ایران خودروچشم انداز

مقایسه انواع فوتون تونلند در ایران؛ دنده دستی و اتوماتیک بنزینی و دیزلی

در بازار ایران، سه نوع فوتون تونلند با چهره‌های مختلف وجود دارد. این خودروها از نظر موتور و گیربکس نیز متفاوت هستند.

طی سال‌های اخیر، بازار وانت‌ در ایران جذابیت بیشتری پیدا کرده است. این شرایط، با واردات تویوتا هایلوکس از دهه‌ی ۸۰ خورشیدی شکل گرفت؛ اما پس از افزایش ارزش دلار و ممنوعیت واردات خودرو، به سمت وانت‌های چینی، تغییر کرد. حالا مونتاژکاران ایرانی، درحال رقابت با یکدیگر برای تقسیم بازار هستند و تنوع وانت‌های چینی را افزایش می‌دهند.

فوتون، زیرمجموعه‌ی گریت وال، یکی از غول‌‌های خودروسازی چین است و از برندهای با سابقه‌ در صنعت حمل و نقل چین محسوب می‌شود. این شرکت سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و حالا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اتوبوس و کامیون چینی است. تولیدات خودرویی فوتون، عمدتا در کلاس ون و پیکاپ وانت هستند، اما چند مدل شاسی بلند مثل فوتون ساوانا هم در فهرست محصولات این شرکت وجود دارد.

فوتون تونلند جدید ایران خودرو

نسل اول تونلند، سال ۲۰۱۱ معرفی شد. این خودرو، هم‌اکنون علاوه‌بر چین در تایلند و فیلیپین هم خط مونتاژ دارد. تونلند در مقایسه با دیگر وانت‌های ساخت چین، به موفقیت نسبی در صادرات رسیده و برای بازار مالزی، برزیل، کلمبیا و استرالیا هم شناخته شده است. در ایران، تعداد قابل توجهی از کامیون‌های فوتون وجود دارند. وانت فوتون تونلند بنزینی و دیزلی هم از سال ۱۳۹۳ توسط ایران‌خودرو،  وارد کشورمان شد.

انواع فوتون تونلند در ایران

سه مدل تونلند موجود، چهره‌های متفاوت دارند. اولین نمونه، به طور ناپیوسته از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ مونتاژ شد. مدل دوم (تونلند S نیوفیس)، به عنوان فیس‌لیفت نسخه‌ی اول، ساخت ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به دست مصرف‌کننده رسید. این دو خودرو از نظر فنی، تقریبا مشابه هستند.

فوتون تونلند جدید

از سال ۱۴۰۲، نسل جدید فوتون تونلند با چهره و تجهیزات متفاوت از مدل‌های قبل، توسط ایران خودرو مونتاژ شد. این محصول، از معدود پیکاپ‌های چینی مجهز به گیربکس اتوماتیک است و همراه پیشرانه بنزینی، تفاوت مهمی با فوتون‌های توربو دیزل قدیمی دارد.

مشخصات، امکانات و قیمت فوتون تونلند ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰

چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره‌ی پهن دارای کروم، وجه تمایز نسل اول فوتون تونلند با دیگر انواع این خودرو هستند. هم‌چنین مه‌شکن‌های مدور، در طرفین سپر وجود دارند؛ اما مدل‌های بعدی با مه‌شکن‌های LED و ساختار متفاوت دیده می‌شوند.

طبیعتا فوتون تونلند نسخه‌ی اول و دوم، به جهت پلتفرم و نسل مشترک، از نمای جانبی و پشت، تفاوت خاصی ندارند. در پشت، چراغ عمودی با حالت مثلثی نصب شده‌ و فرم ساده برای سپر، مشابه دیگر وانت‌های چینی است.  این خودرو با طول ۵,۳۱۰ میلی‌متر، عرض ۱,۸۸۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۸۶۰ میلی‌متر، همراه فاصله محورهای ۳,۱۰۵ میلی‌متر تولید می‌شود.

فوتون تونلند نسل اول

در کابین، فوتون تونلند مدل اول و دوم، تفاوت‌هایی دارند. اکثر نمونه‌های ساخت ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ که به نسل اول معروف هستند؛ نمایشگر لمسی و دوربین پاک ندارند؛ اما در نسخه‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ مانیتور و ناوبری ماهواره‌ای نیز نصب شده است. حالت ساده برای پنل پشت فرمان، کلیدهای گردان سه‌گانه، ترمز دستی اهرمی، دسته‌دنده‌ی نقره‌ای رنگ و تودری فاقد تزئینات، در هر دو مدل تونلند مونتاژ ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ وجود دارد.

دو نوع پیشرانه‌ی دیزلی و بنزینی برای تونلند در ایران وجود دارد. هر دو مدل، مجهز به گیربکس ۶ سرعته دنده دستی و سیستم دو دیفرانسیل هستند؛ ضمن اینکه می‌توانند حدود یک‌تن بار حمل کنند. از معدود تفاوت‌های فنی بین تونلند نسل اول و نمونه‌ی دوم، هماهنگ‌سازی پیشرانه‌های دیزلی با استاندارد یورو ۵ است؛ درحالی‌که مدل‌های اولیه (۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰) ، یورو ۴ محسوب می‌شوند.

فوتون تونلند نسل اول 1393

تقریبا تمام خودروهای فوتون تونلند نسل اول در ایران، مجهز به پیشرانه توربو دیزل ۲/۸ لیتری با اینترکولر هستند. قدرت این مدل ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، ۱۶۴ اسب بخار و نهایت گشتاور، ۳۶۰ نیوتن‌متر است. تونلند با گیربکس ۵ سرعته دستی Getrag، در زمان ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف گازوئیل این پیکاپ، ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر است.

به تعداد کمتر نسبت به تونلند دیزل، مدل ۲/۴ لیتر بنزینی ۴ سیلندر نیز در ایران وجود دارد که البته نسخه‌ی ضعیف‌تر محسوب می‌شود. تونلند بنزینی، ساخت ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰، قدرت ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. این خودرو با گیربکس ۶ سرعته دستی، حدود ۱۸ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و ۱۱ لیتر در صد کیلومتر، مصرف بنزین دارد.

فوتون تونلند نسل اول نمای داخلی

دنده کمکی،  دو دیفرانسیل ۳ حالته با محدودکننده لغزش (LSD)، رینگ ۱۶ اینچ و تایر ۲۶۵ میلی‌متر، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز دیسکی جلو و عقب  با سیستم ضد قفل   ABS  و  EBD، کروز کنترل، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، مه‌شکن جلو،  شیشه‌های برقی و سنسور عقب، دیگر امکانات فوتون تونلند نسل اول هستند.

قیمت فوتون تونلند دیزل ساخت ۱۳۹۳تا ۱۴۰۰ با شرایط فنی قابل قبول و بدنه‌ی سالم، حدود یک تا ۱/۵ میلیارد تومان است. مدل‌های بنزینی با سال ساخت مشابه دیزلی‌ها، تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر قیمت‌گذاری می‌شوند.

مشخصات، امکانات و قیمت فوتون تونلند S نیوفیس ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱

چهره جدید برای فوتون تونلند با تغییرات فنی و بهبود شرایط کابین همراه بود؛ اما این مدل به تعداد اندک عرضه شد. رونمایی از نسل مدرن تونلند برای مونتاژ در سال ۱۴۰۲، مهم‌ترین دلیل توقف عرضه‌ی نسخه‌ی نیوفیس بود. بازطراحی چراغ‌ها، افزایش ابعاد جلوپنجره و کاهش حجم ادوات براق کروم در نمای اصلی، به‌خوبی این خودرو را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌کند. در قسمت عقب و محل حمل بار هم، تزئینات ویژه با حفاظ سیاه‌رنگ وجود دارد.

فوتون تونلند جدید ایران خودرو

کابین تونلند نیوفیس، با نمایشگر لمسی بزرگ و کلیدهای ساده برای کنترل امکاناتی مثل گرم‌کن شیشه یا انتخاب حالت رانندگی ۲H و ۴H و ۴L ارائه می‌شود. فرمان و پنل پشت، چندان متفاوت از تونلند اولیه نیست اما تزئینات چرم به داشبورد، صندلی و تودری‌ها اضافه شده است. طبیعتا راحتی سرنشینان نیز در نسخه‌ی نیوفیس، بیشتر احساس می‌شود.

 

فوتون تونلند جدید ایران خودرو

پیشرانه توربو دیزل ۲/۸ لیتری برای تونلند S، بهینه‌سازی شد و از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا یافت. قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۶۵ نیوتن‌متر با میانگین مصرف گازوئیل ۹ لیتر در صد کیلومتر وجود دارد. این مدل در زمان ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌کند. گیربکس تونلند S متفاوت از نسل اول،۶   دنده دستی Zomax است.

نمای داخلی فوتون تونلند جدید ایران خودرو

تونلند s نیوفیس با موتور ۲ لیتر توربو بنزینی نیز در ایران مونتاژ شد. این نمونه ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. متفاوت از مدل‌های قدیمی‌تر، این پیکاپ مجهز به گیربکس ۶ سرعته دستی آیسن (Aisin) است ودر زمان ۱۲ تا ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت نیز، ۱۰ تا ۱۱ لیتر در صد کیلومتر دارد.

علاوه‌بر امکانات موجود در نسل اول فوتون تونلند، نسخه‌های نیوفیس ساخت ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، دارای سیستم حفظ خودرو در شیب، روشنایی روز و اتولایت، مه‌شکن عقب و جلو، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ با دوربین پارک و ناوبری ماهواره‌ای هستند.

 

قیمت فوتون تونلند S نیوفیس در بازار ایران، حدود ۱/۵ تا ۱/۸ میلیارد تومان است. این خودروها نیز مشابه مدل‌های اولیه، فقط با گیربکس دنده دستی تولید می‌شوند و همگی دو دیفرانسیل با سه حالت رانندگی تک دیفرانسیل، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قابل استفاده هستند.

مشخصات، امکانات و قیمت فوتون تونلند G7 اتوماتیک ۱۴۰۲

جدیدترین تونلند مونتاژ ایران خودرو، چهره‌ای کاملا متفاوت از نسل اول دارد و بسیار شبیه تویوتا هایلوکس به نظر می‌رسد. این پیکاپ چینی، بهبود چشمگیر در طراحی داخلی امکانات رفاهی دارد. همچنین فقط با گیربکس اتوماتیک و پیشرانه توربو بنزینی در ایران عرضه می‌شود. ابعاد تونلند G7 اتوماتیک شامل ۵۳۴۰، ۱۹۴۰ و ۱۸۷۰ میلی‌متر برای طول و عرض و ارتفاع با فاصله محوری ۳۱۱۰ میلی‌متر است.

فوتون تونلند G7 اتوماتیک

پیشرانه‌ی ۲۰۰۲ سی‌سی توربوشارژ بنزینی، ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. تونلند G7 با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ZF  آلمان، ۱۱ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و ۹ تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین دارد. این پیکاپ با استاندارد آلایندگی یورو ۶ تولید می‌شود.

فوتون تونلند جی 7

تنظیم حالت انتقال قدرت (AUTO-2H-4H-4L)، ترمز ضد قفل ABS EBD و فناوری کنترل لغزش ESP، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، رینگ ۱۸ اینچ، دو کیسه هوا، مه شکن جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سنسور پارک و دوربین عقب، سنسور نور، سیستم صوتی به همراه نمایشگر ۱۰.۲۵ اینجی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، ترمز پارک برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، حالت رانندگی اکو و اسپرت، پدال شیفتر (تعویض دنده از پشت فرمان) ، روکش چرمی صندلی‌ها، جک هیدرولیک درب موتور و سنسور نمایشگر فشار باد تایرها، مهم‌ترین امکانات فوتون تونلند G7 هستند.

تونلند توربوشارژ اتوماتیک رونمایی شده توسط ایران خودرو، نمونه‌ای با تجهیزات کامل در میان وانت‌های ساخت فوتون محسوب می‌شود. چنین خودرویی در بازار جهانی، ۲۵ هزار دلار قیمت دارد.

مدلمشخصاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
پیکاپ فوتون تونلند۲.۸ لیتری دیزلی دوکابین نیوفیس۱,۵۴۰,۶۵۰,۰۰۰۱,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
پیکاپ فوتون تونلند G7اتوماتیک۱,۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰۲,۵۴۵,۰۰۰,۰۰۰

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. ARMAN سابق

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (453 ديدگاه)

    آقا به نظر من کسی که یه پیکاپ استخوون دار برا آفرود و کار و حمل بار بخواد سراغ این مدلای چینی نمیره چون تجربه ثابت کرده این مدلا به درد کارای سبک میخوره و به درد یه آفرود درست و درمون و حمل بارهای سنگین نمیخورن
    این افراد دنبال یه پیکاپ درست درمونن نه یه ماشین فانتزی
    به همین دلیل این افراد میرم سراغ نیسان پیکاپ و اگه بودجه بیشتری داشته باشن هایلوکس و ایسوزو دی مکس چون فقط اینا جواب میده

    موافقم 30
    مخالفم 56
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2326 ديدگاه)

      فوتون تونلند، اقلا یک کابین بزرگ و جادار برای مسافرت داره
      آفرود سبک هم جواب می‌ده و از مسیر سنگلاخ با شیب تند راحت بالا میاد
      تعلیق عقبش خیلی بازی می‌کنه و افرادی که خریدن، مجبورن ۱۰۰ کیلو وزنه کیسه شن بگذارن پشتش تا از روی سرعت‌گیر نپره هوا

      خدا قسمت شما نکنه
      من چندبار سفر کاری با نیسان پیکاپ رفتم
      به لعنت خدا نمی‌ارزه با اون کابین مزخرف و ناراحت
      من خیلی قد بلند نیستم ولی هم صندلی جلو و هم عقب، شدیدا زانودرد میاره
      نیسان پیکاپ موجود در ایران، از نظر فنی خوبه ولی برای نژاد ژاپنی با قد حدود ۱۶۰ سانتی‌متر مناسبه

      موافقم 138
      مخالفم 8
      1. ARMAN سابق

        ۲۹ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (453 ديدگاه)

        شما درست می فرمایید
        ولی من از لحاظ دوام دارم میگم.
        مثلاً همین T8 دربارش دیدم که می گفت توربو ماشین بعد کیلومتر 30000 نیاز به تعویض یا تعمیر و آپگرید داره و این خیلی بده برا یه ماشینی که قراره کارای سنگین انجام بده
        اکثر مدلای چینی کیفیت مونتاژ ضعیفی دارن و این برای پیکاپ ها هم صادقه که بعد کیلومتر های نه چندان بالا به صدا میوفتند
        و من عرض کردم برای کار و نه برای اینکه 4 5 نفر سوار ماشین بشن.
        درسته نیسان پیکاپ واقعا ماشین تنگ و ناراحتیه و تعلیقشم به شدت خشکه ولی برای کار بهتر از مدلای چینی هستش

        موافقم 34
        مخالفم 6
    2. Python

      ۲۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      بله
      چینی افتضاحه ژاپنی خوبه
      اصلا نیازی هم نیست به قیمت پیکاپ نگاهی بندازی
      از رو ملیت قشنگ تشخیص میدین

      موافقم 37
      مخالفم 15
      1. نعیم حسینی

        ۳ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        خدمت اون دسته از عزیزانی که میگن چینی بده ژاپنی خوبه عرض میکنم.
        قبل از این ک این‌ نظر رو بدید اول یه مقایسه قسمتی بکنید
        هایلوکس با امکانات ۶ سال پیش ۶ میلیارد
        فوتون نیوفیس اتومات فقط ۲ میلیارد
        اونم چی ؟؟؟؟آپشنال ترین پیکاپ بازار ایران
        من خودم استفاده میکنم از شتاب برابر فیکس ماکسیماس
        ۲۳۷ اسب بخار قیمت داره و توربو شارژه.
        خیلی حرفه وزن دو تنی رو عین ماکسیما شتاب بده.
        گیربکسش هم ک نگم‌براتون دنده هشتش دور موتور سه هزار فیکس ۱۷۰ تا میره.
        در لحظم پر میکنه
        ب جرات میگم هیچ پیکاپی داخل ایران نمیتونه باهاش جمع کنه صدای داخل کابین هم نداره ب هیچ وجه
        ب شدت چه از لحاظ قیمتی چه از لحاظ اپشنالی پیشنهادش میکنم
        .
        این ماشین این قیمتش نیس.فقط باید جا بیفته

        موافقم 47
        مخالفم 13
        1. BMWghini

          ۵ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (92 ديدگاه)

          ببخشین دیگه میگیم گرونش کنن امکاناتش به چشم بیاد

          موافقم 24
          مخالفم 4
    3. BMWghini

      ۵ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (92 ديدگاه)

      داداش شما کی با اینا رفتی آفرود که اینو میکی؟
      من با کابران دو کابین دو دف مدل ۸۹ آفرود سخت کردم هیچ مشکلی نداشت

      موافقم 6
      مخالفم 1
  2. boost10

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    خر همون خره . پالونش عوض شده

    موافقم 21
    مخالفم 19
    1. محمد

      ۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (610 ديدگاه)

      یه عده معلوم الحال تنها چیزی که حفظ کردن=>
      خر همون خره،پالونش‌عوض شده!
      تو همه ی خودروسازان در جهان میان از یک پلتفرم چندین نسل تولید می کنند، برای مثال تویوتا کرولا یا نیسان ماکسیما.
      شما هیچ علمی در عرصه خودرو نداری،کسی مجبورت نکرد اظهار نظر بکنی،امثال تو که ۹۰درصد مخاطبان مجله های خودرو را تشکیل می‌دهند،فقط بلدن‌ حرف مفت بزنن! تو مگه مهندسی!تو هیچ سوادی نداری😤

      موافقم 35
      مخالفم 9
  3. ایران فرانسه

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (72 ديدگاه)

    نمونه اتوماتیک ش رو مدنظر دارم ولی تمامی ثبت نام هاش تا امروز سرکاری بوده و ۲ میلیارد و دویست بازار آزاد هم در توان من نیست

    موافقم 19
    مخالفم 4
  4. رضا THP

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (271 ديدگاه)

    از مدل دیزلش خوشم میاد .
    در کل ماشین خوبی هست ولی بارها شنیدم که مونتاژ ایرانخودرودیزل افتضاحه ، در حدی که بعد از تحویل ماشین باید ببرید آچارکشی D:
    همین الان بررسی کردم قیمت نمونه دیزل 34000 دلار استرالیا هست . که میشه حدود یک میلیارد و صد .
    ایرانخودرو میده یک و سیصد و پنجاه ، بازار آزاد هم تا یک و ششصد هست .
    نسبت به بقیه چینی ها که دو برابر قیمت جهانی فروخته میشن ، قیمتش منطقی تره

    موافقم 41
    مخالفم 3
  5. امیر

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایران خودرو دیزل فقط ثبت نام میکنه
    ولی ماشین تحویل نمیده
    من پارسال برج ۹ دیزلشو ثبت نام کردم
    تا الان که دو روز مونده به برج ۵ هنوز ماشین تحویل ندادن
    چند روز پیش که با امور مشتریان تماس گرفتم میگفت که تازه دوکابین دیزل رفته خط مونتاژ
    بعدشم باید تو صف پلاک بمونم چون ایران خودرو به راهور بدهی داره اونا هم پلاک نمیدن بهشون

    موافقم 8
    مخالفم 0
  6. محمد

    ۲ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (610 ديدگاه)

    بری پاژن‌ بخری،بهتر از این هست.

    موافقم 11
    مخالفم 18
  7. Kamal

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتورش خوبه برای کارهاش شخصی . وسایل موتورش تو بازار پیدا میشه؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا