پیشرانه‌هایی با بیشترین نسبت قدرت به حجم؛ از لنسر تا مرسدس AMG One

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 10:30
مطالعه 9 دقیقه
Nissan GT-R50
با پیشرفت تکنولوژی، خودروسازان توانسته‌اند از پیشرانه‌هایی با حجم کم، قدرت‌های بسیار بالایی بیرون بکشند. در اینجا با بهترین مصادیق این موضوع آشنا...
تبلیغات

با پیشرفت تکنولوژی، خودروسازان توانسته‌اند از پیشرانه‌هایی با حجم کم، قدرت‌های بسیار بالایی بیرون بکشند. در اینجا با بهترین مصادیق این موضوع آشنا خواهیم شد.

در گذشته، اصلی‌ترین راه افزایش قدرت پیشرانهٔ خودروها افزودن بر حجم موتور بود. در آن دوران، تولید 100 اسب بخار از هر لیتر حجم موتور رقمی بود که فقط در خودروهای اسپرت پرفورمنس بالا دیده می‌شد و خودروهای خانوادگی معمولی هرگز نمی‌توانستند به آن نزدیک شوند. امروز اما به لطف پیشرفت تکنولوژی و به‌طور خاص، توربوشارژر، حتی بیش از این رقم را هم خودروهای روزمره می‌بینیم. در ادامه با پیشرانه‌هایی آشنا خواهیم شد که در هر لیتر بین 200 تا حتی بیش از 300 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

کپی لینک

15-نیسان GT-R50

189.5 اسب بخار بر لیتر

هرچند موتور 3.8 لیتری V6 توئین توربوی نیسان GT-R در نسخهٔ نیسمو حداکثر 600 اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما در نسخهٔ ویژه و تولید محدود GT-R50 که با همکاری ایتال‌دیزاین برای سالگرد پنجاه‌سالگی GT-R ساخته شد، این عدد به رقم چشمگیر 720 اسب بخار افزایش پیدا کرد.

کپی لینک

14-فراری SF90 XX

199.2 اسب بخار بر لیتر

موتور V8 توئین توربوی جدید فراری با نام F154 در سال 2013 با 3.8 لیتر حجم و 560 اسب بخار قدرت در کالیفرنیا T معرفی شد اما فراری در مدل‌های بعدی به‌مرور حجم و قدرت آن را افزایش داد. قوی‌ترین نسخهٔ این موتور را در SF90 با 4 لیتر حجم می‌بینیم که ابتدا به‌تنهایی 780 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما در نسخهٔ جدید SF90 XX این رقم به 797 اسب بخار افزایش پیدا کرد و به لطف موتورهای الکتریکی مجموع خروجی به 1030 اسب بخار رسیده است.

کپی لینک

13-بوگاتی شیرون سوپراسپرت

200 اسب بخار بر لیتر

نیروگاه بوگاتی که اولین بار در ویرون معرفی شد، بیشترین سیلندر، بیشترین حجم موتور و بیشترین تعداد توربوشارژ را در این لیست دارد. این موتور 8 لیتری W16 چهار توربو در شیرون 1500 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما این رقم در نسخه‌های بعدی مثل چنتودیچی و سوپراسپرت 300+ به 1600 اسب بخار افزایش پیدا کرد. این نسخه توانست به سرعت 490 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

کپی لینک

12-مک‌لارن سنا

200 اسب بخار بر لیتر

مک‌لارن سنا که به‌افتخار رانندهٔ فقید فرمول یک «آیرتون سنا» نام‌گذاری شده است، از همان موتور 4 لیتری V8 توئین توربوی 720S استفاده می‌کرد اما قدرت موتور در سنا با افزایش قابل‌توجه 80 اسب بخاری، به 800 اسب بخار رسید. سنا با این موتور رکورد پیست‌های زیادی را شکست.

کپی لینک

11-مک‌لارن آرتورا

201.6 اسب بخار بر لیتر

مک‌لارن که در تمام محصولات تولیدی مدرن خود از موتور V8 استفاده کرده بود، در سوپراسپرت هیبریدی آرتورا یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو جدید را معرفی کرد. این موتور با زاویهٔ 120 درجه، ابتدا 585 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما در نسخهٔ جدید آرتورا اسپایدر این رقم به 605 اسب بخار افزایش پیدا کرده است درحالی‌که یک موتور الکتریکی مجموع خروجی را به 700 اسب بخار می‌رساند.

کپی لینک

10-مازراتی MC20

210 اسب بخار بر لیتر

مازراتی که سال‌ها در محصولات خود از موتورهای V8 فراری استفاده می‌کرد، با نزدیک شدن به زمان پایان قرارداد خود با شرکت مارانلو، اقدام به توسعهٔ یک موتور 3 لیتری V6 توئین توربوی جدید بنام نتونو کرد. این پیشرانه که از تکنولوژی پیش‌احتراق فرمول یک بهره می‌برد، اولین بار با 630 اسب بخار قدرت در سوپرکار MC20 معرفی شد و بعداً نسخه‌های ضعیف‌تر آن را در دیگر محصولات جدید مازراتی دیدیم.

کپی لینک

9-میتسوبیشی لنسر اوو X FQ440 MR

220 اسب بخار بر لیتر

بازوی بریتانیایی میتسوبیشی به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس خود، در سال 2014 قوی‌ترین لنسر اووی تولیدی تاریخ را معرفی کرد. در این نسخهٔ ویژه، قدرت موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ میتسوبیشی به رقم فوق‌العادهٔ 440 اسب بخار رسید. از این لنسر تنها 40 دستگاه ساخته شد.

کپی لینک

8-فراری 296 GTB

221 اسب بخار بر لیتر

296 GTB اولین خودروی شش سیلندر فراری پس از مدل‌های دینوی دههٔ 60 و 70 محسوب می‌شود. این اما یک موتور شش سیلندر معمولی نیست و با تنها 3 لیتری حجم، 663 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور توئین توربو با زاویهٔ 120 درجه توسط یک موتور الکتریکی همراهی می‌شود که مجموع خروجی را به 830 اسب بخار می‌رساند.

کپی لینک

7-مرسدس بنز C63

238 اسب بخار بر لیتر

مرسدس C63 که در نسل‌های قبلی از پیشرانه‌های بزرگ V8 استفاده می‌کرد، در جدیدترین نسل خود به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر هیبریدی مجهز شده است. این موتور که M139 نام دارد، همان نمونه‌ای است که در هاچ‌بک اسپرت A45 دیدیم اما در اینجا با ارتقاءهایی مثل تجهیز به موتور برقی کمکی توربوشارژ، قدرت چشمگیر 476 اسب بخاری تولید می‌کند. به لطف یک موتور الکتریکی در عقب نیز مجموع خروجی به 680 اسب بخار می‌رسد.

کپی لینک

6-هنسی ونوم F5

275.3 اسب بخار بر لیتر

ونوم F5 که جایگزین هایپرکار قبلی هنسی ونوم GT شد، از یک پیشرانهٔ 6.6 لیتری V8 توئین توربوی جدید با نام فیوری استفاده می‌کند. این موتور با بلوک اختصاصی آهنی، هرچند پس از شیرون بیشترین حجم را در این لیست دارد اما قدرت چشمگیر 1817 اسب بخاری تولید می‌کند که بیش از 275 اسب بخار بر لیتر است.

کپی لینک

5-رضوانی بیست X

280 اسب بخار بر لیتر

بیست اولین محصول شرکت رضوانی بود. نسل اول این خودرو بر اساس آریل اتم ساخته و در سال 2014 معرفی شد. بیست از پیشرانه‌های ساخت کاسورث استفاده می‌کرد. قوی‌ترین نسخهٔ این خودرو که بیست X نام داشت، در سال 2016 با پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر کاسورث معرفی شد. این موتور به لطف دو توربوشارژر بورگ‌وارنر، 700 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و قوی‌ترین پیشرانهٔ چهار سیلندر تولیدی جهان محسوب می‌شود.

کپی لینک

4-SSC تواتارا

296.6 اسب بخار بر لیتر

شرکت آمریکایی SSC پس‌ازاینکه در سال 2007 با هایپرکار آلتیمیت آئرو رکورد سرعت جهان را شکست، در سال 2018 نسخهٔ تولیدی هایپرکار جدید تواتارا را رونمایی کرد تا رکورد خود را از بوگاتی پس بگیرد. این خودرو به یک پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 توئین توربوی میل‌لنگ تخت ساخت نلسون ریسینگ مجهز است که با بنزین معمولی 1350 اسب بخار و با سوخت E85 تا 1750 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در اوایل سال 2022 تواتارا توانست به سرعت 475 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

کپی لینک

3-کونیگزگ یسکو

320 اسب بخار بر لیتر

کونیگزگ از پیشرانهٔ 5 لیتری V8 توئین توربوی خود همیشه قدرت‌های بسیار بالایی بیرون کشیده است اما نقطهٔ اوج آن را در هایپرکار یسکو می‌بینیم. در این خودرو، موتور 5 لیتری شرکت سوئدی با بنزین 1280 اسب بخار و با سوخت E85 تا 1600 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. یسکو قصد دارد با این موتور رکورد سریع‌ترین خودروی تولید جهان را بشکند.

کپی لینک

2-زینگر 21C

330 اسب بخار بر لیتر

شاید کسی انتظار دیدن خودرویی از شرکتی نوپا را در رتبه‌های بالایی این لیست نداشته باشد اما شرکت آمریکایی زینگر با هایپرکار 21C نشان داده است که با سابقهٔ اندک هم می‌توان شاهکار خلق کرد. این هایپرکار جذاب که از هواپیمای جاسوسی SR-71 الهام گرفته است، از یک پیشرانهٔ V8 توئین توربو با تنها 2.88 لیتر حجم بهره می‌برد که تا 11 هزار rpm دور می‌گیرد و 950 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. به لطف سه موتور الکتریکی نیز مجموع خروجی 21C به 1250 اسب بخار می‌رسد که حتی به 1350 اسب بخار هم قابل‌افزایش خواهد بود.

کپی لینک

1-مرسدس AMG One

358.7 اسب بخار بر لیتر

دیدن مرسدس One در صدر این لیست اصلاً موضوع عجیبی نیست زیرا پیشرانه‌های فرمول یک بالاترین بازدهی ممکن را دارند و این مرسدس هم از موتور فرمول یک استفاده می‌کند. البته قدرت این پیشرانه نسبت به نمونهٔ مسابقه‌ای بسیار کاهش پیدا کرده و به 574 اسب بخار رسیده است اما همین هم کافی است تا بیشترین نسبت قدرت به حجم حال حاضر جهان را داشته باشد. این یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری V6 توربو است که چهار موتور الکتریکی هم آن را همراهی می‌کنند و مجموع خروجی را به 1063 اسب بخار می‌رساند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.