چشم اندازهفته نامه

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت دوم)

در این سری مطالب طی سه قسمت، نگاهی به تمام خودروهایی خواهیم داشت که در طول تاریخ با ارائهٔ تکنولوژی‌های جدید برای اولین بار، جهان را تغییر دادند.

اولین سیستم تهویه: نش آمباسادور سال ۱۹۵۴

هرچند پاکارد در سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۲ سیستم تهویه مطبوع را در خودروهای خود ارائه می‌کرد اما این سیستم بسیار پرهزینه و ناکارآمد بود و کل فضای صندوق بار را اشغال می‌کرد. بعداً نیز کرایسلر و جنرال موتورز سراغ این ایده رفتند اما سیستم تهویهٔ این شرکت‌ها هم با مشکلاتی مشابه پاکارد مواجه بود. نش اما با کمک شرکت تولید لوازم‌خانگی و یخچال کلویناتور که در سال ۱۹۳۶ با نش ادغام شده بود، بر این مشکلات فائق آمد. نش با استفاده از دانش کلویناتور، برای اولین بار یک سیستم گرمایش، تهویه و کولر کاملاً یکپارچه، مقرون‌به‌صرفه و کاربردی را در سال ۱۹۵۴ در مدل آمباسادور خود ارائه کرد. دیگر خودروسازان نیز به‌سرعت دنبال این پیشرفت مهم را گرفتند.

اولین قفل مرکزی: پاکارد سال ۱۹۵۶

امروزه قفل مرکزی بدیهی‌ترین آپشن در تمام خودروها محسوب می‌شود اما این ویژگی را اولین بار پاکارد در سال ۱۹۵۶ برای محصولات خود ارائه کرد.

اولین کروز کنترل: ایمپریال سال ۱۹۵۷

جاده‌های وسیع و طولانی آمریکا جای بسیار مناسبی برای ارائهٔ کروز کنترل بود و برند ایمپریال کرایسلر این ویژگی را در خودروهای مدل ۱۹۵۷ خود ارائه کرد تا رانندگان مجبور نباشد برای مدت طولانی پای خود را روی پدال گاز نگه دارند. این نشان می‌دهد که طی یک دهه از ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۸، کرایسلر چه دوران طلایی و خلاقانه‌ای را تجربه کرده است زیرا علاوه بر کروز کنترل، اولین پنجره‌های برقی، اولین ترمزهای دیسکی، اولین فرمان هیدرولیک و اولین رادیوی ترانزیستوری در خودرو را همگی کرایسلر طی این مدت ارائه کرد.

اولین سیستم تعلیق بادی: کادیلاک الدورادو بروگام سال ۱۹۵۷

تکنولوژی‌ای که حتی امروز هم فقط در خودروهای لوکس می‌بینیم را اولین بار کادیلاک در سال ۱۹۵۷ در سدان فوق لوکس الدورادو بروگام ارائه کرد و سواری قالیچهٔ پرنده را برای خریداران به ارمغان آورد. این سیستم کنترل بدنه و هندلینگ خودرو را هم بهبود بخشید. البته این سیستم هم مثل بسیاری از تکنولوژی‌ها، در ابتدای کار غیرقابل‌اعتماد بود. الدورادو بروگام با قیمت ۱۳ هزار دلار، حتی از رولزرویس‌های آن زمان هم گران‌تر بود.

اولین وانت دو کابین: اینترنشنال تراولت سال ۱۹۵۷

اینترنشنال اولین شرکت بود که یک پیکاپ دو کابین کارخانه‌ای را به شکلی که امروز می‌شناسیم ارائه کرد. تراولت پیکاپی سه‌در بود و ظرفیت حمل شش نفر را داشت اما در سال ۱۹۶۱ به در چهارم هم مجهز شد. این در حالی است سه خودروساز بزرگ آمریکا سال‌ها بعد اقدام به ساخت پیکاپ‌های دو کابین کردند.

اولین سیستم انژکتوری الکترونیکی: کرایسلر ۳۰۰D سال ۱۹۵۸

در طول دههٔ ۵۰، چند خودروساز سراغ سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری رفتند و جنرال موتورز در سال ۱۹۵۷ این سیستم را برای کوروت ارائه کرد اما این موتورهای انژکتوری از سیستم کنترل مکانیکی استفاده می‌کردند. در سال ۱۹۵۷ اما شرکت آمریکایی بندیکس سیستم انژکتوری الکترونیکی را با نام الکتروژکتور معرفی کرد. یک سال بعد، کرایسلر تعداد کمی از مدل ۳۰۰D و همین‌طور برخی خودروهای پلیموث، دسوتو و دوج را به این سیستم مجهز کرد. الکتروژکتور اما درست کار نمی‌کرد و به همین دلیل کرایسلر در اواخر تابستان ۱۹۵۸ برای تمام خودروهای مجهز به این سیستم فراخوان صادر کرد تا الکتروژکتور را با کاربراتور تعویض کند. بندیکس اما بعداً اختراعات خود را به شرکت آلمانی بوش فروخت که این تکنولوژی را به موفقیت بزرگی تبدیل کرد.

اولین کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای: ولوو آمازون سال ۱۹۵۹

ولوو که همیشه به ایمنی شهرت داشته است، با معرفی کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای در سال ۱۹۵۹، جان‌های زیادی را نجات داد. این شرکت همچنین اجازه داد دیگر خودروسازان بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ای از اختراع آن استفاده کنند.

اولین پیشرانهٔ توربوشارژ: الدزمبیل جت‌فایر سال ۱۹۶۲

الدزمبیل جت‌فایر اولین خودروی توربوشارژ جهان بود. با اضافه شدن یک توربوشارژر گرت به پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8، قدرت موتور با ۱۶ درصد افزایش به ۲۱۵ اسب بخار رسید و شتاب ۹.۲ ثانیه‌ای را برای خودرو فراهم کرد که پنج ثانیه سریع‌تر از نسخهٔ تنفس طبیعی بود. در اواخر همان سال، به پیشرانهٔ شش سیلندر شورلت کورویر هم یک توربوشارژر اضافه شد. بااین‌حال، پیشرانهٔ جت‌فایر بی‌نقص کار نمی‌کرد و به همین دلیل در طول دو سال فقط ۳,۷۶۵ دستگاه از این خودرو ساخته شد.

اولین سیستم تهویه اتوماتیک: کادیلاک دویل سال ۱۹۶۴

پس‌ازاینکه نش در سال ۱۹۵۴ پیشرفت بزرگی در سیستم تهویهٔ خودرو ایجاد کرد، کولر به یکی از آپشن‌های ضروری خودروها تبدیل شد و نبرد برای بهبود آن جریان یافت. جنرال موتورز در کادیلاک دویل ۱۹۶۴ برای اولین بار سیستم تهویهٔ اتوماتیک را ارائه کرد و حالا فقط کافی بود راننده دمای موردنظر خود را تنظیم کند تا همه‌چیز به‌طور خودکار انجام شود.

اولین گرم‌کن صندلی: کادیلاک فلیت‌وود سال ۱۹۶۵

«رابرت بالارد» از جنرال موتورز در سال ۱۹۵۱ اختراع گرم‌کن صندلی را به ثبت رساند اما ۱۵ سال طول کشید تا این تکنولوژی به یک خودروی تولیدی راه پیدا کند. در سال ۱۹۶۵، کادیلاک فلیت‌وود اولین خودرویی بود که به گرم‌کن صندلی مجهز شد. در سال ۲۰۰۰ نیز ماساژور صندلی برای اولین بار به‌طور هم‌زمان در کادیلاک دویل و مرسدس بنز S کلاس ارائه شد.

اولین سیستم کنترل کشش الکترونیکی: بیوک ریویرا سال ۱۹۷۱

بیوک نسخهٔ اولیه‌ای از سیستم کنترل کشش امروزی را در ریویرا سال ۱۹۷۱ معرفی کرد. این سیستم که MaxTrac نام داشت، از یک سنسور روی توپی برای اندازه‌گیری سرعت چرخ جلوی سمت چپ و یک سنسور در گیربکس برای نظارت بر سرعت چرخ‌های عقب استفاده می‌کرد. سپس یک کامپیوتر ترانزیستوری کوچک، این دو سرعت را مقایسه کرده و در صورت تشخیص هرزگردی چرخ‌های عقب، قدرت موتور را کاهش می‌داد. راننده می‌توانست توسط یک سوئیچ روی داشبورد این سیستم را خاموش یا روشن کند.

اولین ایربگ: جنرال موتورز سال ۱۹۷۴

مهندس «جان هتریک» در سال ۱۹۵۲ ایربگ را اختراع کرد اما تا دههٔ ۷۰ از آن در خودروها استفاده نشد. جنرال موتورز اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۷۴ این تکنولوژی را در مدل‌های فول سایز بیوک، کادیلاک و الدزمبیل ارائه کرد.

اولین صفحه آمپر دیجیتالی: آستون‌مارتین لاگوندا سال ۱۹۷۶

اولین خودرویی که به صفحه آمپر دیجیتالی مجهز شد، آستون‌مارتین لاگوندا در سال ۱۹۷۶ بود. بااین‌حال، در آن زمان ساخت قطعات الکترونیکی قابل‌اعتماد آن‌قدر سخت بود که آستون‌مارتین نتوانست بیش از سه سال این تکنولوژی را در لاگوندا ارائه کند.

اولین ترمز ABS: مرسدس بنز S کلاس سال ۱۹۷۸

هرچند پیش‌ازاین تلاش‌هایی برای تجهیز خودروها به سیستم ترمز ضد قفل صورت گرفته بود اما اولین سیستم ترمز ضد قفل تمام الکترونیکی یا ABS در سال ۱۹۷۸ به‌عنوان یک آپشن توسط مرسدس در S کلاس نسل W116 ارائه شد.

اولین پیشرانهٔ توربودیزل: مرسدس بنز ۳۰۰SD سال ۱۹۷۸

پیشرانه‌های دیزلی در مقایسه با نمونه‌های بنزینی بسیار کند بودند و اضافه کردن یک توربوشارژر می‌توانست این مشکل را کمرنگ کند. این کاری بود که مرسدس بنز اولین بار در S کلاس W116 انجام داد. به دلیل افزایش قیمت سوخت در آمریکا، این مدل فقط در ایالات‌متحده عرضه شد. ۳۰۰SD به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری پنج سیلندر با ۱۱۱ اسب بخار قدرت مجهز بود و تا سال ۱۹۸۰ بیش از ۲۸ هزار دستگاه فروخت.

اولین کامپیوتر سفری: کادیلاک سویل سال ۱۹۷۸

اولین کامپیوتر سفری الکترونیکی در کادیلاک سویل ۱۹۷۸ ارائه شد. امروز اما این تکنولوژی آن‌قدر در خودروها متداول شده که شاید اصلاً به آن توجه نکنیم.

اولین سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها: کادیلاک سال ۱۹۸۰

به دلیل افزایش قیمت سوخت در دههٔ ۷۰، کادیلاک در سال ۱۹۷۱ سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها را برای خودروهای خود ارائه کرد. این موتور V8-6-4 نام گرفت که نشان می‌داد می‌تواند با شش یا چهار سیلندر هم کار کند. بااین‌حال، به دلیل سیستم‌های الکترونیکی ابتدایی آن دوران، این سیستم به‌درستی کار نمی‌کرد و پس از یک سال کنار گذاشته شد.

اولین کراس‌اوور: AMC ایگل سال ۱۹۸۰

شرکت آمریکن موتورز در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار سامانهٔ چهارچرخ محرک را در خودروهای سواری ارائه کرد و پایه‌گذار چیزی شد که بعدها کراس‌اوور نام گرفت.

اولین ریموت کنترل: رنو فوئگو سال ۱۹۸۲

رنو فوئگو اولین خودرویی بود که ریموت کنترل را ارائه کرد. این سیستم از طریق سیگنالی که توسط یک فرستندهٔ رادیویی ارسال می‌شد کار می‌کرد.

اولین اسپویلر باز شونده: لانچیا تما ۸.۳۲ سال ۱۹۸۶

ما امروز به دیدن آیرودینامیک فعال در خودروها عادت داریم اما اولین شرکتی که این تکنولوژی را ارائه کرد لانچیا در سدان اسپرت تما ۸.۳۲ بود. این خودرو که از پیشرانهٔ V8 فراری استفاده می‌کرد، به اسپویلر باز شونده مجهز بود.

ادامه دارد…

خودروهای پیشروی تاریخ که فناوری‌های جدید را ارائه کردند (قسمت اول)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸۸ رای

منبع
AutoCar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۶ دیدگاه‌ها

  1. ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4793 ديدگاه)

    اولین خودرویی که شما رو بدون درد به اون دنیا می‌بره رو فراموش کردید
    و در مورد کشنده ترین خودروی تاریخ هم مقاله بزارید

    موافقم 91
    مخالفم 8
    1. پیام

      ۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2105 ديدگاه)

      کسایی که خودرویازی ژاپن رو با آمریکا و آلمان مقایسه می‌کنن، این لیست رو دیدن؟!!! وقتی میگم مال این حرفا نیست و اختراعات جای دیگه‌ای بوده یعنی این!

      موافقم 47
      مخالفم 67
      1. حسین

        ۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1158 ديدگاه)

        ***** شب درازه. بازم خودتو خراب کردی تحلیلگر. با این اوهام نمی تونی سطح ژاپن رو تا حد خودروسازی حقیر و عقب مونده کره مربا پایین بکشی. یاد جمله شوپنهاور افتادم که می‌گفت آدمایی که سطح شون پایینه اول سعی می کنن تو رو تا حد خودشون پایین بکشن بعد توی سطح خودشون شکستت بدن. ولی تحلیلگر سطح خودروسازی ژاپن حداقل صد سال از مربا جلو تره:) برو ایمیل بزن خواهش و تمنا کن شاید اجازه بدن مدیر چیوندا تو سکوی تماشاگرای فرمول یک بشینه و شاهد جولان ردبول با انجین هوندا باشه.

        موافقم 60
        مخالفم 19
        1. بهنام

          ۴ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (887 ديدگاه)

          حسین
          عالی بود .

          موافقم 27
          مخالفم 6
        2. پیام

          ۴ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (2105 ديدگاه)

          حسین همیشه واقعیت تلخ هست!!! اسناد هم هستن و نمیشه کاریشون کرد متاسفانه! حسین تو اگه تو خودروسازی چیزی بارت بود، ماشین رالی که فقط یه فرمان و موتور داره و یه حلبی روی موتور هست رو با هیوندای N که تولید انبوه هست مقایسه نمی کردی! به درجه نوید بودن رسیدی! حسین با این افکادت الان میدونم چرا زیر پای خیلیا ماشینیایی مثل تیبا و سمند و … هست!

          امیر فعلا که خبرای هیوندای تو خودروهای الکتریکی از موتور الکتریکی گرفته تا هواپیما و تانک و … به اندازه کافی خبر از تکنولوژی داده. در ضمن، اگه نمیدونی بدون که به سامسونگ میگن غول تکنولوژی! سامسونگا نه سونی!

          اینم بیل مکانیکی هیوندای برو حلال کن

          https://www.instagram.com/reel/CpzFURrBLnQ/?igsh=MWx4eHVrOW9jejV3Mw==

          موافقم 9
          مخالفم 29
        3. پیام

          ۴ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (2105 ديدگاه)

          بابا جمعش کنین فروش بالا فروش بالا! تو چی رکورد زدید؟! فروش ماشین نود هزار دلاری؟!!! یا فروش یاریس قوطی کبریت!!! این همه فروختین هنوز ماشینی مثل آیونیک N 5 ندارید! هر هفته یه ضد حال ازش میخورید 😂😂😂😂😂 فعلا برو تو فکر اون پروفایلت که اون ماشین داره تولیدش متوقف میشه. ۴۰۰ سال با یه طراحی دادنش بیرون!!! هیچ برندی این کارو نکرده! اونم با اون طراحی زشت! هیچ سنخیتی بین گردی های چراغ عقبش و فرم هزار ضلعی چراغای جلوش نیست! وصله ناجوره. اگه اون فرمول یک داره، هیوندای اندازه موهای سرت مخصول داره! اونم چیزی مثل تانک و هواپیما و بزرگترین کشی دنیا و بیل مکانیکی و …! هوندا چیه!

          موافقم 8
          مخالفم 38
        4. آرین

          ۴ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (268 ديدگاه)

          پیام تراکتور سوار تو از ماشین چی میدونی ؟
          برو بچسب به همون قابلمه هات ب…د….ب…..خ ….ت

          موافقم 19
          مخالفم 3
        5. حسین

          ۴ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (1158 ديدگاه)

          تو چی رکورد زدیم؟ تو بگو تو چی رکورد نزدیم این سوال بهتریه. خودروسازهای ژاپن نیاز به اثبات ندارن برو رکوردهاشون رو بخون چشمات در بیاد 😁 بزرگترین خودروساز جهان، بزرگترین تولید کننده انجین درون سوز جهان، بزرگترین تامین کننده های قطعه خودروسازی، افتخارات موتور اسپرت، تعداد زیادی از بهترین انجین های تاریخ خودروسازی. چیوندا چی داره؟ نه فروش داره، نه اختراع داره، نه ابداع داره، نه افتخارات موتور اسپرت داره هیچی نداره.
          400 سال یه ماشین با یه ظاهر بفروشی خیلی بهتر از اینه 400 سال یه مشت لگن انفجاری بفروشی و بعد از ده ها میلیون فراخوان و میلیاردها دلار غرامت بازم نتونی مشکل رو حل کنی 🤣 پونزده سال لگن ساخت و ایموبلایزر نذاشت. کدوم بدتره تحلیل گر؟
          محصول نود هزار دلاری نفروخته؟ فعلا که واسه سوزشت لکسس LC, lx, LS, عین گل و بلبل می فروشن فشار بخور. اون پنجاه هزار دلاری های مربا متل ازرا و k9 و استینگر بودم که شوت شدن بیرون از بازار 🤣 آیونیک 5 n نداره ژاپن؟ معلومه نداره چون ساخت لگن کار کره مربا ست نه ژاپن.
          متاسفانه باید به اطلاعت برسونم ژاپن تو فرمول E حضور داره که چیوندا با این همه شواف رسانه ای تو حوزه الکتریکی اجازه نداره بیاد تو سکوهای تماشاگرانش بشینه آخه قدرت تکنولوژی چیوندا در حد فرمول e نیست، در حد اینه که بره قاطی کاه و یونجه ها😂

          موافقم 31
          مخالفم 5
        6. آرین

          ۴ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (268 ديدگاه)

          آخه مرد (پسر بچه خرد سال) غیر حسابی …. پاتو به پدال گاز زدی به عمر ؟
          ایران خودرو هم محصول زیاد داره …. چه ربطی داره آخه

          موافقم 11
          مخالفم 1
        7. ناجی

          ۵ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (28 ديدگاه)

          اگه ی شخص آمریکایی یا ژاپنی یا آلمانی که فارسی بلده و شانسی گذرش بیفته اینجا و کامنتها رو بخونه و این حجم از تعصب مردم ی کشور درحال توسعه رو نسبت به تولیدات کشور خودش ببینه قطعا همونجا که نشسته هاراگیری میکنه،

          موافقم 10
      2. amir

        ۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (3507 ديدگاه)

        ببخشید آخه اختراعات و پتنت های بی شمار کره ای همه جا بود نتونستیم آمریکایی ها رو ببینیم دفعه دیگه بیشتر حواسمونو جمع میکنیم

        موافقم 34
        مخالفم 3
      3. حسین

        ۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1158 ديدگاه)

        البته نقل قول از مارک تواین هست. واسه اینکه سانسور نشه جمله اولش رو هم ننوشتم

        موافقم 16
        مخالفم 9
      4. Anti BTS

        ۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (217 ديدگاه)

        تو همونی نیستی که میگفتی داشتم داشتم مهم نیست دارم دارم مهمه ؟ بازم زدی زیر حرفت ؟ 😂
        فروش ۲/۲ میلیونی تویوتا و شکست دادن فورد در فروش ، اونم تو خاک خودش رویای هر کمپانیه . آمار فروش بالای ۱۰ میلیون هم خودش گویای موفقیت تویوتا تو دنیاست . بقیه ژاپنیا هم که جای خود .
        ببین چقد این کشور و صنعتش عالی بوده که بزرگان خودروسازی رو که بالای یک قرن سابقه دارن کنار زده و برتری خودش رو ثابت کرده .
        نیاز به لینک آمار فروش که نداری ؟ ☺️🤫

        موافقم 33
        مخالفم 9
      5. (Ali(chevynova

        ۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (7271 ديدگاه)

        ماشالاه امریکن کارز
        ماشالاه پشتوانه عظیم و ابدی
        ماشالاه مهندسی

        موافقم 40
        مخالفم 14
      6. phonix

        ۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1878 ديدگاه)

        در قسمت های آتی شاهد حضور هیولای کابوس هات خواهی بود .

        موافقم 9
        مخالفم 5
      7. اسد

        ۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (839 ديدگاه)

        لطفا آلمان فن ها ، آلمان را به آمریکا نچسبونن!!! بالای ۹۰ درصد اختراعات مال آمریکایی هاست!

        موافقم 24
        مخالفم 9
      8. JaMsHiD

        ۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2495 ديدگاه)

        پیام همون یه موتور و فرمونت آتیش گرفت با خاک یکسان شد😂
        بعدش خودت داری میگی فروش بالا
        مردم مثل تو نیستن که دنبال بی هویتی به اسم کره مربا بره که از خودرو سازی در حد ایرانخودرو اصالت سطح پایین تری داره !
        اون پروفایل حسین جان هم اصالت داره میگم که مثل اون بی هویتا نیست😏
        ماشیناشون یک سال بیشتر تو خط تولید نمی‌مونه می‌ره بیرون بعدا سری هفتاد چهل سال تولید میشه فقط یه سری فیس لیفت میشه مردم هم استقبال میکنن چون میدونن چه کارایی که نمیکنه ! مثل شما نیستن که هنوز یه سری هفتاد دو کابین ندیدن !
        همین آلمانم که خودتو پشتش قایم میکنی یه چیزی داره به اسم جی واگن😂
        از دهه هفتاد تا الان با یه شکل به مردم عزیز جهان عرضه میشه و با آغوش باز پذیرفته میشه .

        موافقم 4
        مخالفم 1
      9. JaMsHiD

        ۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2495 ديدگاه)

        نه داش غول طنکولوژی دامدونگه !
        سونی پاناسونیک همه میشن نوکیا !
        (باتری داخل کنترل تلویزیونش پاناسونیک و کنسول بازیش سونیه)

        موافقم 5
        مخالفم 2
        1. ALI.S

          ۵ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (256 ديدگاه)

          آقا به خدا سونی و سامسونگ رابطه خوبی دارن😂
          اینجا برای بحث در مورد تخته گاز رفتنه.
          اگر هم سر این‌ها دعوا دارید برید و تو زومیت این دعوا رو بکنید.
          اون زومیت هم آدمه و بخشی خانواده پدال هستش😂😂
          (برای اطلاع از این مورد که الکی دیس ندید، می‌تونید برید پایین سایت بخش خانواده پدال رو بخونید)

    2. amir

      ۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (3507 ديدگاه)

      حتی رو خوده این یارو هم … مونده هم دیگه ریپ نمیزنم
      همه دنیا دیگه فهمیدن این اوضاعش چجوریه بازم هنوز مینویسه

      موافقم 8
      مخالفم 3
    3. NAVID@@98

      ۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (729 ديدگاه)

      دهه ۹۰ میلادی و دهه ۸۰ میلادی و همینطور به قبل خیلی خوب بود دوران اوج نوآوری های صنعت خودرو بود هر یک از اینها واقعا یک پرچمدار سطح بالا نوآوری در کل صنعت خودروسازی بودن و برتری خودشون رو اثبات کردن همیشه کلا از خودروساز های اروپا و آمریکا مرسدس بنز و کادیلاک خیلی برجسته و جلوتر از زمان بودن بزرگترین و اولین و بهترین خودروساز های دیگه هم از اروپا و آمریکا بودن و پرچمدار نوآوری در کل صنعت خودروسازی بودن و همیشه برتری خودشون رو اثبات کردن
      و کلا هر یک از اینها خیلی خوب بودن برای قسمت اول هم گفتم فراری هم همینطور بود ساب هم نوآوری های سطح بالایی داشت مثل کرایسلر و الدزموبیل و مرسدس بنز و…

      موافقم 12
    4. Cyber truck punk

      ۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      آمریکا چی بود و چه اختراعاتی انجام میداد و الآن چی هست ؟!
      از کرایسلر و کادیلاک با اون همه گنگ الآن رسیدیم به نوآوری جاروبرقی به اسم تسلللللاااا…
      واقعا جای افت داره برای مردم آمریکا با اون سلیقه هاشون که از یک آرمیچر بی روح این طوری استقبال کردن.
      تسلا فقط نصف آمار و ارقامش رو زمانی میداد که کارمندانش داشتن استعمال ماری جوانا و کراک میکردن
      نمونه اش همون رئیس شرکت عمو ایلان.
      الآن که صفحات تاریخ رو ورق میزنم میبینم پول دسته چه آدم های بود و الآن دست چه گدا گشنه های هستش.
      آخرین آدم درست حسابیشونم بیل گیتس بود که الآن آنقدر پولدار مثل قبل نیست.

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. احمد

        ۶ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        خر چه داند قیمت نقل و نبات ، حرف زدن که بلد نیستی ، متاسفانه حرف نزدن هم بلد نیستی!!

    5. م

      ۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سهام دار کدوم شرکت آمریکایی یا آلمانی هستی که اینقدر فشار میخوری😂

  2. amir

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3507 ديدگاه)

    وای خدا کادیلاک بروگام ۱۹۵۷ چقدر شیک و قشنگه
    ولوو آمازون احساس نمیکنید شبیه چند مدل فیاتی چیزی باشه؟
    کادیلاک دویل ۱۹۶۴ و فلیت وود ۱۹۶۵ چقدر شبیه همن زاویه چراغا فرق داره فقط
    بیوک ریویرا هم که خودتون میدونید سلطانه👌
    به نظره شما نمیاد که پاکارد ۱۹۵۶ داره خیلی شیطانی میخنده؟

    موافقم 35
    مخالفم 3
  3. amir

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3507 ديدگاه)

    برام سوال پیش اومد که نش آمباسادور که چرخ های جلوشم پوشیده اس چطور میچرخیده و فرمون میگرفته؟

    موافقم 15
    مخالفم 4
  4. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (283 ديدگاه)

    نکته این جاست یک طرف آمریکاست یک طرف کل دنیا بازم عددی نیستم.

    موافقم 42
    مخالفم 20
    1. مازیار

      ۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (823 ديدگاه)

      هیچ کس منکر گذشته درخشان آمریکا تو این صنعت نیست یانکی

      موافقم 32
      مخالفم 10
    2. Avan

      ۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (407 ديدگاه)

      ننه ی خدا بیامرزم یه یخچال کلویناتور آمریکایی داشت،اون موقع یه سی چهل سال کارکرده بود بعد از فوتش تا چند سال داشتیمش بدون اشکال کار می کرد و اخرش بخشیدیمش به یک نیازمند ،فکر کنم هنوز داره کار می کنه. جنس آمریکایی مرگ نداشت.

      موافقم 37
      مخالفم 6
  5. amir

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3507 ديدگاه)

    به نظرم سیستم تعلیق بادی که سواری راحتی رو میاره
    و انژکتور و توربوشارژر از بقیه بهتر بودن انژکتور و توربوشارژر باعث شدن که بازدهی موتورها خیلی بهتر بشه

    موافقم 17
    مخالفم 3
  6. corvette

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (370 ديدگاه)

    بازهم جنرال موتورز . بازهم کادیلاک

    موافقم 37
    مخالفم 7
  7. *ALI*

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (320 ديدگاه)

    واقعا جالبه مطلب خوبی بود باید از این شرکتا بخواتر اختراع این ویژگی های خوب توی ماشین ها تشکر کرد بعضی از ماشین ها هم بهشون نمی‌خورد که این ویژگی های خوب رو داشته باشن

    موافقم 17
    مخالفم 1
  8. احسان

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (145 ديدگاه)

    ترمز abs مهمترین هست به نظرم. با موتورم که abs نداره تو روز بارانی مصیبت هست توقف موتور و درسته کم کم تو برند ها میبینم این سیستم به موتور های زیادتری اضافه شده ولی هنوز مثل خودرو یک سیستم اجباری نیست متاسفانه .

    موافقم 13
    مخالفم 4
  9. Siavash.Vahid

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    این بیوک ریویرا چقدر زیباست. دست طراحش درد نکنه واقعا. ماشین های آمریکایی دهه ۷۰ واقعا قشنگ بودن. به نسبت از امروزشون خیلی قشنگ ترن.

    موافقم 24
  10. downfall

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    اون زمان چه آپشن هایی بوده توی صنعت خودرو ولی الا هیوندا باید گدایی ایموبلایزر کنه از سایپا 😢 به نظرتون هیوندا چند سال عقبه؟ 😭

    موافقم 24
    مخالفم 3
    1. Anti BTS

      ۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (217 ديدگاه)

      هیوندا خودش عقب مونده نیست . یه سری طرفداراش چرا .

      موافقم 12
      مخالفم 2
  11. oasis

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    اگه امریکا تو جنگ جهانی شرکت نمیکرد هیتلر دنیارو میگرفت ولی نشد و اونها تونستند هیتلر رو با کمک روسیه شکست بدن و خیلی از دانشمندای خوب المانی رو بدزدن هرکی اومد که اومد نیومد کشتن تازه انیشتین که یهودی بود کمک زیادی برای ساخت بمب اتم به امریکا کرد.

    موافقم 12
    مخالفم 17
    1. علی یوسفی

      ۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (258 ديدگاه)

      کاربر عزیز oasis من نظرم با فرمایش شما متفاوته اولا آمریکا قبل از جنگ دوم هم کاملا در حوزه های علمی مدیریتی و فرهنگی ادبی پیشرفته بود فراموش نکنیم تعالی گرایی رالف والدو امرسون در آمریکا نهضتی تقریبا اصیل بود و نتیجش ظهور کارآفرینان بزرگ و میتکری مث هنری فورد ویلیام دورانت و باک مینستر فولر شد در مدیریت هم فردریک تیلور مدیریت کارا و علمی رو در آمریکا مطرح کرد و بعدا التون مایو روابط انسانی در مدیریت رو تدوین کرد اما در مورد هیتلر و اینکه اگه آمریکا وارد جنگ نمیشد نتیجه جنگ جهانی چی میشد باید بگم نظرات متفاوته و در مورد مهاجرت دانشمندان بعد از جنگ به آمریکا با فرمایش شما موافقم ولی اینم نباید فراموش کنیم که به هر حال جذب افراد موفق از کشورهای دیگه خودش سیاست درستیه و حتما آمریکا شرایط خوبی داشته که برخی دانشمندان به اونجا مهاجرت کردن ولی در مجموع این طور نیست که بگیم آمریکا بدون دانشمندان آلمان و کشورهای دیگه پیشرفت نمیکرد چرا که از قبل شرایط بسیار مطلوبی داشت.

      موافقم 16
      مخالفم 2
      1. ALI.S

        ۵ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (256 ديدگاه)

        پیشرفت می‌کرد اما نه به این سرعتی می‌بینیم.

        موافقم 3
        مخالفم 4
  12. مجتبی .

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    گرمکن صندلی رو فکر میکردم برا دهه نود بوده جالبه که لوکسترین مدل شرکتهای ابر منطقه بعد شصت وهشتاد سال هنوز بیشتر این آپشنارو نداره ولی امان ازادعاشون که ….

    موافقم 17
    مخالفم 0
  13. مجتبی .

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    یک سوال دوستان، اولین بار دنده عقب توکدوم ماشین استفاده شد؟

  14. رامتین

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3215 ديدگاه)

    فقط کادیلاک دویل . قشنگ اتوبوسی هست برای خودش…

    موافقم 11
  15. عارف رضاییان

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (154 ديدگاه)

    بازم بهترین بودن اولویت داره به اولین بودن حکایت ایتالیاست با بقیه دنیا 😁

    موافقم 5
    مخالفم 6
  16. FOTOX

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    ولوو از قدیم به فکر ایمنی بوده تا الان برای همینه ایمن ترین ماشین ها برای ولوو هست

  17. EODE

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    بعضی از خودروهای دهه پنجاه آمریکایی طراحی واقعا شرور و خفنی داشتن . یه بار فقط به اون الدورادو یا ایمپریال نگاه کنین ؛ واقعا چطور میشه تصور خوبی از صاحب ماشینی با این قیافه داشت ؟!

  18. Unknown

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    وای یه چیز حق بگم اگر به همه اینها دقت کنین مال خیلی وقت پیشه ولی هنوز ماشینای ما (تولید داخل) نداره و اگر اومد کاریی نداره یا فقط کلیدش رو گذاشتن مثل esp رو بعضی پارس ها فقط کلیدش هست که اصلا کار نمیکنه خودتون قضاوت کنید ….

    1. ALI.S

      ۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (256 ديدگاه)

      خیلی از این تکنولوژی‌ها گران قیمت هستند و برای ماشین اقتصادی اصلاً مناسب نیست.
      اما با این موضوع که آپشن‌های ماشین‌های تولید داخل کار نمیکنه کاملاً موافقم😂

  19. بی وطن

    ۴ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (130 ديدگاه)

    چرا به جای لذت بردن از مطالب همش دنبال کل کل هستیم؟
    باور کنید اینهمه عقب ماندگی ما بخاطر همین عقاید افراطیه…
    قطعا تمام کشورهای خودرو ساز به غیراز چندتا مونتاژ کار همشون به پیشرفت خودروها به طریقی کمک کردن…
    اونها به جای بحث بیهوده که کی بهتره کی بدتر رفتن سراغ اصلاح معایب خودشون الان شدن این که میبینیم…

    1. محمد اسدی فرخد

      ۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      در پاسخ به «بی وطن» باید بگم : دمت گرم که اینقدر ذهن باز و بی‌تعصبی داری ، حتی بیشتر از خواندن مقاله پدال از نظر و مطلب شما بیشتر لذت بردم.
      خدا رو شکر که بعضی از مردم اینقدر شعور و ذهنی باز دارند ، امیدوارم افکار مثل شما بیشر بشوند و به پست‌های مدیریتی سطح بالا برسند
      👍💐👏👏

  20. Ali.J

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    حقیقتا برگ واسم نبود وقتی سال اولین ترمز abs و غیر فعال سازی سیلندر هارو دیدم😶

    1. ALI.S

      ۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (256 ديدگاه)

      چقدر نام‌کاربری‌های ما به هم شبیه هست؟!
      نه؟!

  21. parhamiof

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (744 ديدگاه)

    کادیلاک بروگام یه شاخ و شونه حسابی واسه لوکسای بریتانیایی بود.
    آقا دو دقیقه اسم ماشینای آمریکایی رو ننویسین ما بفهمیم چه خبره.
    جدا آمریکا کل لیست رو قبضه کرده،عجب.

  22. BMW

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1474 ديدگاه)

    خدایی پراید رو فراموش کردید🥲😁😂

  23. Ali

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آغا یه چیزی بگم حالا شاید فحشم بدن ببینید تو صنعت ماشین سازی ژاپن فعلا حرف اول رو میزنم میتونید برید سرچ کنید و تحقیق کنید بعدش آمریکا و آلمان و ……
    ژاپن برند هایی مثل تویوتا رو زده که مثلش نیست نیسان که حرف ندارد مزدا و هوندا و…. همین تویوتا سوپرا که فکر کنم خیلی هاتون میدونید دربارش قدیمیه ولی همچنان یکی از قدرتمند تمرین ماشین هاست هیوندا هم خوبه ماشینهای آمریکایی مثل فورد و کادیلاک …
    کسایی هم که هوندا رو مسخره میکنم باید بگم دارن ندونسته حرف میزنن اصاً هوندا شرکت موتور سازیه و همینکه همراه با موتور ماشین هم تولید می‌کنه تحسین کردن داره آغا مسخره نکنین هر شرکتی ماشینهای مخصوص خودش رو تولید می‌کنه البته من خودم ماشینهای ژاپنی رو ترجیح میدم و بعدش آلمانی و بعد آمریکایی

    موافقم 2
    مخالفم 4
  24. محمد اسدی فرخد

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دمت گرم ، هر چند خودم طرفدار خودروساز دیگه‌ای هستم اما واقعا تشکر از مقاله زیبا و مفیدی که تهیه کردید، خیلی جالب بود و نکات جدیدی را برای اولین بار خوندم و فهمیدم.
    به امید اینکه مردم کشور عزیزم بتوانند بهترین باشند تا بهترین را استفاده کنند.
    موفق باشی

  25. Taha Ayoobi

    ۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3792 ديدگاه)

    تکنولوژی غیر فعال سازی سیلندر ها الان توی کروت استفاده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست