چشم انداز

بهترین خودروهای اسپرت دهه 2000، دوران طلایی خودروسازی (قسمت دوم)

در قسمت قبلی این مطلب با یازده خودروی پرفورمنس فوق‌العادهٔ دههٔ ۲۰۰۰ آشنا شدیم و در این قسمت پایانی هم یازده مدل دیگر را معرفی خواهیم کرد.

فورد فوکوس RS سال ۲۰۰۸

فورد در سال ۲۰۰۸ نسل دوم فوکوس RS را معرفی کرد. یوست کاپیتو، رئیس تیم رالی RS، آن را در قیاس با فوکوس ST شبیه کوسه‌ای در برابر دلفین توصیف کرد. این خودرو با گلگیرهای برجسته، دریچه‌های تهاجمی، اسپویلرها، اگزوز دوقلو و رنگ سبز الهام‌گرفته از WRC، ظاهری خیره‌کننده داشت. عملکرد فوکوس RS نیز کم‌نظیر بود. موتور ۲.۵ لیتری پنج سیلندر خطی توربوشارژ با ۳۰۵ اسب بخار و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور، قدرت فوق‌العاده‌ای ارائه می‌کرد.

لامبورگینی مورسیه‌لاگو سال ۲۰۰۱

مورسیه‌لاگو که در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان جانشین دیابلو معرفی شد، به‌سرعت به خودرویی پوستری برای یک نسل تبدیل شد. این مدل طراحی زاویه‌دار و تهاجمی، ظاهری کاملاً لامبورگینی مانند داشت. موتور ۶.۲ لیتری V12 تنفس طبیعی، عملکردی درخور این طراحی ارائه می‌کرد. نسخه رودستر به‌سرعت عرضه شد و در سال ۲۰۰۶ مدل به‌روز شده LP-640 معرفی شد. این نسخه فیس‌لیفت با افزایش حجم موتور به ۶.۵ لیتر، ۶۴۰ اسب بخار قدرت داشت. مورسیه‌لاگو LP-640 آخرین خودروی لامبورگینی با گیربکس دستی بود.

لامبورگینی گالاردو سوپرلگرا سال ۲۰۰۷

گالاردو، معروف به «بچه لامبورگینی»، در سال ۲۰۰۲ به جهان معرفی شد و موفقیت بزرگی برای این برند ایتالیایی به ارمغان آورد. این خودرو تا زمان معرفی شاسی‌بلند اوروس، با بیش از ۱۴ هزار دستگاه، پرفروش‌ترین لامبورگینی تاریخ بود. بااین‌حال، تنها ۶۱۸ دستگاه از نسل اول گالاردو سوپرلگرا در سال ۲۰۰۷ تولید شد. این نسخه به‌عنوان مدلی سبک‌تر از گالاردوی استاندارد عرضه شد و ۱۰۰ کیلوگرم وزن کمتری داشت درحالی‌که سیستم چهارچرخ محرک و موتور ۵ لیتری V10 خوش‌صدای را حفظ کرد.

مرسدس بنز SLR مک‌لارن سال ۲۰۰۳

مرسدس SLR که با همکاری مک‌لارن و طراحی گوردون موری ساخته شد، پس از مجموعه‌ای از کانسپت‌ها و تأخیرهای توسعه‌ای، در سال ۲۰۰۳ به‌صورت تولیدی معرفی شد. موتور ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ با سیستم روغن‌کاری کارتل خشک، ۶۲۶ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و جای تعجب نداشت که SLR فوق‌العاده سریع بود. بااین‌حال، ترمزهای سرامیکی کربنی اولیه مشکل‌دار، سواری خشن، گیربکس پنج سرعته اتوماتیک کند و وزن ۱۷۰۰ کیلوگرمی (با وجود ساختار کربنی) باعث شد که SLR در رقابت دینامیک با رقبایی مثل فراری انزو و پورشه کاررا GT عقب بماند.

مرسدس بنز CLK53 AMG بلک سریز سال ۲۰۰۷

مرسدس CLK 63 AMG بلک سریز در سال ۲۰۰۷ رونمایی و به یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های تیم افلترباخ تبدیل شد. این خودرو با الهام از خودروی ایمنی CLK که AMG برای مسابقات فرمول یک توسعه داده بود، به دارای گلگیرهای عریض، دیفیوزر عقب کربنی، درهای کربنی و صندلی‌های اسپرت جلو مجهز شده و صندلی‌های عقب به‌طور کامل حذف شده بود. موتور ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی از CLK63 استاندارد حفظ شد اما در بلک سریز با تنظیمات جدید، ۵۰۰ اسب بخار تولید می‌کرد.

مرسدس بنز SLS AMG سال ۲۰۰۹

مرسدس موتور ۶.۲ لیتری V8 را آن‌قدر خاص می‌دانست که آن را در قلب سوپرکار بعدی خود، SLS AMG، قرار داد. این خودرو در سال ۲۰۰۹ با طراحی خیره‌کننده، درهای گالوینگ و دینامیک رانندگی‌ای که کاملاً در حد ظاهرش بود، معرفی شد. موتور V8 در این مدل ۵۷۰ اسب بخار تولید می‌کرد و SLS را در رقابت مستقیم با فراری ۴۵۸ ایتالیا قرار داد. هر دو خودرو از گیربکس دوکلاچه هفت سرعته گتراگ استفاده می‌کردند اما SLS با موتور جلو، رویکردی گرند تورری‌تر داشت درحالی‌که فراری یک سوپرکار کلاسیک بود.

نیسان GT-R سال ۲۰۰۷

نیسان GT-R، یکی از جنجالی‌ترین خودروهای دهه ۲۰۰۰، در دسامبر ۲۰۰۷ در ژاپن آزمایش شد. نیسان ادعا کرد که این خودرو با نصف قیمت پورشه ۹۱۱ توربو، سریع‌تر است و با دقت بی‌نظیری ساخته شده است. این ادعاها درست بودند. موتور ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو با ۴۸۰ اسب بخار، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۳.۵ ثانیه (در مقابل ۳.۶ ثانیه ۹۱۱ توربو) ثبت کرد و زمان ۷ دقیقه و ۳۷ ثانیه را در نوربرگ‌رینگ به ثبت رساند. GT-R همچنین یکی از اولین خودروهای جاده‌ای با سیستم لانچ کنترل بود و گیربکس دوکلاچه آن به‌صورت دست‌ساز در اتاق‌های تمیز مونتاژ می‌شد تا قابلیت اطمینان تضمین شود.

پورشه ۹۱۱ GT3 RS سال ۲۰۰۶

سال ۲۰۰۶ برای نسل ۹۹۷.۱ پورشه ۹۱۱ سال مهمی بود زیرا ابتدا ۹۱۱ توربو، سپس GT3 و درنهایت GT3 RS معرفی شدند که بسیاری آن را یکی از بهترین ساخته‌های پورشه می‌دانند. پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری شش سیلندر تخت با ردلاین ۸,۴۰۰ rpm، این GT3 را به سطحی بالاتر برد. بدنه عریض‌تر، محورهای جلو و عقب پهن‌تر و کاهش ۲۰ کیلوگرمی وزن نیز این خودرو را متمایز کرد. GT3 RS فقط با گیربکس شش سرعته دستی عرضه شد، برخلاف مدل‌های امروزی که تنها با گیربکس دوکلاچه تولید می‌شود.

پورشه کاررا GT سال ۲۰۰۳

کاررا GT که در سال ۲۰۰۰ به‌صورت کانسپت و در ۲۰۰۳ به‌صورت تولیدی معرفی شد، ترکیبی بی‌نظیر داشت موتور ۵.۷ لیتری V10 تنفس طبیعی با ۶۱۲ اسب بخار که از یک پروژه لغو شده لمان گرفته شده بود در کنار گیربکس شش سرعته دستی، پاسخگویی فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کرد. این خودرو همچنین با ساختار کربنی نوآورانه، تنها ۱۳۸۰ کیلوگرم وزن داشت و با حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت، نه‌تنها یکی از سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین خودروهای زمان خود بود بلکه به گفته آزمایش‌کنندگان نشریات معتبر، بهترین خودروی رانندگی تاریخ بود.

رنو مگان R26.R سال ۲۰۰۸

می‌توانستیم هر یک از مدل‌های رنواسپرت دهه ۲۰۰۰ را به دلیل عملکرد بی‌نقصشان انتخاب کنیم اما درنهایت، مگان R26.R را به خاطر دیوانگی محضش انتخاب کردیم. این خودرو که GT3 RS دنیای هاچ‌بک‌ها محسوب می‌شد، کاری کرد که هیچ هاچ‌بک دیگری جرأت نکرده بود. R26.R با کاپوت کربنی، پنجره‌های پلی‌کربنات، رینگ‌های سبک، قفس رول و صندلی‌های اسپرت، ۱۲۶ کیلوگرم وزن کم کرد و با ۲۳۰ اسب بخار، جای تعجب نبود که رکورد سریع‌ترین خودروی محرک جلوی نوربرگ‌رینگ را شکست.

فولکس‌واگن گلف GTI سال ۲۰۰۴

اولین گلف GTI در سال ۱۹۷۶ هاچ‌بک‌های اسپرت را محبوب کرد و خریداران جدیدی را به دنیای خودروهای پرفورمنس معرفی کرد اما نسل‌های سوم و چهارم، با بالغ‌تر شدن، جذابیت خود را از دست داده بودند. نسل پنجم GTI در سال ۲۰۰۴ این اشتباهات را اصلاح کرد. با طراحی برجسته، رینگ‌های ۱۸ اینچی اختصاصی و روکش‌های صندلی‌های پارچه‌ای چهارخانه، این خودرو ظاهر یک GTI واقعی را داشت و رانندگی‌اش نیز در حد یک GTI بود. گلف GTI نسل پنجم یک خودروی راننده محور عالی بود که شایسته جانشینی مدل‌های نسل اول و دوم محسوب می‌شد.

پایان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای
منبع
autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1837 ديدگاه)

    جای sl65 amg black series خالیه

    موافقم 28
    1. جواد

      ۱۴ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (72 ديدگاه)

      من متوجه نشدم دعوای آمریکایی فن های ایرانی سوار و اروپایی فن های ایرانی سوار سر چی هست تو این سایت، خیلی سادست ماشین های اروپایی در ظرافت و مهندسی خلاصه میشن ماشین های آمریکایی در ابهت و قدرت خلاصه میشن و ماشین های ژاپنی در دوام و کم استهلاکی خلاصه میشن.
      هرکی هم ازتون پرسید مهندسی اروپایی مخصوصا آلمانی چه صیغه ای هست اینو نشونش بدید
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/07/Cars-4-1.jpg
      هنوزم که هنوزه هیچ ماشینی به گرد پای این نرسیده.

      موافقم 10
      مخالفم 6
  2. mehran911

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2201 ديدگاه)

    GT3rs نسل ۹۹۷ و همینطور فیس‌لیفتش ۹۹۷.۲ با پیشرانه ۴ لیتری و در مقام بعدی ۹۱۱R از سری ۹۹۱ به نظر من بهترین GTهای پورشه بودن… خالص خالص برای لذت بردن …

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. GMA

      ۱۴ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (872 ديدگاه)

      به‌به
      درود بر شما
      شما که کم سر میزنید به پدال حداقل هر وقت میتونید یه سری مطلب آموزنده واسمون بنویسید دو کلمه یاد بگیریم
      در بین این همه کامنت پوچ…

      موافقم 15
      1. mehran911

        ۱۴ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2201 ديدگاه)

        درود مخلصیم لطف‌داری
        من چندان چیزی بیشتر از باقی بچه‌ها نمیدونم واقعا…
        در مورد فعالیت خودم و باقی بچه‌ها چندتا موضوع هست… اول خب طبیعتا با توجه به وضعیت و جو سایت نوشتن حقیقتا انگیزه بسیار زیادی می‌خواد … نکته دیگه اینکه سایت هم از طرفی نسبت به این موضوعات خیلی وقته منفعل نشون میده والبته طبیعی هم هست به هر حال تغییرات در ساختار سایت وقت‌گیر و هزینه‌بر هستش… موضوع دیگه اینکه فضای کامنت‌ها چندان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مناسب نیست مثلا برای مقایسه فلان پارامتر دو پیشرانه نیاز هست که تصویر آپلود بشه و دقیق نگاه بشه نه لزوما نوشتار گنگ که به درد کسی نخوره … تلگرام که صحبت میشه طبیعتا بلافاصله متن و تصویر و ویس و…. بکار گرفته میشه و خب فرصت تعامل بهتر فراهم میشه… البته انتظار ندارم سایت در این مورد بتونه کاری کنه چون واقعا شدنی نیست … زمان هم که دیگه هیچی واقعا دست بسته‌است…طیبعتا بچه‌ها سعی میکنن مطالب رو صرفا از دو سه تا منبع اصلی دنبال کنن و فرصتی برای نظر دادن اینجا ندارن…
        در کل ممنونم ازت خیلی محبت داری فرصت کنم حتما بیشتر سر میزنم و مینویسم

        موافقم 10
        1. GMA

          ۱۴ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (872 ديدگاه)

          مرسی از شما
          حرفاتون کاملا درسته
          خب کانال یا گروهی واسه گپ زدن داخل تلگرام ندارن بچه های پدال؟
          اگر نیست بنظرم یکی از دوستان یه کانال یا گروه چت ایجاد کنه واسه بحث علمی و بدرد بخور خیلی خوب میشه
          کاربرانی مثل شما یا JDM سابق واقعا نعمتین واسه سایت
          واقعا نیازه پدال برای بالا بردن سطح سایت یه محیط درستی واسه تعامل فراهم کنه

        2. امیر دهقان

          ۱۴ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (808 ديدگاه)

          پدال در تلگرام کانال داره و مهران عزیز هم عضوش هست ولی خیلی وقته ندیدم پیامی بفرسته!

  3. Mustang

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (56 ديدگاه)

    همشون عالی هستند واقعا دمتون گرم 🙏🙏🙏
    دهه۲۰۰۰ دوران طلایی خودرو های اسپرت بوده

    موافقم 12
    مخالفم 1
  4. GMA

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (872 ديدگاه)

    زمانی که خودروها علاوه بر عملکرد خیره کننده، جذابیت داشتنن
    اثر هنری بودن
    الان همه چیز فدای عملکرد شده، حتی سطح بالاترین خودروها مثل فراری F80 و مک‌لارن W1 هم جذابیت و زیبایی گذشتگان رو ندارن…

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. Nismo

      ۱۴ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (1997 ديدگاه)

      دو کلوم حرف حق. وقتی F80 رو با لافراری و W1 رو با P1 مقایسه میکنی به این نتیجه می‌رسی که جذابیت فدای عملکرد شده

      1. GMA

        ۱۴ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (872 ديدگاه)

        دقیقاً مثال درستیه

  5. ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6702 ديدگاه)

    خشبحالشون که این ماشین ها سوار می‌شدند

  6. مازیار

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1774 ديدگاه)

    خوبه که برای SLS و SLR واژه فوق‌العاده در دسترسه و 911 هم که حسابش جداست، اما Carrera GT چی؟؟
    چطور باید وصفش کرد؟

    موافقم 11
    1. GMA

      ۱۴ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (872 ديدگاه)

      گوش نوازترین سوپرکار دنیا…

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. آرین

        ۱۴ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (571 ديدگاه)

        ال اف ای : سلام
        به نظر من جذاب ترین پورشه می‌تونه خوب باشه ؟
        جذاب ترین جذاب ها

      2. مازیار

        ۱۴ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (1774 ديدگاه)

        آخه موضوع اینه که همونقدر هم چشم‌نوازه
        و دل‌نواز😄

  7. ممد ژانگولر

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (4539 ديدگاه)

    خود بچه مشتیهای آلمانی عاشق این مدل مرسدس بنز CLK53 AMG بلک سریز سال ۲۰۰۷ هستن . بچه پولدارارو نمیگما بچه مشتیاشونو میگم. دیگه مثل این ماشین نخواهد امد .

    موافقم 7
    مخالفم 2
  8. امین

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (498 ديدگاه)

    پورشه کاررا GT و مرسدس SLR مک لارن ، نگین این دهه هستند

  9. ! i M α η δ υ α R

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2754 ديدگاه)

    MC12 با 630 اسب ، در سال 2006 ، با 5 مقام قهرمانی ، پس کو !!!

    یا مازراتی گرن توریزمو به قول دوستمون ، خار داشت !!!

    بهترین صدای پیشرانه در 20 سال اخیر ، به انتخاب اتوکار …

    زیباترین ماشین 3 دهه اخیر جهان …

    پیشرانه F 136 در سینه …

    واقعا که …

    👏👏👏

    موافقم 6
    مخالفم 3
  10. Ali

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (199 ديدگاه)

    یک سوال برام پیش اومد با دیدن اینا
    آیا بهتر از این دهه هم داشتیم؟

  11. Yaghoob

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    چند وقت بود خبری از مقاله های چند قسمتی نبود.
    واقعا بسی لذت می‌بریم از این نوع مقالات

  12. bi Turbo

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (251 ديدگاه)

    همگی عالی.
    واقعا مقاله فوق‌العاده ای بود.

  13. Siyavash

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1227 ديدگاه)

    یکی از یکی بهتر..چه دوره طلایی بود..اون نیسان جیگرم رو آتیش زد با GTR…

  14. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (620 ديدگاه)

    این جور لیست درست کردن ناقص فقط ضد حاله.میشه این بحث رو راه انداخت ولی از وایپر کامارو موستانگ چلنجر حرفی نزد.جز آمربکاییها کلی برند دیگه هم هستن که جاشون خالیه.

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. M power

      ۱۴ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (644 ديدگاه)

      دهه ۲۰۰۰ واس امریکایی ها پر رونق نبود

  15. cehx

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (513 ديدگاه)

    عالی بود دستتون درد نکنه

  16. نی نی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (990 ديدگاه)

    جای z tune خیلی خالی بود با تیونینگ و تقویت omori 001 و بیش از هزار اسب قدرت

  17. SINA

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    چی بود اون دوران….

  18. علی Shelby

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (873 ديدگاه)

    سلاطین….

  19. OldBoy

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (101 ديدگاه)

    لامبورگینی رونتون
    سالین S7
    داج وایپر ACR

    موافقم 2
    مخالفم 1
  20. علی Shelby

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (873 ديدگاه)

    جای یک سری خودرو ها خالیه مثل
    وایپر ، وان ۷۷ ، ونکوییش ، mc12 ، گامپرت آپولو ،ccxr، رونتون ، FFX ، اکسلرو ، استرلینگ ماس ، سالین و…

  21. ehsan

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (200 ديدگاه)

    ((نه‌تنها یکی از سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین خودروهای زمان خود بود بلکه به گفته آزمایش‌کنندگان نشریات معتبر، بهترین خودروی رانندگی تاریخ بود.))
    عجب خودروی بود و هست این کاررا جی تی
    نقطه عطف خودرو سازی هست این دهه ۲۰۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا