10 خودرویی که نقش مهمی در پیشرفت شاسیبلندهای لوکس ایفا کردند
شاسیبلند لوکس یکی از پرسودترین سگمنتهای خودرویی است و تقریباً تمام خودروسازان بزرگ نمایندهای در این بخش از بازار دارند. این سگمنت از اواخر دههٔ 90 رشد سریعی را تجربه کرده تا جایی که سدانها و استیشنها را تا حد زیادی به حاشیه رانده است. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با 10 خودرویی آشنا شویم که به تغییر بازار شاسیبلندهای لوکس و شکلگیری چیزی که امروز میبینیم کمک کردند.
جیپ واگنییر سال 1963
همهچیز با جیپ واگنییر شروع شد. این اولین شاسیبلندی بود که برای استفادههای خانوادگی ساخته شد و درعینحال توانایی تردد در خارج از جاده را هم داشت. واگنییر که با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی عرضه شد، ظاهری شیکتر و لوکستر از جیپهای قبلی داشت. برای افزایش راحتی، گیربکس اتوماتیک برای این شاسیبلند قابل انتخاب بود و سیستم تهویه هم بهصورت سفارشی ارائه میشد تا به افزایش راحتی کل خانواده در سفرهای طولانی کمک کند. با واگنییر، برای اولین بار کلمهٔ لوکس در کنار شاسیبلند قرار گرفت.
رنجروور سال 1970
رنجروور ساخته شد تا تواناییهای بیراهه نوردی لندروورهای قبلی را در کنار راحتی و آرامش برای سرنشینان ارائه کند. بدین منظور، رنجروور به فنرهای پیچشی در هر چهارچرخ مجهز شد و در داخل با صندلیهای چرمی و مخملی از سرنشینان پذیرایی میکرد. این خودرو حتی به سیستم مکانیکی تنظیم ارتفاع خودکار هم مجهز شده بود که میتوانست فاصلهٔ خودرو از زمین را صرفنظر از باری که روی کمکفنرها وجود داشت ثابت نگه دارد. این اولین شاسیبلند لوکسی بود که نهتنها روی جاده سواری راحتی داشت بلکه در خارج از جاده هم میتوانست در حد تمام شاسیبلندهای زمان خود عمل کند.
لامبورگینی LM002 سال 1986
لامبورگینی که میخواست پا را از حوزهٔ سوپراسپرتها فراتر بگذارد، در سال 1986 شاسیبلند عجیب LM002 را به بازار فرستاد. هرچند این خودرو برای درنوردیدن خشنترین مناطق جهان طراحی شده بود ولی قلب غیرمعمولی داشت زیرا به نیروگاه 5.2 لیتری V12 سوپرکار کانتاش مجهز شده بود و درنتیجه میتوانست ظرف تنها 7.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و درعینحال بدون هیچ مشکلی از شیب 120 درجه بالا برود. بااینحال، LM002 با برخورداری از صندلیهای چرمی و سیستم تهویه نشان میداد که بیراهه نوردی به معنای ناراحتی سرنشینان نیست. از این خودرو تنها 301 دستگاه ساخته شد.
مرسدس بنز G کلاس سال 1989
هرچند G کلاس در سال 1979 به بازار آمده بود ولی نسخههای اولیهٔ این خودرو صرفاً روی بیراهه نوردی تمرکز داشتند و اولین G کلاس لوکس واقعی در سال 1989 با کد W463 متولد شد. تودوزی چرمی همراه با تریم چوبی به تمایز این مدل جدید از پیشینیان خود کمک کرد و فرم جعبهای شکل بدنه نیز مدرنتر و نرمتر شد تا به G کلاس جلوهٔ لوکستری ببخشد. با معرفی W463، مرسدس بنز جدیترین رقیب برای رنجروور باسابقه را به بازار فرستاد.
تویوتا لندکروزر J80 سال 1990
همهٔ شاسیبلندهای لوکسی که تا قبل از لندکروزر J80 به بازار آمدند همیشه با علامت سؤال قابلیت اطمینان مواجه بودند اما J80 این شرایط را تغییر داد. همچنین در این مدل تویوتا برای اولین بار لندکروزر را به شاسیبلندی لوکس تبدیل کرد. این خودرو با گرمکن صندلیهای جلو، پنجرههای برقی و سانروف برقی عرضه شد و غربیلک فرمان چرمی هم به راننده نشان میداد که با یک شاسیبلند لوکس رانندگی میکند. در همین حال، قفلهای الکترونیکی دیفرانسیل هم خیال راننده را بابت عبور از تپههای گلآلود مزاحم راحت میکردند.
الدزمبیل براوادا سال 1991
براوادا یکی از اولین شاسیبلندهای لوکس میان سایز بود که در قیاس با مدلهای فول سایزی مثل لندکروزر و رنجروور، برای ترددهای شهری مناسبتر بود. براوادا بهعنوان اولین شاسیبلند لوکس جنرال موتورز، بر اساس شورلت بلیزر ساخته شد. طراحی بیرونی شیک همراه با سامانهٔ چهارچرخ محرک که تواناییهای بیراهه نوردی بالایی را فراهم میکرد، باعث استقبال خریداران از این خودرو شد. براوادا بهصورت استاندارد با ترمز ABS و سیستم ورود بدون کلید عرضه میشد که تکنولوژیهای چشمگیری برای اوایل دههٔ 90 بودند.
مرسدس بنز ML سال 1997
بازار شاسیبلندهای لوکس در اواخر دههٔ 90 رونق گرفت و درنتیجه مرسدس در کنار G کلاس مدل دیگری را اضافه کرد. این خودرو که ML نام داشت، بهعنوان مدلی میان سایز به بازار عرضه شد که ارزانتر و چابکتر از G کلاس بود. همچنین درحالیکه شاسیبلندها در آن سالها به دلیل مرکز ثقل بالا به ایمنی ضعیف شهرت پیدا کرده بودند، ML شروع به تغییر این تصویر منفی کرد زیرا این اولین شاسیبلندی بود که به سیستم کنترل پایداری مجهز شد درحالیکه ایربگهای جلو و جانبی هم به حفظ جان سرنشینان در هنگام تصادف و واژگونی کمک میکرد. در سال 1999 نیز ML55 بهعنوان یکی از اولین شاسیبلندهای پرفورمنس جهان به بازار آمد.
بامو X5 سال 2000
با ورود مرسدس به بازار پرسود شاسیبلندهای لوکس میان سایز، بامو هم میخواست سهمی از این بازار داشته باشد و درنتیجه در سال 1999 مدل X5 را معرفی کرد. باواریاییها اما برای متمایز کردن شاسیبلند خود از رقیب اشتوتگارتی، تصمیم به ساخت شاسیبلندی گرفتند که رانندگی و هندلینگی شبیه سری 3 و سری 5 داشته باشد. این هدف به لطف پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 قدرتمند و تنظیم سفت سیستم تعلیق حاصل شد. علاوه بر این، ازآنجاییکه X5 از قطعات و تکنولوژیهای رنجروور استفاده میکرد، در خارج از جاده هم حرفهایی برای گفتن داشت.
پورشه کاین سال 2002
کاین خودرویی است که باعث نجات پورشه شد. این شرکت که در دههٔ 90 برای بقا دستوپا میزد، تمام تلاش خود را برای توسعهٔ شاسیبلندی به خرج داد که لایق نشان پورشه باشد. بدین منظور، کاین به سیستمی بنام مدیریت کشش مجهز شد که نیرو را به چرخهایی که بیشتر به آن نیاز داشتند منتقل میکرد تا خودرو بتواند هم روی جاده و هم خارج از جاده عملکرد مناسبی داشته باشد. علاوه بر این، سیستم تعلیق بادی فعال هم یکی دیگر از ویژگیهای قابلتوجه کاین بود که میتوانست سواری را بسته به شرایط نرم یا سفت کند.
بنتلی بنتایگا سال 2016
داستان شاسیبلندهای لوکس در دههٔ 2010 تحول دیگری را تجربه کرد زیرا حالا نظر برندهای فوق لوکس مثل بنتلی، رولزرویس و آستونمارتین هم به این بخش جلب شد. بنتلی با معرفی بنتایگا در سال 2016، زودتر از رقبا شاسیبلند فوق لوکس خود را به بازار فرستاد. این ماشین با یک نیروگاه W12 زیر کاپوت که 600 اسب بخار قدرت داشت، نهتنها روی جاده بسیار سریع بود بلکه به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، هنگام تمام شدن مسیر آسفالت نیز وحشت نمیکرد. بنتایگا در داخل هم با مقادیر فراوان چوب و چرم و آپشنهای بیشمار، فراتر از هر چیزی بود که قبلاً در بخش شاسیبلندهای لوکس دیده شده بود.