چشم اندازهفته نامه

بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم را بشناسید (قسمت اول)

نوشته‌ای که پیش رو دارید بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم را معرفی می‌کند. گفته می‌شود حدود ۱.۲ میلیارد دستگاه خودرو در سراسر جهان تردد می‌کنند و هرساله حدود ۹۵ میلیون دستگاه خودروی جدید نیز تولید می‌شود. به گزارش پدال و به نقل از اتوکار، بازه‌های زمانی بازنشسته شدن یک خودرو و تولید نسل جدید آن کوتاه‌تر و کوتاه‌تر می‌شود و البته خریداران با گزینه‌های بیشتری برای خرید روبرو هستند. رقابت بین خودروسازان نیز داغ‌تر از همیشه دنبال می‌شود؛ اما زمانی بود که خودروها سال‌های سال در خط تولید باقی می‌ماندند و البته رکوردهای فروش را نیز جابجا می‌کردند. در ادامه بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

فورد مدل T (سال ۱۹۰۸)

این خودروی مشهور که با نام مستعار تین لیزی شناخته می‌شود آمریکا را روی ریل قرار داد. بیش از ۱۵ میلیون دستگاه از مدل T تولید شد و در یک برهه خاص نیمی از تمامی خودروهای موجود در آمریکا از نوع مدل T بودند چراکه راندمان تولید انبوه را به خوبی نشان می‌داد. تولید مدل T تا سال ۱۹۲۷ ادامه یافت و در آن زمان بود که رقبای جدیدتر وارد میدان شدند؛ اما در آن زمان هنری فورد به یکی از ثروتمندترین افراد در دنیا بدل شده بود.

موریس بول نوز (سال ۱۹۱۳)

یکی دیگر از بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم را می‌توان موریس بول نوز دانست که البته به‌صورت رسمی با نام آکسفورد عرضه شد. خودروی موردبحث از پیشرانه ۱ لیتری استفاده می‌کرد. تا سال ۱۹۲۵ تقریباً نیمی از خودروهای فروخته شده در بریتانیا از نوع بول نوز بودند و به ویلیام موریس کمک کرد تا از نظر تأثیر روی صنعت خودرو و ثروت معادل انگلیسی هنری فورد باشد.

آستین سِوِن (سال ۱۹۲۲)

خانواده سون  همه سلایق را به خوبی پوشش می‌داد و ۳۲۶ نسخه از آن در طول حدود ۲ دهه تولید عرضه شد. شرکت بریتانیایی آستین حدود ۳۰۰ هزار دستگاه از سون را تولید کرد اما نکته مهم‌تر اینکه خودروی موردبحث را مردم عادی می‌توانستند بخرند و این موضوعی مورد تأکید ماست.

فورد مدل Y (سال ۱۹۳۲)

مدل Y را می‌توان یکی دیگر از بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم دانست. این خودرو در کشورهای زیادی تولید و عرضه شد و در بریتانیا با نام فورد ۸ نیز شناخته می‌شود. مدل Y اولین خودرویی بود که در بریتانیا با قیمت ۱۰۰ پوند معادل امروزی حدود ۷۴۰۰ پوند فروخته شد.

فیات توپولینو (سال ۱۹۳۶)

پاسخ فیات به آستین سون دهه ۲۰ میلادی خودروی ۵۰۰ بود که البته با نام مستعار توپولینو یا میکی ماوس هم شناخته می‌شود. این خودرو تنها ظرفیت حمل ۲ نفر را داشت و از پیشرانه کوچک ۱۳ اسب بخاری استفاده می‌کرد. این خودرو در فرانسه با نام سیمکا نیز عرضه شد. تا سال ۱۹۵۵ تعداد ۵۲۰ هزار دستگاه از توپولینو تولید شد.

فولکس‌واگن بیتل (سال ۱۹۴۵)

بیتل بی‌شک جزو بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم است. این خودرو اولین بار قبل از جنگ جهانی دوم معرفی شد تا آلمان نازی را روی ریل بیندازد. بیش از ۲۱ میلیون دستگاه از بیتل هوا خنک خطوط تولید را در طول بیش از نیم‌قرن ترک کردند. خودروی کاملاً جدید گلف نیز قبل از خداحافظی بیتل با دنیا معرفی شد، خودرویی که بازهم برای عموم مردم تدارک دیده شده بود.

رنو ۴CV (سال ۱۹۴۶)

رنو ۴CV را اصول می‌توان بیتل فرانسوی‌ها دانست. این خودرو به‌صورت سری و در زمان اشغال توسط آلمان توسعه یافت و پس از جنگ گزینه‌ای عالی و ارزان‌قیمت برای عموم مردم فرانسه بود. آلمان‌ها بخش اعظم این خودروها را به سرقت بردند. مدل‌های متنوعی از ۴CV تولید شد و در طول بیش از ۱۵ سال حدود ۱.۱ میلیون دستگاه از آن تولید شد. این خودرو در اواخر عمر خود قدرت ۲۱ اسب بخاری داشت.

سیتروئن ۲CV (سال ۱۹۴۸)

سیتروئن ۲CV یا همان ژیان خودمان جزو بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم است. سیتروئن نیز همانند هم‌وطن خود یعنی رنو روند بی‌سروصدایی را برای توسعه ۲CV در پیش گرفت. رئیس این شرکت خواهان خودرویی شده بود که جایگزین دوچرخه، موتورسیکلت و کالسکه‌ها باشد. مهندسان سیتروئن این کار را انجام دادند. ۲CV یکی از شناخته‌شده‌ترین طراحی‌های خودرویی را در دنیا دارد و واقعاً خودرویی مردمی محسوب می‌شود زیرا ممکن‌ترین روش‌ها را برای کاهش هزینه‌ها در نظر گرفته بود و نگهداری آن بسیار راحت بود. تولید ۲CV بیش از ۴۰ سال ادامه یافت و حدود ۴ میلیون دستگاه از آن تولید شد.

موریس مینور (سال ۱۹۴۸)

یکی از بهترین خودروهای مردمی دنیا مینو بود که برای اولین بار بین خودروهای بریتانیایی توانست به رکورد فروش ۱ میلیون دستگاهی برسد. این خودرو به‌صورت سدان، استیشن و کانورتیبل عرضه شد و البته نسخه‌های ون و وانت آن نیز در دسترس بودند. تولید مینور تا سال ۱۹۷۱ ادامه داشت.

استاندارد اِیت (سال ۱۹۵۳)

زمانی که بحث حمل‌ونقل ساده و پایه مطرح شود خودروهای معدودی به اندازه استاندارد اِیت بریتانیایی خواهند توانست عمل کنند. این خودرو از حداقل تجهیزات ممکن برای کاهش هزینه‌ها سود می‌برد. مدل‌های اولیه حتی فاقد درب صندوق‌عقب بودند و برای دسترسی به فضای بار باید صندلی‌های عقب را به جلو خم می‌کردید؛ اما اِیت خودرویی ارزان‌قیمت بود و قطعاً سوار شدن بر آن بهتر از راه رفتن با پای پیاده جلوه می‌کرد!

بی ام و ایستا (سال ۱۹۵۵)

این بی ام و کوچک توسط شرکت ایتالیایی ایزو توسعه یافت و نام آن نیز معادل عبارت ایتالیایی “بچه ایزو” است که به لطف ابعاد کوچکش انتخاب شد. مدل‌های متنوعی از ایستا عرضه شد و برخی نیز در بریتانیا روی خط تولید رفتند. این خودرو به بی ام و کمک کرد از نظر مالی روی پا باشد.

رنو دوفین (سال ۱۹۵۶)

یکی دیگر از بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم را می‌توان دوفین دانست که همانند ۴CV یک محصول ارزان‌قیمت و پیشرانه عقب بود. این خودرو راحتی و فضای زیاد را با نوآوری‌های سورپرایز کننده همراه کرد. حدود ۲.۲ میلیون دستگاه از این خودرو وجود داشت هرچند اکثر آن‌ها بدنه‌ای زنگ زده داشتند.

فیات ۵۰۰ (سال ۱۹۵۷)

ایتالیا پذیرای یک خودروی اقتصادی دیگر برای عموم بود. فیات ۵۰۰ از پیشرانه ۴۹۹ سی‌سی هوا خنک در عقب استفاده می‌کرد و قدرت ۱۳ اسب بخاری داشت. این خودرو توانایی حمل چهار نفر را با سیستم تعلیق مستقل ارائه می‌کرد. حدود ۳۰۰ دستگاه از این خودرو در اوایل دهه ۶۰ میلادی راهی آمریکا شدند و البته راندن این کوچولوی ایتالیایی بین خودروهای بزرگ آمریکایی حس جالبی داشت. تا سال ۱۹۷۵ تعداد ۳.۹ میلیون دستگاه از فیات ۵۰۰ تولید شد.

داف دافودیل (سال ۱۹۵۸)

تلاش هلند برای تولید یکی از بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم کاملاً موفق نبود اما به لطف تولید گیربکس ضریب متغیر پیوسته CVT نامی از خود بر جای گذاشت.

آستین هیلی اسپرایت (سال ۱۹۵۸)

دانشجویان با توان مالی ضعیف می‌توانستند با دیدن این خودرو در هرجایی خوشحال شوند. خودرویی اسپرت برای عموم مردم! کمتر از ۵۰ هزار دستگاه از اسپرایت تولید شد اما در دورانی که خودرو هنوز برای اکثر مردم وسیله‌ای لوکس بود با قیمت ارزان عرضه شد.

آستین/موریس مینی (سال ۱۹۵۹)

قوانین مدرن باعث می‌شوند هرگز خودرویی شبیه مینی را نبینیم. این خودرو یکی از بهترین خودروهای مردمی دنیاست و ۸۰ درصد از فضای درون کابین آن قابل‌استفاده است. مینی همچنین به معنای واقعی کلمه اولین خودرویی بود که به طبقه خاصی از مردم اختصاص نداشت. تولید مینی تا سال ۲۰۰۰ ادامه یافت و تعداد ۵.۳ میلیون دستگاه از آن تولید شد.

ادامه دارد…

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. JDM lover

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    بیتل ✌❤

    موافقم ۵۵
    مخالفم ۴
    1. ilia2008

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (145 ديدگاه)

      مدل تی 🤝

      تولید انبوه خودرو و فراگیر شدنش رو مدیون مدل تی هستیم

      موافقم ۲۹
      مخالفم ۵
    2. علی

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (283 ديدگاه)

      فولکس بیتل خیلی پایین بود کیفیتش ، اما ارزون بودنش باعث فروشش بود و البته شرایط اون روزگار آلمان که هیتلر اروپا را نابود کرد و بعداز جنگ دوم هم اقتصاد اروپا و دنیا وضعش خیلی خراب بود . کلا همه چیز دست به دست هم داد تا بیتل به فروش بالایی برسه

      موافقم ۸
      مخالفم ۹
  2. Amir mahdi @-1387

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    مینی و فیات و…..

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۸
  3. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (346 ديدگاه)

    مینی بهترین

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۸
  4. ۹۱۱

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (312 ديدگاه)

    مینی،فیات، بیتل، بی ام و. بهترین ها هستن. البته شخصا میگم. فورد هم خوبه.

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۳
  5. mahdi-es17

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (218 ديدگاه)

    سایپا ۱۳۱ 🤔نامی ماندگار در ایران

    موافقم ۵۸
    مخالفم ۲
    1. ۹۱۱

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (312 ديدگاه)

      این رو حتما یادشون رفته بنویسن 😅😅

      موافقم ۲۷
      مخالفم ۳
      1. بهراد

        ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (228 ديدگاه)

        تو قسمت بعدی میارنش😂

        موافقم ۲۲
        مخالفم ۱
  6. ilia2008

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (145 ديدگاه)

    بعد از جنگ جهانی اروپا برای پیشرفت به ماشین های اقتصادی نیاز داشت و مردم هم خوب ازشون استفاده می کردند . از طرفی هنوز بخش اعظمی از شهرهای اروپا پر از کوچه های تنگ و باریک بودند کت نیازمند ماشین های کوچک و ارزان قیمت بود . برای همین تو این دوره هر کشور اروپایی ماشین مخصوص خودش برای اینکار رو ساخت . برای همینه که اکثر ماشین های لیست اروپایی هستن

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۱
  7. Muty

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1436 ديدگاه)

    پیکان
    در نسخه ایرانیش چندتا فروخت کلا ؟

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۰
    1. zeg02

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (36 ديدگاه)

      میدونم یه چهل داره
      ولی نمیدونم چهل هزار، چهل میلیون، چهل میلیارد یا چهل تلیارد؟!

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۱
      1. mahdi-es17

        ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (218 ديدگاه)

        ابا منظور شما ۴۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
        چهل دسیلیارد
        بوده است😂

        موافقم ۱۵
        مخالفم ۱
  8. meysam

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3370 ديدگاه)

    فیات توپولینو عجب چیز جالبیه

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۲
  9. AmirAli

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (64 ديدگاه)

    مینی 😍

    موافقم ۵
    مخالفم ۴
  10. قاطر فروش

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    خوروسازی هلند
    بح بح

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  11. دانیال

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (424 ديدگاه)

    نمیشه که ولی با این عکسها هوس کردم اون دوره رو تجربه کنم

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  12. Amin

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2035 ديدگاه)

    فیات ۵۰۰ خیلی حس خوبی داره

    موافقم ۷
    مخالفم ۲
  13. reza-a

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (217 ديدگاه)

    – مطلب خیلی جذابیه البته نویسنده توجه بیشتری به انگلستان داشته که با توجه به انگلیسی بودن منبع مطلب میتونه طبیعی باشه.
    – مطلب جذابیه چون گرداننده اصلی صنعت خودرو این سبک ماشین های ارزون قیمت با تیراژ تولید بالا هستن که سود زیادی برای خودروسازها و سرپا نگهداشتن این صنعت دارن
    – از اون آستین هنوز هم تو ایران میشه پیدا کرد- فیات توپولینو منو یاد انیمیشن ماشین ها انداخت که تو یکی از قسمتها بود یه فیات ۵۰۰ بهش میگفت عمو توپولینو- مینی هم درسته که خیلی پرفروش بوده ولی تا جایی که من از قدیمی ها شنیدم ماشین چندان ارزونی هم نبوده!- اختلاف میزان فروش بیتل با بقیه ماشین های هم دوره‌ش جالبه و البته یکی جهانی ترین ماشین هاست.

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  14. Hitman

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (131 ديدگاه)

    فقط فورد کورتینا
    هنوزم که هنوزه پرفروشترین خودروی تاریخ بریتانیاس

    موافقم ۶
    مخالفم ۳
  15. یوسف

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (589 ديدگاه)

    شباهت عجیب فیات توپولینو با فولکس بیتل واقعا جالبه….. کاملاً اسکی شده…. حالا کی از کی نمی دونم….

    موافقم ۴
    مخالفم ۶
    1. علی

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (283 ديدگاه)

      فیات توپولینو یه دهه قبل از فولکس بیتل بوده و میشه گفت فردینالد پورشه از اون الهام گرفته برا طراحی بیتل

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
  16. Si

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (428 ديدگاه)

    فکر کنم نویسنده بهترین ماشین تاریخ خودروسازی و مهندسی شده ترین رو فراموش کرده یعنی پراید

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
  17. Mehdi

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1214 ديدگاه)

    مینی و بیتل
    هیچ وقت فکر نمیکردم بی ام و همچین خودرویی تولید کرده باشه
    از نظر من جز زشت ترین خودروهای تاریخ
    خیلی از خودروهای قبل از اون تاریخ زیبا تر از این بی ام و
    میشه گفت بدترکیب ترین ماشینی که دیدم

    موافقم ۵
    مخالفم ۲
  18. کورش

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (73 ديدگاه)

    سیتروئن ۲CV، ژیان خودمان نیست بلکه نسل قبل از ژیان است. ژیان همان سیتروئن DYANE است که نسل بعد از ۲CV است

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  19. مهدی

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کدوم از این ماشین‌ها اندازه پراید آدم کشته،،؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  20. bardiya

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    جای رنو ۲۱ واقعا خالیست و فراموش شده ماشین کم استهلاک و با دوام بود محصولی از پارس خودرو بود که خودروهایی خوبی نسبت به سایر بی کیفیت های داخلی الان هست
    از نظر من با رنج قیمتی به جای خرید پیکاپ دانگ فنگ ریچ بروید یک نیسان پیکاپ بخرید _ به جای خرید کاپرا بروید نیسان پاترول بخرید _ به جای X22 MVM بروید جیپ سیمرغ یا همان آهو بخرید _ به جای خرید X33 بروید یک سانگ یانگ موسو ۶ سیلندر اتوماتیک موتور ۳۲۰۰ خریداری کنید _ به جای خرید چری آریزو۵ نیو بروید یک رنو مگان ۲۰۰۰ اتوماتیک مدل بالا رو بخرید _ به جای خرید کوییک بروید فولکس واگن گل کرمان موتور رو خریداری کنید _ به جای خرید ساینا بروید دوو سیلو خریداری کنید _ به جای خرید تیبا بروید لندرور استیشن ۷ نفره رو بخرید _ به جای خرید تیگو ۵ بروید شورلت بلیزر بخرید _ به جای خرید MVM315 بروید مزدا ۲ خریداری کنید _ به جای خرید پراید ۱۱۱ بروید پژو ۲۰۵ خریداری کنید _ به جای خرید پراید ۱۳۱ بروید میستوبیشی گالانت مدل عینکی قدیم رو بخرید _ به جای خرید سمند بروید دوو اسپرو بخرید _ به جای خرید پژو ۴۰۵ بروید کیا ریو مونثاژ خریداری کنید _ به جای خرید پژو ۲۰۶ بروید MG 3 بخرید _ به جای خرید رانا بروید مزدا ۳۲۳ بخرید _ به جای خرید پیکان که کاربراتور هست و هم بدون فرمان هیدرولیک که به درد نمیخوره موقعه پارک اذیت میشه بروید یک اوپل آسترا قدیم مدل ۱۹۹۴ هم انژکتور هست هم فرمان هیدرولیک خریداری کنید _ به جای خرید پژو پارس دوگانه سوز گرانترین مدل بروید شورلت کاپریس بخرید _ به جای خرید نیو PK بروید رنو سیناد محصول کیش خودرو رو بخرید _ به جای خرید دنا معمولی بروید رنو لوگان L 90 بخرید _ به جای خرید هایما S5 بروید یک نیسان ماکسیما هیولای جاده رو بخرید _ به جای خرید ۲۰۷ بروید رنو سیمبل مدل ۲۰۱۷ فول نگین خودرو نمایندگی انحصاری محصولات رنو رو بخرید _ به جای خرید تارا محصول جدید ایران خودرو بروید هیوندا ورنا اتوماتیک محصول خودروسازی راین رو بخرید _ به جای خرید شاهین سایپا بروید گریت وال ولیکس سی ۳۰ راین خودرو رو خریداری کنید _ به جای خرید جک جی ۴ بروید هیوندا آوانته اتوماتیک اونم گروه راین ساخت رو بخرید _ چیز با اصالت بخرید با تشکر

    موافقم ۳
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا