قویترین خودروهای عضلانی دهه 90، از موستانگ کبرا تا ایمپالا SS
خودروهای عضلانی یا ماسل کارها در سال 1949 با الدزمبیل راکت 88 متولد شدند. این خودرویی با بدنهٔ سبکوزن الدزمبیل 70 و پیشرانهٔ V8 قویتر بود. حدود پانزده سال بعد با معرفی پونتیاک GTO و فورد موستانگ در اواسط دههٔ 60، تب خودروهای عضلانی بسیار بالا گرفت و سه خودروساز بزرگ آمریکا یعنی جنرال موتورز، فورد و کرایسلر و حتی خودروسازان کوچکتری مثل AMC ماسل کارهای مختلفی را به بازار فرستادند. بین این خودروها جنگ اسب بخار به راه افتاد که باعث ساخت عضلانیهای قویتر و قویتری شد. بااینحال، بحران نفتی در سال 1973 در کنار قوانین آلایندگی سختگیرانهتر، به عصر طلایی ماسل کارها پایان داد تا اینکه در دههٔ 90، خودروهای عضلانی دوباره سریع شدند. در آن زمان، تکنولوژی به سطح رسیده بود که امکان ساخت ماسل کارهای سریع و قدرتمندی با مصرف سوخت مناسب و آلایندگی کمتر را فراهم میکرد. بنابراین، در ادامه میخواهیم ببینیم پس از دوران سیاه دههٔ 80، کدام ماسل کارها بهترین بازگشت را داشتند.
شورلت کوروت ZR1 سال 1993
قدرت: 405 اسب بخار
خیلیها کوروت را یک خودروی عضلانی نمیدانند اما اگر بخواهیم به تعریف دقیق ماسل کار پایبند باشیم، فقط دو تا سه مدل خودرو در این لیست خواهیم داشت. به همین دلیل، کوروت را هم بهعنوان یک ماسل کار در نظر میگیریم. در نسل چهارم این خودرو، جنرال موتورز که در آن سالها لوتوس را در اختیار داشت، با کمک شرکت بریتانیایی یک شاهکار خلق کرد. این خودرو کوروت ZR1 بود که در سال 1990 به بازار آمد. این خودرو به پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 پیشرفتهای بنام LT5 مجهز شد که توسط لوتوس با میلسوپاپ روی سرسیلندر یا DOHC طراحی شد. این پیشرانه ابتدا 375 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد اما در مدل 1993 این ارقام به 405 اسب بخار و 522 نیوتن متر افزایش پیدا کردند که برای آن زمان حیرتانگیز بودند و C4 ZR1 را به قویترین و سریعترین ماسل کار دههٔ 90 تبدیل کردند.
شورلت کامارو Z28 SS سال 1998
قدرت: 320 اسب بخار
نسل چهارم شورلت کامارو که به دلیل ظاهر بحثبرانگیزش گربهماهی لقب گرفته بود، از سال 1993 تا 2002 تولید شد. هرچند شورلت نسخهٔ Z28 SS را در سال 1996 ارائه کرد اما این نسخه در سال 1998 همزمان با فیسلیفت نسل چهارم کامارو به پیشرانهٔ کاملاً جدید 5.7 لیتری LS1 مجهز شد که از کوروت C5 گرفته شده بود. این موتور که در کامارو 320 اسب بخار قدرت و 455 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد، Z28 SS را به یکی از قویترین ماسل کارهای دههٔ 90 تبدیل کرد. به لطف این نیرو، کامارو ظرف تنها 5.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید که برای اواخر دههٔ 90 یک رکورد محسوب میشد. این ماشین 400 متر را هم در 13.6 ثانیه طی میکرد.
پونتیاک فایربرد ترنس ام سال 1998
قدرت: 320 اسب بخار
پونتیاک فایربرد از همان بدو تولد در سال 1967 اشتراکات فراوانی با کامارو داشت و معمولاً این دو خودرو از پیشرانههای مشترکی استفاده میکردند. ازاینرو، در سال 1998 همزمان با کامارو، پیشرانهٔ جدید LS1 برای فایربرد هم ارائه شد. این موتور برای نسخههای فرمولا و ترنس ام قابل انتخاب بود و مثل کامارو، در اینجا هم 320 اسب بخار قدرت تولید میکرد. فایربرد اما برخلاف پسرعموی شورلتی خود، با چراغهای جلوی مخفی، ظاهر عامهپسندتری داشت و بیشتر شبیه یک کوروت ارزانتر به نظر میرسید. برای مقایسه، فایربرد ترنس ام با قیمتی در حدود 26 هزار دلار، بسیار از کوروت 38 هزار دلاری ارزانتر بود درحالیکه تنها 25 اسب بخار قدرت کمتری داشت.
فورد موستانگ SVT کبرا سال 1999
قدرت: 320 اسب بخار
موستانگ پس از افول در نسلهای دوم و سوم، در نسل چهارم کمکم در حال احیا بود و رفتهرفته قدرت مدلهای مختلف آن افزایش پیدا میکرد. قویترین نسخه در این نسل SVT کبرا بود که بالاتر از مدلهای GT و مکوان قرار میگرفت. این نسخه در نسل چهارم ابتدا در سال 1994 با پیشرانهٔ 5 لیتری V8 و 240 اسب بخار قدرت معرفی و در سال 1996 به موتور جدید 4.6 لیتری با 305 اسب بخار قدرت مجهز شد. فورد اما که این قدرت را برای رقابت با شورلت کامارو کافی نمیدانست، همزمان با فیسلیفت نسل چهارم موستانگ خروجی پیشرانهٔ 4.6 لیتری را به 320 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور افزایش داد. البته بعداً مشخص شد که قدرت موستانگ SVT کبرا کمتر از اعلام فورد است و به همین دلیل، فورد در سال 2003 با استفاده از سوپرشارژر، قدرت این نسخه را به 390 اسب بخار رساند.
شورلت ایمپالا SS سال 1996
قدرت: 260 اسب بخار
ایمپالا هرچند هیچگاه یک ماسل کار تمامعیار محسوب نمیشد اما همیشه از جایگاه ویژهای در سبد محصولات شورلت برخوردار بود خصوصاً زمانی که از سال 1961 تا 1969 در نسخهٔ SS ارائه میشد. شورلت در سال 1985 به تولید ایمپالا پایان داد اما در سال 1994 این خودرو با نام ایمپالا SS بازگشت. هرچند این ماشین اساساً یک کاپریس پرفورمنس بالا بر اساس پکیج پلیس بود اما یک ماسل کار عالی محسوب میشد زیرا پلیس آمریکا برای ناوگان خود معمولاً خواهان پیشرانههای قدرتمند و قابلاعتماد بود. زیر کاپوت ایمپالا SS همان پیشرانهٔ 5.7 لیتری LS1 کوروت قرار گرفته بود که البته در اینجا 260 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این سدان عضلانی ظرف 7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید و 400 متر را در 15.4 ثانیه طی میکرد که شاید امروز اعداد چشمگیری به نظر نرسد اما برای سدانی در اواسط دههٔ 90 قطعاً قابلتوجه بود.