چشم اندازهفته نامه

سوپراسپرت‌های جذاب و فوق‌العاده‌ای که هیچ‌گاه روی خط تولید نرفتند (قسمت اول)

در طول تاریخ سوپراسپرت‌های زیادی ساخته شده‌اند که به دلایل مختلفی هیچ‌گاه به تولید نرسیدند. در اینجا طی دو قسمت به ترتیب زمان ساخت، جذاب‌ترین این سوپراسپرت‌ها را معرفی خواهیم کرد.

شورلت کوروت آئرووت سال ۱۹۶۹

هرچند اولین کوروت موتور وسط در سال ۲۰۱۹ به بازار آمد اما در دههٔ ۶۰ همین ایده با کانسپت آئرووت به‌طور جدی مطرح شده بود. این خودرو توسط «زورا آرکوس دانتوف» معروف به پدر کوروت طراحی شد و ایدهٔ سوپرکار آمریکایی را چندین گام به جلو برد. در آئرووت از دو موتور وانکل با ۴۲۰ اسب بخار قدرت استفاده شده بود که سوپرکاری بسیار سبک و قدرتمند را خلق کرد. بااین‌حال، مدیر وقت شورلت، «جان دلورین» به دلیل هزینه‌های بالا این پروژه را لغو کرد. همچنین تحقیقات از خریداران نیز نشان داد که طرفداران کوروت نسبت به تغییر این خودرو به موتور وسط بشدت گارد دارند.

مرسدس بنز C111 سال ۱۹۶۹

مرسدس طی ۹ سال چندین نمونه از سوپرکار موتور وسط C111 تولید کرد. این خودرو از لحاظ فنی کاملاً قابلیت تولید داشت اما هیچ‌کدام از نمونه‌های آن برای فروش ارائه نشدند. یازده نمونهٔ اول C111 همگی از پیشرانه‌های وانکل (در نسخه‌های سه روتوری با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و چهار روتوری با ۳۵۰ اسب بخار قدرت) استفاده می‌کردند که نشان داد این موتورها برای استفاده در یک سوپراسپرت خیلی مناسب نیستند. سپس نمونه‌های بعدی به پیشرانه‌های توربودیزل مجهز شدند و رکوردهای سرعت زیادی را در پیست آزمایشی ناردو در ایتالیا ثبت کردند. بعداً نیز برخی نمونه‌های C111 به پیشرانه‌های بنزینی هشت سیلندر ۳.۵ لیتری تنفس طبیعی و ۴.۸ لیتری توئین توربو مجهز شدند که دومی نزدیک به ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت.

پژو اوکسیا سال ۱۹۸۸

پژو اوکسیا ویژگی‌های قابل‌توجه زیادی داشت که مهم‌ترین آن‌ها برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب بود. در ساختار این خودرو نیز از کولار و فیبر کربن استفاده شده بود. پژو در اوکسیا از پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری V6 که به‌طور مشترک با رنو و ولوو توسعه پیدا کرده بود استفاده کرد. هرچند این پیشرانه اساساً برای خودروهای خانوادگی در نظر گرفته شده بود اما پتانسیل زیادی داشت. این موتور با تجهیز به دو توربوشارژر، در اوکسیا حدود ۶۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که از تمام خودروهای جاده‌ای آن زمان بیشتر بود.

ب‌ام‌و نازکا M12 سال ۱۹۹۱

نازکا M12 در صورت تولید می‌توانست جانشینی برای M1 باشد. این سوپرکار به اولین پیشرانهٔ V12 ب‌ام‌و مجهز شده بود. این یک موتور ۵ لیتری با ۳۰۰ اسب بخار قدرت بود که قبلاً در مدل‌های ۷۵۰i و ۸۵۰i استفاده شده بود. نازکا تقریباً آمادهٔ تولید به نظر می‌رسید و بعداً نسخه‌های دیگری از آن بنام نازکا C2 و نازکا C2 اسپایدر هم ساخته شد اما این پروژه هیچ‌گاه از مرحلهٔ کانسپت فراتر نرفت.

مرسدس بنز C112 سال ۱۹۹۱

مرسدس نیز مثل رقیب اصلی خود، ب‌ام‌و، در سال ۱۹۹۱ یک سوپراسپرت کانسپت را رونمایی کرد. C112 در اصل بستری برای آزمایش سیستم تعلیق فعال، سیستم فرمان، آیرودینامیک و کروز کنترل تطبیقی بود و مثل ۳۰۰ SL دههٔ ۵۰ از درهای گالوینگ استفاده می‌کرد که به‌صورت الکتروهیدرولیکی باز و بسته می‌شدند. C112 همچنین به پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 مجهز شد که تازه در S کلاس ارائه شده بود. طبق گزارش‌ها، مرسدس ۷۰۰ سفارش خرید برای این خودرو دریافت کرد. این افراد بدون توجه به قیمت مایل به خرید C112 بودند اما سیاست شرکت حکم می‌کرد که این خودرو چیزی بیش از یک کانسپت نباشد.

یاماها OX99-11 سال ۱۹۹۲

یاماها در ابتدا دههٔ ۹۰ به‌عنوان تأمین‌کنندهٔ پیشرانه وارد فرمول یک شد و در سال ۱۹۹۲ به فکر استفاده از پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V12 فرمول یک خود در خودرویی جاده‌ای افتاد. این پیشرانه ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت و به ردلاین ۱۰ هزار rpm می‌رسید. OX99-11 همچنین از شاسی فیبر کربنی بهره می‌برد که مستقیماً از پروژه‌های فرمول یک یاماها گرفته شده بود و صندلی رانندهٔ آن مثل خودروهای مسابقه‌ای در وسط قرار داشت؛ بنابراین، OX99-11 فاصلهٔ زیادی با یک خودروی فرمول یک نداشت. بااین‌حال، اختلاف یاماها با شرکت مهندسی بریتانیایی IAD به همراه بحران اقتصادی ژاپن باعث شد این پروژه پس از ساخت سه دستگاه کنار گذاشته شود.

فورد GT90 سال ۱۹۹۵

GT90 بر اساس شاسی کشیده شدهٔ جگوار XJ220 ساخته شده بود و از یک پیشرانهٔ ۵.۹ لیتری V12 منحصربه‌فرد استفاده می‌کرد. این پیشرانه بر اساس موتور V8 ماژولار فورد شکل گرفته بود و با کمک چهار توربوشارژر ۷۲۰ اسب بخار فدرت تولید می‌کرد. GT90 اما در حد یک کانسپت باقی ماند زیرا تولید یک سوپرکار گران‌قیمت به رقیبی برای محصولات آستون‌مارتین تبدیل می‌شد که در آن زمان در تملک فورد بود.

لامبورگینی کالا سال ۱۹۹۵

سرنوشت کمتر خودرویی در طول تاریخ به‌اندازهٔ لامبورگینی کالا دردناک بوده است. این خودرو که توسط ایتال‌دیزاین طراحی شده بود، اولین بار در قالب یک کانسپت به‌عنوان مدلی پایین‌تر از دیابلو در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۵ رونمایی شد. این پروژه ابتدا توسط مالک وقت لامبورگینی، کرایسلر، سفارش داده شد و توسط شرکت مگاتک که در سال ۱۹۹۴ لامبورگینی را خرید ادامه پیدا کرد. بااین‌حال، زمانی که گروه فولکس‌واگن در سال ۱۹۹۸ لامبورگینی را تصاحب کرد، بی‌معطلی کالا را کنار گذاشت و بجای آن کار روی گالاردو را آغاز کرد. البته کالا هم از پیشرانهٔ V10 استفاده می‌کرد اما فولکس‌واگن قدرت بیشتر و طراحی جسورانه‌تری می‌خواست.

نیسان R390 سال ۱۹۹۷

به‌منظور استفاده از خودروی مسابقه‌ای R390 در کلاس GT1 مسابقات بین‌المللی، نیسان باید حداقل یک نمونهٔ جاده‌ای از آن تولید می‌کرد. این شرکت هم فقط یک دستگاه از R390 جاده‌ای تولید کرد تا خریداران از داشتن یک سوپرکار باشکوه جاده‌ای محروم شوند. این خودرو به‌جز حذف بال عقب، اساساً با نسخهٔ مسابقه‌ای یکسان بود. نیسان خروجی این سوپرکار را به‌طور مبهمی بیش از ۳۵۰ اسب بخار قدرت و بیش از ۴۹۰ نیوتن متر گشتاور اعلام کرد که این یعنی پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 نسخهٔ مسابقه‌ای به میزان قابل‌توجهی تضعیف شده بود.

فولکس‌واگن W12 سال ۱۹۹۷

فولکس‌واگن در اواخر قرن بیستم چندین بار علاقهٔ خود به ساخت سوپراسپرت را نشان داد. این کار با معرفی کانسپت W12 Syncro در سال ۱۹۹۷ آغاز شد و سپس یک سال بعد با W12 رودستر و در سال ۲۰۰۱ با W12 ناردو ادامه پیدا کرد. همهٔ این خودروها از پیشرانهٔ W12 استفاده می‌کردند که قرار بود در سینهٔ بنتلی کانتیننتال GT قرار گیرد. دو کانسپت اول از نسخهٔ ۵.۶ لیتری این موتور با ۴۲۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کردند اما در ناردو از نسخهٔ ۶ لیتری با ۶۰۰ اسب بخار قدرت استفاده شد. این کانسپت‌ها فولکس‌واگن را متقاعد کردند که ساخت یک سوپرکار با پیشرانهٔ W شکل ایدهٔ خوبی است و نتیجهٔ آن ساخت بوگاتی ویرون با موتور W16 بود.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۶ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. yaazid

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    از نظر طراحی و قدرت بنظرم gt90 خداست

    موافقم 50
    مخالفم 14
    1. (Ali(chevynova

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (6818 ديدگاه)

      قابل توجه اونهایی که میگن کوروت موتور وسط اصالت نداره
      اصالت کوروت در هر نسل این رو گوشزد میکنه که ماالاه امریکن کارز رو بگی و بری

      موافقم 18
      مخالفم 13
    2. علی

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (31 ديدگاه)

      خوشحالم که اولین کامنت این بود . یک طراحی عجیب و بی نهایت چشم نواز .

      موافقم 7
      مخالفم 0
    3. شورلت

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (12 ديدگاه)

      یه کوچوله شبیه بوگاتیه

      موافقم 3
      مخالفم 0
  2. amir-z

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (96 ديدگاه)

    شورلت و بی ام دبلیو و بنز c112 و همینطور فولکس و لامبورگینی عالی بودن حیف شد که تولید نشدن

    البته که بقیه هم میتونستن خیلی خوب باشن💥

    موافقم 40
    مخالفم 3
    1. R/T

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. Yasin

        ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (48 ديدگاه)

        پژو اوکسیا که جلو بندی 405 رو داره😂

        موافقم 30
        مخالفم 3
        1. علی

          ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (31 ديدگاه)

          احتمالا واشر سر سیلندر میزده تولید نکردن

          موافقم 14
          مخالفم 1
        2. Mjk

          ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          ایران خودرو معلوم شد دی ان ای کاراش از کجاست 😂

          موافقم 2
          مخالفم 0
    2. محمدهادی

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2150 ديدگاه)

      مسلما پروژه ی تحقیقاتی ناردو در فولکس واگن از جایگاه ارزنده تری برخورداره
      خودرویی که جهت اثبات برتری فناوری در مقوله ی آیرودینامبک و تست پیشرانه با ارایش دبلیو شکل گرفت
      این ماشین تا همینجاشم در ظاهر و شکل،یک ابر خودروی شش دنگ بود
      بزرگترین افسوس از عدم تولید،بنظرم به ناردو میرسه در این مطلب
      خودرویی که حای نامش هم یادآور سرعت،پویایی و هیجانه(پیست تست حداکثر سرعت معتبر در ایتالیا)

      موافقم 8
      مخالفم 0
  3. مازیار

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2517 ديدگاه)

    بین اینا لامبورگینی ملموس تر بنظر میرسه و بقیه بیشتر همون حس کانسپت رو منتقل میکنن

    موافقم 41
    مخالفم 4
  4. R@min

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1680 ديدگاه)

    امان از اون کوروت و GT90 خیلی حیف بودن !!!! GT90 می تونست به 400 کیلومتر برسه.

    موافقم 47
    مخالفم 6
  5. jzjdm

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    چقد جذابه نیسان R390

    موافقم 38
    مخالفم 3
  6. محمد

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    یاد نید فور اسپید به خیر…..

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. محسن

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (148 ديدگاه)

      دقیقا میخواستم همین بنویسم. یادش بخیر.. کد اف زد ار 2000 میزدی یه ماشین جدید اضافه میشد 😅. مک لارن. کالا. ایزدرا کامنداتور، بی ام و نازکا

      موافقم 21
      مخالفم 1
  7. Kamy

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (687 ديدگاه)

    به غیر از یاماها طراحی همشون عالیه
    فولکس واگن w12 و فورد gt90 یه جورایی شبیه بوگاتی. ویرون هستن

    موافقم 26
    مخالفم 4
  8. ممد ژانگولر

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3569 ديدگاه)

    لامبورگینی و فولکس واگن حیف شد . پتانسیلشو داشت برای ادامه . بقیشون شتر گاو پلنگن

    موافقم 1
    مخالفم 28
    1. Blue

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (365 ديدگاه)

      اتفاقا لامبورگینی کالا اصلا حیف نشد چون گالاردو دوست داشتنی جایگزینی شد

      موافقم 28
      مخالفم 1
  9. ..Hossein

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (150 ديدگاه)

    یادش بخیر
    اولین بار اینارو رو تو محله ماشین میدیدیم

    موافقم 24
    مخالفم 0
    1. مجتبی .

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1169 ديدگاه)

      بله مرسدس c112رو کامل معرفی کرده بود واینکه کمپانیهای زیادی پیگیر خریدش هستن وحتی چک سفید پیشنهاد دادن اما مرسدس نپذیرفته

      موافقم 5
      مخالفم 1
  10. فريد

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (507 ديدگاه)

    دهه ۶٠ صحبتشون بالای ۴٠٠ اسب بوده 💪🏻

    موافقم 26
    مخالفم 1
  11. خخخ

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    وای اگر شورولت حکم جهاد دهد….

    موافقم 12
    مخالفم 17
  12. GMA

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (743 ديدگاه)

    درسته یاماها قشنگ نیست، ولی خاص ترینه، من بشدت ازش خوشم اومد… هر دو تا کانسپت بنز هم که شاهکار هایی که بودند که اگر تولید میشدند، چند قدم از رقبا جلوتر بودند…و اون کوروت، هیچ حرفی برای گفتن نمیزاره..

    موافقم 20
    مخالفم 2
  13. مهرداد

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    واااای چقدر این پژو اوکسیا زیباس😍😍😍

    موافقم 32
    مخالفم 6
  14. Blue

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (365 ديدگاه)

    اون کانسپت پژو نشون میده هر شرکتی استعداد سوپر اسپرت ساختن نداره ، آخه با چه عقلی رفته از چراغ و جلوپنجره ۴۰۵ که یه سدان اقتصادی و ارزون بازارش بوده واسه سوپر اسپرتش الگو گرفته !!!؟

    موافقم 8
    مخالفم 40
  15. امین

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (78 ديدگاه)

    پدال ، کرایسلر ME4.12 را فراموش کردی .اون بینظیر بود که تولید نشد

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. امیر دهقان

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (695 ديدگاه)

      منتظر قسمت بعدی باشید!!

      موافقم 18
      مخالفم 2
  16. Yasin

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (243 ديدگاه)

    نیسان و فولکس‌واگن و پژو جذابن واقعا

    موافقم 21
    مخالفم 1
  17. Giaga

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    استون مارتین ی کانسپت به اسم vgt داره که خیلی قیافش شبیه gt90 هستش

    موافقم 4
    مخالفم 2
  18. .Amir hossein.T

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    فولکس gt 90 عالی بودن

    موافقم 3
    مخالفم 2
  19. abbas

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    بی ام و نازاکا چقدر ناز و جذاب بوده
    فوق العاده اس
    اگ رو خط میرفت یکی از بهترین ها بود

    موافقم 9
    مخالفم 1
  20. ^MSP^

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    چرا همشون یه فرم طراحی خاصی دارن

    موافقم 5
    مخالفم 0
  21. Ebi۹۸

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این لامبورگینی که از گالاردو خیلی قشنگتره واقعا حیف شده تولیدش نکردن نمیشه ازش چشم برداشت خیلی خیلی قشنگه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  22. Alireza

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (631 ديدگاه)

    چ چیز عجیب و خفنی بود gt90 ، طراحی ای ک داره اصلا برای اون سال نبود

    موافقم 5
    مخالفم 1
  23. Royal Driver

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    بین همه‌ی اینا اوکسیا، R390، OX99-11، فولکس W12 و C112 حیف شدن، 11-99 که کلا یک ماشین فرمول یک برای جاده‌ بود واقعا حقش نبود اینطور شه سرنوشتش. نیسان با پژو هم همینطور. دوست داشتم حداقل ۲۰ تا از آر۳۹۰ بسازه همونطور که مرسدس ۲۰ تا از CLK GTR (و دوتا نسخه LM جاده‌ای) جاده ای و پورشه هم از ۹۱۱ جی‌تی۱ ۲۰ تا ساخت، چه مدل ۱۹۹۵، چه ۹۶ تا ۹۷ و چه GT-98 که فقط برای جاده بودن و پسوند «Strßenverssion» در نامشون بود. و به احتمال زیاد آئودی رزمایر و آووس، بنتلی هونادیرس، آلفا رومئو اسکیگرا و بوگاتی 18/3 شیرون W18 هم در قسمت دوم‌ خواهند بود بی صبرانه منتظرم.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  24. وی

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (343 ديدگاه)

    فولکس واگن کوروت فورد پژو زیبا تریناش بودن

    موافقم 4
    مخالفم 0
  25. حسین کاظمی

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    فقط فورد GT90

    موافقم 3
    مخالفم 0
  26. BMW

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    بی ام و باید روی خط میرفت خیلی گوگولی هست

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. محمدهادی

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2150 ديدگاه)

      اصن تنها ماشینی بوده از دهه نود تاحالا که پیکره ی یک ابرخودرو با آرم بی ام و داشته
      واقعا حیف شد
      میتونست بستری بشه برای نسل هایپرکار این سازنده

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. عارف رضاییان

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (85 ديدگاه)

      بی ام و نازکا و نیز لامبورگینی کالاو یک مدل الفارومئو که در این قسمت ذکر نشده تماما توسط ایتال دیزاین که موسسش جورجتو جیارو هست طراحی شدن به گفته بسیاری بهترین طراح قرن بیستم بود

      موافقم 2
      مخالفم 0
  27. jaberi21st

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    همشون هلو ان اصن آدم این ماشین های دهه ۶۰ تا ۹۰ رو میبینه کیف می‌کنه، رقابتاشون سالم، کل کلشون باحال و اگه اون ماشین یه کانسپت باشه که دیگه میشه یخ در بهشت

    موافقم 3
    مخالفم 0
  28. DODGE👑

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    پژو 405 اگه سوپر اسپرت میشد😂: پژو اوکسیا

    موافقم 2
    مخالفم 0
  29. پوریا چالش

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (254 ديدگاه)

    هنوز کسای هستن که قبول دارن که لامبورگینی گلاردو زیبا ترین لامبورگینی هست پس قطعا بهتره که کالا تولید نشد وه گلاردو اومد جاش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا