قوی ترین خودروهای عضلانی تاریخ؛ از موستانگ دارک هورس تا چلنجر هلکت
عصر مدرن خودروهای عضلانی آنگونه که میدانیم به پایان رسیده و ناراحتی افراد بسیاری را در پی داشته است. کرایسلر تولید سومین نسل پیشرانه نمادین 8 سیلندر هِمی را متوقف کرده و با این کار چلنجر و چارجر سنتی نیز راهی موزه شده و قرار است جانشین آنها با پیشرانه 6 سیلندر بنزینی و البته قوای محرکه برقی تولید شود. شورولت نیز کامارو را به محاق برد و شاید در آینده دوباره آن را بهصورت برقی احیا کند. بیشک کوروت هم در طلاییترین دوران خود قرار دارد و شاید در آینده چنین اتفاقاتی را شاهد نباشیم.
به نظر میرسد فورد تنها برند بین سه خودروساز بزرگ دیترویت است که همچنان به تولید خودروهای عضلانی سنتی ادامه میدهد و جیم فارلی مدیرعامل این خودروساز تولید موستانگ کوپه برقی را رد کرده است؛ اما حتی اگر خبری از موستانگ برقی نباشد هم شاید در آینده قوای محرکه هیبریدی برای این خودرو در نظر گرفته شود. با توجه به تمامی این تغییرات، احتمالاً وضعیت حال حاضر را بتوان بهترین دوران چنین خودروهایی دانست. در ادامه میخواهیم شما را با قوی ترین خودروهای عضلانی تاریخ آشنا کنیم.
قوی ترین خودروهای عضلانی تاریخ
فورد موستانگ دارک هورس
قدرت: 500 اسب بخار
دارک هورس جدیدترین عضو خانواده فورد موستانگ است و قوی ترین عضو از هفتمین نسل موستانگ به شمار میرود. این خودرو از جدیدترین بهروزرسانیهای خودروی موردبحث در بخش پیشرانه و کابین سود برده و ظاهری خوفناک دارد. نسل پیشین موستانگ در نسخه مک وان 480 اسب بخار قدرت داشت اما خروجی پیشرانه دارک هورس به 500 اسب بخار رسیده است. فورد برای ارتقای این خودرو نگاهی به شلبی موستانگ GT500 داشته و از یاتاقانهای پیشرانه 8 سیلندر آن هیولا استفاده کرده است. نیروگاه 5 لیتری کایوت دارک هورس همچنین از دریچه گاز ارتقا یافته سود میبرد و به مدد همین تغییرات است که خودروی موردبحث در کمتر از 5 ثانیه سرعت خود را به 96 کیلومتر در ساعت میرساند و مسافت 400 متر را در 13.7 ثانیه طی میکند. با اینکه دارک هورس قوی ترین عضلانی تاریخ نیست اما سیستم تعلیق مغناطیسی، گیربکس 6 سرعته ترمک و پکیج هندلینگ سفارشی و رینگهای فیبر کربنی باعث میشوند این خودرو در جادههای پر پیچ و خم نیز تواناییهای خوبی داشته باشد. قیمت موستانگ دارک هورس از حدود 60 هزار دلار شروع میشود.
شورولت کامارو Z/28 نسل پنجم
قدرت: 505 اسب بخار
پنجمین نسل کامارو شاهد خیزش مجدد مدل Z/28 از سال 2002 تا آن زمان بود. کامارو Z/28 فقط در دو سال پایانی تولید کاماروی نسل پنجم عرضه شد و پس از مدل ZL1 که 580 اسب بخار قدرت داشت دومین عضو پرقدرت خانواده کامارو به شمار میرفت. پیشرانه 7 لیتری LS7 این خودرو که جزو بهترین پیشرانههای LS تاریخ است 505 اسب بخار قدرت تولید میکند. با اینکه خودروی موردبحث قدرت بسیار بالایی ندارد اما مهندسان شورولت دنبال هدف بسیار متفاوتی بودهاند. Z/28 را میتوان هیولای پیست دانست و استفاده از سیستم تعلیق سطح بالا، لاستیکهای بسیار پهن پیرلی پی زیرو تروفئو R، ترمزهای کربن سرامیک برمبو و کیت آیرودینامیک جدید برای ارتقای داون فورس باعث عملکرد مثالزدنی آن در پیست شدند. با چنین سواری جذابی، کامارو Z/28 توانست جایزه بهترین خودروی راننده موتور ترند در سال 2014 را مال خود کند. کامارو Z/28 صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 4 ثانیهای دارد و مسافت 400 متر را در 12.3 ثانیه طی میکند. متأسفانه این مدل در ششمین نسل کامارو ارائه نشد.
شورولت کامارو ZL1 نسل ششم
قدرت: 650 اسب بخار
از میان تمامی تریم های کامارو، ZL1 را میتوان پادشاه قدرت دانست. با اینکه خودروی یاد شده در ابتدا به کامارو کوپو نیمه رسمی در سال 1969 ارائه شد اما در نهایت شورولت نام ZL1 را برای نسلهای پنجم و ششم انتخاب کرد که نتیجه آن تولید قوی ترین کاماروهای جادهای بوده است. پنجمین نسل این خودرو از پیشرانه 8 سیلندر 6.2 لیتری سوپرشارژردار 580 اسب بخاری استفاده کرد اما شورولت به همین قانع نشد و در سال 2017 کامارو ZL1 نسل شش را با نیروگاه 8 سیلندر 6.2 لیتری سوپرشارژردار LT4 تولید کرد. این پیشرانه 650 اسب بخار قدرت دارد و باعث ثبت صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3.5 ثانیهای و طی مسافت 400 متر در 11.4 ثانیه میشود. از جمله ویژگیهای این خودرو میتوان به سیستم تعلیق مغناطیسی، لاستیکهای گودیر ایگل F1، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی و ترمزهای برمبو اشاره کرد. این خودرو همچنان در حال تولید است هرچند امسال آخرین سال عرضه آن است. کامارو ZL1 موردبحث 72 هزار دلار قیمت دارد.
کادیلاک CT5-V بلک وینگ
قدرت: 668 اسب بخار
پیشرانه 6.2 لیتری سوپرشارژردار LT4 جنرال موتورز که اولین بار روی شورولت کوروت Z06 مدل 2015 معرفی شد در کامارو ZL1 غوغایی به پا کرد بنابراین تعجبی نداشت که این نیروگاه را در بطن کادیلاک CT5-V بلک وینگ نیز ببینیم اما کادیلاک با کسب خروجی 668 اسب بخاری از این پیشرانه پرقدرت، محصول خود را یک سر و گردن بالاتر از کامارو قرار داد تا به این ترتیب سریع ترین و قوی ترین محصول تولیدی تاریخ کادیلاک در آن زمان معرفی شود. آمریکاییها مدعی هستند این خودرو صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3.4 ثانیهای داشته و مسافت 400 متر را در 11.3 ثانیه طی میکند. البته تواناییهای CT5-V بلک وینگ فقط در خط مستقیم خلاصه نمیشود و برای مثال یک دور پیست مشهور یاس مارینا را در 2 دقیقه و 20.98 ثانیه طی کرده تا عنوان سریع ترین سدان تولیدی این پیست را به خود اختصاص دهد. خودروی موردبحث همچنان در دسترس است و قیمت آن از حدود 93 هزار دلار شروع میشود.
شورولت کوروت Z06 نسل هشتم
قدرت: 670 اسب بخار
کوروت مدرن تفاوتهای بنیادین با نسلهای پیشین دارد و از طراحی پیشرانه وسط سود برده تا بتواند در میان محصولات فراری و لامبورگینی خودی نشان دهد. خودروهای عضلانی از طراحی پیشرانه وسط استفاده نمیکنند اما کوروت با چنین ترکیبی نشان داد که چه پتانسیلهایی دارد. کوروت استینگری 2020 با پیشرانه 8 سیلندر 6.2 لیتری LT2 که 495 اسب بخار قدرت داشت معرفی شد اما به زودی نسخه Z06 آن که دارای پیشرانه 5.5 لیتری جدید بود پدیدار شد. این پیشرانه تنفس طبیعی بر اساس ادعای جنرال موتورز قوی ترین پیشرانه 8 سیلندر تنفس طبیعی تاریخ است و 670 اسب بخار قدرت دارد. به این ترتیب کوروت Z06 در عرض 2.6 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد. از تغییرات این مدل نسبت به نسخه پایه میتوان به اسپویلر عقب قابل تنظیم و سیستم تعلیق ارتقا یافته اشاره کرد. این کوروت قیمت حدود 113 هزار دلاری دارد.
دوج چلنجر SRT هلکت
قدرت: 717 اسب بخار
اگر بخواهیم یک خودروی عضلانی مدرن با بیشترین تأثیر را انتخاب کنیم احتمالاً دوج چلنجر SRT هلکت 2015 گزینه مدنظر خواهد بود. خودروهای عضلانی 600 اسب بخاری در آن زمان وجود داشتند اما هیچکدام از آنها مرز قدرت 700 اسب بخار را رد نکرده بودند تا اینکه کرایسلر با هلکت شوکی به دنیا وارد کرد. چلنجر در سومین نسل خود از پیشرانههای 400 تا 500 اسب بخاری استفاده کرده بود اما دوج با معرفی SRT هلکت همهچیز را وارد دنیای جدیدی کرد. پیشرانه 8 سیلندر 6.2 لیتری سوپرشارژردار هِمی این خودرو 07 اسب بخار قدرت تولید میکند که نتیجه آن صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3.7 ثانیهای خواهد بود. این خودروی عضلانی مسافت 400 متر را در 11.7 ثانیه طی میکند. کرایسلر در آن زمان مدعی شد پیشرانه هلکت قوی ترین نیروگاه 8 سیلندر تاریخش است اما در ادامه قدرت آن را به 717 اسب بخار رساند و حتی مدل قویتر هلکت ردای را نیز معرفی کرد.
فورد موستانگ شلبی GT500
قدرت: 760 اسب بخار
نام کارول شلبی با فورد موستانگ های پرقدرت مترادف است و تاریخچه آن نیز به مدلهایی همچون شلبی موستانگ GT350 مدل 1965 و شلبی کبرا GT500KR سال 1968 بازمیگردد؛ اما با اینکه شلبی تابهحال موستانگ های سفارشی زیادی را توسعه داده اما هیچکدام از آنها ویژگیهای خاص فورد موستانگ شلبی GT500 مدل 2020 را نداشتهاند. این خودرو سومین موستانگی است که از عدد GT500 در نام خود استفاده میکند. همچنین این خودرو اولین GT500 پس از فورد شلبی در سال 2012 محسوب میشود. فورد تمامی خطوط قرمز مربوط به توسعه سومین GT500 را نادیده گرفت و به همین خاطر پیشرانه 8 سیلندر 5.2 لیتری دستساز 760 اسب بخاری را در بطن آن قرار داد. به این ترتیب خودروی موردبحث عنوان قوی ترین خودروی جادهای تاریخ فورد را به دست آورد. جدای از پیشرانه افسانهای، GT500 در سایر بخشها نیز میدرخشد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به گیربکس 7 سرعته دوکلاچه، سیستم تعلیق مغناطیسی و ترمزهای برمبو اشاره کرد. موتور ترند با این هیولا صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3.7 ثانیهای و زمان طی مسافت 400 متر حدود 11 ثانیهای را ثبت کرده است. کارشناسان همچنین به تواناییهای بالای خودرو در پیست اشاره کرده و آن را قاتل سوپر اسپرت دانستهاند.
دوج چارجر SRT هلکت ردای جیل بریک
قدرت: 807 اسب بخار
چلنجر شاید پرچمدار اسب بخار کرایسلر باشد اما تنها خودرویی نیست که قدرت عظیمی را از پیشرانه 8 سیلندر 6.2 لیتری سوپرشارژردار هِمی به دست آورده است. این خودروساز در سال 2006 چارجر را احیا کرد و همانند چلنجر شاهد تولید آن با پیشرانههای 340 و 425 اسب بخاری بودیم اما در سال 2021 مدل ردای با 979 اسب بخار قدرت همهچیز را تغییر داد. خروجی فوقالعاده این پیشرانه به معنی صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3.6 ثانیهای و زمان طی مسافت 400 متر در 10.6 ثانیه است. با اینکه افراد عادی به دلیل مشکلات کشش نتوانستهاند ادعاهای کرایسلر را ثابت کنند اما شکی وجود ندارد که این خودرو تواناییهای زیادی دارد. کرایسلر در سال 2023 مدل جیل بریک را با قدرت 807 اسب بخار تولید کرد که 10 اسب بخار اضافی آن حاصل بازنگری در برخی قطعات پیشرانه بوده است.
دوج چلنجر SRT دیمن
قدرت: 840 اسب بخار
دوج چلنجر SRT دیمن به عنوان خودرویی سفارشی تولید شد و پیشرانه 8 سیلندر آن علیرغم برخی اشتراکات با نسخههای قبلی تغییرات زیادی را تجربه کرده است. از جمله این تغییرات میتوان به بلوک، میللنگ، پیستونها، یاتاقانها و حتی سوپرشارژر جدید اشاره کرد. سوپرشارژر این خودرو حجم 2.7 لیتری دارد و اگر از سوخت مسابقهای اکتان 100 در این هیولا استفاده شود قدرت 840 اسب بخار به دست خواهد آمد. در صورت استفاده از سوخت اکتان 91 خروجی پیشرانه 808 اسب بخار خواهد بود. کرایسلر ادعاهای زیادی درباره عملکرد این خودرو مطرح کرد و گفت دیمن در عرض 9.65 ثانیه مسافت 400 متر را طی میکند و صفر تا 96 کیلومتر در ساعت آن نیز 2.3 ثانیه است. تنها 3300 دستگاه از خودروی موردبحث تولید شده است.
دوج چلنجر SRT دیمن 170
قدرت: 1025 اسب بخار
تا چند وقت به نظر میرسید چلنجر SRT دیمن 840 اسب بخاری قوی ترین خودروی عضلانی تاریخ خواهد بود اما دوج در سال 2023 یک هیولای درگ با پسوند دیمن 170 را معرفی کرد. هیولای موردبحث جزو خودروهای لست کال دوج بود و به منظور گرامی داشت پایان تولید چلنجر و چارجر بنزینی تولید شد. دیمن 170 از پیشرانه ای ارتقا یافته که دارای سوپرشارژر 3 لیتری و قطعات داخلی جدید بود استفاده کرده و قدرت ترسناک 1025 اسب بخاری دارد. از دیگر تغییرات خودرو میتوان سیستم تعلیق مخصوص درگ، لاستیکهای درگ رادیال و نرمافزار جدید را نام برد که باعث میشوند دیمن 170 صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 1.66 ثانیهای داشته باشد. این خودرو مسافت 400 متر را در 8.91 ثانیه طی میکند. البته که چنین قدرتی با قیمت فراتر 100 هزار دلار فراهم شده است. در نهایت باید گفت تنها 3 هزار دستگاه چلنجر SRT دیمن 170 برای بازار آمریکا تولید شد.