خودروهایی که تا 5 سال آینده تولید خواهند شد: بخش سوم، شاسیبلندها
مسلما خودروهای برقی آینده صنعت خودرو را در دستان خود خواهند گرفت؛ گواه این مسئله نیز افزایش تعداد محصولات بسیار در خودروسازیهای مختلف و قوانین سختگیرانه کشورهای پیشرفته برای قطع تولید خودروهای احتراق داخلی است. از آنجایی که بازار خودروهای برقی بیشازپیش داغ و تازه است، تقریبا تمام خودروسازان کهنهکار روی به تولید این خودروها آوردهاند؛ این روند تا جایی پیش رفته است که بهواسطه این پیشرفت، شاهد حضور نامهایی کاملا جدید نیز در صنعت خودرو هستیم.
ما در ادامه بخش دوم این مقاله که به معرفی کراساوورهای آینده پرداختیم، لیستی از تمام خودروهای تمام شاسیبلندی که هنوز وارد خط تولید نشدهاند اما بهزودی خواهند شد، تهیه کردهایم:
بایتون M-Byte | ورود از سال 2022 |
بایتون از مدلهای سدان و شاسیبلند K-Byte و M-Byte در نمایشگاه CES رونمایی کرد. این شرکت میخواهد بهعنوان پرچمدار خودروهای مجهز به تکنولوژی چینی شناخته شود. با وجود اینکه اروپاییها نخستین مشتریهای این برند خواهد بود، انتظار میرود که شاسیبلند M-Byte با قیمت 45 هزار دلاری و 272 اسب بخار قدرت برای بازار آمریکا عرضه شود. مدل یادشده دیفرانسیل عقب خواهد بود و از یک باتری 72 کیلووات ساعتی سود خواهد بود. بایتون نسخههای قدرتمندتر این خودرو را نیز در آینده عرضه خواهد کرد. این شرکت نوید داده که شاسیبلند برقیاش توان پیمایش مسافت 360 کیلومتر را داشته باشد.
کادیلاک لیریک | ورود از سال 2022 |
نخستین کادیلاک برقی در «اسپرینگ هیل»، آمریکا، و درکنار سایر خودروهای برقی آینده جنرالموتورز ساخته خواهد شد. سازنده قصد دارد تا لیریک را در دو نسخه تک موتوره و دو موتوره عرضه کند و میگوید که خودروهایش در هر صورت، توان پیمایش مسافتی بیشتر از 480 کیلومتر را خواهند داشت. لیریک برپایه پلتفرم «Ultium battery» جنرالموتورز توسعه یافته است و از شارژ سریع DC نیز سود خواهد برد. قیمت نسخه پایه این خودرو حدودا 60 هزار دلار خواهد بود و به فناوریهایی نظیر نمایشگر بسیار بزرگ 33 اینجی LED خمیده درون کابین مجهز خواهد شد. کادیلاک اخیرا با یک شرکت طراحی دیجیتال همکار شده است تا تجربه کاربری نمایش محتوا و بازی را در این نمایشگر بررسی کنند.
فارادی فیوچر FF91 | ورود از سال 2023 |
زمانی که فارادی فیوچر نخستین محصول خود را به نمایش درآورد همه تصور میکردند که این خودرو، یک انقلاب بهپا خواهد کرد اما حال درباره رسیدن این خودرو به خط تولید نیز شکوتردید وجود دارد! بااینهمه، اخیرا یکی از محصولا تاین شرکت درحال گذراندن تستهای در مرکز تولید کالیفرنیا دیده شده است. سازنده مدعی است که FF91 به موتورهایی با 1050 اسب بخار قدرت مجهز خواهد بود. فارادی فیوچر در زمان عرضه این خودرو ادعا کرده بود که FF91 میتواند درعرض تنها 2.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. باتری این خودرو که در همکاری با شرکت LG توسعه یافته است، یک واحد 130 کیلووات ساعتی خواهد بود که سرنیشنانش را تا بیش از 600 کیلومتر همراهی خواهد کرد.
فیسکر اوشن | ورود از اواخر سال 2022 |
«هنری فیسکر»، موسس استارتاپ فیسکر، قصد دارد تا با عرضه شاسیبلند اوشن که توانایی پیمایش 480 کیلومتر را داشته و به یک سقف مجهز به پنل خورشیدی آراسته شده است، نظر خریداران خودروهای EV را به خود جلب کند. این خودرو که نخستینبار و در جریان نمایشگاه خودروی لسآنجلس رونمایی شد، در نسخه دو موتوری و با سیستم چهاچرخ محرک نیز وارد بازار خواهد شد. اقتصادیترین نسخه اوشن نیز قیمتی نزدیک به 40 هزار دلار خواهد داشت.
فورد اکسپلورر برقی | ورود از سال 2023 |
اکسپلورر برخلاف سایر قارهها، در آمریکا بهعنوان یکی از محبوبترین شاسیبلندها شناخته میشود؛ به همین دلیل، فورد تصمیم گرفته تا آن را هم برقی کند. این شرکت پیشتر اعلام کرد که یک شاسیبلند سه ردیفه برقی به جمع ماستنگ مک E و ون E ترانزیت افزوده خواهد شد. این شاسیبلند که هماکنون با موتوری V6 هیبریدی و 318 اسب بخار در بازار به فروش میرسد، احتمالا مانند سایر محصولات بلندقامت و برقی فورد به دو حالت دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به فروش خواهد رسید.
جنسیس GV70 برقی | ورود از سال 2022 |
GV70 شاید کمی بزرگ بهنظر برسد اما در حقیقت یک کراساوور محسوب میشود. جنسیس برای برقیکردن این کراساوور از همان روشی استفاده کرده است که برای ساختن نسخه برقی G80 استفاده کرده بود؛ بنابراین میان نسخه برقی و بنزینی این شاسیبلند تقریبا هیچ تفاوت ظاهری وجود نخواهد داشت. نسخه برقی GV70 مجموعا به دو موتور در محور جلو و عقب مجهز خواهد شد که روهمرفته 483 اسب بخار قدرت تولید خواهند کرد. سازنده هنوز اطلاعاتی را درباره قیمت احتمالی این محصول ارائه نکرده است.
هیوندای آیونیک 7 | ورود از سال 2024 |
آیونیک 7 که احتمالا برروی همان پلتفرم E-GMP استفاده شده در آیونیک 5 ساخته خواهد شد، اندازهای نزدیک به شاسیبلند سه ردیفی هیوندای پالیسید دارد. همه دید واضحی از نسخه مفهومی این شاسیبلند داریم اما با توجه به تغییراتی که هیوندای برای نسخه تولید انبوده آیونیک 6 از آنها استفاده کرد، احتمالا چهره آیونیک 7 نیز باعث شگفتی شود. از آنجا که این خودرو اندازه بزرگتری نسبتبه سایر برادران آیونیک دارد، احتمالا توان پیمایش حداقل مسافت 480 کیلومتر را خواهد داشت.
کیا EV9 | ورود از سال 2023 |
کیا نیز همانند برادر صنعتی خود، هیوندای، قصد دارد تا برای شاسیبلند سه ردیفی خود یعنی تلوراید، یک نسخه برقی بسازد؛ بنابراین و در این راستا، دورنمای خود را با مدل مفهومی EV9 به رخ همان کشید. EV9 مفهومی از زبان طراحی خشن، جسورانه و جذابی استفاده میکند که حتما تاثیر بسیاری روی نسخه تولید انبوه این خودرو خواهد داشت. کیا اعلام کرده که حداقل مسافت قابل پیمایش با این شاسیبلند 480 کیلومتر خواهد بود و تا پیش از فرارسیدن سال 2024 میلادی، از نسخه تولید انبوه آن پردهبرداری خواهد شد.
شاسیبلند برقی آستونمارتین | محتمل |
آستونمارتین زیربرند لاگوندا را بهعنوان مجموعه سازنده خودروهای لوکس و برقی خود و برای افراد خاص راهاندازی کرده بود. مدل All-Train که تصویر نسخه مفهومی آن را مشاهده میکنید، از همان پلتفرم موجود در شاسیبلند DBX بهره میبرد. همین مسئله گمانهزنیها را برای تولید یک DBX برقی نیز افزایش میدهد. «پالمر»، مدیرعامل سابق این مجموعه، اعلام کرده بود که خودروهای برقی این شرکت عملکردی برابر نسخههای بنزینی خواهند داشت و میتوانند حداقل مسافت 480 کیلومتر را بپیمایند. براساس اخبار اما گویا خبری از لاگوندا برقی نخواهد بود و احتمالا باید منتظر همان DBX برقی در سالهای نهچندان نزدیک باشیم.
5 شاسیبلند برقی لینکلن | ورود از سال 2024 تا 2030 |
زیرمجموعه لوکس فورد، لینکلن، قصد دارد از سال 2030 فقط به تولید خودروهای برقی بپردازد. قدم نخست این خودروساز در این راه نیز عرضه یک شاسیبلند در سال جاری میلادی است که احتمالا با نام «مارک E» شناخته خواهد شد. این خودرو احتمالا هماندازه مدل آویاتور باشد اما از چهره مخصوص خود سود خواهد جست. انتظار میرود که توان پیمایش این محصول نیز چیزی بین 480 تا 640 کیلومتر باشد و در نسخههای دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک عرضه شود.
لوتوس التره | ورود از سال 2024 |
لوتوس بهطور رسمی اعلام کرده است که شاسیبلند 900 اسب بخاری التره امسال و در کارخانه ووهان چین تولید میشود و تا سال 2024 به آمریکا خواهد رسید. مدل پایه این خودرو از 600 اسب بخار قدرت و سیستم چهارچرخ محرک سود میبرد و براساس ادعای سازنده، میتواند با استفاده از باتری 800 ولتی خود 504 کیلومتر را به یکبار شارژ کامل بپیماید. التره به شارژر سریع 350 کیلوواتی نیز مجهز میشود تا دارنده بتواند درعرض 20 دقیقه، دوسوم ظرفیت باتری را پر کند. التره احتمالا به یکی از سریعترین خودروهای این خودروساز تبدیل خواهد شد.
مرسدسبنز EQG | ورود از اواخر 2023 |
برنامه برقیشدن مرسدسبنز دامنگیر مدل محبوب G کلاس نیز شده است. این شرکت برای نخستینبار در نمایشگاه مونیخ از نسخه مفهومی EQG رونمایی کرد. نسخه تولید انبوه این خودرو به سیستم چهرچرخ محرک مجهز خواهد شد که نیروی خود را از چهار موتور قرار داده شده برای هر چرخ میگیرد. باقی جزئیات این شاسیبلند هنوز اعلام نشده است. با این همه، میدانیم که ورود EQG، هامر EV سرانجام یک رقیب درخور پیدا خواهد کرد.
سونی ویژن S 02 | ورود از اواخر 2022 |
قرار است سازندگان دستگاههای خاطرهانگیز واکمن و پلیاستیشن در آینده با ویژن S 02 وارد صنعت خودرو شوند. سونی مدعی شده است که این خودرو از 536 اسب بخار قدرت و دو موتور سود خواهد برد اما چیزی درباره توان پیمایش آن ذکر نکرده است. این نمونه اولیه که گنجایش جایدادن 7 سرنشین را دارد، احتمالا خودرویی چون تسلا مدل Y را رقیب خود قرار میدهد که میتواند 528 کیلومتر را با یکبار شارژ کامل بپیماید.
وینفست VF8 و VF9 | ورود از سال 2023 |
وینفست در سال گذشته موفق شد تا 30 هزار خودرو در ویتنام به فروش برساند و به یکی از چهار خودروساز محبوب آن کشور بدل شود. این شرکت آسیایی قصد دارد تا با مدلهای VF8 و VF9 وارد بازار آمریکا شود. البته وینفست به عرضه خودرو بسنده نکرده و برنامه خرید اشتراک باتری را نیز معرفی کرده است و امیدوار است تا با کمک این خلاقیت، بتواند نظر خریداران متعددی را به خود جلب کند.
فولکسواگن ID.8 | ورود محتمل |
با وجود اینکه مدیرعامل فولکسواگن، «هربرت دیز»، اعلام کرده که این مجموعه قصد دارد تا یک شاسیبلند برقی بزرگتر از ID.4 کنونی را عرضه کند اما هنوز هیچ اطلاعات دقیقی درباره این خودرو در دسترس نیست. شاسیبلند ID.8 احتمالی اندازهای نزدیک به مدل کنونی اطلس (تصویر بالا) و توان پیمایش مسافتی بیشتر از ID.4 را خواهد داشت. فولکسواگن درباره ارسال این خودرو به آمریکای شمالی چیزی نگفته است اما از آنجا تقاضای شاسیبلندهای بزرگ در این منطقه زیاد است، احتمالا شاهد ورود آن به آمریکا نیز خواهیم بود.
ولوو XC90 | ورود از اواخر 2022 |
مدل مفهومی ولوو ریشارژ درحقیقت روشنکننده نسل آینده ولوو XC90 برقی است. برخی از المانهای این مدل مفهومی پا را از XC90 فراتر گذاشته و در تمامی مدلهای آینده این شرکت حضور خواهند داشت. انتظار میرود که شاسیبلند سه ردیفه بعدی ولوو در بازه زمانی اواخر 2022 و اواسط 2023 رونمایی گردد. این شرکت بهصورت رسمی اعلام کرده که جایگزین XC90 کاملا برقی خواهد بود و از نام جدیدی نیز استفاده خواهد کرد.