آمار فروش پیکاپها در نیمه اول سال، سری F در صدر، سیلورادو نایبقهرمان
به همین زودی سال 2022 به نیمه رسید و کمبود چیپ همچنان روی صنعت خودروسازی سراسر جهان سایه افکنده است. به همین دلیل، خودروسازان تا به اینجای کار سال سختی را سپری کردهاند. این مشکل به همراه افزایش بیسابقهٔ قیمت سوخت، حملهٔ روسیه به اوکراین و ترس از رکود جهانی باعث فروش تقریباً همهٔ خودروسازان شده است؛ اما همهٔ اینها بر یکی از پررونقترین بازارهای خودرویی جهان یعنی بازار پیکاپهای ایالاتمتحده چه تأثیری گذاشته است؟
در شش ماه اول سال جاری در این بخش فقط تویوتا آنهم با تنها یک درصد افزایش فروش داشته و فروش بقیه برندها همگی کاهشی بوده است. فروش پادشاه این کلاس یعنی فورد سری F در این شش ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.3 درصد کاهش یافته اما این پیکاپ محبوب با فروش 299,345 دستگاهی همچنان بر بخش پیکاپهای فول سایز ایالاتمتحده سلطه دارد. از سوی دیگر، هرچند فروش شورلت سیلورادو هم 9.3 درصد افت کرده اما این پیکاپ جنرال موتورز با فروش 264,139 دستگاه، رم را پشت سر گذاشته و به جایگاه دوم صعود کرده است. دلیل این موضوع کاهش فروش چشمگیر 22 درصدی رم است که از دو رقیب سنتی خود بیشتر بوده است.
فروش رم با این کاهش، در نیمهٔ نخست سال به 244,983 دستگاه رسیده است. پسرعموی سیلورادو یعنی جیامسی سییرا هم با فروش 118,938 دستگاهی در جایگاه چهارم قرار گرفته که کاهشی 14.1 درصدی را نشان میدهد. تویوتا تاندرا به لطف عرضهٔ نسل جدید، فروش خود را با یک درصد افزایش به 44,316 دستگاه رسانده درحالیکه صدای ناقوس مرگ نیسان تایتان همچنان به گوش میرسد زیرا فروش این پیکاپ ژاپنی در شش ماه نخست با 36.9 درصد به تنها 11,212 دستگاه رسیده است. عضو تازهوارد این جمع هم جیامسی هامر است که علیرغم تقاضای بالا، فعلاً به خاطر محدودیت باطری تیراژ تولید پایینی دارد و در شش ماه اول امسال تنها 371 دستگاه از آن به خریداران تحویل داده شده است.
اما بپردازیم به آمار فروش پیکاپها در سهماههٔ دوم سال 2022. آمار این سه ماه برای فورد خبرهای خوبی دارند زیرا فروش سری F در ماه ژوئن افزایش قابلتوجه 26.3 درصدی را تجربه کرده است. بااینحال، به نظر میرسد شرایط برای رقبای فورد هنوز خوب نشده است زیرا در سهماههٔ دوم امسال، فروش سیلورادو 13.2 درصد، رم 27 درصد و سییرا 17.5 درصد کاهش یافته است. دراینبین اما بدترین شرایط را نیسان تایتان دارد زیرا این پیکاپ در سهماههٔ دوم سال موفق به فروش تنها 4,794 دستگاه شده که کاهش خیرهکنندهٔ 53 درصدی را نشان میدهد. این موضوع شایعات خروج نیسان از بخش پیکاپهای فول سایز بازار آمریکا در سال 2024 یا 2025 را تقویت میکند.
پیکاپ | فروش سهماههٔ دوم | فروش نیمهٔ اول | تغییر |
فورد سری F | 158,644 دستگاه | 299,345 دستگاه | -17.3 درصد |
شورلت سیلورادو | 143,032 دستگاه | 264,139 دستگاه | -9.3 درصد |
رم | 117,867 دستگاه | 244,973 دستگاه | -22.0 درصد |
جیامسی سییرا | 62,321 دستگاه | 118,938 دستگاه | -14.1 درصد |
تویوتا تاندرا | 7,098 دستگاه | 44,316 دستگاه | +1.0 درصد |
نیسان تایتان | 4,794 دستگاه | 11,212 دستگاه | -36.9 درصد |
جیامسی هامر | 273 دستگاه | 371 دستگاه | - |