بهترین خودروهای توربوشارژ تاریخ، از گلف GTI و سوپرا تا بوگاتی و لنسر

یک‌شنبه 22 بهمن 1402 - 08:30
مطالعه 11 دقیقه
Turbocharger-23
با معرفی بهترین خودروهای توربوشارژ تاریخ، داستان پیشرفت تکنولوژی در القای اجباری پیشرانه را روایت خواهیم کرد.
تبلیغات
فهرست مطالب

راه‌حل ساده برای داشتن قدرت بیشتر استفاده از پیشرانهٔ بزرگ‌تر است اما راه‌حل دیگری بنام توربوشارژر هم برای این کار وجود دارد. امروزه پیشرانه‌های توربو که کوچک‌تر، سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر هستند بسیار متداول شده‌اند اما زمانی این تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای بود که فقط در خودروهای خاص ارائه می‌شد. در ادامه، با بهترین خودروهای توربوشارژ تاریخ آشنا می‌شویم.

همچنین بخوانید:

مروری بر تاریخچه توربوشارژر و اولین خودروهای توربوی جهان

مشهورترین خودروهای سوپرشارژ تاریخ

کپی لینک

ب‌ام‌و 2002 توربو سال 1973

این ب‌ام‌و اولین خودروی توربوشارژ تولیدی اروپا بود. 2002 توربو با برچسب‌های روی بدنه ظاهر اسپرتی داشت و خودروی سریعی بود اما تأخیر توربو در سال‌های اولیه مشکلی کاملاً عادی بود. از این خودرو طی تنها دو سال فقط در 1,672 دستگاه ساخته شد.

کپی لینک

پورشه 911 توربو سال 1974

حتی کلمهٔ نمادین هم نمی‌تواند پورشه 911 توربو را به‌خوبی توصیف کند. این یکی از کاربردی‌ترین سوپراسپرت‌های تاریخ محسوب می‌شود. البته رانندگی با نمونه‌های اولیهٔ این ماشین به دلیل تأخیر توربوی زیاد و دینامیک ضعیف دشوار بود. هرچند امروز تمام نسخه‌های 911 به‌جز GT3 توربوشارژ هستند اما نام توربو هنوز هم مختص پرچم‌دار این خانواده است.

کپی لینک

مرسدس بنز 300D سال 1977

هرچند پیشرانه‌های دیزلی توربوشارژ چند دهه قبل برای استفاده‌های تجاری ساخته شده بودند اما این اولین خودروی سواری توربودیزل جهان بود. 300D که از یک پیشرانهٔ 3 لیتری پنج سیلندر استفاده می‌کرد، فقط در ایالات‌متحده عرضه می‌شد.

کپی لینک

آئودی کواترو سال 1980

زمانی که پیشرانهٔ پنج سیلندر توربوشارژ آئودی با سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو ترکیب شد، یک نابودکننده در مسابقات رالی شکل گرفت. تا آن زمان، سامانهٔ چهارچرخ محرک فقط برای شاسی‌بلندهای آفرود بود اما کواترو این رویه را برای همیشه تغیر داد.

کپی لینک

مازراتی بای‌توربو سال 1981

بای‌توربو که قصد رقابت با خودروهای لوکس آلمانی را داشت، اولین خودروی تولیدی جهان با پیشرانهٔ توئین توربو بود. البته بای‌توربو کیفیت ساخت پایین و هزینه‌های نگهداری بالایی داشت اما چون پیشگام استفاده از دو توربوشارژ بود به این لیست راه پیدا کرده است.

کپی لینک

بنتلی توربو R سال 1985

هرچند بنتلی اولین بار در مولسان توربو سراغ توربوشارژر رفت اما توربو R آغازی تازه را برای این برند بریتانیایی رقم زد. این خودرو دیگر صرفاً یک رولزرویس ری‌بج شده به‌حساب نمی‌آمد و به سریع‌ترین اتاق نشیمن جهان در آن سال‌ها تبدیل شد.

کپی لینک

فورد سی‌یرا RS کاسورث سال 1985

سی‌یرا RS کاسورث خودرویی سریع و قابل تیونینگ بود. این ماشین که اساساً برای پیروزی در مسابقات گروه A اروپا در نظر گرفته شده بود، تنها 204 اسب بخار قدرت داشت اما در اواسط دههٔ 80 این قدرت بسیار زیادی برای یک کوپهٔ جمع‌وجور به‌حساب می‌آمد.

کپی لینک

رنو 5 GT توربو سال 1985

GT توربو پاسخ رنو به پژو 205 GTI محسوب می‌شد. البته این اولین رنو 5 توربوشارژ نبود زیرا این شرکت در سال 1978 رنو 5 توربوی موتور وسط را ساخته بود اما این GT توربوی جدید هاچ‌بکی متعارف محسوب می‌شد. هرچند این ماشین تنها 115 اسب بخار قدرت داشت اما با وزن تنها 850 کیلوگرم، رانندگی هیجان‌انگیزی را فراهم می‌کرد.

کپی لینک

شلبی GLHS سال 1986

این هاچ‌بک پنج‌در در بازارهای سراسر جهان با برندهای مختلفی مثل تالبوت، سیمکا و کرایسلر عرضه می‌شد اما در ایالات‌متحده دوج اومنی نام داشت. در سال 1984، کارول شلبی نسخهٔ اسپرتی از اومنی را با نام GLH معرفی کرد و نسخهٔ توربوشارژ آن در سال 1985 با نام GLH-T به بازار آمد. در سال 1986 هم نسخهٔ نهایی اومنی با نام GLHS و موتور 2.2 لیتری 175 اسب بخاری ارائه شد.

کپی لینک

بیوک GNX سال 1987

هرچند اولین خودروهای توربوشارژ تولیدی جهان ساخت آمریکا بودند اما خودروسازان این کشور معمولاً از موتورهای تنفس طبیعی حجیم استفاده می‌کردند. یکی از معدود استثناهای این موضوع، بیوک GNX بود که با 276 اسب بخار قدرت می‌توانست سریع‌تر از فراری تستاروسا شتاب بگیرد.

کپی لینک

فراری F40 سال 1987

F40 یکی از هیجان‌انگیزترین خودروهای جاده‌ای تاریخ محسوب می‌شود و آخرین مدلی است که پیش از مرگ انزو فراری توسعه پیدا کرد. فراری قصد داشت تنها 400 دستگاه از این سوپراسپرت 475 اسب بخاری تولید کند اما نهایتاً 1,315 دستگاه ساخته شد.

کپی لینک

لوتوس کارلتون سال 1990

در زمانی که هنوز خبری از آئودی RS و مرسدس AMG نبود، لوتوس کارلتون چشمگیرترین سدان اسپرت بازار محسوب می‌شد. این خودرو با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربو که 380 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و به سرعت 285 کیلومتر بر ساعت می‌رسید، بهترین سوپرسدان آن دوره محسوب می‌شد.

کپی لینک

بوگاتی EB110 سال 1991

بوگاتی در طول تاریخ خود همیشه خودروهای افراطی ساخته و به همین دلیل برای EB110 هم به کمتر از 12 سیلندر، 60 سوپاپ و چهار توربوشارژ قانع نبود. این ماشین می‌توانست به حداکثر سرعت 345 کیلومتر بر ساعت برسد که البته در قیاس با سرعتی که محصول بعدی بوگاتی تحت مالکیت فولکس‌واگن به آن دست پیدا کرد خیلی چشمگیر به نظر نمی‌رسد.

کپی لینک

جی‌ام‌سی سایکلون سال 1991

هرچند پیکاپ‌ها به دلیل قابلیت‌های کاری خود دهه‌ها است که در ایالات‌متحده محبوب هستند اما جی‌ام‌سی سایکلون روی دیگر این خودروها را نشان داد. ظرفیت بار این پیکاپ تنها 230 کیلوگرم بود اما هیچ‌کس به این موضوع اهمیتی نمی‌داد زیرا سایکلون به لطف پیشرانهٔ 4.3 لیتری V6 توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک ظرف 4.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

کپی لینک

میتسوبیشی لنسر اوو سال 1992

همهٔ نمونه‌های لنسر اوو از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کردند و به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز بودند. نمونه‌های اولیه تنها 250 اسب بخار قدرت داشتند اما این رقم بعداً تا بیش از 400 اسب بخار افزایش پیدا کرد. زمانی که میتسوبیشی اولین بار اوو را عرضه کرد، تنها 2,500 دستگاه برای فروش در نظر داشت که طی سه روز همهٔ آن‌ها فروخته شدند.

کپی لینک

مزدا RX-7 سال 1993

نسل اول RX-7 خودروی اسپرت خوبی بود اما به لطف اضافه شدن دو توربوشارژر به موتور وانکل که قدرت را به 280 اسب بخار می‌رساند، در نسل سوم همه‌چیز جدی‌تر شد. در جانشین این خودرو که با نام RX-8 به بازار آمد اما مزدا توربوشارژر را کنار گذاشت.

کپی لینک

تویوتا سوپرا سال 1993

سوپرا ابتدا به‌عنوان نسخهٔ پرچم‌دار سلیکا متولد شد اما از سال 1986 به یک مدل مجزا تبدیل شد. بااین‌حال، در سال 1993 بود که برای اولین بار توربوشارژر را زیر کاپوت سوپرا دیدیم. این مدل 320 اسب بخار قدرت داشت و به حداکثر سرعت 275 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

کپی لینک

نیسان GT-R سال 2007

GT-R که در سال 2007 به بازار آمد، پرفورمنسی باورنکردنی را با قابلیت اطمینان شگفت‌انگیز ارائه می‌کرد. این خودرو ابتدا با 485 اسب بخار قدرت به بازار آمد اما در سال 2014 نیسان نسخهٔ چشمگیر نیسمو را با 600 اسب بخار قدرت ارائه کرد که می‌توانست به سرعتی بیش از 320 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

کپی لینک

بنتلی بروکلندز سال 2008

پیشرانهٔ 6.75 لیتری V8 به‌خودی‌خود یک نیروگاه قدرتمند است اما وقتی دو توربوشارژر به آن اضافه شد، یک هیولای واقعی خلق شد. این موتور گشتاور خارق‌العادهٔ 1050 نیوتن متری تولید می‌کرد که مشابه آن حتی هنوز هم در محصولات کنونی بنتلی دیده نمی‌شود.

کپی لینک

بوگاتی شیرون سال 2016

بوگاتی ویرون خودرویی بود که اصطلاح هایپرکار را دوباره تعریف کرد و بنابراین، جانشین آن باید پیشرفت قابل‌توجهی را به نمایش می‌گذاشت. به همین دلیل، هرچند شیرون از همان نیروگاه W16 چهار توربو استفاده می‌کرد اما قدرت آن به 1500 اسب بخار افزایش پیدا کرد. در سال 2019 نیز یک نمونهٔ پیش‌تولید از شیرون سوپراسپرت توانست به سرعت 490 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

کپی لینک

فورد فوکوس RS سال 2016

فوکوس RS با سرعت بالا، شاسی جذاب و قابلیت استفادهٔ روزمره، هاچ‌بک داغ فوق‌العاده‌ای بود. این ماشین از پیشرانهٔ 2.3 لیتری اکوبوست موستانگ با 350 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد اما متأسفانه فورد در نسل کنونی فوکوس نسخهٔ RS را تولید نکرد.

کپی لینک

فولکس‌واگن گلف GTI سال 2020

هرچند گلف GTI اولین بار در سال 1975 پدیدار شد اما در سال 1997 بود که برای اولین بار موتور توربو را زیر کاپوت آن دیدیم. این یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری توربو در نسل چهارم گلف بود. پس‌ازآن، گلف GTI هر نسل بهتر و بهتر شد اما برای این لیست، آخرین نسل را انتخاب می‌کنیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.