چشم اندازطراحیهفته نامه

جذاب‌ترین بال عقب خودروها، از سیویک تایپ R تا مک‌لارن سنا

اسپویلر یا بال عقب می‌تواند راهی برای اسپرت جلوه دادن خودروها باشد اما این قطعه برای خودروهای قدرتمند یک الزام آیرودینامیکی به‌حساب می‌آید. در اینجا قصد داریم بهترین و جذاب‌ترین اسپویلرهای تاریخ خودروسازی را معرفی کنیم.

پلیموث سوپربرد سال ۱۹۷۰

این خودرو در کنار دوج چارجر دیتونا در اواخر دههٔ ۶۰ برای حضور در مسابقات نسکار ساخته شد. مشخصهٔ اصلی سوپربرد غیر از دماغهٔ تیز و آیرودینامیک، بال عقب بزرگ آن بود که باعث شد به یکی از متمایزترین ماسل کارهای آمریکایی تبدیل شود.

پورشه ۹۱۱ توربو سال ۱۹۷۴

اولین نسخهٔ ۹۱۱ توربو که در سال ۱۹۷۴ معرفی شد به دُم نهنگی شهرت یافت اما این اسپویلر متمایز یک سال قبل از معرفی ۹۱۱ توربو در ۹۱۱ کاررا RS 3.0 ارائه شده بود. البته RS 3.0 یک نسخهٔ مسابقه‌ای تولید محدود و گران‌قیمت بود و خودرویی که این اسپویلر پورشه را به شهرت رساند ۹۱۱ توربو بود. تا اواسط دههٔ ۸۰، اسپویلر دم نهنگی به مشخصهٔ معمول ۹۱۱ توربو تبدیل شده بود.

لامبورگینی کانتاش سال ۱۹۷۸

هرچند خیلی‌ها اولین نسخهٔ کانتاش را که با نام LP400 شناخته می‌شد خودروی خالص‌تر و زیباتری می‌دانند اما این مدل LP400S سال ۱۹۷۸ بود که بال عقب جذاب V شکل را ارائه کرد. البته مالک می‌توانست این بال را جدا کند زیرا هرچند ثبات خودرو در سرعت‌های بالا را بهبود می‌بخشید اما این به بهای کاهش حداکثر سرعت تمام می‌شد. با نصب این بال، حداکثر سرعت کانتاش ۱۶ کیلومتر بر ساعت از ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت حالت بدون بال کاهش پیدا می‌کرد. لامبورگینی اما بعداً با عرضهٔ مدل‌های قوی‌تر LP500S و LP5000QV این مشکل برطرف کرد.

فورد سی‌یرا RS کاسورث سال ۱۹۸۵

سی‌یرا RS کاسورث یکی از نمادین‌ترین اسپویلرهای زمان خود را داشت. این اسپویلر توسط «لوتار پینسکه» برای غلبه بر نیروی آیرودینامیکی رو به بالای ناشی از طراحی هاچ‌بک سه‌در سی‌یرا طراحی شد. البته مدیریت فورد ابتدا با این طراحی مختلف بود اما پینسکه اصرار داشت که این بال برای رساندن خودرو به سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت ضروری است. بعداً مشخص شد که حق با او بوده زیرا RS کاسورث خیلی زود در پیست و جاده بی‌رقیب شد.

فراری F40 سال ۱۹۸۷

مثل بسیاری از خودروهای تاریخ فراری، F40 هم توسط پینین‌فارینا طراحی شد و بخشی از جذابیت ظاهری این خودرو به خاطر اسپویلر بزرگ و یکپارچه بود. این اسپویلر حتی زمانی که خودرو پارک بود هم حس مسابقه به مالکان می‌داد. این اسپویلر که از کولار ساخته شده، بخشی از کل کاناپی عقب است که برای دسترسی به پیشرانه بالا می‌رود.

ب‌ام‌و M3 اسپرت اوولوشن سال ۱۹۸۹

اسپرت اوولوشن حد نهایی M3 نسل E30 بود. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این خودرو اسپویلر عقب بود که قابلیت تنظیم داشت تا تولید داون‌فورس را کاهش یا افزایش دهد. دلیل طراحی این بال، حفظ توان رقابت M3 در مسابقات با فورد سی‌یرا RS500 بود. تغییر زاویهٔ این بال بسیار ساده بود و می‌شد آن را در سه حالت مختلف تنظیم کرد

مرسدس بنز ۱۹۰E 2.5-16 Evo II سال ۱۹۹۰

مرسدس با این خودرو تلاش کرد رقیبی برای ب‌ام‌و M3 ارائه کند و Evo II اوج این تلاش بود. در ابن نسخه جای بال معمولی Evo I را یک اسپویلر عظیم گرفت که نمایی کاملاً مسابقه‌ای به خودرو می‌بخشید. علاوه بر این، یک اسپویلر دیگر هم بالای شیشهٔ عقب نصب شده بود. هرچند این ویژگی‌ها بیشتر نمایشی بودند اما روی آیرودینامیک هم تأثیر داشتند به‌گونه‌ای که ضریب درگ Evo II را به ۰.۲۹ Cd کاهش و داون‌فورس را افزایش دادند.

تویوتا سوپرا سال ۱۹۹۳

سوپرا تا پیش از معرفی نسل چهارم، کوپه‌ای با ظاهر نسبتاً ساده بود اما نسل چهارم طرفداران را با یک اسپویلر بزرگ سفارشی شگفت‌زده کرد. این اسپویلر به دنیا می‌گفت سوپرا می‌تواند بهترین خودروهای اسپرت بازار را مغلوب کند. نسل چهارم سوپرا با ۱۰۰ کیلوگرم وزن کمتر نسبت به قبل و ۳۲۵ اسب بخار قدرت در قوی‌ترین نسخه، می‌توانست به سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت برسد و این اسپویلر برای حفظ ثبات خودرو در چنین سرعتی لازم بود.

TVR ساگاریس سال ۲۰۰۳

یکی از عجیب‌ترین اسپویلرهای خودرو را در ساگاریس دیدیم. این یک اسپویلر شفاف بود که روی لبهٔ انتهایی خودرو نصب شده بود. این اسپویلر به چسباندن چرخ‌های عقب به جاده کمک می‌کرد و باعث شد ساگاریس به یکی از بهترین خودروهای تاریخ TVR تبدیل شود. این خودرو که بسیار تحسین شد، با ۴۰۰ اسب بخار قدرت می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

دوج وایپر ACR سال ۲۰۰۸

این نسخه از وایپر که نام خود را از آمریکن کلاب ریسینگ گرفته بود، برای پیست و مسابقه ساخته شد. البته دوج از این فرمول در نسل قبلی وایپر هم استفاده کرده بود اما ACR سال ۲۰۰۸ بود که با بال عقب عظیم فیبر کربنی عرضه و به مدلی برجسته در تاریخ وایپر تبدیل شد. هرچند ACR خودرویی جاده‌ای بود اما آن بال عقب فقط نمایشی نبود و در سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت ۴۵۵ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کرد که ۱۰ برابر بیشتر از نسخهٔ معمولی بود.

هوندا سیویک تایپ R سال ۲۰۱۵

هوندا پس از سه سال غیبت، با معرفی سیویک تایپ R جدید در سال ۲۰۱۵ دوباره به کانون توجهات بازگشت. غیر از قدرت و سرعت بالا، این بال عقب بزرگ بود که این نسل از تایپ R را از رقبای خود متمایز می‌کرد. این بال اما صرفاً نمایشی نبود و داون‌فورس واقعی تولید می‌کرد هرچند که مقدار آن کم بود.

مک‌لارن سنا سال ۲۰۱۷

سنا وقتی معرفی شد توانست رکورد بسیاری از پیست‌های جهان را بشکند. این موفقیت به لطف بال عقب برجسته‌ای حاصل شد که می‌توانست در سرعت‌های بالا تا ۸۰۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید کند. همچنین زاویهٔ این بال هم برای حفظ پایداری تغییر می‌کرد. علاوه بر این، بال سنا با طراحی هوشمندانه‌ای که دارد، به بیرون کشیدن هوای گرم از داخل محفظهٔ موتور هم کمک می‌کند. خود بال هم از فیبر کربن ساخته شده تا سبک و مستحکم باشد.

فورد GT سال ۲۰۱۷

بال عقب فورد GT در حالت سکون پنهان است و زمانی که سرعت خودرو از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت فراتر می‌رود از جای خود بیرون می‌آید. همچنین از سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، هنگام ترمز گیری این بال به‌عنوان ترمز هوایی هم عمل می‌کند. این بال در کنار دیگر ویژگی‌های آیرودینامیکی فعال، باعث شکل‌گیری بهترین جریان هوا روی بدنهٔ GT می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۱ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (41 ديدگاه)

    سلام میشه درباره باله عقب یه مقاله مفصل منتشر کنید
    ممنون

    موافقم 23
    مخالفم 0
    1. net

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3102 ديدگاه)

      بال عقب ماشین ریمک نورا رنگ مشکی خیلی زیباست تعجبه در این پست نیست

      موافقم 5
      مخالفم 9
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (10156 ديدگاه)

        عشق فقط دُم اُردکی پورشه ۹۱۱ در تمامِ مدل‌ها!!!

        موافقم 10
        مخالفم 8
        1. محمد حاجی

          ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          دم نهنگ داش گلم 🌹

          موافقم 7
          مخالفم 0
    2. Reza Waffen SS

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (5335 ديدگاه)

      مورسیه لاگو SV و مکلارن P1 رو فراموش کردین

      موافقم 6
      مخالفم 2
  2. Galant.VR4(JDM)

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (625 ديدگاه)

    اسپویلر EVO3 و EVO4 زمان خودش خفن بود ولیاقت بودن تو این لیست رو داشت.
    اما باله پلیموث خیلی گنگش بالاس حس یه جنگنده بهت میده و درکل تو ذهنت هک میشه

    موافقم 12
    مخالفم 2
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (921 ديدگاه)

    بین اینا از باله f40،911و ۱۹۰e خوشم اومد

    موافقم 7
    مخالفم 3
  4. مازیار

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2413 ديدگاه)

    بال عقب فوق العاده Ford Escort RS Cosworth از قلم افتاد

    موافقم 6
    مخالفم 0
  5. سبحان

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (282 ديدگاه)

    مکلارن سنا زیباترین نمای عقب بین خودرو ها رو از نظر من داره
    توی خودرو های کلاسیک هم که فگر نکنم زیبا تر از پلیموث سوپربرد باشه
    یه چیزی هم داریم به اسم fender wing که مخصوص دهه 60 و خودرو های امریکایی بود
    توی فیلم ها وقتی ادم میبینه روش جلا پیدا میکنه

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. HFball

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (187 ديدگاه)

      درسته مک‌لارن زیباست ولی مثل وایپر انقدر هماهنگ و جذاب نیست
      واقعا دوج وایپر یه شاهکار طراحیه یه افعیِ وحشی که همچیو باهم داره زیبایی ابحت هماهنگ بهترین عملکرد از همه نظر و بسیار دوست داشتنی
      پلیموث هم بسیار استوار و قابل احترام مثل یک جنگنده میمونه که قراره به پرواز در بیاد و بسیار اصیل و بی نظیر
      سوپرا mk4 هم درعین سادگی باله عقبش بسیار بهش میاد و زیبایی خاصی برای خودش داره انگار از هیچی نمی‌ترسه

      موافقم 3
      مخالفم 0
  6. ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جای مورسیه لاگو lp670 خالی بود .
    محصولات سوبارو هم بال عقب جذابی داشتن .

    موافقم 4
    مخالفم 0
  7. سبحان

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (282 ديدگاه)
    1. محمدهادی

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2123 ديدگاه)

      عزیز این بال نیست
      مقاله در مورد بال عقب خودرو هاست

      موافقم 3
      مخالفم 0
  8. R@min

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    جای swan neck پورشه خیلی خالیه.

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2123 ديدگاه)

      بنظرم اونچیزی که جاش خالی بود بال عقب پیچیده ی مرسدس SLR بود…
      و البته لکسوس LFA

      موافقم 4
      مخالفم 2
  9. Taha Ayoobi

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1076 ديدگاه)

    همه شون خوشگلن
    خیلی خوبن

    موافقم 5
    مخالفم 0
  10. ar-ma-n

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (174 ديدگاه)

    دقیقا آمریکایی بودن میشه تو وایپر حس کرد با اون حجم از پیشرانه تا v10 یعنی قابل قبول نبوده آمدن بالم گذاشتن
    من فکر کنم یک موتور جت کم داشته خلاصه قدرت میتونی حس کنی و خب همیشه افسانه ای میمونه 😍😍

    جدا از هم این الان من یکی انتخاب کنم اجحاف میشه برای مدل های دیگه همشون خوبن ولی جدا هم اینا اونقدری که بال پلیموت کاربردی بود برای خودش و همینطور f40 و کمی مک‌لارن سنا خلاصه اگه نبودن آنقدر مشهور نمیشدن بخصوص f40

    موافقم 10
    مخالفم 1
  11. ar-ma-n

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (174 ديدگاه)

    جای مرسدس gt amg بلک سریز
    SLS بلک سریز
    و amg one
    و نیسان gtr نسیمو
    وبوگاتی شیرون و ویرون
    و…
    مدل های زیادی دیگم هستن که متاسفانه ذهنم یاری نمیکنه موقعی که مدل های زیادی سعی کنی حفظش کنی بقی مدل های پاک میشه تو ذهن 😍🤧

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. ar-ma-n

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (174 ديدگاه)

      مدل های پورشه 911
      Gt3rs
      Gt2rs
      مدل افسانه ای gt1

      موافقم 5
      مخالفم 2
  12. مانی

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    به نظرم زیباترین باله ها در میان ماشین های این مقاله مربوط به فورد GT40 و لامبورگینی کانتاش و ب ام و M3 هست.

    موافقم 7
    مخالفم 2
  13. yaghoub

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (286 ديدگاه)

    سنا
    یه سوپر اسپرت بی عیب و نقص و زیبا.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  14. جرمی کلارکسون

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (262 ديدگاه)

    کاسورث F40 و سوپرا نمیشه انتخاب کرد 💯❤️

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. پیام رحمانی

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (281 ديدگاه)

    یه رستومود رو سوپرا Mk4 یا لنسر ایوو تامی ماکنین مثل کاری که شرکت ارتیسان با جی تی ار کرد و اونا تبدیلش کرد به skyline gtr r34 یا شرکت پرو درایو که از سوبارو ایمپرزا 22b یه محصول به اسم P25 دادش بیرون خیلی عالی میشه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  16. رامتین

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3036 ديدگاه)

    فراری F40 از همه جالبتر بنظر میرسه. گویا جزِئی از بدنه هست.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  17. amirboss

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (330 ديدگاه)

    دیوانه ی tvr sagaris هستم
    خدای آدرنالینه
    یه خودروی کامله با حداقل امکانات.
    اما درکل یه اسپویلر با شیب مناسب و کارایی فنی باید در تونل باد طراحی بشه.
    همینجوری شخمی نیست.
    کارایی یه اسپویلر هم تو سرعت ٢۵٠ کیلومتر به بالا تاثیر خودشو روی خودرو میذاره و از جریان هوا شروع به تولید نیروی داون فورث میکنه.

    موافقم 2
    مخالفم 2
  18. Siyavash

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    همشون عالی هستن و انتخاب سخته..کاشکی بال عقب بوگاتی ویرون و بوگاتی شیرون پوراسپرت مخصوص پیست هم تویه این لیست بودن..ویرون که با اون مدل بال عقب انقلابی بود تویه سبک خودش…

    موافقم 4
    مخالفم 0
  19. مهدی

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (96 ديدگاه)

    بال عقب پورشه پانامرا هم چه تو نحوه باز شدنش چه بسته بودنش برای خودش نو آوری و قشنگی خواصی داره
    نظره شخصی…….

    موافقم 2
    مخالفم 0
  20. BMW

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1179 ديدگاه)

    میخواستم اسم یکی دو تا بگم،گفتم وبش کن همشون دنگ هستند 🥲😂👍

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. عارف رضاییان

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (81 ديدگاه)

    لامبورگینی روئلتو هم باله باحالی داره البته در بدنه چفت شده و در زمان نیاز به داوون فورس فعال میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Mohammad

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پس بال slx چیشد؟؟؟🙂

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. همایون

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (571 ديدگاه)

    جای مکلارن f1 و بوگاتی ویرون خالیه تو لیست جفتشون نوآور بودن تو این زمینه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  24. Bahman

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مقاله مثل همیشه عالی بود اما فکر کنم جا داشت از اسپویلر ، کویینگزگ جسکو ، پاگانی هوایرا ، پورشه gts911 ، کویینگزک وان ، مکلارن پی وان مک لارن سنا
    و گل سرسبدشون با اسپویلر دوتایی فراری fxx-k و اسپویلر متحرک زنوو tsr هم یادی میشد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  25. ستار

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    از این که میبینم کباسیک دوست دارین میفهمم منم مشکلی ندارم هن درد زیاده

    ولـــــــــی چرا عشق شورلت کلاسیک هستیم بعد 700ملیون دنا میخریم اخه چرااا

    چرا همه چی باید به دل ما بمونع اینجوری بزرگ شدیم که برا خودمون زندگی نمیکنیم

    ای کــــــــاش

    موافقم 1
    مخالفم 0
  26. Monster 765lt

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    مکلارن سنا و فراری اف 40

    موافقم 3
    مخالفم 0
  27. حسین

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    چقدر M3 زیباست و عضلانی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  28. ALI.S

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (199 ديدگاه)

    این TVR هم باله‌اش عجیبه، هم اگزوزهاش!

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا