جذابترین بال عقب خودروها، از سیویک تایپ R تا مکلارن سنا
اسپویلر یا بال عقب میتواند راهی برای اسپرت جلوه دادن خودروها باشد اما این قطعه برای خودروهای قدرتمند یک الزام آیرودینامیکی بهحساب میآید. در اینجا قصد داریم بهترین و جذابترین اسپویلرهای تاریخ خودروسازی را معرفی کنیم.
- پلیموث سوپربرد سال 1970
- پورشه 911 توربو سال 1974
- لامبورگینی کانتاش سال 1978
- فورد سییرا RS کاسورث سال 1985
- فراری F40 سال 1987
- بامو M3 اسپرت اوولوشن سال 1989
- مرسدس بنز 190E 2.5-16 Evo II سال 1990
- تویوتا سوپرا سال 1993
- TVR ساگاریس سال 2003
- دوج وایپر ACR سال 2008
- هوندا سیویک تایپ R سال 2015
- مکلارن سنا سال 2017
- فورد GT سال 2017
پلیموث سوپربرد سال 1970
این خودرو در کنار دوج چارجر دیتونا در اواخر دههٔ 60 برای حضور در مسابقات نسکار ساخته شد. مشخصهٔ اصلی سوپربرد غیر از دماغهٔ تیز و آیرودینامیک، بال عقب بزرگ آن بود که باعث شد به یکی از متمایزترین ماسل کارهای آمریکایی تبدیل شود.
پورشه 911 توربو سال 1974
اولین نسخهٔ 911 توربو که در سال 1974 معرفی شد به دُم نهنگی شهرت یافت اما این اسپویلر متمایز یک سال قبل از معرفی 911 توربو در 911 کاررا RS 3.0 ارائه شده بود. البته RS 3.0 یک نسخهٔ مسابقهای تولید محدود و گرانقیمت بود و خودرویی که این اسپویلر پورشه را به شهرت رساند 911 توربو بود. تا اواسط دههٔ 80، اسپویلر دم نهنگی به مشخصهٔ معمول 911 توربو تبدیل شده بود.
لامبورگینی کانتاش سال 1978
هرچند خیلیها اولین نسخهٔ کانتاش را که با نام LP400 شناخته میشد خودروی خالصتر و زیباتری میدانند اما این مدل LP400S سال 1978 بود که بال عقب جذاب V شکل را ارائه کرد. البته مالک میتوانست این بال را جدا کند زیرا هرچند ثبات خودرو در سرعتهای بالا را بهبود میبخشید اما این به بهای کاهش حداکثر سرعت تمام میشد. با نصب این بال، حداکثر سرعت کانتاش 16 کیلومتر بر ساعت از 290 کیلومتر بر ساعت حالت بدون بال کاهش پیدا میکرد. لامبورگینی اما بعداً با عرضهٔ مدلهای قویتر LP500S و LP5000QV این مشکل برطرف کرد.
فورد سییرا RS کاسورث سال 1985
سییرا RS کاسورث یکی از نمادینترین اسپویلرهای زمان خود را داشت. این اسپویلر توسط «لوتار پینسکه» برای غلبه بر نیروی آیرودینامیکی رو به بالای ناشی از طراحی هاچبک سهدر سییرا طراحی شد. البته مدیریت فورد ابتدا با این طراحی مختلف بود اما پینسکه اصرار داشت که این بال برای رساندن خودرو به سرعت 240 کیلومتر بر ساعت ضروری است. بعداً مشخص شد که حق با او بوده زیرا RS کاسورث خیلی زود در پیست و جاده بیرقیب شد.
فراری F40 سال 1987
مثل بسیاری از خودروهای تاریخ فراری، F40 هم توسط پینینفارینا طراحی شد و بخشی از جذابیت ظاهری این خودرو به خاطر اسپویلر بزرگ و یکپارچه بود. این اسپویلر حتی زمانی که خودرو پارک بود هم حس مسابقه به مالکان میداد. این اسپویلر که از کولار ساخته شده، بخشی از کل کاناپی عقب است که برای دسترسی به پیشرانه بالا میرود.
بامو M3 اسپرت اوولوشن سال 1989
اسپرت اوولوشن حد نهایی M3 نسل E30 بود. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد این خودرو اسپویلر عقب بود که قابلیت تنظیم داشت تا تولید داونفورس را کاهش یا افزایش دهد. دلیل طراحی این بال، حفظ توان رقابت M3 در مسابقات با فورد سییرا RS500 بود. تغییر زاویهٔ این بال بسیار ساده بود و میشد آن را در سه حالت مختلف تنظیم کرد
مرسدس بنز 190E 2.5-16 Evo II سال 1990
مرسدس با این خودرو تلاش کرد رقیبی برای بامو M3 ارائه کند و Evo II اوج این تلاش بود. در ابن نسخه جای بال معمولی Evo I را یک اسپویلر عظیم گرفت که نمایی کاملاً مسابقهای به خودرو میبخشید. علاوه بر این، یک اسپویلر دیگر هم بالای شیشهٔ عقب نصب شده بود. هرچند این ویژگیها بیشتر نمایشی بودند اما روی آیرودینامیک هم تأثیر داشتند بهگونهای که ضریب درگ Evo II را به 0.29 Cd کاهش و داونفورس را افزایش دادند.
تویوتا سوپرا سال 1993
سوپرا تا پیش از معرفی نسل چهارم، کوپهای با ظاهر نسبتاً ساده بود اما نسل چهارم طرفداران را با یک اسپویلر بزرگ سفارشی شگفتزده کرد. این اسپویلر به دنیا میگفت سوپرا میتواند بهترین خودروهای اسپرت بازار را مغلوب کند. نسل چهارم سوپرا با 100 کیلوگرم وزن کمتر نسبت به قبل و 325 اسب بخار قدرت در قویترین نسخه، میتوانست به سرعت 285 کیلومتر بر ساعت برسد و این اسپویلر برای حفظ ثبات خودرو در چنین سرعتی لازم بود.
TVR ساگاریس سال 2003
یکی از عجیبترین اسپویلرهای خودرو را در ساگاریس دیدیم. این یک اسپویلر شفاف بود که روی لبهٔ انتهایی خودرو نصب شده بود. این اسپویلر به چسباندن چرخهای عقب به جاده کمک میکرد و باعث شد ساگاریس به یکی از بهترین خودروهای تاریخ TVR تبدیل شود. این خودرو که بسیار تحسین شد، با 400 اسب بخار قدرت میتوانست به حداکثر سرعت 315 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
دوج وایپر ACR سال 2008
این نسخه از وایپر که نام خود را از آمریکن کلاب ریسینگ گرفته بود، برای پیست و مسابقه ساخته شد. البته دوج از این فرمول در نسل قبلی وایپر هم استفاده کرده بود اما ACR سال 2008 بود که با بال عقب عظیم فیبر کربنی عرضه و به مدلی برجسته در تاریخ وایپر تبدیل شد. هرچند ACR خودرویی جادهای بود اما آن بال عقب فقط نمایشی نبود و در سرعت 240 کیلومتر بر ساعت 455 کیلوگرم داونفورس تولید میکرد که 10 برابر بیشتر از نسخهٔ معمولی بود.
هوندا سیویک تایپ R سال 2015
هوندا پس از سه سال غیبت، با معرفی سیویک تایپ R جدید در سال 2015 دوباره به کانون توجهات بازگشت. غیر از قدرت و سرعت بالا، این بال عقب بزرگ بود که این نسل از تایپ R را از رقبای خود متمایز میکرد. این بال اما صرفاً نمایشی نبود و داونفورس واقعی تولید میکرد هرچند که مقدار آن کم بود.
مکلارن سنا سال 2017
سنا وقتی معرفی شد توانست رکورد بسیاری از پیستهای جهان را بشکند. این موفقیت به لطف بال عقب برجستهای حاصل شد که میتوانست در سرعتهای بالا تا 800 کیلوگرم داونفورس تولید کند. همچنین زاویهٔ این بال هم برای حفظ پایداری تغییر میکرد. علاوه بر این، بال سنا با طراحی هوشمندانهای که دارد، به بیرون کشیدن هوای گرم از داخل محفظهٔ موتور هم کمک میکند. خود بال هم از فیبر کربن ساخته شده تا سبک و مستحکم باشد.
فورد GT سال 2017
بال عقب فورد GT در حالت سکون پنهان است و زمانی که سرعت خودرو از 110 کیلومتر بر ساعت فراتر میرود از جای خود بیرون میآید. همچنین از سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، هنگام ترمز گیری این بال بهعنوان ترمز هوایی هم عمل میکند. این بال در کنار دیگر ویژگیهای آیرودینامیکی فعال، باعث شکلگیری بهترین جریان هوا روی بدنهٔ GT میشود.