 260 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد.
در بین ایتالیاییها، شلبی کبرای آمریکایی برای مدت کوتاهی در سال 1965 تاج سرعت را ربود اما خیلی زود مغلوب لامبورگینی میورا و فراری 365 GTB دیتونا شد. در سال 1969 نیز میورا P400S با دستیابی به سرعت 288 کیلومتر بر ساعت رکوردشکنی کرد. سپس سیزده سال طول کشید تا لامبورگینی توانست با کانتاش رکورد قبلی خود را بشکند و به اولین شرکتی تبدیل شود که از سرعت 290 کیلومتر بر ساعت فراتر میرود. سپس در سال 1983، تیونر آلمانی پورشه یعنی راف با مدل BTR به سرعت 305 کیلومتر بر ساعت رسید درحالیکه هایپرکار 959 خود پورشه سه سال بعد رکورد 318 کیلومتر بر ساعت را به ثبت رساند.
اولین خودروی تولیدی که از مرز 200 مایل بر ساعت یا 320 کیلومتر بر ساعت عبور کرد، فراری F40 در سال 1987 بود اما زمانی که وارد دههٔ 90 شدیم، مکلارن با F1 این رکورد را بهطور چشمگیری ارتقاء داد و به سرعت 386 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد. F1 تا به امروز همچنان سریعترین خودروی تنفس طبیعی جهان محسوب میشود. در فوریهٔ سال 2005، کونیگزگ CCR با دستیابی به سرعت 388 کیلومتر بر ساعت در پیست ناردو رینگ ایتالیا، برای مدت کوتاهی رکورد سرعت را از آن خود کرد اما فقط دو ماه بعد، بوگاتی ویرون از مرز 400 کیلومتر بر ساعت عبور کرد و پادشاه سرعت لقب گرفت. طی چند سال گذشته نیز بوگاتی، کونیگزگ، هنسی و SSC برای تصاحب عنوان سریعترین خودروی جهان رقابت سختی باهم داشتهاند.
سال | خودرو | سرعت (کیلومتر بر ساعت) |
1949 | جگوار XK120 | 200 |
1955 | مرسدس بنز 300SL | 242 |
1959 | آستونمارتین DB4 GT | 244 |
1963 | ایزو گریفو GL 365 | 260 |
1967 | شلبی کبرا MKIII | 265 |
1968 | لامبورگینی میورا P400 | 275 |
1968 | فراری 365 GTB دیتونا | 280 |
1969 | لامبورگینی میورا P400S | 288 |
1982 | لامبورگینی کانتاش | 293 |
1983 | راف BTR | 305 |
1986 | پورشه 959 | 317 |
1987 | فراری F40 | 326 |
1995 | راف CTR | 349 |
1993 | مکلارن F1 | 386 |
2005 | کونیگزگ CCR | 388 |
2005 | بوگاتی ویرون | 408 |
2007 | SSC اولتیمیت آئرو | 412 |
2010 | بوگاتی ویرون سوپراسپرت | 431 |
2014 | هنسی ونوم GT | 435 |
2017 | کونیگزگ آگرا RS | 447 |
2022 | SSC تواتارا | 475 |