چشم اندازهفته نامه

معرفی خودروهای خوب که با پیشرانه بد شکست خوردند (قسمت اول)

تعداد خودروهای خوب که به دلایل مختلف شکست خورده‌اند زیاد است. این خودروها شایستگی موفقیت را داشته‌اند اما دسته از آن‌ها به خاطر قلب تپنده خود یعنی پیشرانه شکست را تجربه کرده‌اند. مشکلات این خودروها می‌توانسته به قابلیت اطمینان پایین، سروصدای زیاد یا کم‌توانی پیشرانه و یا ترکیبی از هر سه مشکل مربوط باشد اما یک‌چیز بین تمامی خودروهای خوبی که در این لیست وجود دارند مشترک است و آن اینکه به خاطر پیشرانه بد خود شکست خورده‌اند!

ام جی ای توئین کم (سال ۱۹۵۸)

با خطوط زیبای بدنه و هندلینگ مناسب، ام جی ای یک خودروی کلاسیک دلپذیر است. اکثر مدل‌های تولیدی از پیشرانه ۱.۵ یا ۱.۶ لیتری استفاده می‌کردند اما بیش از ۲ هزار دستگاه از آن با پیشرانه توئین کم عرضه شدند که از پیشرانه‌های سری B گرفته شده بودند. این پیشرانه باید از سوخت مرغوب استفاده می‌کرد و زمان‌بندی احتراق خاصی داشت. پیستون‌های این پیشرانه به راحتی مستهلک می‌شدند و حتی در حالت عادی و رسیدگی کامل نیز پیشرانه به روغن‌سوزی می‌افتاد. به همین خاطر ام جی ای توئین کم شکست سختی را متحمل شد.

کرایسلر گاز توربین (سال ۱۹۶۳)

گاز توربین هرگز به‌صورت انبوه تولید نشد و ما هم نمی‌خواهیم با آوردن اسم این خودرو در لیست خود کرایسلر را مسخره کنیم اما می‌خواهیم بدانیم اگر خودروسازان به دنبال جابجا کردن مرزهای محدودیت باشند چه اتفاقی رخ می‌دهد. گاز توربین یک آزمایش قابل‌توجه بود. تنها ۵۰ دستگاه از این خودرو تولید و تحویل خانواده‌ها شد تا به‌صورت واقعی آن را تست کنند. خانواده‌های تست کننده نتیجه گرفتند این خودرو شتاب گیری محدود، مصرف سوخت شوکه کننده، فرایند راه‌اندازی پیچیده و سروصدای زیادی دارد که همگی با قیمتی بالا ارائه می‌شوند و پیشرانه ۸ سیلندر عادی این وظایف را بسیار بهتر انجام می‌دهد.

هیلمن ایمپ (سال ۱۹۶۳)

یکی دیگر از خودروهای خوب که می‌توانست موفق باشد اما پیشرانه به پاشنه آشیل آن تبدیل شد هیلمن ایمپ است. این خودرو وزن کم، تعویض دنده نرم و پیشرانه‌ای جمع‌وجور داشت اما اگرچه این نیروگاه آهنین تمام آلومینیومی و ۸۷۵ سی‌سی آب‌خنک در بخش عقب قرار گرفته بود و رانندگی هیجان‌انگیز را تضمین می‌کرد اما یکی از دلایل شکست اصلی ایمپ لقب گرفت. علاوه بر مشکلات مربوط به گاز پنوماتیک مدل‌های اولیه، داغ کردن پیشرانه منجر به سوختن واشر سرسیلندر و حتی پارگی بلوک می‌شد. در نسخه‌های بعدی این خودرو اکثر مشکلات حل شده بودند اما شهرت منفی ایمپ همچنان همراه این خودرو بود.

NSU Ro80 (سال ۱۹۶۷)

از میان تمامی پیشرانه‌های خبرسازی که در این لیست حضور دارند، پیشرانه وانکل Ro80 شاید بدترین آن‌ها باشد. این پیشرانه به حدی بد بود که تقریباً کمپانی سازنده را نیز محو کرد. درحالی‌که Ro80 جزو خودروهای خوب بود که از طراحی آئرودینامیک و گیربکس نیمه اتوماتیک استفاده می‌کرد اما از کار افتادن کامل پیشرانه در ۱۵ هزار کیلومتر اولیه کارکرد کاملاً عادی بود و دلیل آن نیز استهلاک روتور ذکر می‌شد که نتیجه نهایی فقدان کمپرس بود. میزان مراجعه مشتریان به نمایندگی‌ها بابت تعمیرات مشمول گارانتی این خودرو بیش از حد بود و باعث شد NSU در سال ۱۹۶۹ به دست فولکس‌واگن بیفتد. نام این شرکت نیز از سال ۱۹۷۷ محو شد…

آستین ۳ لیتر (سال ۱۹۶۷)

ما در این لیست خودروهای برجسته را معرفی می‌کنیم اما باید اذعان کرد آستین ۳ لیتر جزو آن‌ها نیست هرچند می‌توانست جزو محصولات موفق دنیا لقب گیرد. ۳ لیتر خودرویی بزرگ و لوکس بود که می‌بایست سواری و هندلینگ برجسته‌ای را ارائه می‌کرد اما این‌طور نبود و پیشرانه ۶ سیلندرش نیز از آستین هیلی ۳۰۰۰ گرفته شده بود. متأسفانه آستین ۳ لیتر نتوانست خودش را نشان دهد زیرا بسیاری از ۹۹۹۲ مدل تولیدی به خاطر از کار افتادن کامل پیشرانه در کارکردهای اولیه اوراق شدند.

ترایومف استگ (سال ۱۹۷۰)

استگ هم جزو خودروهای خوب بود که سرنوشت بدی داشت. یک کانورتیبل چهارنفره و ارزان‌قیمت با پیشرانه ۸ سیلندر باب میل افراد زیادی خواهد بود مخصوصاً اینکه طراحی زیبایی نیز دارد؛ اما این پیشرانه ۸ سیلندر ۳ لیتری مشکلات زیادی همچون سرسیلندر ضعیف، قطعات بی‌کیفیت و… داشت که منجر به عیوبی همچون نشت ضدیخ و داغ شدن می‌شد. در طول هفت سال تنها ۲۵۹۳۹ دستگاه از استگ تولید شد و تنها ۱۰ درصد از آن‌ها روانه بازار آمریکا به عنوان بازاری کلیدی شدند. شرکت بریتیش لیلند امیدهای زیادی به این خودرو داشت، خودرویی که از نظر فروش و سود بتواند با مرسدس بنز SL رقابت کند اما نتیجه آن چیزی نبود که انتظارش را داشتند.

جنسن هیلی (سال ۱۹۷۲)

هیلی یک خودروی اسپرت بود که از همکاری شرکت‌های جنسن و هیلی حاصل شده بود. این خودرو از پیشرانه لوتوس استفاده می‌کرد و لقب اولین خودروی تولیدی دنیا با ۴ سوپاپ برای هر سیلندر را یدک می‌کشید. جنسن هیلی می‌بایست جزو خودروهای خوب می‌بود که شرکت سازنده را به عرش می‌برند اما هماهنگی با قوانین ایمنی آمریکا روی ظاهر آن تأثیر منفی گذاشت و پیشرانه توئین کم ۱۶ سوپاپ نیز به یک فاجعه کامل تبدیل شد. داغ شدن‌های متعدد منجر به سوختن واشر سرسیلندر و سایر مشکلات می‌شد. البته پیشرانه بد تنها یکی از نقاط ضعف متعددی بود که مشتریان می‌بایست با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

تریومف دولومیت اسپرینت (سال ۱۹۷۳)

داستان دولومیت اسپرینت کمی فرق دارد. این خودرو بر پایه سدان دولومیت شکل گرفته بود و بنابراین ترکیبی از پرفورمنس و اشرافیت را عرضه می‌کرد؛ اما پیشرانه کاملاً آلیاژی این خودرو داغ می‌کرد و نتیجه آن خراب شدن بخش‌های مختلف بلوک و سیلندر بود. دولومیت اسپرینت هم جزو خودروهای خوب بود که به خاطره‌ها پیوست.

ولوو ۲۶۰ (سال ۱۹۷۴)

ولوو ۲۶۰ با ظاهر جعبه‌ای خود لذت سواری خاصی نداشت اما به عنوان گزینه حمل‌ونقل ایمن و راحت می‌توانست جزو خودروهای موفق باشد. نکته مهم اینکه ۲۶۰ در دوره‌ای که بسیاری از رقبا مشکل دوام داشتند از کیفیت ساخت بسیار خوبی سود می‌برد؛ اما پیشرانه ۶ سیلندر ۲۶۶۴ سی‌سی تمام آلومینیومی ولوو ۲۶۰ که با همکاری پژو، رنو و ولوو توسعه یافته بود بسیار غیرقابل‌اعتماد بود و مشکلات زیادی در زمینه یاتاقان‌ها، میل‌لنگ و… داشت که در نهایت منجر به ترکیدگی بلوک پیشرانه می‌شد. این پیشرانه بعدها در دلورئون و رنو آلپین GTA و A610 نیز نصب شد.

لانچیا گاما (سال ۱۹۷۶)

لانچیا تاریخچه‌ای غنی از نظر خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها دارد اما در دهه ۷۰ میلادی با عرضه خودروهای بدی همچون بتا و گاما شناخته می‌شد. گاما یک سدان یا کوپه لوکس با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری بود که نیروی تولیدی را به چرخ های جلو منتقل می‌کرد؛ اما زمانی که فرمان را به‌صورت کامل می‌چرخاندید تسمه‌ها از جای خود درمی‌آمدند که نتیجه نهایی آن آسیب دیدن پیستون‌ها و سوپاپ‌ها بود!

پیشرانه‌های ۸ سیلندر دیزلی جنرال موتورز (سال ۱۹۷۸)

خودروهای خوب زیادی وجود دارند که جنرال موتورز به آن‌ها افتخار می‌کند اما بحران سوخت دهه ۷۰ میلادی باعث شده بود خودروسازان آمریکایی به فکر کاهش مصرف سوخت باشند و نتیجه نهایی این تلاش‌ها خیلی رضایت‌بخش نبود. جنرال موتورز ایده تولید پیشرانه دیزلی را مطرح کرد اما نیروگاه ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری این شرکت نسبت تراکم بسیار بالاتری داشت که منجر به مشکلاتی همچون خرابی سرسیلندر و پر شدن مایع خنک‌کننده در سیلندرها شد. جنرال موتورز همچنان در نمایندگی‌های خود به مشکلات مشتریان پاسخ می‌داد اما تا سال ۱۹۸۵ روی تولید آن‌ها پافشاری کرد.

مرسدس بنز ۳۰۰SD (سال ۱۹۷۹)

مرسدس S کلاس از نظر اشرافیت، نوآوری و پرفورمنس همواره جزو سرآمدها بوده است. به همین خاطر در زمان معرفی اولین سدان مجهز به پیشرانه توربودیزل انتظارات بالا بود ولی متأسفانه پاسخ مناسبی به انتظارات داده نشد. این پیشرانه ۵ سیلندر قدرت ۱۱۰ اسب بخاری داشت و از نظر پرفورمنس نیز چنگی به دل نمی‌زد. ۳۰۰SD تنها در آمریکا عرضه شد اما تعجبی نداشت که به میزان محدود فروش رفت.

شورولت کوروت ۳۰۵ کالیفرنیا (سال ۱۹۸۰)

قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه کالیفرنیا تأثیرات زیادی روی خودروهای اسپرت و عضلانی داشت اما قطعاً بدترین تصمیمات دراین‌باره به کوروت با پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری مربوط می‌شود که فقط ۱۸۰ اسب بخار قدرت داشت. بدتر اینکه خبری از گیربکس دستی نبود و تمامی کوروت ۳۰۵ کالیفرنیاها از گیربکس ۳ سرعته کند استفاده می‌کردند، گیربکسی که پرفورمنس را بدتر هم می‌کرد. البته مصرف سوخت این خودرو نیز رضایت‌بخش نبود و کوروت تنها پس از یک سال با بازار وداع کرد.

 

همچنین بخوانید

خودروهای خوب که با پیشرانه بد شکست خوردند! (قسمت پایانی)

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. aMiRsHaYaN

    ۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (444 ديدگاه)

    من یه زمان خیلی کرایسلر توربین رو دوست داشتم فقط به خاطر ظاهرش و موتور عجیبن غریبا

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۳
    1. کاراکتر

      ۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (24 ديدگاه)

      جای محصولات هیوندای خالیه
      از اون بالا یاطاقان میاید

      موافقم ۶۵
      مخالفم ۲۷
      1. میلاد زد ام

        ۶ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (121 ديدگاه)

        اونایی که فاز کلانتر برمیداشتن میومدن حرفای فلسفی میگفتم نمیدونم به سلیقه همدیگه احترام بزاریم و فلان و بیسار ؛
        الان کدوم سوراخ موش قایم شدن که این فیک دوزاری رو نصیحت کنن ؟
        اصلا ربط این مقاله به هیوندای چی بود ؟

        موافقم ۲۳
        مخالفم ۴۸
        1. کاراکتر

          ۶ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (24 ديدگاه)

          دوست عزیز تو خودت فیک منی داری نقش اکانت های دو سه سال پیش من رو بازی میکنی

          موافقم ۲۲
          مخالفم ۸
        2. SLR _ 722

          ۶ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (151 ديدگاه)

          دوست عزیز

          بنظر بنده بهترین راه برای مقابله با افراد ترول محل نگذاشتن به این افراد و گذر از اون ها با یک دیسلایک هست . به اندازه کافی دوستان بهشون تذکر دادن و از این به بعد یاسین به گوش آهو خوندن هست

          هر جوابی بهشون داده بشه تشویق اون ها به ادامه دادن هست

          همیشه برای خودروی بی کیفیت بچه های پدال میگن نخرید ، برای افراد بی کیفیت هم جواب ندهید

          موافقم ۲۵
          مخالفم ۴
      2. Porsche 911

        ۶ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1121 ديدگاه)

        هدفتون از این کارا چیه
        این همه بحث بیهوده برای چی…

        موافقم ۳۲
        مخالفم ۱
        1. TML BN

          ۶ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (934 ديدگاه)

          محمد نباید محلشون گذاشت نباید ریپلای کرد فقط دیسلایک

          موافقم ۳۲
          مخالفم ۳
    2. کامیاب

      ۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (15 ديدگاه)

      کرایسلر توربین کار قربانی کارتل های نفتی شد
      کم استهلاک
      با دوام
      سازگار با هر سوختی
      موتور توربینی میتونست انقلاب خودرویی بعدی باشه که متاسفانه الکتریکی ها رقمش زدند

      موافقم ۲۹
      مخالفم ۵
    3. Amirreza.M

      ۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (136 ديدگاه)

      سایپا شاهین از قلم افتاده

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۴
    4. محمدهادی

      ۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      فقط اون کوروت ۳۰۵

      موافقم ۹
      مخالفم ۰
    5. AHMET 2002

      ۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      سیناد
      زامباد کاروان
      پیکان موتور پژو

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱
  2. green

    ۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (50 ديدگاه)

    فقط ef7

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲۶
    1. Mohsen

      ۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      خخخخخخ داداش ماشین خوب سوار نشدی
      کسی که ماشین خوب و با اصالت سوار شده باشه فرق ماشین با لگن های بی‌کیفیت ایرانخودرو و سایپا رو میدونه

      موافقم ۶
      مخالفم ۸
  3. یک کاربر

    ۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (38 ديدگاه)

    طراحیشون که خوبه

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۲
  4. PURIYA

    ۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (223 ديدگاه)

    کوروت کالیفرنیا که تو لیست اومده جزو خودرو های درگستر تایپ فول هست پس چرا اینجا گفتین پیشرانش خوب نیست

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۵
    1. R@min

      ۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (353 ديدگاه)

      تایپ فول ؟؟؟ گمونم منظورتون top fuel ( تاپ فیول) باشه و موتور این ماشینم اگر اشتباه نکنم LG4 باشه که تو مسابقات درگ به طور کامل تیون میشن.

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۰
      1. PURIYA

        ۶ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (223 ديدگاه)

        بله همونه که شما گفتی😂

        موافقم ۹
        مخالفم ۰
  5. قاطر فروش

    ۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (894 ديدگاه)

    زمانی که فرمان را به‌صورت کامل می‌چرخاندید تسمه‌ها از جای خود درمی‌آمدند که نتیجه نهایی آن آسیب دیدن پیستون‌ها و سوپاپ‌ها بود!

    انگار فرانسوی‌ها طراحیش کردن

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۱۴
  6. ali(chevynova)

    ۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (6077 ديدگاه)

    گیربکس های ۳ دنده جی ام اتفاقا خیلی بهتراز ۴ دندهاش بود
    ۳ دندها قدرتی تر بودن و شتابشون خیلی خوبه و اصلا زوزه نمیوفتادن
    ۴ دندها تاپ اسپیدشون خوب بود ولی دنده ۱ و دنده عقبشون زوزه میوفتاد
    انجین ۳۰۵ شوی هم با ۱۸۰ اسب رو کوروت جواب نبود ولی همین انجین از اواسط دهه ۷۰ تا اواسط دهه ۹۰ رو کاپریس استفاده میشد و بخصوص از ۱۹۸۷ به بعد که تک تسمه شدن عالی بود ولی خوب مثل ۳۵۰ قدرت نداشت که خوب طبیعی بود چون ۷۰۰ سی سی حجمش کمتر از ۳۵۰ بود

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۱۰
    1. ali(chevynova)

      ۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (6077 ديدگاه)

      البته ۳۰۵ رو بیشتر با کاربرات ۲ دهنه سفارش میدادن ولی همون دوران کاربرات ۴ دهنه هم براش میشد بست و تو جاده و کفی دست کمی از ۳۵۰ نداشت
      یه مزیت بزرگی که ۳۰۵ شورولت داره اونکه بخاطر دیواره پهن تره بین سیلندرهاش نسبت به ۳۵۰ احتمال واشر زدن و آب و روغن قاطی کردنش کمتر هست برعکس انجین ۴۰۰ شورولت که دیواره بینش خیلی نازکه و کلا مورد علاقه آمریکایی بازها نیست

      موافقم ۲۶
      مخالفم ۵
      1. Arian

        ۸ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (32 ديدگاه)

        متور ۳۰۵ تنها مشکلی تو ایران داشت قطعاتش سخت پیدا میشه نسبت به ۳۵۰

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  7. PRPR

    ۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (105 ديدگاه)

    چجوری تونسته کوروت اینکارو بکنه؟ موتور ۸ سیلندر ۵ لیتری فقط ۱۸۰ اسب بخار؟ حیف بنزین

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۵
  8. R@min

    ۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (353 ديدگاه)

    موتور مهم ترین و پیچیده ترین قسمت ساخت یه خودرو هست. این موتور هست که سبک، استایل و هویت خاص یه فلسفه خودروسازی یا برند رو یدک می کشه.

    اصولا دلیل بد شدن یه موتور بخاطر بلندپروازی ها و ریسک های برندها هست که مثل شروع هر کار دیگه ای با موانع و شکست هایی روبرو میشه اما موضوعی که یه برند سطح بالا رو از رقباش جدا می کنه یا حتی با وجود شکستش سر پا نگه میداره درس گرفتن و شناسایی نقاط ضعف و قوت و تبدیل اون ها به فرصت هست.

    میشه گفت تو تاریخ صنعت خودروسازی جی ام، فولکس واگن و تویوتا تو ساختار موتورهای بد سرآمد این صنعت هستن اما می بینیم که هر سه جزو قوی ترین و مورد اعتماد ترین برندهای خودروسازی هستن. این برندها هیچ وقت بخاطر شکست هاشون عقب نکشیدن یا اون پروژه رو رها نکردن بلکه به طور مداوم سعی در ارتقا و رفع مشکل داشتن که باعث می شد هم میزان نارضایتی مشتری به حداقل برسه و هم زمینه ساز نسل بعدی موتورهای بسیار بهتر بود.

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۸
    1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

      ۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2161 ديدگاه)

      حالت خوبه جی ام و تویوتا انجین بد میساختن و سر آمد بودن.دیگه تمام دنیا میدونن مقاومترین انجینها ساخت این دو خودرو سازه.منی که سابقه طولانی آمریکایی داشتم بپرس چه بلاهایی سر انجین نوا آوردم یه بار ما رو لنگ نزاشت.

      موافقم ۲۶
      مخالفم ۱۳
    2. JDM

      ۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (184 ديدگاه)

      موتور ۲jz?
      موتور ۳uz که توی اون کویر های کشور های عربی دوام میاره
      چجوری میگی تویوتا انجین های خوب نمیسازه

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۶
      1. R@min

        ۶ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (353 ديدگاه)

        خوندن یه کامنت انقدر سخته ؟؟ گفتم تو تاریخشون موتورهای بد هم ساختن ؟؟

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۲
        1. R@min

          ۶ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (353 ديدگاه)

          اون علامت سوال آخر جمله رو اگر امکانش هست حذف کنین چون بعد تایید کامنت اضافه شده.

          موافقم ۳
          مخالفم ۲
      2. Arian

        ۸ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (32 ديدگاه)

        بهترین آلیاژ انجین برای ماشین دست تویوتاست برای همینه که متور های سگ جون میده بیرون همیشه هرکی هم گفت بده داره مزخرف میگه

        موافقم ۱
        مخالفم ۴
    3. AHMET 2002

      ۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      اجازه بده نپذیرم
      اینا ک گفتی انجین بدم دارن اما دیگه سرامد نیستن داش

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
      1. R@min

        ۷ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (353 ديدگاه)

        شما نسبت تنوع به خرابی رو در طول تاریخ معیار قرار بده و این موضوع کاملا طبیعی هست. حالا اگر وقت شد تو یه کامنت به طور کامل میگم.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  9. بی خیال اسم

    ۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (668 ديدگاه)

    مقاله جالبی بود

    حیف بود مرسدس …

    موافقم ۵
    مخالفم ۵
  10. Porsche 911

    ۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1121 ديدگاه)

    NSU کلا بخاطر موتور های وانکل اش معروف بود

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
  11. مهردادکمال

    ۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1370 ديدگاه)

    دقت کردین تو این لیست اکثرا انگلیسی بودن!

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱
    1. datsun

      ۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2784 ديدگاه)

      بیشتر انگلیسی ها به خاطر همین قابلیت اطمینان پایین و کاهش فروش ورشکست شدن

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۰
  12. meysam

    ۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3529 ديدگاه)

    چه مقاله جالبی
    منتظر قسمت دوم هستم

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  13. شهر نشین

    ۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1010 ديدگاه)

    مادیلاک سلستیک از لانچیا کپی نکرده؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  14. فرحان نصیری

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    چرا از قسمت دوم خبری نیست

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا