چشم اندازهفته نامه

بهترین خودروهای عضلانی تاریخ، از چارجر و GTO تا موستانگ و بیوک GNX

در این مطلب نگاهی به روزهای شکوه خودروهای عضلانی آمریکایی خواهیم داشت و مسیر این کلاس را تا به امروز مرور خواهیم کرد.

دههٔ ۶۰ بهترین دوران ماسل کارهای آمریکایی بود و این ماشین‌های سریع با پیشرانه‌های بزرگ و قدرتمند V8 و قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه، در اوج محبوبیت بودند. بااین‌حال، بحران نفتی و مقررات آلایندگی در دههٔ ۷۰ ماسل کارها را فلج کرد و این کلاس تقریباً از بین رفت تا اینکه در دههٔ ۲۰۰۰ شاهد یک رنسانس در بخش خودروهای عضلانی بودیم و این ماشین‌ها دوباره احیا شدند.

پونتیاک GTO سال ۱۹۶۴

پونتیاک GTO به‌عنوان اولین خودروی عضلانی واقعی آمریکا شناخته می‌شود. پونتیاک که قصد ساخت نسخه‌ای قوی‌تر و سریع‌تر از مدل تمپست را داشت، متوجه شد که پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری خودروهای بزرگ‌تر خود بدون تغییرات بزرگی در محفظهٔ موتور تمپست جای می‌گیرد. بدین ترتیب، GTO در سال ۱۹۶۴ به‌عنوان یک پکیج برای تمپست لمانز ارائه شد. این خودرو با یک کاربراتور چهار دهنه ۳۲۵ اسب بخار قدرت و با دو کاربراتور دو دهنه ۳۴۸ اسب بخار قدرت داشت. در سال ۱۹۶۴ بیش از ۳۲ هزار دستگاه GTO فروخته شد که بسیار فراتر از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها بود.

فورد موستانگ شلبی GT500 سال ۱۹۶۷

برخلاف تصور معمول، فورد موستانگ یک ماسل کار نبود بلکه بخش پونی کار را ایجاد کرد که بعداً شورلت کامارو، پونتیاک فایربرد، دوج چلنجر و AMC جاولین هم به آن اضافه شدند. این خودروها معمولاٌ کوچک‌تر، ارزان‌تر و ضعیف‌تر از ماسل کارها بودند. بااین‌حال، کارول شلبی به موستانگ اعتمادبه‌نفس برای ورود به قلمروی ماسل کارها را داد. GT350 اولین موستانگ با تیونینگ شلبی بود که در سال ۱۹۶۵ با ۳۰۶ اسب بخار قدرت عرضه شد. سپس دو سال بعد، GT500 با یک پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 معرفی شد که از GT40 برندهٔ لمانز گرفته شده بود.

AMC AMX سال ۱۹۶۸

آمریکن موتورز با معرفی AMX در فوریهٔ ۱۹۶۸ در پیست دیتونا دو هدف را دنبال می‌کرد که اولی ورود به بخش پررونق خودروهای عضلانی و دومی نمایش جدیدترین رویکرد طراحی و مهندسی AMC بود. این خودرو بالاتر از جاولین قرار می‌گرفت که وظیفهٔ رقابت با موستانگ و کامارو را داشت. AMX کمی کوتاه‌تر از رقبا بود اما از لحاظ قدرت چیزی کم نداشت و قوی‌ترین موتور آن یک نمونهٔ ۶.۴ لیتری V8 با ۳۱۵ اسب بخار قدرت بود. AMX همچنین قیمتی رقابتی هم داشت و قیمت پایهٔ آن از ۳,۲۴۵ دلار معادل حدود ۲۴ هزار دلار امروز آغاز می‌شد.

دوج چارجر سال ۱۹۶۸

دوج برای مدل ۱۹۶۸ نسل جدید چارجر را به بازار فرستاد تا آن را از مدل ضعیف‌تر کورونت متمایز کند. طراحان شرکت خط سقف را تغییر دادند و از فرم فست‌بک قبلی فاصله گرفتند. این تغییرات چارجر را به یکی از جذاب‌ترین ماسل کارهای زمان خود تبدیل کرد. قوی‌ترین موتورهای چارجر نمونه‌های ۷.۲ لیتری V8 و ۷ لیتری همی به ترتیب با ۳۷۵ و ۴۲۵ اسب بخار قدرت بودند. به لطف محبوبیت بالای ماسل کارها در آن زمان، دوج توانست در سال ۱۹۶۸ بیش از ۹۶ هزار دستگاه چارجر به فروش برساند.

دوج چارجر دیتونا سال ۱۹۶۹

دوج که به شعار «یکشنبه برنده شو، دوشنبه بفروش» اعتقاد زیادی داشت، چارجر دیتونا را برای پیروزی در مسابقات نسکار ساخت. مهندسان، این پروژه را با آیرودینامیک‌تر کردن چارجر آغاز کردند و دماغه‌ای مخروطی و بال عظیمی با ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر را به خودرو افزودند. این سرمایه‌گذاری نتیجه داد و چارجر دیتونا به اولین خودرویی تبدیل شد که در مسابقهٔ نسکار از سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت فراتر رفت. دیگر برند کرایسلر یعنی پلیموث هم از همین فرمول برای تبدیل رود رانر به سوپربرد استفاده کرد.

فورد موستانگ باس ۴۲۹ سال ۱۹۶۹

فورد برای رعایت قوانین هومولوگیشن مسابقات نسکار، پیشرانهٔ عظیم ۷ لیتری V8 خود را در سینهٔ موستانگ قرار داد. این موتور از طریق دریچهٔ هوای بزرگی که روی کاپوت نسبت شده بود تنفس می‌کرد. فورد باید ۵۰۰ دستگاه از این موتور V8 برای فروش عرضه می‌کرد اما باس ۴۲۹ برای دو سال ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ روی خط تولید ماند و مجموعاً ۱,۳۵۸ دستگاه از آن ساخته شد.

شورلت شول SS سال ۱۹۷۰

شورلت برای مدل ۱۹۷۰ نسل دوم شول را فیس‌لیفت کرد. این خودرو مثل قبل در نسخه‌های سدان چهاردر، استیشن، کانورتیبل و کوپه تولید می‌شد که آخری توجه علاقه‌مندان را جلب کرد خصوصاً زمانی که نشان SS روی جلوپنجرهٔ آن قرار گرفت. جنرال موتورز در سال ۱۹۷۰ محدودیت حجم موتور که برای برندهای خود در نظر گرفته بود را لغو کرد و به آن‌ها اجازه داد از موتورهای V8 عظیم استفاده کنند تا در جنگ قدرت از رقبای خود عقب نمانند. شول از این تصمیم بهرهٔ زیادی برد و SS 454 که پادشاه ماسل کارها لقب گرفت، به پیشرانهٔ ۷.۴ لیتری با ۴۵۰ اسب بخار قدرت مجهز شد.

الدزمبیل ۴۴۲ سال ۱۹۷۰

با حذف محدودیت حجم موتور جنرال موتورز، الدزمبیل هم وسوسه شد و بی‌معطلی موتور ۷.۳ لیتری V8 را با ۳۶۵ اسب بخار قدرت به‌صورت استاندارد در ۴۴۲ ارائه کرد.

فورد تورینو کبرا ۴۲۹ سال ۱۹۷۰

فورد در سال ۱۹۷۰ تورینو را از فیرلین جدا کرد. در صدر این خانوادهٔ جدید نسخه‌های GT و کبرا قرار گرفتند و کبرا به لطف پیشرانهٔ ۸ سیلندر ۳۶۰ اسب بخاری، تایرهای عریض و کاپوت مشکی‌رنگ با دریچهٔ هوای کاربردی، به قهرمان خانوادهٔ تورینو تبدیل شد. فورد از تورینو کبرا ۷,۶۷۵ دستگاه در سال ۱۹۷۰ و ۳,۰۵۴ دستگاه در سال بعد فروخت.

پلیموث همی‌کودا سال ۱۹۷۱

پلیموث نسل سوم باراکودا را در سه نسخه تولید می‌کرد که کودا در صدر این خانواده قرار داشت و فقط با پیشرانه‌های V8 عرضه می‌شد. این نسخه از کاپوت منحصربه‌فرد با دریچهٔ هوا، سیستم تعلیق سنگین و پیشرانهٔ ۳۳۵ اسب بخاری بهره‌مند شد. علاوه بر این، امکان سفارش موتور ۷ لیتری ۴۲۵ اسب بخاری همی هم برای این خودرو وجود داشت که باعث شکل‌گیری همی‌کودا شد. این مدل فقط در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ تولید شد و مجموعاً تنها ۷۸۰ دستگاه از آن به تولید رسید.

بیوک GNX سال ۱۹۸۷

هرچند در دههٔ ۸۰ ماسل کارها تقریباً از بین رفته بودند اما بیوک GNX به‌تنهایی پرچم این خودروها را بالا نگه داشت. برخلاف پیشینیان خود، GNX به یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توربو مجهز شده بود که طبق اعلام بیوک ۲۷۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما قدرت واقعی موتور بیش از این بود. این نسخه‌ای ویژه برای خداحافظی با بیوک گرند نشنال بود و تنها ۵۰۰ دستگاه از آن ساخته شد.

فورد موستانگ شلبی GT350R سال ۲۰۱۵

موستانگ شلبی GT350R تجسم روند جدیدی در برخش ماسل کارها بود. این خودرو درحالی‌که در خط مستقیم سرعت پیشینیان خود را داشت، می‌توانست در پیچ‌ها با بهترین خودروهای اسپرت جهان رقابت کند. علاوه بر این، GT350R از لیست بلندبالایی از قطعات فیبر کربنی مثل برخی پانل‌های بدنه و حتی رینگ‌ها بهره می‌برد. زیر کاپوت هم همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 میل‌لنگ تخت GT350 معمولی قرار داشت که ۵۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

شورلت کامارو ZL1 1LE سال ۲۰۱۷

شورلت، کامارو را در نسخهٔ ZL1 1LE به یکی از بهترین خودروهای پیست بازار تبدیل کرد. در این نسخه، به شاسی پویای نسل ششم کامارو سیستم تعلیق سبک‌تر، ارتقاء آیرودینامیک و پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ با ۶۵۰ اسب بخار قدرت اضافه شد. ZL1 1LE همچنین از امکانات قابل‌توجهی مثل گرم‌کن غربیلک فرمان، کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای و سیستم صوتی Bose هم بهره می‌برد.

دوج چلنجر دیمن سال ۲۰۱۷

دوج، چلنجر دیمن را برای یک مأموریت خاص ساخت: مسابقهٔ درگ. پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ این ماشین با بنزین اکتان ۱۰۰ تا ۸۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این اعداد در دنیای ماسل کارها بی‌سابقه بودند و بعداً خود دوج در نسخهٔ دیمن ۱۷۰ توانست آن‌ها را افزایش دهد. دیمن همچنین از ویژگی‌هایی مثل ترنس‌بریک بهره می‌برد که فقط درگسترها دیده می‌شود. به لطف این ویژگی‌ها، دیمن توانست ۴۰۰ متر را در ۹.۶۵ ثانیه طی کند.

فورد موستانگ شلبی GT500 سال ۲۰۱۹

فورد در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹ از نسل جدید GT500 رونمایی کرد. این ماشین به نسخهٔ پیشرفته‌تر و سوپرشارژ موتور ۵.۲ لیتری V8 شلبی GT350 مجهز بود که ۷۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این نیرو از طریق میل‌گاردان فیبر کربنی و گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. قیمت GT500 از ۷۳ هزار دلار آغاز می‌شد که هرچند برای یک موستانگ رقم زیادی به نظر می‌رسد اما برای خودرویی با ۴۰ اسب بخار قدرت بیشتر از فراری F8 چندان زیاد نبود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۷ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (10220 ديدگاه)

    به نظر من چلنجر و پلیموث ، گل سرسبد همه عضلانی‌هاست ولی خُب ، این موستانگِ که پدر عضلانی‌هاست !!!

    موافقم 14
    مخالفم 4
    1. Taha Ayoobi

      ۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1205 ديدگاه)

      آدم ای میاد با خودش بگه بین اینا چند تارو انتخاب کنم، میبینه نمیشه اصلا.
      هر کدومو نگاه میکنی یه دنیاییه برا خودش

      موافقم 13
      مخالفم 5
    2. parhamiof

      ۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (683 ديدگاه)

      چه دورانی بوده اون موقع،چقدر زنده،چقدر پر شور و هیجان،خودروسازا افتادن تو جنگ قدرت،اسب بخارای عجیب،حجم موتوری که انگار مال یه کشتیه،صدای بم موتور،مسابقات نسکار،مسابقات درگ،ماشینای قرمز و سبزو نارنجی و آبی،خیابونای پر ماشینای آمریکایی و…
      تصور من از بهشت سال 1970 تو میامی و هوای گرم نزدیک ساحل با یه شول ss کروکه….
      جدی به اون دوران که نگاه میکنم میبینم چقدر دنیا بی روح شده،مردم عاشق کراس اوور(اونم نه شاسی بلند) و ماشینای برقی و هیبرید شدن،همچی آبی و خاکستری و سفید،بی صدا بدون هیچ نشونه ای از ماشین بودن،همه جا مانیتورای سیاه بزرگ،همه ماشینا یک شکل.
      کاشکی برگرده دنیا به همون موقع واقعا.

      موافقم 12
      مخالفم 5
      1. Taha Ayoobi

        ۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1205 ديدگاه)

        آخ آخ پرهام
        ایکاش یه نوجوون بودم تو دهه60 تو آمریکا…
        اون دوران دیگه تکرار نمیشه
        طلایی ترین دوران ماشین ها

        موافقم 14
        مخالفم 3
      2. محمد

        ۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        حرف دل ما زدی😭😭😭❤️❤️

        موافقم 12
        مخالفم 1
      3. آریا

        ۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        چقدر دنیات شبیه دنیای منه 👍🏻

        موافقم 10
        مخالفم 1
        1. parhamiof

          ۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (683 ديدگاه)

          این دنیای کسی نیست آرزوی همه ست حتی خود آمریکاییا چون اون دوران متاسفانه دیگه برنمیگرده.

          موافقم 6
          مخالفم 0
        2. blackwing

          ۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (865 ديدگاه)

          ماشین چیه ، خوده امریکا هم دیگه اون امریکای دوران طلایی نشد !

          موافقم 10
          مخالفم 0
    3. زیزیگولو

      ۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4844 ديدگاه)

      از نظر من دوج چلنجر و فورد موستانگ یه چیز دیگه هستن و کوروت هم که جایگاه خودشو داره

      موافقم 12
      مخالفم 0
    4. hooman.shafizadeh

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تو کشوری زندگی میکنم که خرید یه پراید برای یک جوان آرزو هست
      آرزوی اینو دارم فقط برای یه بار یه ۲۴ ساعت سوار موستانگ باس بشم رانندگی کنم و لذت ببرم از صدای موتور ان اگر عمری برام باشه و موقعیتش رو از نظر مالی داشته باشم حتما یه مدل قدیمی موستانگ باس رنگ مشکی رو گیر میارم سوارش میشم و از رانندگی باهاش لذت میبرم اصلا ناهار و شامم رو تو موستانگ میخورم

      موافقم 9
      مخالفم 0
      1. Taha Ayoobi

        ۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1205 ديدگاه)

        هومن
        من حاضرم موستانگ Boss 429 1969 رو کرایه کنم، باهاش برم ته دره… .

        موافقم 3
        مخالفم 0
    5. مجید

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (164 ديدگاه)

      مخصوصا تیون شده‌های شلبی

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (953 ديدگاه)

    عجب لیستی!gnx و شولss و چلنجر دیمن انتخابم

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. blackwing

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (865 ديدگاه)

      چطور تونستی انتخاب انجام بدی !؟ هیچکس با خوندن کامل این مقاله نمیتونه انتخابی داشته باشه !! 🤦🏻‍♂️

      موافقم 5
      مخالفم 0
  3. amirboss

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (349 ديدگاه)

    یه ماستنگ ۶٧ فست بک مشکی باشه,
    یه تفنگ دولول شکاری و….

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. آرین

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (234 ديدگاه)

      وسترن باشه .‌.‌…🤣

      موافقم 4
      مخالفم 0
  4. John Marston

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    درود لیست عالی بود امیر آقا
    فقط یه نکته ای
    برای چارجر ۶۸ عکس چارجر ۶۹ گذاشتین

    موافقم 9
    مخالفم 1
  5. بی وطن

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    به غیر از AMC که زیاد طراحی جالبی نداشت.بغیشون همه کهکشانی های دنیای خودروهای عظلانی هستن…
    واقعا که حتی دیدنشون از نزدیک هم جذابه چه برسه پشت فرمونشون نشستن.
    انتخابم چارجر و موستانگ هاست…

    موافقم 5
    مخالفم 3
  6. Piero Ferrari

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (210 ديدگاه)

    شما هر روز مقاله ماشین های عضلانی رو ظاهرش عوض می کنید هی میارید نشد یه مقاله جدید ولی بازم خسته نباشید

    موافقم 3
    مخالفم 4
  7. AMIN (M.A.S)

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (815 ديدگاه)

    نگاه کنید دوج هارو چه دلبری میکنن
    شارژر نسل دوم واقعا عجب ماشینی بود با اون موتور همی هیولا
    یه نکته جالب میدونستید قبل از معرفی نسل اول شارژر تو سال ۶۶ توی سال ۶۵ یه پکیج واسه دارت محسوب و عرضه میشد
    شارژر دیتونا ر‌و قبلا خیلی دربارش عرض کردم ولی واسه مرور این ماشین جواب دوج به فورد تورینو تالادگا و مرکوری اسپویلر محسوب میشد
    بعد از شکست شارژر ۵۰۰ (نسخه مسابقه ای شارژر نسل دوم) توی ناسکار با اینکه قدرت موتورش از رقبا بیشتر بود مهندسا به این نتیجه رسیدن که مشکل جای دیگس
    همون شارژرو برداشتن و توی تونل باد طرحشو عوض کردن که هم ضریب ایرودینامیکیش بهبود پیدا کرد هم نیروی رو به پایینش بیشتر شد (این اولین ماشین آمریکایی بود که توی تونل باد طراحی نهاییش انجام شد و ضریب آیرودینامیکیشم میخوندم ۰.۲۸Cd!! برای مقایسه BMW i8 ضریب ایرودینامیکیش ۰.۲۶Cd هست)
    جدا از رکورد سرعت ۲۰۰.۴۴۸ مایل بر ساعتیش توی پیست تالادگا با رانندگی بادی بیکر باید بگم بابی ایزاک سوار یه چارجر دیتونا تو فصل ۷۰ قهرمان ناسکار شد و پیت همیلتون هم با نسخه پلیموثش (رودرانر سوپربرد) قهرمان دیتونای ۷۰ شد
    جای دوج دارت هرست همی و نسخه پلیموثش (باراکودا سوپراستوک) خالیه هرچند جاده ای نبودن اما با همین موتور همی تا مدت ها پرشتاب ترین عضلانیای کارخونه ای بودن
    دیمن و دیمن ۱۷۰ هم که دیگه دیدیم ازشون (۱۷۰ فک کنم تایم ۹.۱ رو دیمنولوژی باهاش ثبت کرده حالا نمیدونم تایری چیزی عوض کرده یا تمام فابریک درگ با تسلا پلاد هم برگزار کرد)

    بین سایر ماشینای عضلانی AMC مدل ربل ماشین و موستانگ باس 429 ماشینای جالبی هستن مخصوصا باس با اون موتور کبراجت

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. MC20

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1588 ديدگاه)

      AMIN (M.A.S) جان ، سپاس 🙏🙏🙏 …

      استفاده کردم …

      شما یه لطفی کن بیشتر ، کامنت بگذار …

      پروفایل دوستانی مثل شما رو می بینم ، چشام روشن میشه 🤩🤩🤩 …

      کامنت که دیگه بماند …

      موافقم 2
      مخالفم 0
  8. Taha Ayoobi

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1205 ديدگاه)

    یه عالمه جواهر
    به به
    همه ‌رو بدید

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. Mr wrong

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    چارجر دیتونا آدمو یاد انیمیشن cars میندازه

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. jalopy

      ۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (69 ديدگاه)

      اگه منظورت اون یارو آبیه سلطان پلیموث فری برده

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. جومونگ

        ۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        فایر برد

        موافقم 5
        مخالفم 1
  10. Amir

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (137 ديدگاه)

    قدرت شول کم ذکر شده قدرت واقعی ۴۵۰ اسب بوده نه ۳۶۰ اسب

    موافقم 6
    مخالفم 0
  11. Amir

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (137 ديدگاه)

    همشون مال دورانی هستن که خودروسازی هنر بوده نه صنعت 👌

    موافقم 7
    مخالفم 1
  12. پیام۲

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    K.I.I.T هم می‌تونست تو لیست باشه😅

    موافقم 3
    مخالفم 0
  13. FY

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (115 ديدگاه)

    فورد موستانگ بدترین تو دوران خودش بوده

    موافقم 0
    مخالفم 12
  14. jalopy

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    جای پلیموث GTX خالیه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  15. الف.ی

    ۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1640 ديدگاه)

    این مطلب میتونه بوکمارک بشه
    مخصوصا آخراش چقد حس خوب داشت

    موافقم 7
    مخالفم 0
  16. Royal Driver

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    اصلا ماسل کار ها قدیمی یک حس دیگه دارن مخصوصا ماستنگ، چارجر و کامارو از دهه ۶۰. شلبی کبرا جی‌تی۵۰۰ مدل ۱۹۶۸ و اولدز ۴۴۲ و بیوک GSX هم که نگم برات عشقن بخدا. دهه ۶۰ فوق‌العاده بود برای ماسل کار ها. اون فیلم های قدیمی چیسینگ و تعقیب گریز قدیمیشون، استایلشون، مودورای ۶.۴، ۷.۲، ۷.۴ و ۷ لیتری غول غران وی۸. بهترین فیلمی که از ماسل کارا دیدم بولیت سال ۱۹۶۸ بود. چارجر RT و ماستنگ جی‌تی فست بک استیو مک کویین توی سانفرانسیسکو و درگیریشون. شاهکار بودن کلاسیکای آمریکا. لذت بردم به به. ولی قلبا یدونه بیوک GSX با یک اولدز ۴۴۲ میخوام… کاش یک کلکسیون داشتم از هر ماسل کاری… هعی زندگی..

    موافقم 5
    مخالفم 1
  17. BMW

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    انتخاب که سخته ولی دوج چارجر دیتونا سال ۱۹۶۹ لعنتی 🥲😁

    موافقم 2
    مخالفم 0
  18. ابوالفضل

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (170 ديدگاه)

    واقعا نمیتونیم یکی رو انتخاب کنم
    چارجر ۶۸ همی ، باس ۴۲۹ ، شول ۴۵۴ ، بیوک GNX ، همی کودا و بقیه
    همشون فوق العاده هستن
    دیگه اون دوران تکرار نمیشه
    افسوس که تجربه رانندگی با هیچکدوم نصیبم نشد 💔

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. ابوالفضل

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (170 ديدگاه)

    واقعا نمیتونم یکی رو انتخاب کنم
    چارجر ۶۸ همی ، باس ۴۲۹ ، شول ۴۵۴ ، بیوک GNX ، همی کودا و بقیه
    همشون فوق‌العاده هستن
    دیگه اون دوران تکرار نمیشه
    افسوس تجربه رانندگی با هیچکدوم نصیبم نشد 💔

    موافقم 2
    مخالفم 0
  20. i love Detuchland

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    جای پلیموث رود رانر(سوپر بیرد) خالی که اسمشو از پرنده ی تیزپا معروف تو کارتون میگ میگ( کایوت و رود رانر) گرفته بود!!
    هزاران افسوس که الان جای ماشین های عظلانی رو ماشینای الکتریکی(جاروبرقی) میگیره و ما همچنان در حسرت شنیدن غرش موتور های 8 و 6 سیلندر آمریکایی موندیم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  21. mmz2008

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (52 ديدگاه)

    این مقاله نشون میده که از بیوک gnx یکدفعه پرسیدیم روی موستانگ ۲۰۱۵ و اون بازه ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۵ سخت ترین دوران آمریکایی ها بوده که تو این دوره تازه مردم با ژاپنی ها آشنا میشن
    شیر که نباشه شخص های دیگه ای میان شیر میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا