پیشرانههای چهار سیلندر با بیشترین گشتاور، از مرسدس C63 تا شورلت سیلورادو
پیشرانههای پیکاپهای بزرگ و کامیونها به تولید گشتاورهای بالا شهرت دارند. بهعنوانمثال، پیشرانههای V8 دیزلی بزرگ که زیر کاپوت پیکاپهای سنگین آمریکایی دیده میشوند، به لطف توربوشارژر، بیش از 1000 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند چراکه پیشرانههای حجیم دیزلی بهطور طبیعی گشتاور بالایی تولید میکنند و برای حمل و بار و یدک کشی عالی هستند. بااینحال، هرچند پیشرانههای حجیم ذاتاً برای تولید گشتاور بالا مناسب هستند اما این بدان معنا نیست که موتورهای کوچک نمیتوانند گشتاور شگفتانگیزی تولید کنند. ازاینرو، در ادامه قصد داریم نگاهی به پیشرانههای چهار سیلندری داشته باشیم که بیشترین گشتاور را در بین همهٔ موتورهای چهار سیلندر تولیدی دارند.
7-مزدا اسکایاکتیو 2.5
گشتاور: 430 نیوتن متر
اسکایاکتیو G خانوادهای از پیشرانههای بنزینی مزدا است که از سال 2012 در نسخههای مختلفی تولید میشود. به لطف طراحی خاص منیفولد دود برای خروج بهتر گازهای احتراق که دمای محیط سیلندر را پیش از مکش هوا پایین میآورد و مانع از ناک زدن میشود، نسبت تراکم در نسخههای تنفس طبیعی این موتور به 14 میرسد. قویترین و بزرگترین نسخهٔ چهار سیلندر این پیشرانه، 2.5 لیتر حجم دارد که بهصورت تنفس طبیعی و توربو تولید میشود. نسخهٔ توربوشارژ این موتور با حداکثر بوست 17.4 psi و نسبت تراکم 10.5 به یک، 250 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
6-ولوو B4804T48
گشتاور: 430 نیوتن متر
وقتی در مورد قویترین پیشرانههای چهار سیلندر حرف میزنیم ولوو اولین اسمی نیست که به ذهن میآید اما این شرکت سوئدی موتورهای چهار سیلندر شگفتانگیزی تولید میکند. موتور 2 لیتری B4804 ولوو در 38 نسخهٔ مختلف تولید میشود و حتی برخی نسخههای آن در محصولات جیلی هم مورداستفاده قرار میگیرد اما قویترین نسخهٔ این موتور با نام B4804T48 فقط مخصوص مدلهای پولستار ولوو است. این پیشرانه که نسبت تراکم 10.3 به یک دارد، از القای اجباری توئین شارژر یعنی استفادهٔ همزمان از توربوشارژر و سوپرشارژر بهره میبرد. به لطف این ویژگیها، موتور چهار سیلندر ولوو حداکثر 430 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
5-سوبارو EJ25
گشتاور: 450 نیوتن متر
سوبارو به پیشرانههای چهار سیلندر تخت شهرت دارد که به خاطر هدرزهایی با طول نابرابر، صدای منحصربهفردی دارند. در صدر خانوادهٔ موتورهای تخت سوبارو، پیشرانهٔ EJ25 قرار دارد که پیشینهٔ آن به سال 1996 بازمیگردد اما سوبارو بهطور مداوم آن را بروز کرده است. قویترین نسخهٔ این موتور در سال 2019 در نسخهٔ تولید محدودی از WRX STI با نام S209 ارائه شد. این نسخه 336 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور داشت و تنها 200 دستگاه از آن ساخته شد. پیشرانهٔ تخت EJ25 بلوک آلومینیومی دارد و به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپهای هوا و زنجیر تایم بجای تسمه تایم مجهز است. هرچند این پیشرانهها نسبتاً قابلاعتماد هستند اما بعضاً از خرابی رینگ پیستون رنج میبرند.
4-فورد اکوبوست 2.3
گشتاور: 500 نیوتن متر
خانوادهٔ موتورهای اکوبوست فورد بسیار گسترده است و شامل چندین پیشرانهٔ چهار سیلندر قدرتمند میشود که قویترین آنها موتور 2.3 لیتری توربو است. این پیشرانه در خودروهای بسیار متنوعی استفاده میشود که حتی برخی از آنها محصول خود فورد نیستند. این موتور در محصولات مختلف فورد از 270 تا 350 اسب بخار قدرت تولید میکند اما قویترین نسخهٔ آن را نه در یک فورد بلکه در دالارا استراداله با 400 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور میبینیم. این پیشرانه در جدیدترین نسخهٔ موستانگ اکوبوست هم 315 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نسخههای اولیهٔ این موتور از سوختن زودهنگام واشر سرسیلندر رنج میبردند که این مشکل در فوکوس RS بیشتر دیده میشد اما در نسخههای بعدی برطرف شد.
3-مرسدس M139
گشتاور: 545 نیوتن متر
مرسدس AMG ثابت کرده است که میتواند قدرتی فوقالعاده را نهفقط از پیشرانههای بزرگ V8 و V12 بلکه از موتورهای کوچک چهار سیلندر هم بیرون بکشد. M139 هماکنون قویترین پیشرانهٔ در حال تولید جهان محسوب میشود. این موتور اولین بار در هاجبک داغ A45 استفاده شد اما بعداً زیر کاپوت خودروهای مختلفی از GLA45 گرفته تا SL43 هم قرار گرفت. قویترین نسخهٔ موتور M139 را در مدل بحثبرانگیز C63 S E Performance میبینیم که جایگزین پیشرانهٔ V8 قبلی شد. این موتور چهار سیلندر در اینجا به لطف موتور برقی روی توربوشارژر، 476 اسب بخار قدرت و 545 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. وقتی از پیشرانههای کوچک چنین قدرت بالایی بیرون کشیده میشود، نگرانیهایی در مورد قابلیت اطمینان را به دنبال دارد اما AMG تضمین کرده است که موتور M139 میتواند بهطور قابلاعتماد بیش از 30 psi بوست توربوشارژر خود را تحمل کند.
2-میتسوبیشی 4B11T
گشتاور: 560 نیوتن متر
پیشرانهٔ 4B11T میتسوبیشی وظیفهٔ مهمی بر عهده داشت زیرا باید جایگزین یکی از بهترین پیشرانههای ژاپنی تاریخ یعنی 4G63T میشد. هرچند مدتی طول کشید تا علاقهمندان JDM با این پیشرانه کنار بیایند اما 4B11T زمانی که در انبوهی از نسخههای ویژهٔ لنسر اوو X مورداستفاده قرار گرفت، خود را اثبات کرد. درحالیکه نسخههای اولیهٔ موتور 4G63T بلوک چدنی داشتند، 4B11T از ابتدا تمام آلومینیومی بود. این پیشرانه همچنین از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ MiVEC میتسوبیشی روی هردو میلسوپاپ دود و هوا بهره میبرد، بجای تسمه از زنجیر تایم استفاده میکرد و به توربوشارژر جدیدی مجهز شد که در مقایسه با موتور 4G63T در دورهای پایین 20 درصد سریعتر پاسخ میداد. گشتاور اکثر نمونههای این پیشرانه بین 350 تا حدود 400 نیوتن متر بود اما در نسخهٔ ویژهٔ لنسر FQ440 لست ادیشن گشتاور به عدد خیرهکنندهٔ 560 نیوتن متر و قدرت به 445 اسب بخار رسید.
1-جنرال موتورز L3B
گشتاور: 580 نیوتن متر
L3B بزرگترین و پرگشتاورترین پیشرانهٔ چهار سیلندر تولیدی حال حاضر جهان محسوب میشود. این پیشرانهٔ 2.7 لیتری بهطور خاص برای تولید گشتاور دور پایین طراحی شده و در پیکاپهای مختلف جنرال موتورز مثل شورلت سیلورادو و کلرادو مورداستفاده قرار میگیرد. بااینحال، میتوانیم این موتور را زیر کاپوت کوچکترین سدان کادیلاک یعنی CT4 هم ببینیم. این پیشرانه با خروجیهای مختلفی تولید میشود که بوست توربوشارژر آنها بین 10 تا 27 psi است درحالیکه نسبت تراکم در تمام نسخهها 10 به یک است. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای موتور L3B میتوان به بلوک تمام آلومینیومی، زنجیر تایم، تزریق مستقیم سوخت، زمانبندی متغیر سوپاپ، لیفت متغیر سوپاپ با سه پروفیل مختلف بادامکهای هوا و سیستم غیرفعالسازی سیلندرها اشاره کرد. بیشترین گشتاور این موتور در شورلت سیلورادو و جیامسی سییرا با 580 نیوتن متر و بیشترین قدرت آن با 325 اسب بخار در کادیلاک CT4-V ارائه میشود.